vispipuuron teosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton uus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton uus

Vieras
uusavuton kysyy: kun olen sen puuron keittäny. annanko jäähtyä kattilassa ja sit vatkaan puuron ja kaadan tarjoiluastiaan

vai

heti keittämisen jälkeen kaadan tarjoiluastiaan ja annan jäähtyä ja sit vatkaan.

kumminpäin se oikeeoppisesti tehdään?

Keittelin just visparit ja kaadoin kattilasta muovikulhoon jäähtymään jossa sen vatkaan. Kattilassa jäähtyy hitaammin ja on ärsyttävä vatkata kun kolisee. Ihan sama se on missä sä sen puuron vatkaat :)

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
se kuuluu vatkata kylmänä , ei siitä muuten tule "kunnollista" :xmas:

jees, mutta kaadanko ensin kippoon ja vatkaan siinä vai vatkaanko kattilassa ja kaadan sit vipsaamisen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja avuton uus:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
se kuuluu vatkata kylmänä , ei siitä muuten tule "kunnollista" :xmas:

jees, mutta kaadanko ensin kippoon ja vatkaan siinä vai vatkaanko kattilassa ja kaadan sit vipsaamisen jälkeen?

Ihan sama kummassa vispaat, muovikulhossa eivät vispilät kolise eikä kattila naarmuunnu silloin. Jäähtyneenä puuro vatkaantuu helpommin kuohkeaksi, mutta kyllä kuumankin puuron vatkaaminen onnistuu, jos on kiire saada se pöytään =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pitää kyl tosiaan olla aikasta uus avuton jos ei vispipuuroa osaa tehdä, kun mannasuurimopussin kupeessa on hyvä ohje

ei ollu kyse puuron teosta vaan siitä kuin se on oikee oppisen oikee tapa VISPATA SE PUURO!

Anna puuron olla kattilassa ja laita kattila altaaseen, missä on kylmää vettä. ei kantta kattilaan. Jäähtyy nopeemmin näin. Sitte vatkaat siinä kattilassa ja kaadat tarjoilukulhoon. Jos vatkaat kulhossa, niin helposti roiskuu pitkin keittiöö ja kulhon reunatki on ikävän sörttöset sitte. :)

Alkuperäinen kirjoittaja avuton uus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pitää kyl tosiaan olla aikasta uus avuton jos ei vispipuuroa osaa tehdä, kun mannasuurimopussin kupeessa on hyvä ohje

ei ollu kyse puuron teosta vaan siitä kuin se on oikee oppisen oikee tapa VISPATA SE PUURO!

ihan oikeaoppisesti sä unohdat kaikki sähkövatkaimet ja otat kierrevispilän (kauniiseen?) käteesi ja rupeat vatkaamaan. muistathan varata tarpeeksi aikaa, sillä se hieman kestää.

näin jo meidän mummojen mummot (ihan oikeaoppisesti) vatkasivat marjapuuronsa ennenkuin sähköä oli edes keksitty...

Mä vatkaan puuron aina kuumana ja hyvää tulee silti:) Olis varmaan vielä parempaa, jos malttais odottaa siihen saakka, että puuro on kunnolla jäähtynyt, mutta mun tekee mieli syödä sitä puuroa aina samantien joten vatkaan samantien ja syön. Vispipuuro on mun suurta herkkua.

Yhteistyössä