virpomis galluppi! Kerro mielipiteesi!

  • Viestiketjun aloittaja minua kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
minua kiinnostaa
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

3. Saako tuntemattomia virpoa?

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?
 
ekaa kertaa virpomaan
Yläikäraja ehkä joku n. 10 v, mutta en minä henkkareita kysele... Meidän lapsi on vasta 2 v ja häntä autoin toki, varmaan sellaiset 6-7 vuotiaat alkaa selviytyä itsekseen oksien hausta ja koristelusta. En pahastu jos meille tulee vieraita virpojia mutta omaani en vieraille päästäisi. Ollaan päätetty että pari sukulaista ja tuttua naapuria saa virpoa nyt ja tulevaisuudessa. En halua että lapset eksyy jonkun hullun oven taakse, enkä pidä siitä että vierailta otetaan syötävää kun ei tiedä mitä niissä on, valitettavasti. Näitä palstojakin kun lukee niin viha virpojia kohtaan tuntuu olevan joillakin aika kestämätön..
 
"viera"
1. Jotenkin teininoidat on jo vähän yli-ikäisiä.
2. Jos olisin yksin kotona en avaisi ovea ollenkaan.
3. Oma lapsi käy vain parilla tutulla virpomassa.
4. 6 vuotiaan kanssa askarreltiin.
5. En.
6. Ei ennen kymmentä.
 
mä...
Minusta tämä alkaa olla aikansa elänyt tapa. En ota siihen kantaa, onko tapa huono vai ei, mutta maailma on muuttunut eikä ole kovin turvallista päästää lapsia tuntemattomien ovien taakse. Toisekseen myös vanhemmat ovat tipahtaneet kyydistä ja muksut saavat rinkutella ovikelloja kukonlaulun aikaan. Ehkä menettelis, jos tulis yhtenäinen päätös, että lapset saavat kiertää klo 12-14 välisen ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: suvannon helmi
viera.s
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

Alle kouluikäisiä ei parane minusta päästää yksin kiertämään, eikä kaikkia ekaluokkalaisiakaan. Yläikärajaa ei minusta ole, hyvin asiaan panostaneet teininoidat olisi ihan ok. Tai miksei aikuisetkin! Kunhan tosiaan on pukeuduttu ja koristeltu oksat huolella.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

Joo, ihan mielelläni. Suklaamunia on kuitenkin varattuna, en halua syödä niitä kaikkia itse.

3. Saako tuntemattomia virpoa?

Saa. Luulen että monet yksinäiset vanhukset ilahtuu virpojista, ainakin siltä tuntui kun itse lapsena virpomassa kiersin.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

Joo, koristelen. Koska teen sitä mielelläni enkä kuitenkaan itse ole virpomaan menossa, niin ihan niin kauan kuin apu kelpaa.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)

En. En mene itse oven taakse, paitsi kun 2-4-vuotiaan kanssa käytiin vaan pari sukulaista virpomassa. Nyt kun lapsi 5-vuotiaana menee muitakin tod.näk. virpomaan (jos ei mene pupu pöksyyn), pysyttelen itse kauempana.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?

10.00 - 18.00 on minusta sopiva aikaväli.
 
Toinen vieras
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

Alle kouluikäisiä ei parane minusta päästää yksin kiertämään, eikä kaikkia ekaluokkalaisiakaan. Yläikärajaa ei minusta ole, hyvin asiaan panostaneet teininoidat olisi ihan ok. Tai miksei aikuisetkin! Kunhan tosiaan on pukeuduttu ja koristeltu oksat huolella.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

Joo, ihan mielelläni. Suklaamunia on kuitenkin varattuna, en halua syödä niitä kaikkia itse.

3. Saako tuntemattomia virpoa?

Saa. Luulen että monet yksinäiset vanhukset ilahtuu virpojista, ainakin siltä tuntui kun itse lapsena virpomassa kiersin.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

Joo, koristelen. Koska teen sitä mielelläni enkä kuitenkaan itse ole virpomaan menossa, niin ihan niin kauan kuin apu kelpaa.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)

En. En mene itse oven taakse, paitsi kun 2-4-vuotiaan kanssa käytiin vaan pari sukulaista virpomassa. Nyt kun lapsi 5-vuotiaana menee muitakin tod.näk. virpomaan (jos ei mene pupu pöksyyn), pysyttelen itse kauempana.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?

