Virtsatietulehduksesta tietävät ja estolääkkeistä myös, etenkin Nitrofur?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kääks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kääks

Vieras
Minulla siis silloin tällöin tämä persauksesta oleva tauti... viimeksi ehkä puoli vuotta sitten, silloin sain hoidoksi Nitrofur-lääkkeen... joka kyllä auttoi, mutta huomattavasti hitaammin kuin Trimopan,joka on aiemmin tuonut avun jo neljässä tunnissa! Nitrofurin tehoon meni ehkä 12 tuntia, että pahin taittui, sitten kokonaisuudessaan pari päivää.

No joka tapauksessa sain tuon samaisen estolääkkeeksi itselleni. Minkälaisia kokemuksia teillä siitä on? Minulle virtsatietulehdus tulee joskus yhdynnän jälkeen, ohjeeksi olen saanut että otan tabletin yhdynnän jälkeen. Joka kerta en näin ole tehnyt toki, koska estolääkkeitä on nyt kotona ja voin tarpeen tullen aloittaa siis ihan antibioottikuurin siihen sitten.

Onko teillä tuo lääke ollut tehokas? Minkälaiset ohjeet olette saaneet estolääkityksestä?

Minulle lääkäri ei tuota Trimopania kirjoittanut, koska raskaushaaveita on.

Oletko kokeillut karpalo-kapseleita + pakastemarjoina karpaloa vai eivätkö auta?

Mulla oli vuosia sitten tiuhaan tulehduksia, mutta toi karpaloiden syönti (yhdessä valmisteessa on maitohapotkin mukana) lopetti ongelman. Myös sokerin + valkoisen viljan välttely lisäksi.

Seksistä on tehty "superhygienistä"; pesen alapääni ennen + jälkeen heti ja mies pesee kätensä etukäteen huolella....

Sori ei ole kokemuksia estolääkityksestä. Mutta kerron vaan että kun minulla oli todella usein vt-tulehduksia ja menin lääkäriin pyytämään estolääkettä, lääkäri kyseli kaikkea ja neuvoi lopulta vaihtamaan saippuan hellävaraisempaan ja välttämään sen joutumista limakalvoille. Suututti kun en saanut lääkettä mutta ostin kuitenkin eri saippuan, ja sen jälkeen tulehduksia on ollut vain parin vuoden välein. Minullakin ne tulivat usein yhdynnän jälkeen.

En osaa muuta kuin omalle kohdalle sattuneen kokemuksen kertoa, lääkäri kun en ole. Mulla on ollut yli 9 vuotta vti-tulehduksia ja erilaisia antibiootteja ja estoja. Pari vuotta sitten tutkittiin munuaiset jotka olivat ok. Koska pahimpina vuosina 5-7 krt tulehdus, nyt tutkittiin terveyskeskuksessa virtsarakko ja -putket, oli ok. Eli Nitrofur C käyttöön 1 vuoden ajaksi yksi iltaisin ja jotkut on noin pitkällä estolla saaneet kierteen loppumaan, jos ei, täytyy asiaan vaan tottua, niin inhottavaa kuin se onkin ja helppohan se on muiden niin käskeä. Mulla on ollut 3-6kk estoja aiemmin ja tässä estossa yksi tulehdus tuli "läpi" alussa kun lääke ei varmaan ollu kerenny niin alkaa tehota. Tää on varmaan aika vaihtelevaa eri ihmisillä, mutta musta tuo Nitrofur on ollut ihan hyvä tähän asti *koputtaa puuta*, meillä myöskin raskaus haave ollut jo vuosia. Yhdynnän jälkeistä hygieeniaa mulle tolkutettiin vuosi kausia, kunnes lääkäri ymmärsi, että tulehduskierre alkoi jo teini-ikäisenä, jolloin mitään mieskontakteja ei ollut. Toki on hyvä jos siitä on apua ottaa sen jälkeen lääke, joillakin voi eri asiat altistaa. Itsellä ei mitään vaikutusta vaikka olin 3 vuotta uimatta kesällä, jotkut sanoo että uimahallivesi on bakteeripitoisempaa ja jos ui niin mielummin meri/järvivedessä. Monia kesiä meni myös välihousut helteelläkin jalassa eikä kylmille kiville ole istuttu murrosvuosien jälkeen. Karpalomehua on tullu juotua, sen vaikutusta en nyt niin tiedä, C-vitamiiniporetabletteja kyllä käytän säännöllisesti vieläkin. Onko sua muuten tutkittu? Joskushan voi olla pieni mahdollisuus että kyseessä voisi olla rakenteellinen "vika" joka altistaa tulehduksille, silloin leikkauksella voidaan saada hyötyä potilaalle, mulla mitään ei tosiaan löytynyt. Meni ehkä vähän kysymyksesi vierestäkin, mutta ajattelin jos jostain näistä olisi apua. Kovasti tsemppiä! Ei ole helppo tie tämäkään, varsinkaan töissä/opiskelussa noiden pissatulehdusoireiden kanssa. Voimia!!

