Vinkkejä vauvan yöhulinoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan itku

Vieras
Kaikki neuvot ja niksit kelpaa.. alkaa ideat loppumaan itseltä ja väsymys painaa päälle :( . Vauva siis 3 viikon ikäinen ja yöt menee joka päivä huonommin ja huonommin. Vauva on koko yön tissillä/ tissin vieressä. Silloin kun vauva ei ime hän röhisee, tuhisee, huitoo, itkee, ähisee, puklaa jne. Itse en pysty nukkumaan kun vauva äheltää. Puklua tulee niin paljon että meinaa siihen tukehtua ja nenä menee tukkoon ja ei saa hengitettyä normaalisti. Puklaa siis koko yön läpi, johtuen varmaan siitä että lutkuttaa tissiä 15 min välein. Kun vauva nukahtaa, on uni katkonaista. Päivällä ei samaa ongelmaa, syö noin 2-3h välein ja vauva ei röhise. puklaa kylläkin koko ajan... refluksitautiako? Onko minun vain noustava pystyyn ja syöttää vauva pystyasennossa ja kun lopettaa imemisen nukuttaa vauva pystyasennossa ja antaa huutaa niin kauan että nukahtaa? Mitä teen? kaikki neuvot kelpaa!

Ensinnäkin vauva ei voi syödä 15min välein nälkänä. Itkeekö vauva? Todennäköisesti vauva ei osaa tunnistaa vatsan tuntemuksia ja tulkitsee sen näläksi. Mä neuvoisin sinua siirtymään yölläkin tuohon 2-3h syöntiväliin. Isä hoitaa parina kolmena yönä vauvaa että sä saat ne välit nukuttua ja tuo tissille säännöllisesti. Nukkuuko vauva päivällä paremmin, entä onko vauvan sängyn pääty koholla.

Refluksivaivaa lähtisin minä kyllä vakavasti miettimään, tuon pulauttelun takia. Siihen yksi hoito on tuo syönnin "säännölstäminen" ja tarvittaessa lääkitys. Jos yösyönnin rauhoittaminen ei auta ottaisin suoraan yhteyttä lastenlääkäriin

Ensinnäkin vauva ei voi syödä 15min välein nälkänä. Itkeekö vauva? Todennäköisesti vauva ei osaa tunnistaa vatsan tuntemuksia ja tulkitsee sen näläksi. Mä neuvoisin sinua siirtymään yölläkin tuohon 2-3h syöntiväliin. Isä hoitaa parina kolmena yönä vauvaa että sä saat ne välit nukuttua ja tuo tissille säännöllisesti. Nukkuuko vauva päivällä paremmin, entä onko vauvan sängyn pääty koholla.

Refluksivaivaa lähtisin minä kyllä vakavasti miettimään, tuon pulauttelun takia. Siihen yksi hoito on tuo syönnin "säännölstäminen" ja tarvittaessa lääkitys. Jos yösyönnin rauhoittaminen ei auta ottaisin suoraan yhteyttä lastenlääkäriin

Tiedän, ettei vauva huuda nälkäänsä, tissi on vaan ainut asia kun kelpaa :/ ehkä olen ajatellut pääseväni helpommalla kun yöllä vaan tissi suuhun. Toisin kävi :/ .. nyt en pääse kierteestä eroon. Vauva itkee luultavasti mahakipuja ja olen yrittänyt tuttia tarjota. Yökkää sen pois ja samalla lentää puklu. Ajattelin ensi yönä yrittää tuota 2-3 h välein syöttöä mutta tuli vaan mieleen onko se lapsentahtista imettämistä jos ei tarjoa tissiä kun sitä hän kuitenkin haluaa. Tai tosiaan varmaan lohdukkeeksi. Vauva nukkuu päivällä jopa 4h putkeen sitterissä ja kantoliinassa. Vauvan sänky on kohotettuna mutta ei siellä suostu nukkumaan kuin ehkä 20min ja kun herää niin otan hänet sieltä pois huutamasta ja nostan tissille koska muuten huutaa naama punaisena. Meillä on viikon päästä neuvola lääkäri mutta siihen asti pitäisi jaksaa :/ siksi apuja kyselen!

Onko sulla ns. suihkutissit? Jos maitoa tulee liian vauhdilla, vauvan voi olla vaikea säännöstellä syömistään. Auttaako, jos pumppaat ensin tissiä tyhjemmäksi ja syötät samasta rinnasta useamman kerran? Muista röyhtäyttää kunnolla syönnin jälkeen.

