VINKKEJÄ? 8,5kk ikäinen ei syö soseita juuri ollekaan, tissiä vaan!

  • Viestiketjun aloittaja Mitä teen
  • Ensimmäinen viesti
Mitä teen
Meidän vauvalla on soseiden syöminen aina ollut tosi hankalaa. Pari viikkoa sitten vauva söi jo desinkin kerrallaan, sitten tuli kaksi hammasta ja syöminen loppui kokonaan pariksi päiväksi. Siitä asti on mennyt aterialla vaan muutama lusikallinen ja sen jälkeen vauva pitää suunsa tiukasti kiinni. Vauva on kyllä ollut nuhainen, vaikuttaako se syömiseen?
Jos lopetan yösyötöt niin alkaisiko vauva syömään päivällä paremmin? Yöllä syö vähintään kolme kertaa mutta välillä viisikin kertaa. Oon koko ajan odottanut että vauva alkaisi syödä paremmin päivällä ja sitten vasta lopettaisin yösyötöt.

Neuvoja, kokemuksia..?
 
"sondersson"
En kyllä missään nimessä lopettais huonosti syövän vauvan yösyöttöjä. Nuha voi vaikuttaa eikä se haittaa vaikka välillä menis pelkästään maitoo.
Ootko kokeillut sormiruokaa? Vauvalle voi olla mieluisampaa syödä itse. Meidän kuopusta ei oo koskaan saanut syötettyä vaan on puolivuotiaasta syönyt itse.
 
Kuulostaa niin tutulle, tosin meillä ei oo koskaan mennyt desiä mitään ruokaa :D Vauva on 8 kk 3 vkoa. Tissiä menee meilläkin yöllä 2-5 krt, olen koittanut vähentää varovaisesti, mutta aika huonolla menestyksellä. Koitan päivällä tarjota aina ruokaa ennen maitoa, mutta vaikka nälkä olisi kova, vauva syö n. kahden jääpalallisen verran maksimissaan, hedelmäsoseita menee pikkupurkista max kolmannes. Tyttö on aika pienikokoinen ollut aina. Ite stressasin jossain vaiheessa tosi paljon ton syömisiä, mutta ei kai sinne mahaan sitten mahdu kerralla enempää. Mä en kans yösyömisiä vahentäisi radikaalisti, varsinkin kipeänä tissi tuo varmasti lohtuakin... Hampaiden tulohan saattaa vähentää ruuan syömistä tilapäisesti.
Meillä neitillä tuli 3 kk ikäisenä 2 alahammasta, sen jälkeen ei ole muita hampeja tullut. Kai lapset vaan on niin erilaisia, hassua kuunnella kun jotkut nuoremmat vetelee purkillisen ruokaa joka syönnillä tai puuroa 1,5 dl, meillä menee alle puoli dl.
 
jyyj
Lopeta yösyötöt kokonaan, niin oppii, että päivällä syödään. Ruokahalu on tällöin päivällä paljon parempi, ja kiinnostus ruokaa kohtaan kasvaa. Tuon ikäinen ei enää fysiologisilta tarpeiltaan tarvitse yösyöttöjä, eli kyse on vain opitusta tavasta.
 
"mama"
Onko vauva varmasti tosissaan nälkäinen kun yrität syöttää vai elättekö kellon mukaan? Jospa yrittäisit pidentää ruokavälejä? Sairastelut tottakai vaikuttaa ruokahaluun ja onhan sulla muovinen/silikoninen lusikka käytössä? Ei metallista, se sattuu kun ikenet muutoinkin ovat arat hampaiden puhjetessa.
 
"A.p"
[QUOTE="mama";25047176]Onko vauva varmasti tosissaan nälkäinen kun yrität syöttää vai elättekö kellon mukaan? Jospa yrittäisit pidentää ruokavälejä? Sairastelut tottakai vaikuttaa ruokahaluun ja onhan sulla muovinen/silikoninen lusikka käytössä? Ei metallista, se sattuu kun ikenet muutoinkin ovat arat hampaiden puhjetessa.[/QUOTE]

Oon koittanut pidentää ruokailuvälejä ja tosiaan aina tarjoan ensin sosetta ja tissiä päälle. Neuvolassa sanottiin juuri päinvastoin ja oon ihan tavallisella lusikalla antanut ruokaa. Joskus kaikki lusikat ovat olleet tiskissä ja sillon oon käyttänyt muovilusikkaa enkä oo huomannut eroa.
 