[QUOTE="yksi";28347603]Sori ei ole kokemuksia estolääkityksestä. Mutta kerron vaan että kun minulla oli todella usein vt-tulehduksia ja menin lääkäriin pyytämään estolääkettä, lääkäri kyseli kaikkea ja neuvoi lopulta vaihtamaan saippuan hellävaraisempaan ja välttämään sen joutumista limakalvoille. Suututti kun en saanut lääkettä mutta ostin kuitenkin eri saippuan, ja sen jälkeen tulehduksia on ollut vain parin vuoden välein. Minullakin ne tulivat usein yhdynnän jälkeen.[/QUOTE]

Hei mitä saippuaa käytät?

Oletko kokeillut karpalo-kapseleita + pakastemarjoina karpaloa vai eivätkö auta?

Mulla oli vuosia sitten tiuhaan tulehduksia, mutta toi karpaloiden syönti (yhdessä valmisteessa on maitohapotkin mukana) lopetti ongelman. Myös sokerin + valkoisen viljan välttely lisäksi.

Seksistä on tehty "superhygienistä"; pesen alapääni ennen + jälkeen heti ja mies pesee kätensä etukäteen huolella....

Niitähän muuuten taitaa olla joitakin karpalo-maitohappobakteeritabletteja tms.. täytyy niitä kokeilla vielä.

[QUOTE="aloittaja";28347624]Hei mitä saippuaa käytät?[/QUOTE]

Vaihdellen mitä vain herkälle iholle tarkoitettuja, mm. LV ja mitä niitä nyt on hajustamattomia, ihan marketissakin.

Tuosta "yksi"n kirjoittamasta saippuasta, minulle sanottiin myös että vaihtaa,
olennaista on että pesuaine vartalolle on nimenomaan saippuatonta (saippua kuivattaa)
joten itse ostin apteekista ison pumppupullon jossa lukee pesuneste, saippuaton. Olisiko ollut alle 10e ja todella riittoisa, useita kk jo ollut sama pullo käytössä eikä loppumassa. Myös Gynecaps nimisiä emätinkapseleita hoitaja suositteli ja niistä hyviä kokemuksia, tasapainottaa ph-arvoja tm. Yksi mitä olen käyttänyt yhdynnän jälkeen on apteekista ostettava intiimivoide, se rauhoittaa limakalvoja touhuamisen jälkeen.

