"Virikelapsista"...vielä kerran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YllätysYllätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

YllätysYllätys

Vieras
En nyt ota kantaa siihen, mikä on oikein ja mikä väärin.
Tosta toisesta keskustelusta tuli vaan mieleen, että en oo yhtään tajunnut, kuinka yleistä on viedä lapsi virikehoitoon (onkohan tää oikea termi..?) kun on itse kotona.

Ihan lyhyessä ajassa useampi äiti on kertonut, kuinka äärettömän kätevää se on. Syyt ovat erilaisia. Yksi kommentoi, että kerää voimia ennen ja jälkeen synnytyksen. Toinen haluaa tutustua vauvaan rauhassa. Kolmas kertoi, että niin kaikki tekevät, ja raskaana päivisin on aikaa sauvakävellä ja kahvitella muiden kanssa, joilla myös lapsi virikehoidossa. Neljäs sanoi, ettei keksi lapselle tekemistä.

Koska tämä on näin yleiseksi muuttunut? Eikö lasta tule kauhea ikävä päivän aikana ja tyhjä olo? Vai oonko nyt ihan naivi...
Mutta kai kaikilla on syynsä toimia kuten toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja YllätysYllätys;25050602:
Eikö lasta tule kauhea ikävä päivän aikana ja tyhjä olo? Vai oonko nyt ihan naivi...

Jättäähän työssäkäyvätkin vanhemmat lapsen hoitoon, useimmat varmaan pärjää ilman järjestöntä ikävää ja tyhjää oloa työpäivän ajan. Miksi se virikelapsien vanhempien kanssa olisi eri asia?

Subjektiivinen lastenhoito-oikeus kannustaa.

Lapsille valmis ruoka ja ne kuuluisat virikkeet. Ja pahimmassa tapauksessa tilanne ruokkii sisarkateutta ja pientä ahdistaa hurjasti, kun äiti ja pieni vauva saavat olla kahdestaan kotona ja hänet viedään jonnekin kauas kotoa.

Mutta on toki tilanteita ja hetkiä, jolloin perhe ja lapsen hoitaja on niin rikki, että lapsen on parempi olla virikehoidossa kuin kotona, kyllä me sen tiedämme.

Mulla on lapset "virikehoidossa".Tosin toinen on jo eskari-ikäinen ja toinen on 4,5vuotias lievästi puhevikainen.Niin ja siis itse olen nyt kotona sairaslomalla äitiysloman alkuun asti.Hoidossa ovat keskimäärin sen 6tuntia päivässä ja ihan sen takia,että töistä kun nyt pois jäin,niin en nähnyt mitään järkeä ottaa heitä poiskaan.Eskarilainen nyt muutenkin olisi siellä sen viitisen tuntia ja nuoremmalle tekee hyvää puheen takia olla.Täällä kun en jostain syystä ole saanut hänelle mitään muuta apua puheen kehityksessä niin hoitopaikka on ollut ainoa apumuoto.Ja mun käsittääkseni tää yleisyys ei pohjaa niinkään siihen,että halutaan päästä helpolla tai muuta vaan oikeasti ajatellaan lapsen parasta.Mun mielestä lapsen paras on saada olla hoidossa kun siellä viihtyy ja siitä on hänelle apua sekä hyötyä.Mä en ole kuullutkaan,että vanhemmat perustelisivat lapsen hoidossa oloa ihan sillä,että saavat itse sitten käydä kahvilla yms turhanpäiväistä touhuta päivisin.

Meilläpäin virikehoitoa tuetaan ihan valtion toimesta. Normisti hoito on maksullista (ja vielä ihan *tun kallista), mutta 3v3kk eteenpäin saa vuoden käydä ilmaiseksi virikehoidossa. Enkä mä usko, että toi mun mies esikoista mitenkään suuremmin ikävöi niinä kolmena tuntina, kun tyttö on hoidossa. Mulla on toisinaan ikävä jos töissä on hiljaista, mutta ei se oikein auta, pakkohan se on ihmisen töissä käydä.

Jättäähän työssäkäyvätkin vanhemmat lapsen hoitoon, useimmat varmaan pärjää ilman järjestöntä ikävää ja tyhjää oloa työpäivän ajan. Miksi se virikelapsien vanhempien kanssa olisi eri asia?