10.00 - 18.00 on minusta sopiva aikaväli.
Nämä myös minun vastaukset :).
 
"Bella"
]1. Onko ylä-/alaikärajaa? 4-12v.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia? En

3. Saako tuntemattomia virpoa? Kyllä

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat? Meillä ei ole oksia allergian takia. Eikä teiniä kiinnosta.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;) Ei olla koskaan virvottu.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan? Iltapäivällä
 
"Bella"
[QUOTE="Bella";30747036]]...
5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;) Ei olla koskaan virvottu.

...[/QUOTE]

Mitä hittoa? En laittanut hymiötä viestiini.
 
virpojat
1. Eiköhän lapset itse jossain vaiheessa jättäydy pois. Täällä vanhimmat tuntuu olevat 12v, mutta kyllä nuo lähinaapurin lapset käyvät vanhempanakin. Eivät vaan kierrä enää enempää.

2. Otan

3. Saa, mutta pitää kysyä lupa eikä saa loukkaantua, jos joku ei halua tai ei anna karkkia

4. Olen koristellut vielä 6-7v kanssa.

5. En ole ollut mukana. Ihan pieninä ei virvottu. Innostuivat asiasta vasta naapurin lasten myötä ja kulkivat porukalla lähiovia. Lasten juttu, en ole itse kannustanut menemään, mutta saavat mennä jos haluavat.

6. Omiani en päästänyt ennen 11.00. Sellainen 11-16 voisi olla ok aika. Illalla en enää välitä availla ovea. Eikä aamulla aikaisin

Meillä lapset kiertävät tutun omakotitaloalueen ovilla ja kaikki asukkaat ovat kyllä tuttuja. Osa ei niin tykkää ja ne jätetään väliin. Ihan hauskaa pikkutekemistä.
 
vierass
1. Onko ylä-/alaikärajaa? Ei ole, jos kyseessä on ns. alkuperäinen virpoja, jonka vitsat siunataan ortodoksisessa kirkossa. Nykyvirpojathan ovat trullien ja virpojien sekasikiöitä.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?
Eivät he minua haittaa

3. Saako tuntemattomia virpoa?
Saa

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?
Kaivelin koristeet esiin omista varastoistani, meillä ei ole kuin yksi oksa, jolla kuopus käy virpomassa anopin.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)
Enpä tuonne vaatteittakaan mene, mutta en pukeudu asuun, en pukeutunut edes silloin, kun kierrätin teininä pikkuveljeäni naapureissa trullaamassa.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?
Tänään klo 12 jälkeen, kun siirryttiin juuri kesäaikaan, muuten voisi tulla klo 11. Illalla klo 19 alkaa olla se vihonviimeinen raja.
 
lilleri-86
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

Ehkä mitään teinilaumaa en tahtoisi virpomaan oveni taakse, mutta jos joku 13-15 vuotias olisi pikkusisaruksiensa tukena oven takana, niin todennäköisesti laittaisin palkkaa hänellekin.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

Todellakin! Ei vaan kukaan koskaan käy... :(

3. Saako tuntemattomia virpoa?

Kyllä, jos antavat luvan.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

Koristelen apuna n.8-vuotiaaksi asti, jolloin apu on yleensä enää teipin pyörittämistä kukan ympäri tms...

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)

En. :D

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?

10 jälkeen, mieluummin 12 paikkeilla.

-Tämä on muuten hassu juttu, sillä omassa lapsuudessani kello 12 jälkeen virpojat olivat jo myöhässä ja jäljellä oli usein vain kolikoita, nykyään taas ihmiset äimistelevät kello 11 olevaa noitaa aikaiseksi linnuksi.... :-o
 
"Pirpana"
1. Parivuotiaasta 10-vuotiaaksi asti.

2. Otan kyllä vastaan virpojia, tosin viime eikä kai tänäkään vuonna käy.

3. Saa virpoa myös tuntemattomia, vanhukset ja keski-ikäisetkin odottavat virpojia kun ovat niihin jo lapsuudessa/nuoruudessa tottuneet.