En osaa muuta kuin omalle kohdalle sattuneen kokemuksen kertoa, lääkäri kun en ole. Mulla on ollut yli 9 vuotta vti-tulehduksia ja erilaisia antibiootteja ja estoja. Pari vuotta sitten tutkittiin munuaiset jotka olivat ok. Koska pahimpina vuosina 5-7 krt tulehdus, nyt tutkittiin terveyskeskuksessa virtsarakko ja -putket, oli ok. Eli Nitrofur C käyttöön 1 vuoden ajaksi yksi iltaisin ja jotkut on noin pitkällä estolla saaneet kierteen loppumaan, jos ei, täytyy asiaan vaan tottua, niin inhottavaa kuin se onkin ja helppohan se on muiden niin käskeä. Mulla on ollut 3-6kk estoja aiemmin ja tässä estossa yksi tulehdus tuli "läpi" alussa kun lääke ei varmaan ollu kerenny niin alkaa tehota. Tää on varmaan aika vaihtelevaa eri ihmisillä, mutta musta tuo Nitrofur on ollut ihan hyvä tähän asti *koputtaa puuta*, meillä myöskin raskaus haave ollut jo vuosia. Yhdynnän jälkeistä hygieeniaa mulle tolkutettiin vuosi kausia, kunnes lääkäri ymmärsi, että tulehduskierre alkoi jo teini-ikäisenä, jolloin mitään mieskontakteja ei ollut. Toki on hyvä jos siitä on apua ottaa sen jälkeen lääke, joillakin voi eri asiat altistaa. Itsellä ei mitään vaikutusta vaikka olin 3 vuotta uimatta kesällä, jotkut sanoo että uimahallivesi on bakteeripitoisempaa ja jos ui niin mielummin meri/järvivedessä. Monia kesiä meni myös välihousut helteelläkin jalassa eikä kylmille kiville ole istuttu murrosvuosien jälkeen. Karpalomehua on tullu juotua, sen vaikutusta en nyt niin tiedä, C-vitamiiniporetabletteja kyllä käytän säännöllisesti vieläkin. Onko sua muuten tutkittu? Joskushan voi olla pieni mahdollisuus että kyseessä voisi olla rakenteellinen "vika" joka altistaa tulehduksille, silloin leikkauksella voidaan saada hyötyä potilaalle, mulla mitään ei tosiaan löytynyt. Meni ehkä vähän kysymyksesi vierestäkin, mutta ajattelin jos jostain näistä olisi apua. Kovasti tsemppiä! Ei ole helppo tie tämäkään, varsinkaan töissä/opiskelussa noiden pissatulehdusoireiden kanssa. Voimia!!

Hei kiitos sulle tosi paljon vastauksestasi :)

Sun tilanne kuulostaa kyllä paljon pahemmalta kuin mun, tuli ihan tunne että ei pitäisi valittaa.
Mulla meinaan on tässä välissä ollut vuosia ettei ole ollut tulehduksia eikä kyllä estolääkitystäkään. Sen jälkeen ollut siis vain yksi tulehdus.

Aiemmin niitä tulehduksia oli huomattavasti useammin ja silloin oli tosiaan tuo Trimopan-estolääkitys joka auttoi kyllä ja lopetti kierteen.

On kyllä tosiaankin inhottava vaiva. Ei ole mitään "joutuu käymään useammin vessassa" tms, vaan kyllä se kirvely on jotain aivan järkyttävää ja se poltto ja se kipu kun käyt pissalla jne... ei tätä vaivaa kellekään toivo.

Tsemppiä sullekin!!! :)

Minulla on ollut myös Nitrofur ja on auttanut.
Tosin olen tarvinnut vain raskauksien aikana koska silloin onneksi ainoastaan vaivaavat.
Viimeisimmässä raskaudessa ennätti tulla munuaisaltaan tulehdus ennen kuin älyttiin mistä kyse, koska minulla ne ovat lähes oireettomia.

jos olisin sinä, kokeilisin kyllä karpalo- tai puolukkatuotteita ensisijaisesti. Fakta on, ettei bakteerit viihdy happamassa ympäristössä ja karpalo/puolukka tekee virtsatiet sellaiseksi. Eli jos et antibiootista uskalla luopua niin edes rinnalle sitten. Akuuttiin tulehdukseen toki antibiootit.

Oma tyttäreni oli vti-kierteessa 1-2 -vuotiaana ja lopulta antibioottikierteessä, joka tuhosi koko terveyden. Nitrofurista tuli paljon haittavaikutuksia mm. maksa-arvojen nousu. Lopulta OYS:in neuvojen mukaan aloitin karpalomehun annon ja jätin antibiootit pois eri sairaalan ohjeistuksesta huolimatta. Siihen loppui vti:t ja muukin sairastelukierre.

Yhteistyössä