Kultalusikkap***een puolustuspuhe
22.9.2008 2:11
Tero Paloniemi
Sivistyneisyys. Sitä joko on tai sitä ei ole. Tämän illan suora BB-lähetys ja sitä seurannut 22/7-live todistivat sen, kenellä talossa sitä on ja kenellä ei.
Mantan käytöstä Vapun haastattelussa tuskin minun enää tarvitsee kommentoida - sen verran pahasti hän itsensä suorassa lähetyksessä nolasi. Samoin dramaqueen Niko, joka teki suoraa lähetystä seuranneiden kymmenen minuutin aikana uuden v-sanojen lausuntaennätyksensä. Hän on nyt niin marttyyriä kun hänet - siis Hänet - on nimetty äänestykseen, jossa kaikkien muiden(kin) pitäisi olla.
Kaikista pöyristyttävintä oli silti Mian käytös tv-lähetyksen loputtua. Toki ymmärrän tytön surun, kun paras ystävä on juuri häädetty talosta ja on itse joutunut putoamisäänestykseen. Mutta että tulee istumaan sohvalle Cherylliä vastapäätä ja aloittaa valituksensa kuinka illan aikana kaikki on mennyt "pahimmalla mahdollisella tavalla". Ja loppuhuipennukseksi hän kailottaa Cheryllin, Antin, Johanin, Harrin ja Andreasin edessä tämän vuoden alatyylisimmän kommentin: "Cheryllillä on varmaan kultalusikka v***u juuttunu p*****seen kiinni v***u oikeesti ei jumalauta!".
Ei sillä etteikö talossa saisi ja pitäisikin sanoa tunteensa julki, mutta voisi vähän miettiä missä ja miten sen tekee. Tuo Mian tapa oli tyylitön ja suorastaan moukkamainen!
En voinut kuin vain ihailla Cheryllin tyyneyttä kestää Mian vuodatus ja haukut ilmekään värähtämättä. Cheryll nieli loukkaukset eikä alentunut huutamaan takaisin eikä väittelemään Mian kanssa, eikä edes puolustautumaan, vaikka tytön kasvoista näki kuinka sanat häntä satuttivat. Vasta hyvän ajan kuluttua hän juoksi pihalle itkemään yksin. (Ja tuolloinkin kuistilla Nikon kanssa tilannetta puinut Mia oli jo valmis uuteen sanaharkkaan.)
Ihmettelin suuresti ettei kukaan läsnä olleista, etenkään Antti, kommentoinut millään tavalla Mian loukkaavia sanoja. Mitä ihmeen sakkia tuolla talossa oikein asuu??!?
Toisaalta ymmärrän aina vain paremmin Teroa, joka ilmaisi tilanteen erittäin hyvin Jari-Matille. Kaksikko lähti heti suoran lähetyksen päätyttyä kävelylle pihalle, sillä halusi välttyä riidoilta. Sillä olisipa Tero tehnyt mitä tahansa - onnitellut Cherylliä tai ilmaissut osanottonsa äänestykseen joutuneille - niin turpiin olisi tullut joka tapauksessa.
Ja niinhän Niko moneen kertaan toitottikin, että kaikkien on parempi tietää ettei hänen joutumisensa äänestykseen johdu siitä että hän olisi suurin sääntöjen rikkoja, vaan että se johtuu Big Brotherin epäoikeudenmukaisuudesta. Eipä niin ei. Big Brother kaikessa omavaltaisuudessaan valitsi ihan arpomalla juuri tuon talon pahimman juorukolmikon äänestykseen. Näinhän siinä ihan varmasti kävikin. Ja tätä marmatusta kuullaan takuulla koko loppuviikko ellei dramaqueen sitten päätä lähteä kesken pois, kuten tänään jo uhosi.
En itse ole todellakaan mikään kermaperse enkä syntynyt kulta- saati hopealusikka suussa, vaan olen ihan tavallinen metsurin ja siivoojan poika, joka kävi jo lukion ohessa itsekin töissä. Kiitos tämän vuoden BB:n olen kyllä päivä päivältä kiitollisempi vanhemmilleni, että he opettivat lypsykoneen ja moottorisahan käytön ohella myös miten käyttäydytään muiden seurassa sivistyneesti.
TERO PALONIEMI
http://www.iltalehti.fi/bigbrother/200809228304316_bl.shtml