Vinkkejä miten pärjätä 40e kuussa

  • Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja joi:
mielenkiintoista todella on se, että sinulle jää oikeasti vain noin vähän rahaa kuussa elämiseen laskujen jälkeen.
Kannattaa miettiä menot uusiksi, siis sen pohjalta, mitä ihan oikeasti tarvitsee.
Autoa ei välttämättä tarvitse, onhan julkiset olemassa.
Puhelin ja netti on todella mahdollista hankkia prepaidina, jolloin ei tule liikaa maksuja.
Asun paikkakunnalla jossa julkinen liikenne ei vain yksinkertaisesti toimi (taitaa jopa muutaman kilsan päästä lähteä arkipäivisin kaksi autoa, aamulla ja illalla) eli auto on siinä mielessä välttämätön.

Ja turhia menoja minulle ei ole, laskut muodostuvat puhelin+netti normaalisti 40e, sähkö 30e ja joka kolmas kuukausi 180e autovakuutusta ja 50e bensaa. vuokra on 350e. Eli menot ilman muita ruokia/huveja ovat normaalisti kun auto osuu samalle kuulle, tulee menoja yhteensä 650e.
423+300= 723e "tuloja" laina kanssa. Eli muuhun elämiseen jää 72e
 
opiskelija
Korjaus, itse asun vähän isommassa kaupungissa, mutta sukulaiset ja muut tuttavat asuvat sellaisissa paikoissa ettei julkinen vain toimi (mielelläni käyttäisin, olisi halvelpaakin)
 
jen
Miten ihmeessä et ole saanut kesätöitä mistään?? niitähän on tosi paljon kun viitsii vaan töitä tehdä. Jos suoraan haluaa lääkäriksi niin ehkä sitten ei mut kyllä niitä hyvin löytyy muuten. Itsellä 3 paikkaa mistä pitäisi valita heinäkuuksi paikka.
 
opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja jen:
Miten ihmeessä et ole saanut kesätöitä mistään?? niitähän on tosi paljon kun viitsii vaan töitä tehdä. Jos suoraan haluaa lääkäriksi niin ehkä sitten ei mut kyllä niitä hyvin löytyy muuten. Itsellä 3 paikkaa mistä pitäisi valita heinäkuuksi paikka.
Itse olen hakenut n. 10 eri siivousfirmaan, jäätelökiskamyyjiksi ja torimyyjiksi, ja ylipäätänsä kaikenlaisiin hommiin johon minulla riittää edes jonkinasteista pätevyyttä. Merkonomiksi opiskelen, ja olen hankenut sellaisiinkin töihin joihin ei pätevyys riitä (esim hitsariksi). Joka kaupasta mitä paikkakunnalta löytyy olen kysellyt, ja ei ole ollut töitä tarjolla.

Tosin en ole minkään mallin näköinen, saattaa olla suurin syy ettei ole työura auennut..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jen:
Miten ihmeessä et ole saanut kesätöitä mistään?? niitähän on tosi paljon kun viitsii vaan töitä tehdä. Jos suoraan haluaa lääkäriksi niin ehkä sitten ei mut kyllä niitä hyvin löytyy muuten. Itsellä 3 paikkaa mistä pitäisi valita heinäkuuksi paikka.
Ei kaikki osaa tehdä oikeanlaista hakemusta.
Työkkäri järjestää viikon kursseja missä tehdään cv ja hakemuksia, sellainen kannattaa käydä
 
Alkuperäinen kirjoittaja joi:
Kannattaa miettiä menot uusiksi, siis sen pohjalta, mitä ihan oikeasti tarvitsee.
Autoa ei välttämättä tarvitse, onhan julkiset olemassa.
Puhelin ja netti on todella mahdollista hankkia prepaidina, jolloin ei tule liikaa maksuja.
kaupungeissa joo. Meillä olisi työmatkat ja muu reissaaminen mahdotonta ilman omaa autoa. Bussi kaupunkiin menee talvella vissiin kolme kertaa viikossa ja postiauto siihen lisäksi :D lähimpään juna-asemaankin on matkaa liki 500km...
 
vieras
No kyllä hieman ihmettelen ettet mitän työtä ole löytänyt? Siivoojia aina haetaan ja lehtiäkin luulis pääsevän jakaan. Ja kun sulla on se auto pystyisit käymään vähän kauempanakin töissä? Hei nyt vähän yritystä siihen työn hakuun !!
 