Ehkä muilla on sitten näin. Jos itse perhekerhoilisin vaan pienimmän kanssa, istuisin kahvilla keskellä päivää, katselisin tv:tä kotona niin tulisi ihmeellinen olo, miksen vietä sitä aikaa lapsen kanssa.
Kun oon töissä, teen töitä ja keskityn siihen parhaani mukaan.
Mutta kuten sanoin, kaikki tavallaan.

Itse hoidin esikoistani kolme vuotiaaksi asti kotona. Toinen lapsi syntyi tämän aikana.
Kaksi lastani aloittivat päiväkodin kun lähdin töihin. Esikoiseni siis oli 3 ja nuorempi 1,5v.
Kun olion päässyt työnmakuun, huomasin olevani raskaana.

Tein töitä äitiysvapaaseen asti. Jatkoin kahden lapsen hoitoa 3 kertaa viikossa, 5 tuntia päivässä.
Kun kolmas syntyi, muut lapset olivat kaksi viikkoa kotona.

Asumme maalla keskellä peltoja. Ei ystäviä, ei lapsiperheitä, ei mitään. Muuta kuin minä ja lapset.
Jatkoin Kahden lapsen päivähotoa 3 päivää viikossa, 5 tuntia päivässä. Olin vauvan kanssa kotona. Nukuin kun vauva nukkui. Olin väsynyt. Koin erittäin huonoa omatuntoa siitä että lapset ovat päiväkodissa kun minä hoidan vauvaa ja nukun.

Nyt kaikki lapseni ovat päiväkodissa ja minä töissä.

Alan miettiä kolmannen vauva aikaa tarkemmin.
Vaikka hävettää, olen tyytväinen päätöskiini.

Ihan sama mitä muut ajattelevat, olen kiitollinen siitä että sain pitää vanhempia lapsiani kolmena päivänä viikossa kavereidensa ja ihanien tätien luona tarhassa :)

Eiköhän me jokainen tehdä omat päätöksemme, kun siihen kerran on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja YllätysYllätys;25050705:
Kun oon töissä, teen töitä ja keskityn siihen parhaani mukaan.
.

Tosiaan, mä käyn myös töissä. Saattaa mennä jopa 5 päivää etten ehdi lasta näkemään, hyvin pärjään. En tunne itseäni tyhjäksi vaan hoitelen duunini ja menen sitten kotiin lapsen luokse.

Ihme jos ei joku muutamaa tuntia sitten kestä kun lapsi on virikehoidossa ;)

...niin ja olis tietenkin pitänyt laittaa aloitukseen, että toki tällainen ns virikehoito on usein tarpeellista ja perusteltua. Erityislapset, vanhempien jaksaminen tms tms.
En vaan tosiaan tiennyt, että on näin yleistä.

Tosiaan, mä käyn myös töissä. Saattaa mennä jopa 5 päivää etten ehdi lasta näkemään, hyvin pärjään. En tunne itseäni tyhjäksi vaan hoitelen duunini ja menen sitten kotiin lapsen luokse.

Ihme jos ei joku muutamaa tuntia sitten kestä kun lapsi on virikehoidossa ;)

Hmmm..puhutaan omasta mielestäni eri asiasta. Ajattelen, että työtä on tehtävä ja hoidettava se mahd hyvin. Tällöin voi ajatella, että eiköhän lapsi siellä hoidossa pärjää ja ottaa kaikki irti siitä kun nähdään.
Mutta mennä perhekerhoon ilman vanhempaa lasta, tai puistoon...tai kahvitella...tuntuu omasta mielestä että ei ole syytä viedä lasta hoitoon, kun voisi olla hänen kanssaan. Mutta mä en vaan sitten tajua. Toisaalta, kun tähän on mahdollisuus, ei se väärin sit kai ole.
Olen vaan ihmetellyt, kuinka tämä on yleistynyt. No, jätän omat pohdintani tähän kun hoen vaan samaa. :)

No, mun mielipide on se että yli 3-vuotiaalle voi suoda sen muutama tunnin virikehoitoa, eli puolpäiväsenä klo 8.30-12 vaikka vanhempi ois kotona mutta kokopäivästä ei muutakuin pätevin syin.

Jos uudella vauvalla ja esikoisella on esim. yli 4 vuotta ikäeroa, niin ei äiti ja vauva riitä seuraksi tuon ikäiselle, normaali tuon ikäinen kaipaa jo ikäistään seuraa kovasti. Vastasyntyneen kanssa voi olla paha niitä kontakteja etsiä kaikenmaailman kerhoista yms flunssakausien aikaan. Monesti se virikepäivähoito on yksinkertaisin ratkaisu tuohon ja siellä hoitopaikasta löytyy usein ne isomman lapsen tutut kaveritkin päiväsaikaan.