Vauvalla luultavasti on vatsavaivaakin sen takia, että syö noin tiheään! Eli on lapsen edunkin mukaista, että niitä syöttövälejä pidentää, jotta vatsa saapi välissä rauhoittuakin. Meilläkin oltiin tiheään tissillä, mutta sitten päätin, että jos edellisestä syönnistä on alle tunti, ei kyse voi olla nälästä! Vatsakin siinä rauhoittui vähän kun vaan jaksoi välissä pitää hieman pidempää taukoa syöttämisessä. Minä kans alkuun vain ajattelin, että pakko antaa tissiä kun toinen haluaa... Mutta jos on vartin välein tissillä, kyse on luultavasti niistä vatsavaivoista juurikin tiheän syömisen johdosta ja tissi on "lohtuna", mutta itseasiassa vaan pahentaa tilannetta. Näin ainakin meillä meni, kunnes soseet aloitettiin 4kk iässä...

[QUOTE="vieras";27910093]Onko sulla ns. suihkutissit? Jos maitoa tulee liian vauhdilla, vauvan voi olla vaikea säännöstellä syömistään. Auttaako, jos pumppaat ensin tissiä tyhjemmäksi ja syötät samasta rinnasta useamman kerran? Muista röyhtäyttää kunnolla syönnin jälkeen.[/QUOTE]

Tissistä tulee kyllä maitoa suihkuamalla ja vauvalla menee usein väärään kurkkuun maito ja alkaa yskimään. Joka kerta nostan pystyyn ja röyhtäytän mutta tätä tapahtuu vain päivisin, yöllä vauvalla ei mene väärään kurkkuun... en tiedä mistä johtuu.

ota vauva syliin tai laita kantoliinaan tai esim. kapaloon. Vauvan itkun kuunteleminen on raastavaa, mutta silti puhu vauvalle lohduttavasti, kanna sitä ja laske vaikka minuutteja. Itse oon joutunu tosin vähän vanhemmalta jättämään kans yösyöntiä vähemälle. Vauvantahtinen imettäminen ei tarkoita sitä että vauva on kokoajan tissi suussa! Oletko kokeillu erimallisia tutteja?
Meillä vauvat on nukkuneet vastasyntyneestä n. 2kk ikään saakka kapalaossa, ja siitä isompanakin tarvittaessa

Tissistä tulee kyllä maitoa suihkuamalla ja vauvalla menee usein väärään kurkkuun maito ja alkaa yskimään. Joka kerta nostan pystyyn ja röyhtäytän mutta tätä tapahtuu vain päivisin, yöllä vauvalla ei mene väärään kurkkuun... en tiedä mistä johtuu.

todennäköisesti siitä että kun yöllä syö tiheämpään on rinnassa vähemmän maitoa. Yö syönti on se joka eniten säätelee maidon määrää myös päivällä. Oletko kokeillu koliikkihierontaa? selvästikkään lapsesi itku ei ole koliikkia, mutta kannattaa kuitenkin lukea miten sen oireita voi helpottaa, auttaa myös refluksivauvan vaivoihin. Lue myös nuo yllä olevat linkit! Kun vauva nukkuu päivällä, muista myös itse silloin nukkua!!!!

Kuulostaa just samalta kuin meillä, olen neljää imettänyt ja aina ollut aluksi sama juttu, kunnes maidontulo tasaantuu :) Tuohon auttaa se, että ei aina vaihda tissiä ja syöttää mahdollisuuksien mukaan monta kertaa samasta, röyhtäyttää, syöttää hiemna pystyasennossa. Tietysti voi olla jotain muutakin, mutta suihkutissiongelma on aika yleinen. Mahakipu voi johtua siitä ilmasta jota samalla menee mahaan ja sitä myöten vauva luulee olevansa nälkäinen. Puklukin tulee silloin herkemmin.

todennäköisesti siitä että kun yöllä syö tiheämpään on rinnassa vähemmän maitoa. Yö syönti on se joka eniten säätelee maidon määrää myös päivällä. Oletko kokeillu koliikkihierontaa? selvästikkään lapsesi itku ei ole koliikkia, mutta kannattaa kuitenkin lukea miten sen oireita voi helpottaa, auttaa myös refluksivauvan vaivoihin. Lue myös nuo yllä olevat linkit! Kun vauva nukkuu päivällä, muista myös itse silloin nukkua!!!!

Luin linkin ja kuultaisi meidän vauvelilta kun oireita lukee. Se on vaan sitten annettava huutaa toivoa että sen jälkeen vauvalla perempi olo. päivisin ei ehdi nukkua kun on esikoinen hoidettavana. Täytyy noita hironta juttuja opetella... mietin vaan että öisinhän ei saisi vauvan kanssa sosiaalisoida jne... eipä kai se haittaa sitten tee.

vauva on vielä niin pieni, että ei ymmärrä päivän ja yön eroa! Kaikki keinot millä saat vauvan yöllä rauhoittumaan ja syöttöväliin pidentymään on sallittuja (vaikka sitten kantaminen). Unirytmin hakemisen aika on sitten myöhemmin kun vauvan itkuisuus on saatu helpottamaan! Se että puhut rauhallisemmin, on hämärää ja hiljaista on vauvalle sen merkki et nyt on levon aika

Yhteistyössä