Hei iik ja muutkin!
Kelassa on päätetty tämän vuoden helmikuun alun jälkeen tehdyistä lapsettomuushoidoista, että ne korvataan siihen saakka, kun nainen täyttää 43. Eli iik saisit vielä hyvät korvaukset esimerkiksi inseminaatiosta (IUI) tai koeputkihedelmöityksestä (IVF). Jos siemenet on kovin vähissä tai "uimataidottomia" voidaan tehdä mikroinjektio (ICSI), jossa siittiö siirretään munasolun sisään ohuella neulalla. Osan lääkkeistä joutuu maksamaan kokonaan itse, mutta esim IVFssä ja ICSIssä käytetään kalliita hormoneja useamman munasolun kasvattamiseen ja niistä saa korvauksen.
Minä olen 43v, totaalilapseton ja hain korvausta joulukuun ICSI-hoitoon. En saanut, koska 2005 oli spontaani tuulimuna (ei edes kalvoja) ja he laskevat sen raskaudeksi! Siksi en voi saada korvausta. Arvatkaapa tuliko itku ja viha tätä epäreilua systeemiä kohtaan... Nykyään lapsettomuushoitojen kaikki kela-hakemukset käsitellään Kuopiossa, juuri siksi, että kohtelu olisi tasapuolista. Spontaanit raskaudet lähivuosina ovat ainakin yksi peruste, miksi korvausta ei siis saa - vaikkei raskaus olisi edennytkään alkua pidemmälle.
Julkiselle puolelle pääsee noin 40-vuotiaaksi asti, vähän vaihtelee. Mutta siellä asiat etenevät todella hitaasti. Kannattaa mahdollisimman pian hakeutua hoitoon, että asiat etenevät vielä, kun saat kela-korvaukset. Ja ikäkin valitettavasti omilla soluilla tulee vastaan... Yksityisten klinikoiden nettisivuilta saa paljon tietoa hoidoista ja hinnoista: AVA, Fertinova, Felicitas jne.
Tsemppiä kaikille ja toivoahan ei kannata menettää :wave:
Hillevi