Vinkkejä talvirenkaiden vaihtoon

no meeppä tiiä, aika moni osaa korjata normaalin sivuluisun
Määrittele normaali??? Jos perse yllättäen lähtee käsistä, niin käy kuin Konginkankaalla. Asialla ei o mitn tekemistä liukasrataluisuttelun kanssa.

On huomattavasti terveellisempää, että auto varoittaa huonostakelistäliiallisestanopeudesta puskemalla ennen kuin perse yllättäen heilahtaa.
Jälkimmäisessä tapauksessa kun ajopeli ei o hallittavissa ja kuskin ainoaksi hommaksi jää toivoa parasta.

"Anne"
Määrittele normaali??? Jos perse yllättäen lähtee käsistä, niin käy kuin Konginkankaalla. Asialla ei o mitn tekemistä liukasrataluisuttelun kanssa.

On huomattavasti terveellisempää, että auto varoittaa huonostakelistäliiallisestanopeudesta puskemalla ennen kuin perse yllättäen heilahtaa.
Jälkimmäisessä tapauksessa kun ajopeli ei o hallittavissa ja kuskin ainoaksi hommaksi jää toivoa parasta.
En ole rekkakuski mutta kommentoin kuitenkin. Olen ollut penkassa puskemisen takia parikin kertaa (eli about joka kerta kuin puskemista on tapahtunut). Peräluiston takia ei ole sattunut vahinkoja koskaan (ja niitä on ollut paljon, mutta ei normaalin liikenteen seassa)..

"vieras"

Niinpä, Konginkankaan onnettomuudessa sai surmansa tuttavani lapsi. Tähän liittyen vähän hirvitti tänäkin vuonna, kun eräs työkaverini ilmoitti vaihtavansa talvirenkaat vasta sitten marraskuun lopulla. "Minä ajan niin hiljaa ja varovasti, minä en ole koskaan vaihtanut ennen joulukuun alkua talvirenkaita". Juuh, näitä tolloja kun tuolla liikenteessä seilaa tuurilla. Tämäkin kaveri ajaa hyvin harvoin ja tuntumaa ajamiseen ei ole.

"Mies"
[QUOTE="Anne";29105831]Olen ollut penkassa puskemisen takia parikin kertaa (eli about joka kerta kuin puskemista on tapahtunut). Peräluiston takia ei ole sattunut vahinkoja koskaan (ja niitä on ollut paljon, mutta ei normaalin liikenteen seassa)..[/QUOTE]
Siinä paremmat taakse ohjeessa onkin kyse siitä että jos ja kun se pidon menetys tapahtuu pahimmassa mahdollisessa paikassa ja et ehdi saada autoa hallintaan (vaikka aina ennen olisit saanut), niin on paljon turvallisempaa kolaroida keula edellä kuin kylki edellä.
Hidastuvuuksissa on melkoiset erot kun auton keulassa törmäystä on ottamassa vastaan noin metrin verran kokoon painuvia materiaaleja ennen sitä tärkeintä pääkoppaa joka ei kovinkaan isoja iskuja kestä, kun taas auton sivulla on vain parikymmentä senttiä.

• Tykkää
Reactions: lasipää edellä
"Anne"
[QUOTE="Mies";29105865]Siinä paremmat taakse ohjeessa onkin kyse siitä että jos ja kun se pidon menetys tapahtuu pahimmassa mahdollisessa paikassa ja et ehdi saada autoa hallintaan (vaikka aina ennen olisit saanut), niin on paljon turvallisempaa kolaroida keula edellä kuin kylki edellä.
Hidastuvuuksissa on melkoiset erot kun auton keulassa törmäystä on ottamassa vastaan noin metrin verran kokoon painuvia materiaaleja ennen sitä tärkeintä pääkoppaa joka ei kovinkaan isoja iskuja kestä, kun taas auton sivulla on vain parikymmentä senttiä.[/QUOTE]

Tää on kyllä hyvä pointti tuo hidastuvuus-osuus.
Mä kyllä tunnustan oman osaamattomuutenikin, pitäisi harjoitella enemmän tätä tilanteen korjausta kun auto puskee, ei vain ole tullut otettua asiakseen. Kylkiluisto (joita ei myöskään vahingossa ole sattunut ainottakaan, vaikka paremmat renkaat onkin olleet edessä) suoristuu ihan selkärangasta, monia talvia takavetoisella ajaneena.

