vinkkejä 10 kk unikoulutukseen!?!

  • Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
väsynyt äiti
Meidän pian 10 kk vauva ei yksinkertaisesti osaa nukkua. Tätä on jatkunut jo ainakin 4 viikkoa, voi olla että kauemminkin (en muista alkua tarkalleen). Aluksi oli hereillä keskellä yötä 1-2,5 tuntia. Silloin ajattelin että johtuu hampaista tai seisomaan oppimisesta tmv. Nyt ei taida enää olla näistä kyse kun vaan jatkuu ja jatkuu sama homma. Tai oikeastaan on vaan pahentunut.

Nukkumaan meni esim. eilen illalla 21.30 aikaan. Yöllä valvoi klo 3-7. Nukkui 7-9.30. Ite oon ihan puhki. Edellisinä öinä heräs 4.15 tai 5.20 eikä enää nukkunut ollenkaan. Sitten päiväunet normaalisti 9.30 eteenpäin 1-1,5 tuntia. Koko päivän on vaan sit kiukkuinen ja pahalla päällä. (toiset päiväunet noin klo 15-17)

Yöllä kun herää niin on pirteä. Nousee omassa sängyssään pystyyn ja jokeltelee, taputtaa sängynreunoja jne. Jos otan viereen möyrii vaan siinä mun vieressä ja pyrkii sängystä pois tai herättään isäänsä. Jos en noteeraa niin alkaa itkemään ja huuto alkaa muutenkin noin tunnin päästä kun on herännyt. Nukahtamaan en silti saa millään ilveellä. En keksi miten saisin tuon yövalvomisen pois.

Säälittää nuo isommat lapset. Varsinkin tuo 3,5v kun äiti on aina väsynyt eikä jaksa mitään. Eikä hällä ole kaveria kun isommat on koulussa.

Onko kellään ollut samaa? Ja jatkunut kauan? Miten asia korjaantui? Onko vinkkejä mitä vois kokeilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:
Meidän pian 10 kk vauva ei yksinkertaisesti osaa nukkua. Tätä on jatkunut jo ainakin 4 viikkoa, voi olla että kauemminkin (en muista alkua tarkalleen). Aluksi oli hereillä keskellä yötä 1-2,5 tuntia. Silloin ajattelin että johtuu hampaista tai seisomaan oppimisesta tmv. Nyt ei taida enää olla näistä kyse kun vaan jatkuu ja jatkuu sama homma. Tai oikeastaan on vaan pahentunut.

Nukkumaan meni esim. eilen illalla 21.30 aikaan. Yöllä valvoi klo 3-7. Nukkui 7-9.30. Ite oon ihan puhki. Edellisinä öinä heräs 4.15 tai 5.20 eikä enää nukkunut ollenkaan. Sitten päiväunet normaalisti 9.30 eteenpäin 1-1,5 tuntia. Koko päivän on vaan sit kiukkuinen ja pahalla päällä. (toiset päiväunet noin klo 15-17)

Yöllä kun herää niin on pirteä. Nousee omassa sängyssään pystyyn ja jokeltelee, taputtaa sängynreunoja jne. Jos otan viereen möyrii vaan siinä mun vieressä ja pyrkii sängystä pois tai herättään isäänsä. Jos en noteeraa niin alkaa itkemään ja huuto alkaa muutenkin noin tunnin päästä kun on herännyt. Nukahtamaan en silti saa millään ilveellä. En keksi miten saisin tuon yövalvomisen pois.

Säälittää nuo isommat lapset. Varsinkin tuo 3,5v kun äiti on aina väsynyt eikä jaksa mitään. Eikä hällä ole kaveria kun isommat on koulussa.

Onko kellään ollut samaa? Ja jatkunut kauan? Miten asia korjaantui? Onko vinkkejä mitä vois kokeilla?
Meillä on ollut just tätä. Tai sitten vauva käy nukkumaan vasta klo 0-2.. Nukkuu kyllä koko yön sitten putkeen, kunhan vaan nukahtaisi ensin.. Ja vauva nyt 9kk. Että itseänikin kiinnostaisi..
 