"mama"
[QUOTE="A.p";25047224]Oon koittanut pidentää ruokailuvälejä ja tosiaan aina tarjoan ensin sosetta ja tissiä päälle. Neuvolassa sanottiin juuri päinvastoin ja oon ihan tavallisella lusikalla antanut ruokaa. Joskus kaikki lusikat ovat olleet tiskissä ja sillon oon käyttänyt muovilusikkaa enkä oo huomannut eroa.[/QUOTE]

No kyllä mä suosittelisin sitä muovilusikkaa kyllä!!! Mietippä itse kun metallinen lusikka kolahtaa ikeneen...voi ihan vaikka kokeilla kuinka ikävältä se tuntuu :( Ei sitä eroa heti huomaakaan jos pari kertaa viikossa vain käytät muovista lusikkaa. Jos se metallilusikka on jo tarpeeksi monta kertaa ikävästi ikeniin käynyt niin lapsi osaa odottaa sitä taas seuraavalla kerralla että sattuu. Eli nyt vain muovilusikkaa käyttöön koko ajan. Ihmettelen vähän neuvolan opastusta tuossa :O
 
dfj
Aivan normaalia. Vauvasi syö sopivasti, koska saa suurimman osan energiasta maidosta ja siinä ei tuon ikäisellä ole mitään vikaa. Ei ole mitään tarvetta yrittää tuputtaa enempää soseita. Kysymys onkin, että mitä sinä siis haluat? Voit jatkaa imetystä tai lopettaa yösyötöt (ja siinä kohta ne päiväsyötötkin sitten loppuu), vauva sopeuttaa syömisensä sitten sen mukaan.
 
dddddddddd
Yösöyöttöjen lopetus ei välttämättä todellakaan lopeta päiväimetystä. Sillä nyt on turha pelotella.

Kyllähän sitä ruuan määrää olisi hyvä saada pikkuhiljaa isommaksi. Ei se vauva ikuisesti ole 8,5kk. Itse vähentäisin niitä yösyöttöjä jollain konstilla. Kyllä se muukin ruoka alkaa sitten maistua.
 
Lopeta yösyötöt kokonaan, niin oppii, että päivällä syödään. Ruokahalu on tällöin päivällä paljon parempi, ja kiinnostus ruokaa kohtaan kasvaa. Tuon ikäinen ei enää fysiologisilta tarpeiltaan tarvitse yösyöttöjä, eli kyse on vain opitusta tavasta.
Ihan puppua! Tai saattaa toimia toisille vauvoille toisille ei.
Esikoiseni oppi syömään kiinteitä 1-vuotiaana, siihen asti oli käytännössä katsottuna täysimetyksellä.
En imettänyt häntä joinain öitä ollenkaan, mutta kiinteä aamupala ei mennyt yhtään sen helpommin alas. Toisinaan kokeilin olla antamatta rintamaitoa päivisin. Tyttö huusi nälkäänsä, kun oli edellisen kerran syönyt 8 tuntia sitten, mutta kiinteitä ei suostunut syömään.
Pakko siinä oli sitten tissiä antaa, kun ei tuon ikäistä lasta voi pitää nälässä vuorokautta.
Ja mulle neuvolantäti suositteli koko ajan imetyksen lopettamista, eikä millään uskonut ettei tyttö syö siltikään.
Loppujen lopuksi lopetin imetyksen 1v 4kk iässä ja tytön ruoka-annokset oli todella minimaalisia vielä tuon jälkeen monta viikkoa.

Eli ap:lle sanoisin, ettei tuohon välttämättä auta muu kuin aika.
Syömään oppiminen on samanlaista opettelua ja totuttelua kuin vaikka kävelemään oppiminen. Toisilla sen oppiminen vie kauemmin kuin toisilla.
Ja tämä meidän esikoinen on pian 4-vuotias ja edelleen tosi valikoiva syömisissään.
Kuopus on ihan toista maata tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
"A.p"
[QUOTE="mama";25047242]No kyllä mä suosittelisin sitä muovilusikkaa kyllä!!! Mietippä itse kun metallinen lusikka kolahtaa ikeneen...voi ihan vaikka kokeilla kuinka ikävältä se tuntuu :( Ei sitä eroa heti huomaakaan jos pari kertaa viikossa vain käytät muovista lusikkaa. Jos se metallilusikka on jo tarpeeksi monta kertaa ikävästi ikeniin käynyt niin lapsi osaa odottaa sitä taas seuraavalla kerralla että sattuu. Eli nyt vain muovilusikkaa käyttöön koko ajan. Ihmettelen vähän neuvolan opastusta tuossa :O[/QUOTE]

