Vinkkejä yh:lle joulun viettoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari

Vieras
MOi,

olen totaali-yh. Hirvittää vähän joulu, kun ei oikein ole mitään, millä joulua tehdä lapselle ja minulle.

Lapsi on 7-vuotias. Rahaa minulla ei juuri ole moniin lahjoihin tai erikoisempaan ruokaankaan. Kylään emme voi mennä, koska ystävät ja sukulaiset asuvat kaukana ja meillä on eläimiä. Kaikki pitäisi raahata mukaan, eikä se onnistu.

Olisikohan Tampereen seudulla mitään joulujuttuja yksinäisille, mihin voisi lapsen kanssa mennä?

Ainakin Helsingissä on noita kauneimmat joululaulut -esityksiä myös nimenomaan lapsiperheille sovitettuna. Ilmaista. Moni järjestö antaa jouluruokaa ja/tai -lahjoja vähävaraisille, nimenomaan perheille. Ota yhteys esim. Pelastakaa lapset, Pelastusarmeija tms. vastaava. Kaupungissasi on kenties Yksinhuoltajan olohuone -tyyppisiä paikkoja? Sieltä lisävinkkejä ja tukea arkeen.

http://tre-yh.vuodatus.net/

hmm, en usko että ainakana jouluaattona on, joulukirkko jos tykkää sellasessa käydä?
jos ite tekis vähän jouluruokia, eihän lahjoja tarvii olla mitenkään paljon... joulukuusikaan ei paljoa maksa :)
toivottavasti saatte kivan joulun kaikesta huolimatta

ja viola.. jos ei oel mitään rakentavaa sanottavaa niin älä sano mitään...

Käykää joulukirkossa ja laitatte ruoat kahdelle.
Jouluruoka on oikeasti tosi edullista valmistaa; perunasta ja porkkanasta, ehkä vähän kalaa, kinkun kilohinta on tosi halpa. Riisipuuroa jne., pipareita ja yhdessäoloa :heart:

Muuten en tapahtumista tiedä, mutta seurakunnalta varmasti löytyy ilmaista tai ainakin edullista ohjelmaa.

Lahjojen määrällä ei kannata stressata, kyllä vähäkin riittää. Yhdessäolo ja joulurauha kunniaan :hug:

Sitten kun täällä saa alkaa tarjoamaan apua joululahjoihin jne. niin olepa kuulolla. Ihan varmasti sinunkin lapsellesi joku haluaa lahjoittaa paketteja.

On siellä varmaan joulukadun avajaiset tai vastaavaa menoa päiväsaikaan. Illalla sitten vaan hyvää ruokaa ja vaikkapa joku joululeffa kera suklaarasian.

ensin voisit pyytää apua sosiaalitoimistosta tai kertoa asia neuvolassa, olen kuullut että heiltä saa jotain avustusta joulun viettoon, oliko se jotain lahjakorttia?
seurakunnalla on yleensä jouluaattona illanvietto mihin kaikki ovat tervetulleita

Onko teillä jotain joulukatua? Yleensä niissä avajaisissa on kaikenlaista ohjelmaa. Kirjastosta saa joulukirjoja ja pipareiden leipominen ei paljoa maksa. Toivottavasti ois lunta, siinä ois ohjelmaa moneksi päiväksi lumilyhtyineen ja lumiukkoineen. Tutussa metsikössä lyhtyjen kanssa hämärässä pienellä tonttupolulla, repussa kaakaota termarissa.

Lapsen kanssa voi tehdä vähälläkin rahalla kivan joulun. Joulupöytään kinkkua ja haluammanne laatikot, joululimppu, salaattia. Ei ole hirmuisesti kalliimpaa kuin ihan tavallinenkin ruoka. Leivotte yhdessä pipareita, niiden tuoksusta tulee joulun tunnelma.

Joulun aikaan televisiosta tulee ihania ohjelmia, kirjastosta voi vuokrata videoita ja lainata kirjoja joululukemiseksi. Suklaalevy kirjan kanssa tekee joulusta joulun.