Anna huutaa ja sano päättäväisesti että on yö nyt nukutaan ja laitat vaan pitkälleen. Meidän poika oli samanlainen ja tää toimii, mutta vaatii hiukkasen kärsivällisyyttä ja aikaa noin viikon. Ja huutoa on varmasti luvassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:
Edellisinä öinä heräs 4.15 tai 5.20 eikä enää nukkunut ollenkaan.
Meillä on ollut just tätä. Tai sitten vauva käy nukkumaan vasta klo 0-2.. Nukkuu kyllä koko yön sitten putkeen, kunhan vaan nukahtaisi ensin.. Ja vauva nyt 9kk. Että itseänikin kiinnostaisi..
Toivottavasti joku antaa vinkkejä. Huomenna soitan neuvolaan. Sieltä oon saanu vaan niin tyhmiä vinkkejä tähän asti. Kuten että jos isä nukkuis lapsen kanssa kun isät ei herää niin helpolla. Mitä hyötyy kun lapsi herää ja valvoo tuntitolkulla. Ja ensin sanottiin että se on tässä vaiheessa monesti tällaista kun vauva oppii uusia juttuja niin menee unet hetkeksi sekaisin. Saa nähä mitä siellä seuraavaksi sanotaan.
 
Voimia! :hug:

Nukahtaako hän illalla muitta mutkitta? Eli onko silloin väsynyt vaikka nuo toiset päiväunet loppuu vasta viiden aikaan?

Mitä teet silloin yöllä?

Suosittelisin, että koitat siirtää rytmiänne sillä tavalla, että hän valvoo illalla pitempään. Yöllä, kun hän herää niin menet rauhoittamaan, ei valoja, ja kuiskausäänellä "nyt on yö, nukutaan". Todennäköisesti tämä jatkuu vaan niin sitten otat pinnasängyn siihen viereen, että saat kosketuksen lapseen tai sitten otat lapsen viereen ja pidät hänet siinä pötköllään etkä ala mitään tekemään hänen kanssaan. Jos siinä valvoo niin anna valvoa, tärkeätä on kuitenkin ettet rupea mitään touhuamaan hänen kanssaan yöllä.

Hänelle on tullut vain tapa herätä ja nyt siitä pitää vaan opetella pois - eipä siihen mitään poppakonsteja taida olla - kärsivällisyyttä vain. Ja tosiaan rytmien muutosta kannattaisi myös miettiä - jos päiväunia nukkuu noin paljon niin voi olla, että se on sitten sieltä yöltä tosiaan pois. :)
 
vieras
Sori en kyllä osaa auttaa mutta sieluni silmin nään toisen jokeltavan ja taputtelevan pinnasängyssään. Varmasti raskasta kun valvomaan joutuu. Meillä kans vanhempi neiti jossakin vaiheessa heräili ja oli ihan virkeenä ja kun otti viereen niin änkesi liikkeellee että sai pelätä että putoo sängystä. Meillä tosin sitä tapahtui aina silloin tällöin.
 
vieras
Sori en kyllä osaa auttaa mutta sieluni silmin nään toisen jokeltavan ja taputtelevan pinnasängyssään. Varmasti raskasta kun valvomaan joutuu. Meillä kans vanhempi neiti jossakin vaiheessa heräili ja oli ihan virkeenä ja kun otti viereen niin änkesi liikkeellee että sai pelätä että putoo sängystä. Meillä tosin sitä tapahtui aina silloin tällöin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Anna huutaa ja sano päättäväisesti että on yö nyt nukutaan ja laitat vaan pitkälleen. Meidän poika oli samanlainen ja tää toimii, mutta vaatii hiukkasen kärsivällisyyttä ja aikaa noin viikon. Ja huutoa on varmasti luvassa.
Olen yrittänyt tätäkin. Nousee koko ajan pystyyn ja minä laitan alas. Saattaa jatkua toista tuntia tätä hommaa. Huutaa koko ajan täyttä kurkkua ja meno vaan jatkuu. Yritän pitää hiljaisena että muu perhe saa nukutua.
 
