Vinkkejä: miten nipistän omaa aikaa ?

Heips,

kokeneemmilta vinkkailuja - itse oon lapsen kans yksin , ja jotain jo keksinytkin... onko teillä omia ?
Eli jos tuntuu ettei meinaa päästä mitään omia tekemään - niin mitä konsteja on perusasioiden hoitamiseksi ?

* Vauvan kantaminen repussa tai liinassa - voi itse touhuilla samalla, jopa syödä tai käydä vessassa ...
* imetystuolin viereen taso, johon voi kerätä kännyn, kaukosäätimen - ottaa banaanin, vesipullon tai viilin - jos ei pääse syömään itse ja nälkä kurnii - edessä tunnin imetyssessio :) Parhaimmillaan oon imettänyt toista ja lypsänyt sähköpumpulla toista rintaa - pakko oli kun ois varmaan räjähtänyt muuten...
* babysitteriin vauva - ja oma syöminen sitten siinä samalla
* itkuhälyt tietty - jos vauva nukkuu - niin pääsee suihkuun jne
* ja tietty ystävät onneksi hätätilassa käy tukena ja hyssyttämässä vauvelia - tai parillisilla tietty illan päälle se armas siippa ---

Mulla vauveli siis nyt 1 kk vanha, joten ei oikein vielä itse viihdytä itseään. Lattialla ei vielä viihdy...

t papu & viuviu 1 kk
 
En nyt suoranaisesti vastaa sun kysymykseen mutta itse koin 2kk jälkeen valaistuksen että ajankäyttö vauvan kanssa alkoi muuttua ja sitä myötä päivässä ehti tehdä muutakin kuin syöttää, vaihtaa vaippaa, syödä itse ja yrittää levätä.
-Herättyään vauva kestää muutaman minuutin odottaa ruokaa (jolloin ehdin hakea nuuskun ja kerääjän jos en ollut laittanut valmiiksi)
- vauvalle alkoi muodostua jonkinlainen rytmi että pystyin ennakoimaan milloin voin käydä suihkussa tai laittaa ruokaa.
-vaipanvaihtojen määrä ja ruokailujen määrä (ja syömiseen käytetty aika) per päivä on vähentynyt, eikä aina ole kakkavaippaa
Lisäksi vauva alkaa viihtyä myös itekseen, riittää kun puuhailen omia hommia samassa huoneessa (ripustan pyykkejä tai syön aamupalaa).

Mä en itse älynnyt ajatella ensimäisten kuukausien aikana että ei tätä kädestäsuuhun eloa loputtomiin kestä :)
 
Esikoinen ei pienenä oikein nukkunut ja muutenkin viihtyi paljon sylissä/rinnalla. Vinkkini (aika samoja kuin listasitkin):
- ennen imetys sessiota varaa ruoka, juomaa, kännyn, lehden.. viereen
- vauva rintareppuun, kädet vapautuu, saa jotain tehtyä. Itse kävin jopa kaupassa näin
- vauva vieressä sitterissä kun syö, käy suihkussa tms.
- jos univaje vaivaa (jos vain 1 lapsi) niin saa nukuttua samalla kun ottaa vauvan viereen ja imettää makuultaan
- vauva lelukaaren alle (sitten kun siinä viihtyy) matolle ja itse esim. syö tai viikkaa pyykkejä vieressä lattialla
- kun poika oli hieman isompi laitoin hänet hyppykiikkuun keittiön oven suuhun ruoan laiton ajaksi
 

Yhteistyössä