7-vuotiaalle lahjaksi jokin lautapeli, jota voitte pelata yhdessä ja legoja.

Ja ehkä joku ystäväperhe jää jouluksi kotiin, vaikka toinen yh-perhe, jota voisitte tavata.

Mä vietin muutaman joulun lapseni kanssa kaksin, ennen kuin minulla oli uusperhe. Musta se oli ihanaa, oli ihanaa tehdä joulua yhdessä, nauttia lapsen joulun odotuksesta, leipoa yhdessä. Koristella kuusi. Me ei kaivattu meidän jouluun ketään ylimääräisiä, meillä oli ihan hyvä kaksin.

Hmm... perus jouluruoat eivät maksa sen enempää juuri kuin muutkaan. Halvalla saa..

Itse ajattelin (pyhät lapset ovat isällään, joten vietän joulun heidän kanssaan ennen kuin lähtevät) hankkia ihka aidon kuusen kotiin, jonne edeltävänä iltana pistän lahjat ja ovat siinä sitten kun lapset heräävät.. Koti koristeltu jouluisesti, syödään aamupalaksi riisipuurot, avataan sitten lahjat ja syödään pitkin päivää jouluherkkuja. Taidanpa paistaa joulukalkkunan meille! Joulumusiikkia soimaan.. tunnelma on tärkein. Lahjoja ostelen jo nyt kuusen alusta odottelemaan, eikä niitten edes tarvitse olla kalliita.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
mä olen totaalinen y, ilman hoota.
mitähän ite tekis :o

Kun asuisit lähempänä, voisin kutsua vaikka meille jouluksi, katsottaisiin sitten mikä päätön on miehiään.

Mut uskon kyllä, että keksit oikeasti tekemistä!

vähät lahjat kirpparilta, pelastusarmeijasta hieman ruokia, kaupan alennuslaarista lisää, ja kuusi ilmaiseksi metsästä pöllimällä.
Nimim: "tekee sitä rikkaatkin" :D

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
mä olen totaalinen y, ilman hoota.
mitähän ite tekis :o

Kun asuisit lähempänä, voisin kutsua vaikka meille jouluksi, katsottaisiin sitten mikä päätön on miehiään.
!

Vähän ohi aiheen mutta ihan yksi parhaista jouluistani on ollut kun meille tuli kolme ihan uppo-outoa kundia joulun viettoon kun heillä ei ollut ketään täällä Suomessa. Ja eikä siis ollut edes mitään k-18 joulun viettoa vaan ihan perinteistä.

meillä aloitetaan jouluaatto riisipuurolla ja ulkoilulla, ihanaa mennä pulkkamäkeen ja ottaa kuumaa kaakaota mukaan :p sen jälkeen ku pulkkailtu laitan mankasta joulumusaa ja leivotaan pipareita lasten kans, siinä on jo ihana joulu tunnelma. joulukuusi on usein koristeltu jo useita päiviä ennen, samoin koti muutenkin kaikenmaailman lasten tekemillä koristeilla joita yhessä laitellaan. Luistelemaan lähetään "tavallisen" ruoan jälkeen ja tehään lumiukot ja lyhdyt pihaan. illemmalla syödään mahat täyteen jouluruokia (ei ne kovin kalliita ole, ei kaikkia eri sortteja tarvii hankkia, ei meilläkään mene laatikot oikein kaupaksi..) ja sen jälkeen availlaan lahjoja ja syödään suklaatia tai kuka mitäkin. sitten loppuilta pelaillaan pelejä jos saatu lahjaksi tai luetaan kirjoja ja katsellaan jouluisia ohjelmia, tai ihanaa jos on joku kylässä, mutta omankin perheen kesken on ihanaa.

voisithan tehdä lapsesi kanssa jotain noista, jos tykkäätte leipomisesta ja ulkoilusta jne.. =)

Yhteistyössä