Taakse vaan paremmat renkaat. Itse ajelen takavetoisella ja kyllähän sillä perän saa lähteen luisuun melkein kelissä kuin kelissä. Mut muistakaa että 4mm renkaat on vähän kuin vitsi talvikelillä ja samoin kesikset huonoilla urasyvyyksillä kunnon syyssateissa. Voi joutua vesiliirtoon. Itse en ole rengasliikkeessä töissä vaan merkkiliikkeessä työnjohtajana. Autonasentaja olen koulutukseltani ja niitä hommia teen aina silloin tällöin. Joten kuuntelen mielelläni tälleen äitiyslomalla valituksia huollon suhteen.

"vieras"
ei lopu vaan siitä se vasta alkaa

talvikelin yllättäessä kun menee rengasliikkeeseen vaihdattamaan kumeja niin ehei, ei niitä heti aleta vaihtaa vaan sulle annetaan seuraava vapaana oleva aika joka on ens viikon torstaina eli just sillon kun sulla olis ollut neuvola/lääkäri/kokous

kun lopulta saat sopivan ajan ja menet paikalle niin saat venata tunnin toista ennen kun pääset vaihdettuine renkainesi ulos liikkeestä
Höpöhöpö. Just tänään soitin puolenpäivän maissa verstaalle vaihtoaikaa, olisin päässyt heti mutta pahus kun oli vielä työaika päällä niin sovittiin että tulen heti töiden jälkeen kunhan ensin kieppaankotoa nakit kyytiin. Siitä sitten verstaalle klo 15.15 ja ulos klo 15.35 ja koko lysti kustansi 30e - mielestäni erittäin pieni hinta hyvästä ja nopeasta palvelusta ja josta maksan enemmän kuin mielelläni.

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito;29106086:
Taakse vaan paremmat renkaat. Itse ajelen takavetoisella ja kyllähän sillä perän saa lähteen luisuun melkein kelissä kuin kelissä. Mut muistakaa että 4mm renkaat on vähän kuin vitsi talvikelillä ja samoin kesikset huonoilla urasyvyyksillä kunnon syyssateissa. Voi joutua vesiliirtoon. Itse en ole rengasliikkeessä töissä vaan merkkiliikkeessä työnjohtajana. Autonasentaja olen koulutukseltani ja niitä hommia teen aina silloin tällöin. Joten kuuntelen mielelläni tälleen äitiyslomalla valituksia huollon suhteen.
miten ne paremmat takana palvelee parempaa ohjattavuutta liukkaallakin ?

meinaat että palstamammat ajelee isoilla yhdistelmillä kauppareissuja. :D

[QUOTE="vieras";29106098]Höpöhöpö. Just tänään soitin puolenpäivän maissa verstaalle vaihtoaikaa, olisin päässyt heti mutta pahus kun oli vielä työaika päällä niin sovittiin että tulen heti töiden jälkeen kunhan ensin kieppaankotoa nakit kyytiin. Siitä sitten verstaalle klo 15.15 ja ulos klo 15.35 ja koko lysti kustansi 30e - mielestäni erittäin pieni hinta hyvästä ja nopeasta palvelusta ja josta maksan enemmän kuin mielelläni.[/QUOTE]

Ja mä kysyin tänään, eka paikka ois antanu la ekan vapaan, tokasta lykästi ja vien huomenna töiden jälkeen. Ei oo se aivan pahin sesonki alkanu iha vielä. Kohta on aika että vapaata ei oo yhtään lähiviikkoina. 25 e maksaa ja aina on ollu reipasta touhua ja ajat pitäneet.

Ihan vetotavasta riippumatta, jos rengaspareissa on eroja, niin ne paremmat kuuluu taakse. Poikkeuksetta.
Puskemisen saa hallintaan pikaisesti, mutta jos perse irtoaa tiestä, niin kuskista tulee matkustaja.
käyppäs nyt vaikka ajamassa jollain moottoriradalla muutama kierros niin tulee pari mielipiteen vaihtoa näihin totuuksiin. puskevalla autolla tulee romua ja jos keula pitää niin peräpää tulee perässä mukana. ei kauheesti eroa liukkaalla ajamisesta muuten kun nopeuksien osalta. :popcorn:

