Vinkkejä työn saamiseen

12.01.2009
851
0
16
Tässä kun on joutunut nyt työnsä puolesta käymään läpi työhakemuksia ja rekrytoimaan väkeä, niin suhtautuu ihan eri lailla asioihin. Tässä mun vinkkejä miten kannattaa toimia kun hakee töitä. Muut voi lisäillä omia vinkkejään mukaan.

Hakemus kannattaa lähettää postissa. Ei siis sähköpostissa. Parasta on, jos voi käydä viemässä hakemuksen itse paikan päälle. Silloin saa heti jo kontaktin ja voi kysellä / vastailla. Jos hakemus on pakko jostain syystä laittaa spostilla, niin sen perään kannattaa ainakin soittaa. Sama postissa lähetetyn hakemuksen kanssa. Joissain ilmoituksissa kielletään puhelintiedustelut ja silloin ei tietenkään kannata soittaa. Jos laitat sähköpostilla hakemuksen, niin älä laita muita firmoilla cc-kenttään eli älä lähetä samaa hakemusta kerralla moneen paikkaan.

Hakemus kannattaa tehdä jollain muotoa persoonalliseksi. Nykyään netti tursuaa hakemusmalleja ja cv-malleja, jotka ovat korrektia ja särmätöntä peruspuppua. Ne lukee läpi ja viskaa menemään. Mitään kiroilevia siilejä ei kannata hakemukseen piirrellä, mutta kyllä persoonaa saa rohkeasti esille. Itseltäni sai viimeksi korkeat pisteet hakemus, joka oli kirjoitettu käsin. Rekrytoija lukee pahimmillaan satoja, lähes identtisiä hakemuksia läpi, joten pitää olla jotain millä erottuu.

Ota etukäteen selvää millainen firma on kyseessä. Mitä työ sisältää, mitä he mahdollisesti toivovat työntekijältä? Mieti mitkä ovat näiden valossa ne asiat, jotka sinussa ovat parhaita ja mikä esim. työkokemuksessasi tukee juuri näitä asioita. Firma ei tee mitään työntekijällä joka ei viitsi ottaa edes perusasioista selvää. Itselle tulee sellainen fiilis, että hakija ei ole kovinkaan motivoitunut jos hän ei tiedä mitä yrityksemme tekee tai mitä haettu työ sisältää. Jos et tiedä mitä työ tulee sisältämään, kannattaa mieluummin soittaa etukäteen ja kysellä. Siitäkin jää tosi hyvä ja aktiivinen kuva.

Jees. Siinäpä noita hakemusjuttuja. Mä kertoilen vinkkejä lisää kun me päästään ensi viikolla haastatteluvaiheeseen. :D

kyllä riippuu siitä haastattelijasta.Mä lautoin hakemuksen spostilla yöllä ja kyseisestä työstä en tai paikasta en tiennyt paljon mitään ja haastatteluni kesti 15min nyt täällä olen ollut jo yli vuoden

Jaa haastatteluun mentäessä kannattaa miettiä etukäteen vastauksia visaisiin kysymyksiin JA miettiä ite pari, ei niin perumättökysymystä, joita esittää.

"Elämäsi suurin saavutus"? (Tähän EI EI ja EI, käy lapset)
"Mitä et tekisi mistään hinnasta"?
"Missä näet itsesi viiden vuoden päästä"?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki:
kyllä riippuu siitä haastattelijasta.Mä lautoin hakemuksen spostilla yöllä ja kyseisestä työstä en tai paikasta en tiennyt paljon mitään ja haastatteluni kesti 15min nyt täällä olen ollut jo yli vuoden

Joskus käy näinkin. Harvemmin tosin. Yleensä haastattelija on sama ihminen kuin se, joka käsittelee hakemukset ja tekee päätökset. Meillä ei pääse haastatteluun kaikki, vaan hakemusten perusteella rankataan porukkaa pois. Joskus sitä on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta yleensä työn saaminen vaatii vähän enemmänkin.

mä olen kaksi kertaa saanut työpaikan lähettämällä hakemuksen. ja nekin oli välitysfirmoja. kuitenkin kaikenlaista puuhaa tullut tehtyä jo 15 vuotta. jotenkin nuo työt vain kävelee vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:

Joskus käy näinkin. Harvemmin tosin. Yleensä haastattelija on sama ihminen kuin se, joka käsittelee hakemukset ja tekee päätökset. Meillä ei pääse haastatteluun kaikki, vaan hakemusten perusteella rankataan porukkaa pois. Joskus sitä on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta yleensä työn saaminen vaatii vähän enemmänkin.