Väittäisin kyllä ettei ainakaan tämä vauva lusikkaa pelkää kun avaa kuitenkin suutaan muutamia kertoja kun lusikka on lähestymässä :)
 
Mä en kyllä tuohon muovilusikka-teoriaan usko ollenkaan.
Millähän lapset oppi aikoinaa syömään, vaikkei mitään muovia ollut olemassakaan.
Ei kai kukaan nyt sitä lusikkaa survo tai kolauta kauhean kovaa sinne lapsen suuhun..?

Meidän perheessä kukaan ei käytä muoviastioita tai -ruokailuvälineitä.
 
"A.p"
Kuulostaa niin tutulle, tosin meillä ei oo koskaan mennyt desiä mitään ruokaa :D Vauva on 8 kk 3 vkoa. Tissiä menee meilläkin yöllä 2-5 krt, olen koittanut vähentää varovaisesti, mutta aika huonolla menestyksellä. Koitan päivällä tarjota aina ruokaa ennen maitoa, mutta vaikka nälkä olisi kova, vauva syö n. kahden jääpalallisen verran maksimissaan, hedelmäsoseita menee pikkupurkista max kolmannes. Tyttö on aika pienikokoinen ollut aina. Ite stressasin jossain vaiheessa tosi paljon ton syömisiä, mutta ei kai sinne mahaan sitten mahdu kerralla enempää. Mä en kans yösyömisiä vahentäisi radikaalisti, varsinkin kipeänä tissi tuo varmasti lohtuakin... Hampaiden tulohan saattaa vähentää ruuan syömistä tilapäisesti.
Meillä neitillä tuli 3 kk ikäisenä 2 alahammasta, sen jälkeen ei ole muita hampeja tullut. Kai lapset vaan on niin erilaisia, hassua kuunnella kun jotkut nuoremmat vetelee purkillisen ruokaa joka syönnillä tai puuroa 1,5 dl, meillä menee alle puoli dl.
Kiva kuulla "kohtalotoverista" :D Mä oon jättänyt jo yhden yösyötön pois, meillä kun vauva on aina herännyt syömään nukuttuaan tunnin. Sillä kerralla se ei siis nälkäänsä syö. Ekana yönä se huusi tunnin mun sylissä/sängyssä ja mulla oli kurkkukin kipeäksi kun lauloin koko sen ajan sille :D Tokana yönä se ähisi MINUUTIN ajan ja nukahti! En tiedä meniskö muidenkin syöttöjen lopettamisen kanssa noin helposti mutta jossain vaiheessa meinaan kokeilla. Ehkä kuintekin odotan vielä että soseet alkaa maistua paremmin..
Meillä vauva syö puuroa joskus yli puolikin desia, mutta vaan sitä hienoa jauheesta tehtyä, kaikki nimittäin pitää olla ihan sileää :) Mäkin lämmitän aina kerralla kaksi jääpalakuutiollista ja niistä jää osa syömättä..
 
Meillä on samanlainen ukkeli täällä. Ikää 9 kk eikä mee kiinteät, vaikka mitä tekis. Tissimaidolla herra elää, mutta mulla ei ole ollut huolta, kun painoa on jo yli 10 kg. Alkuun stressasin tosi paljon, mutta nyt en jaksa enää. Oppii tuo varmasti joskus syömään kiinteitä. Öisin syö myös 2-4 krt enkä ole ajatellut unikouluttaa ennen kuin alkaa syömään kunnolla. Ainoa, mikä rasittaa on se, kun vauva on niin riippuvainen minusta, kun ruoka kulkee mun mukana.
 
mls
hei, älä stressaa! (jos vaan voit :)). Nauti lapsestasi, syöminen on rento ja normaali asia, myös maidonjuonti tuon ikäisellä.

