vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuunuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuunuu"

Vieras
olisiko kellään vinkkejä miten päästä yli sosiaalisten tilanteitten pelosta ja uusien tilanteitten pelosta?mulla on paniiikkihäiriö joka ilmottaa koko ajan olemassa olostaan ja lisäksi kauheita paineita onnistumisesta koska ympärillä on sellaisa ihmisiä jotka ei ota tätä paniikkia tosissaan ja jankuttavat että kyllä se onnistuu jne. kun on niin helppoa jne. itse ovat yli sosiaalisia ja ylisuorittajia,mulle pelkkä oudolle ihmiselle puhuminen tuottaa paniikin.
aloitan huomenna harjoittelun huoltsikalla,lounaan tekoa ja asiakaspalvelua ja siivousta jne. kaikki muu ok mutta tuo asiakaspalvelu ja kassalla olo varsinkin on niin pelottava ajatus että en tiiä miten selviän pyörtymättä siitä kun jännittää.ja lisäksi mulla on joku ihme pelko että kaverit tulee sinne kesken työpäivän ,jotenkin en vaan halua että mua tulee kukaan katsomaan,olen sanonut siitä mutta eihän mua kuunnella...
ja jos sattuis käymään niin että joudun yksin kassalle ja en osaa jotain ja sekoitan vaikka koko kassan... mulle aivan yli pelottavia ajatuksia mutta,toiset vaan nauraa mun peloille.
mulla siis ei ole aikasempaa työkokemusta koska olen ollu kymmenen vuotta kotona muksujen kanssa ja nyt vasta rohkastuin sen verran että hain kouluun,kaikki on aivan uutta ja kaikki samaan aikaan sanoo että kyllä sä osaat....osaankai mä,tai ainakin opin,mutta se että uskallanko,on eri asia.jos joku ymmärtäväisempi vois heittää mulle voimaa ja itsevarmuutta kestää nää päivät, ehkä mun ura siitä urkenis...

[QUOTE="nuunuu";27539910]olisiko kellään vinkkejä miten päästä yli sosiaalisten tilanteitten pelosta ja uusien tilanteitten pelosta?mulla on paniiikkihäiriö joka ilmottaa koko ajan olemassa olostaan ja lisäksi kauheita paineita onnistumisesta koska ympärillä on sellaisa ihmisiä jotka ei ota tätä paniikkia tosissaan ja jankuttavat että kyllä se onnistuu jne. kun on niin helppoa jne. itse ovat yli sosiaalisia ja ylisuorittajia,mulle pelkkä oudolle ihmiselle puhuminen tuottaa paniikin.
aloitan huomenna harjoittelun huoltsikalla,lounaan tekoa ja asiakaspalvelua ja siivousta jne. kaikki muu ok mutta tuo asiakaspalvelu ja kassalla olo varsinkin on niin pelottava ajatus että en tiiä miten selviän pyörtymättä siitä kun jännittää.ja lisäksi mulla on joku ihme pelko että kaverit tulee sinne kesken työpäivän ,jotenkin en vaan halua että mua tulee kukaan katsomaan,olen sanonut siitä mutta eihän mua kuunnella...
ja jos sattuis käymään niin että joudun yksin kassalle ja en osaa jotain ja sekoitan vaikka koko kassan... mulle aivan yli pelottavia ajatuksia mutta,toiset vaan nauraa mun peloille.
mulla siis ei ole aikasempaa työkokemusta koska olen ollu kymmenen vuotta kotona muksujen kanssa ja nyt vasta rohkastuin sen verran että hain kouluun,kaikki on aivan uutta ja kaikki samaan aikaan sanoo että kyllä sä osaat....osaankai mä,tai ainakin opin,mutta se että uskallanko,on eri asia.jos joku ymmärtäväisempi vois heittää mulle voimaa ja itsevarmuutta kestää nää päivät, ehkä mun ura siitä urkenis...[/QUOTE]

Rauhaa!

Läheiselläni on sosiaalistentilanteidenpelko ja paniikkikohtauksia ja kysyin häneltä apuja!

Eli ihan ensiksi asennoidut asiaan oikealla panoksella, eli kyse ei ole sydän kirurgiasta tai miljardejen osakekaupasta. Saat mokata, se on inhimillistä!

Eli älä turhaan luo itsellesi suuria kauhukuvia sillä totuus on , että virheet joita teet ovat korjattavissa. Lisäksi KAIKKI meistä on ollut "ekaapäivää" töissä eli kun ne huomaa että sulla on vielä hommat uusia niin normaali ihminen armahtaa ja ei revi pelihousujaan kaikesta :).

Lisäksi kun pahoittelet asiakkaalle mainitse että olet uusi niin uskon että ne tajuaa ettet tahalleen mitään mokaile.

Päiväpäivältä sitten asiat rutinoituu ja helpottuu!

Pidä taskussasi puolikas rauhottava ja jos alkaa ajatukset menemään paniikkikohtauksen puolelle niin rouskit sen heti naamariin. Mielummin pienessä pampuloissa kun paniikkikohtaus!

Tekstaa kavereilles että älkää tulko, sano että et ensimmäisinä päivinä TAHDO että sinne tulee kukaan tai vetoat kiireisiin.

Muista että jos et osaa jotain asiaa ja jokin ei ole sinulle selvää niin älä valehtele esimiehellesi että osaat sen tehdä, koska siitä niitä paineita vasta syntyy kun pitäisi osata mutta kun ei osaa. Esimies on lainmukaan velvollinen huolehtimaan perehdytyksestäsi.

Muista rukoilla ennen työpäivää ja pyydä että Jumala varjelee sinua ja on mukanasi hengessä.

Hyvin se menee ihan varmasti!!

Siunausta matkaan!

Yhteistyössä