meitä valittiin 5 haastatteluun noin 90 hakijan joukosta ja mä olin kuulemma paras persoona tähän joukkoon

Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:

meitä valittiin 5 haastatteluun noin 90 hakijan joukosta ja mä olin kuulemma paras persoona tähän joukkoon

Tosi hienoa! Mutta onko sulla nyt oikeasti joku ongelma näiden vinkkien kanssa, jotka annoin? Eihän sun ole niitä pakko noudattaa jos et halua. Nää todellakin oli vain sellaisia asioita, jotka olen itse nyt huomannut kun olen joutunut hakemuksia kahlaamaan läpi. Juuri tuo persoonallisuus on se, mikä erottaa hakemukset toisistaan, mutta valitettavan harvoin se persoona pääsee oikeuksiinsa sähköpostilla pistetyssä tusinahakemuksessa tai haastattelutilanteessa, jossa hakija ei tiedä millaiseen firmaan on edes hakenut. Mutta kuten sanoin, joskus käy onnenkantamoisia ja sitä on oikea ihminen oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten erottua joukosta kun moneen paikkaan nykyisin ainoa hakumahdollisuus on netissä olevan kaavakkeen kautta? Minä inhoan niitten kaavakkeitten täyttöä. Monissa ei edes ole osiota, mihin pääsee vapaasti kirjoittamaan. Jos kuvan saa liitettyä nettikaavakkeeseen, laitan sen aina - erotunpahan ainakin omalla pärställäni!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten erottua joukosta kun moneen paikkaan nykyisin ainoa hakumahdollisuus on netissä olevan kaavakkeen kautta? Minä inhoan niitten kaavakkeitten täyttöä. Monissa ei edes ole osiota, mihin pääsee vapaasti kirjoittamaan. Jos kuvan saa liitettyä nettikaavakkeeseen, laitan sen aina - erotunpahan ainakin omalla pärställäni!

Noi nettikaavakkeet on kyllä tosi hankalia. Yleensä niitä käyttää mun kokemuksien mukaan firmat, jossa työntekijän tärkein osa on esim. tekninen osaaminen tai työvuosien määrä. Niiden kautta haetaan ehkä enemmän töihin niitä, joiden persoonalla ei ole niin suurta merkitystä?

Mulla jäi saamatta yks työ kun en ollut valmistautunut hakemaan pojalle hoitopaikkaa vuoropäiväkodista, muuten luultavasti olisin paikan saanut. Sanoin suoraa etten vielä ole valmis hakee kun saatiin niin mainio pph, että saapi olla poika siellä niin kauan ku mahd. :)

Täällä pitäis olla nyt ihan hyvä kohderyhmä tälle jutulle...koska eihän tästä ole kauaa kun käytiin lävitse sitä ettei ole duunia löytynyt.
Eli hyvän tekstin oot kirjoittanut...toivon mukaan vaan edes yksikin osaa sitä hyödyntää :flower:

Minä taas arvostan sähköpostihakemuksia, mutta ei postitse tullut saa miinustakaan.

Meillä parhaat hakijat ovat ottaneet yhteyttä puhelimitse. Isoissa firmoissa soitot eivät välttämättä saa plussaa ja voi olla, että jo ilmoituksessa sanotaan, ettei tiedusteluihin vastata puhelimitse. Riippuu niin tilanteesta, mutta jos tällainen soittomahdollisuus on, kannattaa sitä käyttää.

Monista hakemuksista paistaa läpi, että työ kuin työ kelpaisi, mikä on sinänsä hyvä asia. Mutta hakijalta toivotaan tietysti erityistä kiinnostusta juuri haettavaa paikkkaa kohtaan. Vaikka saman pohjan hakemusta lähettäisi useaan paikkaan, kannattaa kuitenkin muistaa mitä työtä hakee ja linkittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikkaan jo hakemuksessa.

Jokaisessa haussa tulee hakemuksia, jotka jo ulkoasun ja sisällön pohjalta raakataan pois. Tällaisia ovat esim. suoraan sähköpostiksi kirjoitetut viestit tyyliin haen paikkaa ja olen sen ja sen niminen, runsain kirjoitusvirhein ym. varustetut hakemukset, ilman CV:tä lähetetyt hakemukset jne. Monista myös puuttuu harmittavasti hakijan ikä, yhteystietoja jne. Vaikka ne eivät olisi merkittäviä tietoja valinnan kannalta, antaa se aika suttuisan ja epämääräisen kuvan hakijasta.

Yhteistyössä