jen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jen:
Miten ihmeessä et ole saanut kesätöitä mistään?? niitähän on tosi paljon kun viitsii vaan töitä tehdä. Jos suoraan haluaa lääkäriksi niin ehkä sitten ei mut kyllä niitä hyvin löytyy muuten. Itsellä 3 paikkaa mistä pitäisi valita heinäkuuksi paikka.
Ei kaikki osaa tehdä oikeanlaista hakemusta.
Työkkäri järjestää viikon kursseja missä tehdään cv ja hakemuksia, sellainen kannattaa käydä
Niin tai suoraan paikaan päälle vaan kysymään, niin kun itse aina olen tehnyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä hieman ihmettelen ettet mitän työtä ole löytänyt? Siivoojia aina haetaan ja lehtiäkin luulis pääsevän jakaan. Ja kun sulla on se auto pystyisit käymään vähän kauempanakin töissä? Hei nyt vähän yritystä siihen työn hakuun !!
Mutta entä jos sanomalehden jakokin on postilla, niin eihän siihenkään ole kuin mitä kesälomasijaisia postinjakoon ottavat.. Mainostenjaolla minä tienasin hurjat 20-30 euroa kuussa :D
 
Opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Tosin en ole minkään mallin näköinen, saattaa olla suurin syy ettei ole työura auennut..
Jätä ihmeessä se kuva pois siinä tapauksessa hakemuksesta
en olekaan laittanut kuvaa, mutta tänäänkin oli sitten haastattelu yhteen paikkaan (josta sain viikoksi töitä) ja muu porukka oli 2-4 vuotta nuorempia ja nätimpiä likkoja... Tästä 5 hlö porukasta sai 3 useampiin tapahtumiin hommia, itse sain yhden toisen likan kanssa viikoksi...

Koulun opo laittoi EILEN sähköpostia, että tiistaina oli tälläinen cv ja työhakemuskoulutus järjestetty. potsit taas hälle..
 
opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän ku itekin opiskelija:
Olen myös opiskelija ja suurimmaksi osaa kesästä olen ollut vanhempieni ruokapöydässä. Voisitko sinäkin syödä myös vanhempiesi luona?
Porukat asuavat n. 20 km päässä kaukana julkisista, eli voisin käytännössä asua kyllä siellä, mutta täytyy vuokra silti maksaa...
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä hieman ihmettelen ettet mitän työtä ole löytänyt? Siivoojia aina haetaan ja lehtiäkin luulis pääsevän jakaan. Ja kun sulla on se auto pystyisit käymään vähän kauempanakin töissä? Hei nyt vähän yritystä siihen työn hakuun !!
Mutta entä jos sanomalehden jakokin on postilla, niin eihän siihenkään ole kuin mitä kesälomasijaisia postinjakoon ottavat.. Mainostenjaolla minä tienasin hurjat 20-30 euroa kuussa :D
No entäs se siivous työ?
 
LOL
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kääntyisin sosiaalitoimiston puoleen..
Siellä sanoivat että pitäisi minun pärjätä, sillä voisin myydä autoni. Vaikka auto on isäni ostama, se on minun nimiini laitettu, ja isäni on sanonut että jos myyn sen, hän vaatii sen tonnin takaisin itselleen... Eikä auton arvo ole lähelläkään tonnia, koska ajoin vahingossa viime talvena pienen peltikolarin, aj nyt auto on upean kaksi värinen..
kuule ne usko että sossu muka on tollaista menny sanomaan! ei ole koskaan. muutamalla kaverillani sama tilanne kuin sinulla ja kyllä sossu vaan on rahaa antanu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Tosin en ole minkään mallin näköinen, saattaa olla suurin syy ettei ole työura auennut..
Jätä ihmeessä se kuva pois siinä tapauksessa hakemuksesta
en olekaan laittanut kuvaa, mutta tänäänkin oli sitten haastattelu yhteen paikkaan (josta sain viikoksi töitä) ja muu porukka oli 2-4 vuotta nuorempia ja nätimpiä likkoja... Tästä 5 hlö porukasta sai 3 useampiin tapahtumiin hommia, itse sain yhden toisen likan kanssa viikoksi...

Koulun opo laittoi EILEN sähköpostia, että tiistaina oli tälläinen cv ja työhakemuskoulutus järjestetty. potsit taas hälle..
Kaunis sinäkin olet, älä luota peiliin ne kun ei näytä koskaan totuutta
 