Meillä oli juurikin tuossa iässä sama juttu, vain maito kelpasi. sitkeän rauhallisesti tarjosin, ilman sen kummenpia tappeluja. Siitä se siitä pikkuhiljaa rupesi maistumaan.
Nyt lapsemme on kaksivuotias normaali taapero. Syö normaalisti, ehkä keskimääräistä ronkelimpi on.

itse kieltäydyin tuossa iässä (ympäristön kauhistukseksi) stressaamasta moisesta tissitakiaisesta. Meillä ei tuossa iässä enää syöty yöllä joten se siitä "lopeta yösyöminen niin päivällä maistuu " -teoriasta ainakaan meidän kohdallamme pätenyt.

ajattelen yhä näin että syöminen on normaali, luonnollinen, iloinen asia. Siitä ei pidä tehdä taistelua tai stressiä.
tarjoat hyväntuulisina eri ruokia, tuputtaa ei tarvitse. Syö sitten kun syö. Uskon, että jos siitä tulee stressi/valtataistelu lapsen kanssa, on se huomattavasti haitallisempaa kehitykselle kuin hieman keskimääräistä hitaampi tahti. Syöminen on kuitenkin tärkeä osa ihmisen itsesäätelyä ja näin tunnesäätelyn esiaste.

jos haluat lopettaa yösyötöt ja imetyksen niin se on asia erikseen. Sitten vaan vähitellen irti. Kyllä nälkäinen lapsi syö.

minusta on hyvin huolestuttavaa kun yhteiskunnassamme tehdään lasten syömisestä niin suurta numeroa. "syökö hyvin?". Häh, mitä se tarkoittaa? lapsi syö hyvin kun sille opettaa itsesäätelyä, terveellistä ruokavaliota sekä antaa sille ruokailutilanteessa tilaa. On hyvin tärkeä luottaa siihen, että lapsi tietää milloin on nälkäinen ja lopettaa kun on kylläinen.
 
vierasth
mls puhuu asiaa! Joka sana totta. Kunhan lapsi vain kasvaa omaa käyräänsä, niin ei mikään kiire niitä soseita ole purkki kaupalla mennä. Omakin esikoinen rupesi syömään kunnon annoksia vasta joskus 1v paikkeilla. Kun ruokaa meni päivällä paremmin, niin lopetin yöimetykset.

Se on muuten ihan puppua, että YKSIKÄÄN lapsi ei tarvitsisi 6kk jälkeen öisin maitoa. Keskimääräisesti on ehkä niin, mutta lapset ovat yksilöitä. Jos vain jaksat öisin imetellä, niin jatka samaan tahtiin ja anna lapsen opetella omaan tahtiinsa se syöminen. :)

Meidän ronkeli on nyt 1,5 vuotias reipas syömäri. Aina valmis ruokapöytään ja itse syö ja maistelee mielellään kaikkea. Määrät päättää edelleen itse, minä päätän mitä syödään. Niin sen pitäisi mennä ihan alusta asti. (Poikkeuksena saattaa olla esim. todella sairaat tai motorisesti huonosti kehittyneet lapset)
 
meillä kohta 7kk ikäinen vauva syö myös tissiä yöllä useasti. Soseita menee päivällä vaihtelevasti. Hedelmäsoseista ja kasvissoseista tykkää, mutta esim. lihasoseista ei ollekaan. Heti laittaa suun tiukasti kiinni. Onko teillä ollut laadulla väliä eli onko kyse kaikista soseista?
 
"A.p"
meillä kohta 7kk ikäinen vauva syö myös tissiä yöllä useasti. Soseita menee päivällä vaihtelevasti. Hedelmäsoseista ja kasvissoseista tykkää, mutta esim. lihasoseista ei ollekaan. Heti laittaa suun tiukasti kiinni. Onko teillä ollut laadulla väliä eli onko kyse kaikista soseista?
Kaurapuuro on ainut mikä meillä menee paremmin. Pari kertaa oon antanut soseutettua banaania ja vauva alkoi melkein yökkäillä kun oli niin pahaa :D
 
nomnom
en jaksanut lukea koko ketjua mutta meillä poika tykkää syödä itse mm. maissinaksun paloja (saksilla saa pilkottua jos on tarve) ja meillä on myös aika pehmeä silikonilusikka joka on vauvalla ruokailussa mukana että saa "itse" "auttaa" eli lähinnä kauhoo ruokaa suusta mutta myös suuhun kun laittaa omasta lusikasta siihen ja suurimmillaan meillä on ruokahalu juuri ennen nukkumaan menoa kun on väsyvillitys..
 

Yhteistyössä