Virtsatietulehduksen kokeneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aamulla alkoivat äkillisesti oireet ja nyt on jo todella vaikea olla, ei kipuja mutta kusettaa älyttömästi kokoajan.
Pitäisikö se lähteä sairaalan päivystykseen jonottamaan vai kärvistellä maanantai-aamuun ja mennä tk.hon?
Nauretaanko mut pihalle jos menen päivystykseen ihan vaan pissatulehduksen takia? :D

No täällä ei oteta aikuista pissatulehduspotilasta päivystykseen vastaan ellei oireet oo rajut ja potilaalla kuumetta. Eli jos sulla on vain noi oireet mitä laitoit niin oota huomiseen ja soita sitte tk:een. tai voithan kysyä miten teidän kaupungissa otetaan vastaan, jossain saattaa päästäkin päivystykseen, täällä ei.

Kannattaa mennä päivystykseen. Ensinnäkin VTI voi jopa tunneissa muuttua aika tuskaiseksi, jolloin maanantaihinkin asti kärvistely on ihan hirveää. Useamman tulehduksen kokeneena menen heti lääkäriin, kun alkaa oireet enkä yhtään kiusaa enää itseäni turhaan.

Toisekseen VTI ei aina ole vaaraton. Siinä on riski, että se pääsee nousemaan munuaisiin saakka ja aiheuttaa munuaisaltaantulehduksen, joka on jo huomattavasti vaarallisempi (ja tuskallisempi) infektio ja jossa puolestaan on olemassa riski munuaisvauriosta tai hengenvaarallisesta verenmyrkytyksestä.

Vaikka suurin osa virtsatieinfektioista ei koskaan etene vaaralliseksi, se ei kuitenkaan ole vain hieman harmillinen pikkukiusa, vaan riski on olemassa pahempaan. Siksi se kannattaa aina hoitaa ja mieluiten ilman turhia viivytyksiä.

Juo paljon, syö c-vitamiinia ja karpalomehua, istu lämpimässä ammeessa, ota särkylääkettä ja mene huomenna päivystykseen. Monesti ne pahimmat oireet menee ohi itsekseen. Mutta ei se virtsiksen vaarallisuutta vähennä. se tulehdus voi aina levitä munuaisiin.

Jos olisit raskaana, saisit avun heti. Voit toki nytkin soittaa päivystykseen. Itse saan soittamalla reseptin enkä edes mene kokeisiin. Tunnistan oireet niin hyvin. Ja nyt mulla on kyllä kotona purkki lääkkeitäkin varalla, ulkomaanmatkaa varten sain jos siellä iskee.

Kokeile itse ensiapuna tänään juoda paljon (koko ajan) mieluiten puolukka/karpalo ym mehua. Syö c-vitamiinia. Oireet voi helpottaa noillakin kun saat rakosta huuhdeltua pöpöt pois.

Sen verran täytyy vielä sanoa, että itse en ole tainnut koskaan joutua päivystykseen vti:n vuoksi (tulehdukset ovat tulleet nätisti aina arkena), joten kokemuksesta en osaa sanoa miten suhtautuvat.

Mutta muutaman kerran olen kokeillut "en mä vielä viitsi lähteä, jos tää tästä" ja tuloksena on ollut aivan hirveä olo, jossa olen vedet silmissä istunut pytyllä juomassa vettä ja kironnut miksen jo mennyt.

Jep, tuon vaarallisuuden kyllä tiedän ja siksipä mietinkin sitä päivystykseen lähtöä..
Plus tietysti siksi että ei oikein mitään pysty tekemään tai mihinkään keskittymään kun on niin vaikea olla, veemäinen vaiva.
Kiitos vinkeistä, taidan yrittää niillä nyt pärjätä tämän päivän ellei sitten pahene tästä.

Kerran oon viikonloppuna menny päivystykseen vti:n takia, hoitaja kyseli, kävi lääkärin luona ja sain reseptin heti.
Samoten on muutaman kerran käyny arkisin päiväpäivystyksessä.
Sen verra ollu noit tulehuksia että tiedän tasan tarkkaan millon on siitä kyse. Aika harvoin vaativat purkkiin pissiä.

Ei täst oo kauaa kun pissillä käydessä tuntu alamaha pahalta, ok, puolen tunnin päästä alkaa tulehus. Heti vaa 1-2 litraa karpalomehua naamaan (tätä on aina jääkaapissa) ja pari buranaa perään. Helpotti ennenkuin kerkes kunnolla alkamaankaa. Jos ei oo tuossa vaiheessa karpalomehua ja buranaa, niin se tulehus kans alkaa aika pian!

Kettumoinen tauti, soita ainakii sinne päivystykseen!