Meillä huudettiin pahimmillaan 6h yöllä, et tiedän tunteen. Äläkä ota liikaa stressiä muiden nukkumisesta (ainakaan isännän ;) ). Mutta tosiaan kärsivällisesti vain menet aina uudestaan rauhoittamaan tai sitten otat sen lapsen siihen viereen ja jaksat aina vain pitää sen verran kiinni ettei lähde vaeltelemaan. Nyt vain mietit, minkä näistä toteutat - otatko viereen vai käytkö säännöllisesti rauhoittamassa omaan vuoteeseen. Yksin älä jätä huutamaan pitkäksi aikaa. :hug: huh, toi on rankkaa aikaa!!! JAKSUA!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Anna huutaa ja sano päättäväisesti että on yö nyt nukutaan ja laitat vaan pitkälleen. Meidän poika oli samanlainen ja tää toimii, mutta vaatii hiukkasen kärsivällisyyttä ja aikaa noin viikon. Ja huutoa on varmasti luvassa.
Olen yrittänyt tätäkin. Nousee koko ajan pystyyn ja minä laitan alas. Saattaa jatkua toista tuntia tätä hommaa. Huutaa koko ajan täyttä kurkkua ja meno vaan jatkuu. Yritän pitää hiljaisena että muu perhe saa nukutua.
Meillä on ihan sama. Ja sitten kun vauva herää yöllä, se on ihan nanosekunnissa jo ihan virkeä. Ja on laitettu täälläkin takaisin sänkyyn monta kertaa ja siellä se vaan jokeltelee, naureskelee ja nousee seisomaan. Ei niinku elettäkään, että kävisi nukkumaan ainakaan seuraavaan 2-3 tuntiin..
 
ap
Pinnasänky on meidän sängyn vieressä. Yritän pitää kädestä tai pitää kättä lapsen selän päällä jne. Ei auta sekään. Nousee vaan pystyyn tai kierii sängyssä muuten vaan. Jos pidän väkisin maaten tai otan viereen ja pidän kiinni niin huutaa täyttä kurkkua. Kerran jätin yksin makkariin ovat kiinni. 1,5 tuntia kuuntelin ja menin. Koko sen ajan jaksoi huutaa. Myös useamman kerran olen vaan maannut sängyssä ja kuunnellut kun toinen huutaa. Taitaa olla keskivertoa itsepäisempi tapaus.

Nukahtaa useimmiten illalla pullolle silloin 21-21.30. Ennen klo 20 alkaa jo kätinä ja silmien hierominen eli on väsynyt tuohon aikaan.

Ennen tätä heräily jakso nukkui 21-7(-8). Muutaman kerran joutui ehkä tuttia laittamaan. Lisäksi silloin nukkui 2x2 tunnin päikkärit eli unet jopa hieman vähentyneet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sadettajat:
Meillä huudettiin pahimmillaan 6h yöllä, et tiedän tunteen. Äläkä ota liikaa stressiä muiden nukkumisesta (ainakaan isännän ;) ). Mutta tosiaan kärsivällisesti vain menet aina uudestaan rauhoittamaan tai sitten otat sen lapsen siihen viereen ja jaksat aina vain pitää sen verran kiinni ettei lähde vaeltelemaan. Nyt vain mietit, minkä näistä toteutat - otatko viereen vai käytkö säännöllisesti rauhoittamassa omaan vuoteeseen. Yksin älä jätä huutamaan pitkäksi aikaa. :hug: huh, toi on rankkaa aikaa!!! JAKSUA!
Isäntä ajaa työkseen autoa pitkää päivää ja aikaiset aamut. Ajan miehen yleensä sohvalle kun huuto alkaa. Mut vaikka makkarin ovet kiinni niin 8v tyttö herännyt useamman kerran aamuyöstä eikä saanut unta.

Pitää yrittää nyt että otan yhden tavan nukuttaa. Viereen on huono koska nukahdan itse ennen lasta niin se pääsee vaeltamaan kun mun ote pettää. Sänkyyn taas vaatii enemmän voimia kun pitää laittaa aina uudelleen makuulleen. Siirrän päätöksen huomiseen. Katon mitä neuvola antaa vinkiksi.
 
ap
Ja kiitos! Jaksamista todella tarvitaan. Olis helpompi jos ei olis noita isompia lapsia niin vois edes nukkuu päivällä. Siksi ei tahdo öisin jaksaakkaan olla määrätietoinen. Lisäksi olen raskaana ja sekin väsyttää. Pelottaa ehdinkö nukkua välissä kunnolla ollenkaan ennen kuin alkaa vessassa ravaaminen ja sitten uuden vauvan kanssa valvominen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kiitos! Jaksamista todella tarvitaan. Olis helpompi jos ei olis noita isompia lapsia niin vois edes nukkuu päivällä. Siksi ei tahdo öisin jaksaakkaan olla määrätietoinen. Lisäksi olen raskaana ja sekin väsyttää. Pelottaa ehdinkö nukkua välissä kunnolla ollenkaan ennen kuin alkaa vessassa ravaaminen ja sitten uuden vauvan kanssa valvominen.
Nyt mulla alko jotenki enemmän huolettaan tuo sinun jaksaminen. Pystyykö mies ollenkaan auttamaan sinua öissä? Olis kyllä erityisen tärkeätä, että pääset jossain välissä aina SÄÄNNÖLLISESTI nukkumaan muutamat kunnon yötkin ilman pelkoa seuraavasti heräämisestä ja valvomisesta!!! Nyt neuvolan kans kunnon neuvottelut myös!!! VOIMIAVOIMIA!!! :hug: :heart:
 