en minäkään saanut joskus
Kävin yksi kesä sosiaalitoimistossa kysymässä rahaa, kun ei ollut töitä ja vuokrat piti maksaa. No siellä sanottiin vaan, että koska en ole ottanut yhtään opintolainoja, en voi saada mitään.. joten vein vanhemmilleni kolmen kuukauden vuokrat maksettaviksi. Koululta neuvottiin, että kääntyisin oman seurakuntani puoleen ja kysyisin apua.. en mennyt seurakunnalle vaan vanhemmat maksoi kun puhuin hädästäni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LOL:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kääntyisin sosiaalitoimiston puoleen..
Siellä sanoivat että pitäisi minun pärjätä, sillä voisin myydä autoni. Vaikka auto on isäni ostama, se on minun nimiini laitettu, ja isäni on sanonut että jos myyn sen, hän vaatii sen tonnin takaisin itselleen... Eikä auton arvo ole lähelläkään tonnia, koska ajoin vahingossa viime talvena pienen peltikolarin, aj nyt auto on upean kaksi värinen..
kuule ne usko että sossu muka on tollaista menny sanomaan! ei ole koskaan. muutamalla kaverillani sama tilanne kuin sinulla ja kyllä sossu vaan on rahaa antanu.
Minäkin tiedän useamman "autollisen" jotka saaneet sossusta eikä autoa ole vaadittu myymään. Mutta uskon että sossu on voinut noin sanoa, joskus ne taitaa huijatakin asiakkaitaan, ei myönnetä toimeentulotukea vaikka lain mukaan kuuluisi, ja jää ilman tuota rahaa jos ei itse tajua oikeuksistaan ja tarvittaessa valita päätöksestä.
 
vieras
Mitä alaa opiskelet,oletko lukion käynyt ?
Asiakas neuvvotteliaa haetaan raumalle (15 paikkaa) kesätyö
mansikanmyyjiä, mansikanpoimijoita,siivoojia,
lehdenjakajia,mainostenjakajia yms. eli kyllä niitä töitä on, asia erikseen mikset ole töitä saanut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin tiedän useamman "autollisen" jotka saaneet sossusta eikä autoa ole vaadittu myymään. Mutta uskon että sossu on voinut noin sanoa, joskus ne taitaa huijatakin asiakkaitaan, ei myönnetä toimeentulotukea vaikka lain mukaan kuuluisi, ja jää ilman tuota rahaa jos ei itse tajua oikeuksistaan ja tarvittaessa valita päätöksestä.
Kenties sossu ei katso hyvällä niitä jotka ajelee ferrarilla ja vaatii silti toimeentulotukea
 
Opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä alaa opiskelet,oletko lukion käynyt ?
Asiakas neuvvotteliaa haetaan raumalle (15 paikkaa) kesätyö
mansikanmyyjiä, mansikanpoimijoita,siivoojia,
lehdenjakajia,mainostenjakajia yms. eli kyllä niitä töitä on, asia erikseen mikset ole töitä saanut.
lukio on käyty, nyt on vuosi takana merkonomi opintoja.

ja mansikanpoimintaa, ja siivouspaikkoihi olen kaikkiin hakenut, niin poriin kun raumallekin, mutta ei töitä silti löydy. en kyllä itsekään ymmärrä miksne saa hommia, kun olen aktiivinen ja tehokaskin...

Mutta kiitti vinkeistä.
 
nii
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä alaa opiskelet,oletko lukion käynyt ?
Asiakas neuvvotteliaa haetaan raumalle (15 paikkaa) kesätyö
mansikanmyyjiä, mansikanpoimijoita,siivoojia,
lehdenjakajia,mainostenjakajia yms. eli kyllä niitä töitä on, asia erikseen mikset ole töitä saanut.
lukio on käyty, nyt on vuosi takana merkonomi opintoja.

ja mansikanpoimintaa, ja siivouspaikkoihi olen kaikkiin hakenut, niin poriin kun raumallekin, mutta ei töitä silti löydy. en kyllä itsekään ymmärrä miksne saa hommia, kun olen aktiivinen ja tehokaskin...

Mutta kiitti vinkeistä.
Olen myös satakunnasta kotoisin ja muistan nuoruusvuosilta kuinka lähettiin suonenjoelle mansikoita poimimaan.

 
Täti
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Korjaus, itse asun vähän isommassa kaupungissa, mutta sukulaiset ja muut tuttavat asuvat sellaisissa paikoissa ettei julkinen vain toimi (mielelläni käyttäisin, olisi halvelpaakin)
Mielelläni minäkin ostaisin auton, että pääsisin käymään sukulaisten ja tuttavien luona aina kun huvittaa. Mutta en ole vielä hankkinut, vaikka ihan työssäkäyvä olen.

Ei mikään ihme että sossua närästää, jos opiskelija pitää autoa ihan vain sukuloinnin takia.

Ja aloittajalle vinkki: kun se auto nyt kerran on ja se on välttämätön, niin yrttejä, marjoja ja sieniä poimimaan vaan. Verotonta tuloa.
 

Yhteistyössä