4. Yhdessä 7-vuotiaan kanssa koristeltiin, mikseipä niitä voisi kimpassa tehdä isommankin lapsen kanssa.

5. En ole ollut koskaan lasten mukana, on ollut joku isompi sisarus mukana tai tuo 7-vuotias kävi yksin.

6 Minun mielestä klo 11 alkaen ja ilta 20 saakka.
 
Vieras.s
Joku 12v alkaa olla yläikäraja, omani olen päästäny virpomaan sillä ehdolla, että ovat kunnolla pukeutuneet noidiksi, ja malttaneet tehdä myös kunnolliset vitsat, 12v on tainnu olla kaikilla viimeinen vuosi :)
Tutuilla saa virpoa, okt alueella asutaan ja tunnetaan perheet, eli lapsiperheissä saa kaydä. Itse otan tutut virpojat vastaan
10-12on hyvä aika virpoa
En oo koskaan ollu lasten mukana, en pukeutuis jos lähtisin mukaan
Vitsojen teossa oon aina autellut
 
kahden tytötn äiti
virpomis galluppi! Kerro mielipiteesi!
1. Onko ylä-/alaikärajaa?
me aloiteetu 3kk iästä mummula käynneillä ja nyt 11vt. virpoi vielä mut itse ajattelin et max12v

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?
KYLLÄ

3. Saako tuntemattomia virpoa?
Kyllä
4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?
hain oksia ja tehtiin yhdessä kun se on kivaa puuhaa ja tytöt 2x11v

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse?
en ole silloin kun pieniä, pysyttelin syrjässä ja silloin käytiin sukulaisilla

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?
10-18 (paitsi tänään kun kelloja siirettiin niin ajattelin et 11 sen jälkeen omatkin lähti liikkeelle)
 
"bbbbb"
1. Onko ylä-/alaikärajaa?
-Yläkoululaiset saa olla enää saattajia
2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?
-Kyllä
3. Saako tuntemattomia virpoa?
-Kyllä
4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?
-Lapseni on liian pieni
5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)
-Hauska idea :)
6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?
-10-15
 
mousemaya
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

Jos pukeutuu kunnolla ja käyttäytyy teemaan sopivalla asenteella kohteliaasti niin ei ole ikärajaa. En pane pahakseni, jos teini-ikäisetkin virpovat nätisti tehdyillä vitsoilla. Uskon kuitenkin, että siinä 13 ikävuoden kieppeillä lapsi itse ei enää ole niin innotusnut virpomaan kuin läheisiään paitsi jos on pikkusisaruksia niin heidän seuranaan sitten isompanakin. Panostaminen on tässä mielestäni keskiössä, eli pitää tosiaan pukeutua ja koristella vitsat kunnolla.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

Ehdottomasti!

3. Saako tuntemattomia virpoa?

Kyllä mutta oli sitten tuttu tai tuntematon niin aina pitää ensin kysyä, että sopiiko virpoa ja oli vastaus sitten kummin vaan niin tulee kohteliaasti toivottaa hyvää pääsiäistä. Näin olen omalleni opettanut. Meillä on virvottu tällä omalla kylällä.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

Mielelläni koristelen, sehän on oikein mukavaa yhteistä tekemistä! Ja siis iästä riippumatta, mutta pienet toki ihan kaipaavatkin apua.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse?

Pukeuduin nimellisesti: punatut posket, pupun korvat ja huivi tms. Jäin tien varteen kauemmaksi odottamaan eli itse virpomisen lapsi suoritti itse.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?

Mielestäni virpominen kuuluu aamu- ja keskipäivään, ei enää pitkälle iltpäivään saati iltaan. Kllo:10-14 on normaaliaika.
 
Vier
1. Onko ylä-/alaikärajaa? Ei ole.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia? Otan.

3. Saako tuntemattomia virpoa? Saa ja pitää.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat? Autoin 8 ja 9 v tekemään koristekippuja tuppaaneista ja köyhenin sekä silkkikukin koristelluista oksista.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;) En.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan? 10-20.
 
vierailija
1. Onko ylä-/alaikärajaa?

En näe mitään ongelmaa siinä, että itse 15-vuotiaana minusta on mukava mennä nuorempien sisarusteni ja serkkujeni kanssa virpomaan. Nyt kuitenkin arvelen monien mielestä olevani jo liian vanha, joten aion tekeytyä vain "seuralaiseksi" ja avustajaksi ja pitää matalaa profiilia. Oksien koristelusta tykkään (täällä virkkailen kukkasia oksia varten) ja haluan panostaa oksiin kunnolla, ainakaan siitä ei kenenkään tarvitse sitten pahastua. Katsotaan nyt, millaista palautetta tulee. :/ Sukulaiset virvon, kuten muutkin sukumme lapset, jos vielä huolivat minunkin virpomiseni.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?