"vieras"
[QUOTE="vieras";29106098]Höpöhöpö. Just tänään soitin puolenpäivän maissa verstaalle vaihtoaikaa, olisin päässyt heti mutta pahus kun oli vielä työaika päällä niin sovittiin että tulen heti töiden jälkeen kunhan ensin kieppaankotoa nakit kyytiin. Siitä sitten verstaalle klo 15.15 ja ulos klo 15.35 ja koko lysti kustansi 30e - mielestäni erittäin pieni hinta hyvästä ja nopeasta palvelusta ja josta maksan enemmän kuin mielelläni.[/QUOTE]

Minäkin vähän ihmettelen, että missähän se ruutiukko oikein käy renkaidensa kanssa yrittelemässä. Olen jo kymmenen vuotta käynyt tutussa rengasliikkeessä ja varannut ajan etukäteeen. Yleensä olen jo ajoissa paikalla ja monesti pääsen etuajssa paikalle ja ei mene montaa minuuttia kun renkaat on alla. Ja monelta odottelulta säästyy kun varaa renkaanvaihdon ajoissa, ei tartte tuskailla, että tuleeko se lumi ja koska tulee ja milloin pääsee renkaiden vaihtoon. En ole koskaan ymmärtänyt, että miten ihmiset saavat tästäkin yksinkertaisesta asiasta niin vaikean: soitto rengasliikkeeseen -> sovitaan aika vaihdolle -> viedään renkaat ja auto rengasliikkeeseen -> renkaat vaihdetaan. Ai niin joo, mutta kun halutaan säästää ja pihtailla niiden talvirenkaiden kanssa ja sitten itketään kun niitä ei saadakaan vaihdettua. Siinä samalla säästettin pari euroa renkaita ja kiristeltiin monta tuntia hermoja ja aikaa....just, kukin tavallaan...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29106105:
miten ne paremmat takana palvelee parempaa ohjattavuutta liukkaallakin ?
Just siten, että kun auto alkaa puskemaan niin sen hoksaa ja pienikin nopeuden pudotus palauttaa pidon. Korjausoperaatioksi riittää jalka pois kaasulta. Auto ikäänkuin varoittaa siitä, että nyt mennään liian lujaa.

Kun taas milloin maantienopeudella perse yllättäen irtoaa tiestä, niin auto on samantien poikittain ja hallitsemattomissa. Vain Taivaan Isä tietää miten homma silloin päättyy.

"vieras"
mulla löysäs kerran (aluvanteelta) renkaan mutterit kun ne oli hetkeä aikaisemmin liikkeessä laitettu

kun reklamoin asiasta aika kipakasti niin autoliikkeen johtaja kysyi, että olinko käynyt jälkikiristyksessä niinkuin asentaja oli muistuttanut

no ei ollut muistuttanut enkä ollut käynyt ja niin vain yks rengas alkoi lonksuttaa, onneks ei käynyt kuinkaan
Olet ottanut tässäkin keskustelussa kantaa monessa asiassa siihen tyyliin, että olettaisi sinun nyt tuollaisen perusasian tietävän ilman muistuttamistakin. Tällaiselle naisihmisellekin tuon on ollut ihan itsestään selvyys.

"jaa"

No voi voi, kun meillepä ei missään ollut tarjota aikaa ennen ensi viikon tiistaita, vaikka mies pääsisi kesken työpäivänkin autoa viemään! Aina sama juttu, että ei pidä olettaa pääsevänsä heti. Espoossa asutaan. Tällä kertaa siis vaihdettiin itse, kun ei voitu odottaa (reissu tulossa viikonloppuna).

"vieras"
[QUOTE="jaa";29106200]No voi voi, kun meillepä ei missään ollut tarjota aikaa ennen ensi viikon tiistaita, vaikka mies pääsisi kesken työpäivänkin autoa viemään! Aina sama juttu, että ei pidä olettaa pääsevänsä heti. Espoossa asutaan. Tällä kertaa siis vaihdettiin itse, kun ei voitu odottaa (reissu tulossa viikonloppuna).[/QUOTE]

Miksi ihmeessä sitä aikaa ei voi tilata ajoissa?