Vantaallahan ihan 'aitoja' virikelapsia ilman esim. kuntoutuksellista syytä oli 2v sitten jotain 10-14 kokonaista päiväkodillista! Tänä syksynä päivähoitopaikan saaminen todelliseen tarpeeseen oli kiven alla ja ryhmät pursuilevat yli äyräiden.

Mutta sinne pitää lapset väkisin saada vaikka olisi itse kotona. Ite yritän lyhentää päiviä minkä kerkeän ja pitää arkisin vapaita, ettei lapsen tarttisi olla päiväkodissa. Kotiin on otettu lapset aina kun pienempiä sisaruksia syntynyt.

On se vaan todella yleistä, mutta kun se on vaan 'perheiden oma asia' eikä 'virikelasten kotiin ottamien vaikuta kuitenkaan mitenkään mihinkään'. Aina löytyy joku hyvä peruste. Ihan erityisesti harmittaa niiden lasten puolesta, jotka paikkaa tarttee vanhempien työssäkäynnin vuoksi. Välimatkat ja hoitopäivät pitenevät turhien hoitolasten takia ja osa-aikaiset virikelapset on täysissä ryhmissä ylimääräisillä paikoilla. Lapsilla on paha olla eikä aikuiset vaan halua nähdä.

Sillon kun eräs oli töissä päiväkodissa 20v sitten, kertoi olevan lähes yhtä yleistä silloinkin, harva varmaan kuitenkaan ns. tunnusti sitä. Nykyään sitä ei enää katsota niin kieroon, useampi uskaltaa tehdä ratkaisun joka tuntuu itsestä hyvältä, välittämättä siitä mitä naapurin Pirkko ajattelee.

Täällä ei ainakaan tuttuni lapsi saanut lastaan virikepaikalle kun päiväkoti johon haki oli täynnä. Ei siis kelvannut muu kuin se yksi. Ja kun eräs lapsi muutti pois, paikan sai toinen "ei virike"lapsi, eikä tämä virikepaikalle tulija. En tosin tiedä miten jonossa olivat sijoittuneet.

[QUOTE="vieras";25050808]Jos uudella vauvalla ja esikoisella on esim. yli 4 vuotta ikäeroa, niin ei äiti ja vauva riitä seuraksi tuon ikäiselle, normaali tuon ikäinen kaipaa jo ikäistään seuraa kovasti. Vastasyntyneen kanssa voi olla paha niitä kontakteja etsiä kaikenmaailman kerhoista yms flunssakausien aikaan. Monesti se virikepäivähoito on yksinkertaisin ratkaisu tuohon ja siellä hoitopaikasta löytyy usein ne isomman lapsen tutut kaveritkin päiväsaikaan.[/QUOTE]

Päiväkodistahan niitä flunssia ei saa..

Kyllä mun mielestä on ihan silkkaa laiskuutta ja elämänhallinnantaitojen puutetta, jos laittaa lapset hoitoon kotona ollessaan ilman hyvää syytä. Ja yhteiskunnan rahojen tuhlaustakin ja myös sen lyhyen lapsuusajan tuhlausta.

Hyviä syitäkin on paljon. Mutta käsittääkseni ne vanhemmat, joille on esim. sosiaalisin perustein suositeltu pk-paikkaa, eivät vie lasta sinne, jos ei aamulla huvita tai jaksa.

Minusta tulisi olla vaikka neuvolasta tai terkkarista jokin "lähete" esim. esikoiselle hoitoon, jos äiti väsynyt ja vauva itkuinen tai jos raskausaika vaikeaa tms.

Olen ollut tosi hämmästynyt myös, kuinka yleistä tämä on ihan pirteillä vanhemmilla.

[QUOTE="vieras";25050893]Täällä ei ainakaan tuttuni lapsi saanut lastaan virikepaikalle kun päiväkoti johon haki oli täynnä. Ei siis kelvannut muu kuin se yksi. Ja kun eräs lapsi muutti pois, paikan sai toinen "ei virike"lapsi, eikä tämä virikepaikalle tulija. En tosin tiedä miten jonossa olivat sijoittuneet.[/QUOTE]

Ei kunnan tarvitse tarjota/taata paikkaa juuri lähipäiväkodista. Johonkin toiseen olisivat lain mukaan oikeutettuja. Eipä vaan tutullasi ollut sitten niin paljon tarvetta virikkeille, että olisi viitsinyt viedä kauemmas..