en tiedä muusta
Meillä tyttö oli aina silloin tuollanen ku sillä oli korvatulehdus.
En sano että teidän lapsella olisi,mutta kattattaa tarkistaa asia.
Meillä tyttö ei edes huutanut tavallista kipuitkuaan.
 
**
eikö se kolme ja puolvee kantsis laittaa tarhaan tms. että olisi seuraa? Oon kyllä sinänsä kotihoidon kannalla mutta tuossa tilanteessa en. Sit sä voisit nukkua vauvan kanssa päikkärit etkä olis niin poikki. Tää ei tietenkään poista sitä yökukkumisongelmaa...

Ei ketään saa väkisin nukkumaan. Mut onneks vauvat kehittyy niin hurjaa vauhtia että tollaset on monesti nopsaan ohimeneviä vaiheita. Kuukauden päästä teillä saattaa kaikki olla toisin vaikket tekis asialle mitään.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sadettajat:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kiitos! Jaksamista todella tarvitaan. Olis helpompi jos ei olis noita isompia lapsia niin vois edes nukkuu päivällä. Siksi ei tahdo öisin jaksaakkaan olla määrätietoinen. Lisäksi olen raskaana ja sekin väsyttää. Pelottaa ehdinkö nukkua välissä kunnolla ollenkaan ennen kuin alkaa vessassa ravaaminen ja sitten uuden vauvan kanssa valvominen.
Nyt mulla alko jotenki enemmän huolettaan tuo sinun jaksaminen. Pystyykö mies ollenkaan auttamaan sinua öissä? Olis kyllä erityisen tärkeätä, että pääset jossain välissä aina SÄÄNNÖLLISESTI nukkumaan muutamat kunnon yötkin ilman pelkoa seuraavasti heräämisestä ja valvomisesta!!! Nyt neuvolan kans kunnon neuvottelut myös!!! VOIMIAVOIMIA!!! :hug: :heart:
Keskimäärin yhtenä viikonloppuna kuusta pystyy mies valvoon yöt. Marraskuun työvuorot näyttää menevän niin ettei yhtenäkään yönä ole apua. Viikonloppuisin pystyn onneksi nukkumaan päiväunet vauvan kanssa kun tuo 3,5v voi katella noiden isompien (8 ja 10v) kans lastenohjelmia.
 
:| No, sittenhän ei auta muu kuin kestää ja ottaa kaikki irti viikonlopuista noin niinkuin levon ja palautumisen kannalta! :hug: Jos tulee tarve joskus laittaa viestiä (vaikka keskellä yötä), ni anna tulla vaan - tiedän tosiaankin, mitä on valvominen ja huudon kuunteleminen! :hug:
 
vieras
Mä en suosittele, että kokeilet mitään huudattamista. Mitä jos teet pinnasängystä sivuvaunun? Ei valoja, ei juttelua, ei mitään. Makaat vain vieressä ja muka nukut. Meillä oli vastaava vaihe, kesti pari kuukautta. Vauva nukkui vieressäni seinän puolella ja olin mahdollisimman reagoimaton yöhulinaan. Meillä ei tosin koskaan itketty.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja **:
eikö se kolme ja puolvee kantsis laittaa tarhaan tms. että olisi seuraa? Oon kyllä sinänsä kotihoidon kannalla mutta tuossa tilanteessa en. Sit sä voisit nukkua vauvan kanssa päikkärit etkä olis niin poikki. Tää ei tietenkään poista sitä yökukkumisongelmaa...

Ei ketään saa väkisin nukkumaan. Mut onneks vauvat kehittyy niin hurjaa vauhtia että tollaset on monesti nopsaan ohimeneviä vaiheita. Kuukauden päästä teillä saattaa kaikki olla toisin vaikket tekis asialle mitään.
Olen ajatellut sitäkin. Päiväkotiin on vaan niin pitkät jonot että olen ajatellut että uniongelma ratkeaa ennen kuin saa päiväkotipaikan.
 

Yhteistyössä