Virtsanäytteen ottaminen kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

-vierailija

Vieras
Sain neuvolasta nuo putket ja kupin. Enkä huomannut kysyä kauanko se pissa säilyy niissä putkiloissa? eli kauanko mulla on aikaa viedä ne labraan kun olen ne sinne putkiin aamulla saanut?

Joo siinä toisessa putkessa oli jotain jauhetta mutta toisessa ei,säilyykö silti noin kauan? Ajattelin ne kuitenkin aamupäivällä viedä mutta mietin onko niin kiire että ehdin esim. aamupalan syödä :)

Ei ole kiire. Meillä nykyään annetaan vain toinen putki, juuri se missä on sitä "jotain jauhetta" =) se toinen on varalla eikä sitä käytetä. Tietenkin hyvä jos viet aamupäivällä, mutta ei ole mitään kiirettä. Laboratoriossa ne saattaa olla 4-5 tuntiakin koskematta ennen kuin tutkitaan, juurikin tuon säilöntäaineen ansiosta. Onko sulla pitkä matka labraan? Yritä pitää lämpöisenä, laita vaikka taskuun niin ettei tule kauheesti lämpötilavaihteluita.

Onko sulla sellainen sinikantinen purkki, jossa on kannessa tarra? Sen kannen alla on kumipäällysteinen neula. Ensin pissaat siihen purkkiin ihan normaalisti eli sininen kansi pois ja avonainen purkki pissasuihkun alle. Sitten sininen kansi kiinni ja tarra pois sen neulan päältä. Sitten vaan painat sen putkilon korkki edellä neulaan ja annat täyttyä. Niiden putkien korkkia ei saa avata, muuten ne ei täyty. Jos on vaikeuksia saada täyttymään, siinä jauhetta sisältävässä putkessa pitäisi olla etiketissä merkkiviiva, johon asti voit pissaa kaataa.

Olen antanut virtsanäytteen kuukausittain tyksiin. Minulle on sanottu että näyte säilyy jopa 24 h putkissa ja kylmässä. Olen ottanut näytteen iltapäivällä, laittanut heti jääkaappiin ja vienyt seuraavana aamuna tyksin labraan hoitajalle. Näyte on aina tutkittu ja tarvittavat tiedot saatu. Aamuvirtsa on parasta, mutta näytteenotto ei vain aina onnistu!

Tein virtsanäytteen ja putkilot meni jääkaappiin kylmäboxissaan, kaikki sain labrasta. Tarkoitus oli viedä se huomenna aamulla labraan, mutta muistinkin että on helatorstai ja siis pyhä, ei varmaan säily perjantai aamuun näytteet, toinen putkilo oli foliossa ja tosiaan tiiviissä paketissa.
Styrox kylmäpaketissa oli lisäksi semmonen kylmägeelipussi.
Osaako joku siis kertoa säilyykö se siis perjantai aamuun?
Voi siis olla että joudun perjantaina hakea uudelleen uudet putkilot:(