[QUOTE="vieras";25050810]Vantaallahan ihan 'aitoja' virikelapsia ilman esim. kuntoutuksellista syytä oli 2v sitten jotain 10-14 kokonaista päiväkodillista! Tänä syksynä päivähoitopaikan saaminen todelliseen tarpeeseen oli kiven alla ja ryhmät pursuilevat yli äyräiden.

Mutta sinne pitää lapset väkisin saada vaikka olisi itse kotona. Ite yritän lyhentää päiviä minkä kerkeän ja pitää arkisin vapaita, ettei lapsen tarttisi olla päiväkodissa. Kotiin on otettu lapset aina kun pienempiä sisaruksia syntynyt.

On se vaan todella yleistä, mutta kun se on vaan 'perheiden oma asia' eikä 'virikelasten kotiin ottamien vaikuta kuitenkaan mitenkään mihinkään'. Aina löytyy joku hyvä peruste. Ihan erityisesti harmittaa niiden lasten puolesta, jotka paikkaa tarttee vanhempien työssäkäynnin vuoksi. Välimatkat ja hoitopäivät pitenevät turhien hoitolasten takia ja osa-aikaiset virikelapset on täysissä ryhmissä ylimääräisillä paikoilla. Lapsilla on paha olla eikä aikuiset vaan halua nähdä.[/QUOTE]

Mä toivon et toi Vantaan tilanne ei oo noin paha mitä kirjotit.
Meillä päiväkotipaikan haku edessä syksyksi... :/

Mua kans on ruvennut risomaan, kun meidän alueella on 3 päiväkotia ja älyttömästi lapsiperheitä ja niin moni tuttu äitiyslomalainen vie isomman hoitoon ja sitten töihinmenevät eivät saa paikkaa tästä läheltä. Siis todella hankala tilanne tällä alueella ja koko kaupungissakin. Ja sitten nämä fiksut ja energiset mammat vievät ne 2-4-vuotiaansa hoitoon päiväkotiin, vaikka täällä on kerhoja ja puistotätitoimintaa ja vaikka mitä. Itse hoidan kotona yli 3-vuotiastani ja vauvaa ja tehdään vaikka mitä.

[QUOTE="vieras";25050810]Vantaallahan ihan 'aitoja' virikelapsia ilman esim. kuntoutuksellista syytä oli 2v sitten jotain 10-14 kokonaista päiväkodillista! Tänä syksynä päivähoitopaikan saaminen todelliseen tarpeeseen oli kiven alla ja ryhmät pursuilevat yli äyräiden.

On se vaan todella yleistä, mutta kun se on vaan 'perheiden oma asia' eikä 'virikelasten kotiin ottamien vaikuta kuitenkaan mitenkään mihinkään'. Aina löytyy joku hyvä peruste. Ihan erityisesti harmittaa niiden lasten puolesta, jotka paikkaa tarttee vanhempien työssäkäynnin vuoksi. Välimatkat ja hoitopäivät pitenevät turhien hoitolasten takia ja osa-aikaiset virikelapset on täysissä ryhmissä ylimääräisillä paikoilla. Lapsilla on paha olla eikä aikuiset vaan halua nähdä.[/QUOTE]

mutta tuo Vantaalla tehty tutkimus oli ihan höpöhöpöä. Siinä esim. luokiteltiin kokopäiväiseksi hoitolapseksi ihan jokainen. Raja oli muistaakseni 2 tuntia 2 x vko tjtn.
Tuon tutkimuksen ainoa tavoitehan oli se, että saadaan hyvä perustelu ottaa kuntalisät pois erittäin monilta. Vuoden päästä oli lehdessä pikkupikku-uutinen, jossa todettiin, ettei Vantaan päiväkoteihin ollut yllättäen tullut milliäkään lisää tilaa :D

[QUOTE="Pai";25051023]Mä toivon et toi Vantaan tilanne ei oo noin paha mitä kirjotit.
Meillä päiväkotipaikan haku edessä syksyksi... :/[/QUOTE]

mutta itse sain juuri neljässä kuukaudessa 2 lasta viereiseen päiväkotiin. Eli ihan hyvältä vaikuttaa tilanne täällä idässä....

Yhteistyössä