"vieras"
[QUOTE="Miii";29106201]Tätä varten on omat miehet, jotka ne tekee, vaihtaa viä äiteenkin autoo :D[/QUOTE]

Ja kun ei ole rahasta pulaa, voi vielä palkata miehet vaihtamaan sen äiteenkin auton renkaat.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29106136:
käyppäs nyt vaikka ajamassa jollain moottoriradalla muutama kierros niin tulee pari mielipiteen vaihtoa näihin totuuksiin. puskevalla autolla tulee romua ja jos keula pitää niin peräpää tulee perässä mukana. ei kauheesti eroa liukkaalla ajamisesta muuten kun nopeuksien osalta. :popcorn:
Mähän just sanoin, että tolla asialla ei o sitten mitään tekemistä leikkirataliukastelun suhteen. Useammankin kerran olen ihan tien päällä todennut, että auto pyrkii puskemaan ja sit vaan tiputtaa nopeutta. Se siitä.

Sit on pari kertaa käyny niin, että perse on varoittamatta ja yllättäen noussut sohjoliirtoon ja siin hommassa leikki on kaukana. Täysin tuurilla olen hengissä.
Nimim. Kortti vuodesta -85 ja kilsoja takana taatusti tarpeeksi.

"jaa"
[QUOTE="vieras";29106208]Miksi ihmeessä sitä aikaa ei voi tilata ajoissa?[/QUOTE]

Yleensä tehdäänkin niin, mutta täällähän ei vielä lunta ole (eikä varmasti vähään aikaan tulekaan, vaikka "uhkailevat"), ja tuo reissu tuli yllättäen. Olisimme varanneet ajan ensi viikolle, jos reissua ei olisi tullut.

[QUOTE="vieras";29106208]Miksi ihmeessä sitä aikaa ei voi tilata ajoissa?[/QUOTE]

se on kato se yllätys joka tulee jokavuosi. Talvi! toisaalta talvet on nykyään sellasia että ei tiedä koska se tulee. Joskus tammikuussa jollon turha rouhia tietä jo marraskuussa, toisinaan se tulee aika nopsaa aikasemmin. Hankala ajoittaa se vaihto. Mut ite ko vaihtaa, ei tarvi tuskailla sitä ettei pääse vaihdattamaan.

"Anne"
Just siten, että kun auto alkaa puskemaan niin sen hoksaa ja pienikin nopeuden pudotus palauttaa pidon. Korjausoperaatioksi riittää jalka pois kaasulta. Auto ikäänkuin varoittaa siitä, että nyt mennään liian lujaa.

Kun taas milloin maantienopeudella perse yllättäen irtoaa tiestä, niin auto on samantien poikittain ja hallitsemattomissa. Vain Taivaan Isä tietää miten homma silloin päättyy.
En tiedä autoista millä olet ajanut, mutta mulla ei ole ikinä sattunut niin että yllättäen olisi lähtenyt perä alta ja samantien olisi ollut poikittain, kyllä sen on aina tuntenut ratissa milloin lähtee ja pieni kaasu silloin niin on ollut taas kaikki kondiksessa.
Mutta silloin kun puskee niin se on siinä, penkka pölähtää niin että pahaa tekee.

"vieras"
se on kato se yllätys joka tulee jokavuosi. Talvi! toisaalta talvet on nykyään sellasia että ei tiedä koska se tulee. Joskus tammikuussa jollon turha rouhia tietä jo marraskuussa, toisinaan se tulee aika nopsaa aikasemmin. Hankala ajoittaa se vaihto. Mut ite ko vaihtaa, ei tarvi tuskailla sitä ettei pääse vaihdattamaan.
Minä olen hoitanut renkaanvaihdon jo parikymmentä vuotta etukäteen ajan tilaamalla ja kalenteria katsomalla. Ei ole tarvinnut tuskailla vaihdon suhteen. Ja ajan etukäteen tilaamalla ei tarvitse sitten sovitella muiden menojen kanssa. Yleensä tuo oma arvio on osunut aika nappiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29106239]Minä olen hoitanut renkaanvaihdon jo parikymmentä vuotta etukäteen ajan tilaamalla ja kalenteria katsomalla. Ei ole tarvinnut tuskailla vaihdon suhteen. Ja ajan etukäteen tilaamalla ei tarvitse sitten sovitella muiden menojen kanssa. Yleensä tuo oma arvio on osunut aika nappiin.[/QUOTE]

ja ennen kuin joku taas saivartelee, niin aikaa ei toki ole varattu 20 vuotta etukäteen :)

Yhteistyössä