Endometrioosiako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä tässä mättää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä tässä mättää?

Vieras
Olen 24-vuotias nainen, suvussa on muutama endo tapaus.

Kuukautiseni muuttuivat 20-vuotiaana äkisti epäsäännölliksi. Kuukautiset tulivat noin kaksi kertaa kuukaudessa ja välilä vuoto oli outoa. Sellaista hyvin tahmaista, lähes tervamaista. Siis tummanruskeaa/mustaa. Tiputteluvuotoa esiintyi usein. Kuukautiset muuttuivat kivuliaksi. Joudun joskus jättämään ostoskärryt kesken kauppareissun kauppaan, koska alaselkää ja mahaa särki niin voimakkaasti.

Ensimmäinen päivä kuukautisten kanssa on vaikea. Saan usein sellaisen oudon kohtauksen...alkaa nopeasti. Alaselkään särkee ja vatsa ikäänkuin supistelee voimakkaasti. Kohtauksen aikana paita kastuu hiestä ja konttaan vessaan, enkä tiedä pitäisikö oksentaa vai ulostaa. Ihan hirveän huono olo tulee. Se menee ohi yhtäkkiä sitten.

Söin tässä vuoden ajan cerazette minipillereitä ja kipuja ei ollut juuri lainkaan. Kuukautiseni loppuivat kokonaan vuoden ajaksi. Nyt lopetin, koska ihoni meni todella huonoon kuntoon näiden vuoksi. Silti jo kuukaudessa alkoivat oireet. Alavatsaa vihloo, kiristää, supistaa. Alaselkäsäryt alkoivat taas. Tiputteluvuotoa alkoi esiintymään melkein heti ja nyt on alaselkä niin kipeä, että odottelen kuukautisia melkein itku kurkussa.

Minut on ultrattu kaksi kertaa. Ekalla kerralla siksi, että valitin mahakipua. Ultrassa näkyi kysta munasarjassa, seurattiin ja jouduin päivystykseen voimakkaan kivun takia. Ultrassa näkyi, että kystä oli poksahtanut/hajonnut. Siitä johtui kipu. Nyt 3vuoteen ei ole ultrattu.

Naistentautien polilla otettiin pipelle näyte. Eli kohdun sisältä vetivät jollain ruiskulla limakalvoa ja se oli ihan normaali. Ei mitään ongelmaa.

En vain tiedä mitä tehdä. Minua alkoi äkisti pelottamaan jo munasarjasyövät sun muut. Mikä minua oikein vaivaa?

Joudunko aloittamaan cerazetet todella uudestaan, vaikka ne eivät sovellu muuten minulle. Iho on kauheassa kunnossa, mieliala on masentuneisuuteen päin kallellaan. Olen usein huonolla tuulella jne..

Voi itku. Miltä tämä teistä kuulostaa?

Ja kahden gynen mielipide on, että esim. endo kannattaa tutkia vasta sitten leikkaamalla kun kivut ovat mahdottomia tai esiintyy lapsettomuutta.

Kuulostaa kyllä endolta. Endo ei näy missään labrakokeissa eikä ultrakuvantamismenetelmin (kystia lukuunottamatta). Endoa hoidetaan usein e-pillereillä, eli niitä varmaan lekurikin suosittelisi seuraavaksi. Plus kunnollista kipulääkitystä.

En saa e-pillereitä, koska sairastan aurallista migreeniä. Ainoastaan näitä keltarauhaspillereitä.

Särkylääkkeinä minulle on määrätty nämä: Voltaren 50mg ja litalgin. Voltaren auttaa vähän. Nyt sain sirdalud lääkettä, tosin eri vaivaan ja äsken otin puolikkaan ja se näytti auttavan vähän tähänkin. Tosin sammuin kuin saunalyhty, eli eipä voi ottaa kuin äärimmäisessä hädässä.

heippa!
ootko kokeillut mirena-hormonikierukkaa?
siitä on tosi paljon hyviä kokemuksia, joskin myös tietysti huonoja.
mutta se ei vaikuta ehkä ihan niin voimakkaasti kuin noi suun kautta otettavat keltarauhashormonit, koska se vaikuttaa paikallisesti.
tosin jos sulla tollaset oireet, niin eikö se olis jo aika tehdä sitä tähystysleikkausta että asia selviäis?
aika inhottavat oireet sulla. ja hyvin endometrioosiin sopivat.

Itseasiassa en saa kierukkaakaan. En hormonaalista, enkä kuparista. Minulla on jouduttu leikkaamaan kohdunkaulaa. Eli olen loopattu. Näin hyvin on minulla asiat, vaivaa joka suuntaan :(

Eli ei ole muuta kuin keltarauhasvalmisteet syötävänä tai sitten ihon alle laitettava kapseli.

Mitä se tärinäkipu muuten endossa on? Minä en ymmärrä, että mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa?

Minulla esiintyy selaista, että esim. Jos hölkkään niin saattaa alkaa kipu oikealla tai vasemmalla puolella alavatsaa. Sama on käynyt esim. moottoriveneilemässä kun on ollut kova vauhti ja isot laineet. Vene on heilunut paljon. Sama jos harrastaa kovasti seksiä. Joskus on alkanut autolla ajaessa hiekkatietä, tie ollut kuoppainen. Onko tämä tärinäkipua?

Vai mitäs tämä sitten on, että: Joskus alavatsassa tuntuu sellaista outoa värinää. Ihan kuin joku värisisi siellä. Kuin jotain hermovärinää tjs..?

Jokatapauksessa alaselkää on alkanut särkeä taas aika kovasti. Sitten onkohan mitään yhteyttä tässä, että käyn jatkuvasti pissillä? Siis ihan välillä puolen tunnin välein. Yölläkin käyn usein.

diabetesta ei ole, eikä tulehdusta. Tämä on vaivannut jo teinistä lähtien. Joskus pissaaminen tuntuu alaselässä.

Kipua minulla esiintyy myös pallean kohdilla, vasemmalla puolella.