No, lapsuudenkodissani siis vielä asustelevana en määrää talomme sääntöjä, mutta kyllä meille aina saavat vieraatkin tulla virpomaan. Omaan kotiinkin muutettuani aion tukea kivaa ja hyvähenkistä puuhaa. :)

3. Saako tuntemattomia virpoa?

Mielestäni siinä ei ole ongelmaa. Eihän ovea ole pakko avata, jollei tahdo tulla virvotuksi tai jos nyt sitten nokkansa ulos työntää, niin voi kohteliaasti selittää, ettei halua virpomista. Toki virpojankin pitää aina kysyä lupa, kun tuntemattomia lähtee virpomaan.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?

Koristelen varmasti, jos minulla joskus tulevaisuudessa on lapsia. Auttaisin varmasti ihan niin vanhoja lapsia kuin nyt apua haluaisivat ja tarvitsisivat, toki vastuu kuitenkin siirtyisi aina lapsen vanhetessa vähän enemmän hänelle itselleen. Varmasti tulen myös aikuisiällä koristelemaan oksia omaksi ilokseni, vaikkei lapsia olisikaan.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)

Aina, kun sisarusten / serkkujen / kavereiden kanssa on menty virpomaan, olemme pukeutuneet vähän ei-kristilliseen pääsiäisteeman mukaisesti (noidanhattu / huivi / pupuasu / kasvomaalit ym.). Mielestäni se osoittaa virvottavalle, että olemme miettineet asiaa ja panostaneet kunnolla. Tosin suvussammekin on henkilöitä, joiden mielestä virpomiseen eivät kuulu mitkään teema-asut, joten kunnioitamme heidän toiveitaan ja riisumme maskit mennessämme heitä virpomaan. Kaikkia ei kuitenkaan voi miellyttää, ja olemme ajatelleet, että parempi, kun pukeutuu, niin tosiaan ihmisille jää hyvä mieli edes siitä, että olemme panostaneet. :)

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?

Me menemme aamupäivällä, joskus kymmenen jälkeen. Sen aikaisemmin ei mielestäni ole oikein sopivaa mennä. Illalla ehkä joskus viiden-kuuden aikaan voisivat virpojatkin jo kotiutua, sillä seuraavana päivänähän on ihan arkipäivä kaikilla. :)
 
1. Onko ylä-/alaikärajaa?
- Kunhan on lapsenmielinen, pukeutunut ja koristeelliset vitsat mukan sekä loru opeteltuna. Okei olis hyvä olla ala-ikäinen eikä maisteissa. Alle 13-vuotiaiden virpominen on ihan normaalia.

2. Otatko mielelläsi vastaan virpojia?
- Ottaisin, mutta eipä niitä koskaan tule. Nyt asun lapsettomassa opiskelijatalossa, minkä alaovi on lukossa, niin en aio niitä odottaakaan.

3. Saako tuntemattomia virpoa?
- Saa. Kaupungissahan lähes kaikki naapurit on tuntemattomia.

4. Koristelitko oksia lasten kanssa? Minkä ikäisiä lapsia vielä autat?
- Ei oo lapsia, hankala sanoa.

5. Jos olet pienemmän lapsen mukana, niin pukeudutko itse? ;)
- Mun mielestä aikuisten ei kuuluisi mennä mukaan. Vanhemmat kaverit/sisarukset/naapurin lapset auttaa.

6. Mihin aikaan saa tulla virpomaan?
- Klo 11 jälkeen.
 
Mä oon aina ajatellut, et virpominen on palmusunnuntaiaamun hommia. Ei nyt ennen klo 10 ole kenenkään oven taakse kolisteltu, mut kyl klo 14 jälkeen tulevat ovat auttamattomasti myöhässä. Meillä on tässä kiva, selkeä alue, jossa kaikki enemmän/vähemmän tuttuja ja tässä ovat lapsemme kiertäneet. Pienenä autoin vitsojen kanssa ja koululaisina ovat saaneet tehdä itse. Muuten pidän vitsoja vähän ongelmajätteenä enkä halua niitä kuin yhden/seurue. Meillä käy paljon virpojia: yhtenä vuonna laskin, että 45 kävi.
 

Yhteistyössä