Vinkkejä silmälasienhankkijalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva rillikäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva rillikäs

Vieras
Pitäis hankkia elämän ensimmäiset rillit. Laittakaas kokeneemmat vinkkejä mitä pitäis ottaa huomioon kehyksiä hankkiessa. En näe enää niin hyvin kauas, eli jatkuvaan käyttöön tulee.

Kannattaa katsoa, että myymälässä sinua palvelee optikko, eikä myyjä. Kehyksiä ei kannata valita pelkän ulkonäön mukaan, vaan miettiä myös sitä, millainen linssi niihin tulee. Esim. mitä enemmän miinuksia, sen pienempi ja pyöreämpi kehys.

Ota kuvia rillit päässä ja kaveri mukaan makutuomariksi. Kannattaisi ostaa kahdet, että on vararillit jos menee toiset rikki. Rillit ei kestää kuumaa höyryä, esim saunassa tai kun avaat uunin ole varovainen. Ihan niitä halvimpia linssejä en ehkä ostaisi.

Nykyään melkein kaikki linssit on muovisia, mutta itse olen tykästynyt lasilinsseihin. Ovat hitusen painavampia, mutta kestävät kuumuutta ja lämmönvaihteluita, eivätkä ole naarmuuntuneet lainkaan. Omasta mielestäni helpommat puhdistaa. Koville pinnoille pudottelua eivät kestä.

Menikö se niin, että vaikka tarjous sanoo et toiset lasit samaan hintaan niin kuintekin pitää maksaa jotain ylimääräistä, ne linssisuojaukset, heijastuksen estot? Onko ne tarpeellisia?

No ainakin se asia, että ne hinnat, joita telkassa mainostetaan, ei tule pitämään paikkaansa, jos haluat hyvät lasit. Silmälasit tulee maksamaan noin 300-800 euroa kokonaisuudessaan. Ja linsseihin kannattaa ehdottomasti ottaa kovapinta ja heijastuksen estot.

Kyllä niistä pinnoista lisähintaa tulee noihin toisiin laseihin. Joku aiiemmassa kommentissa painotti sitä, että varmista sua palvelevan optikko eikä myyjä. Kukkua sanon minä. Työskentelin 6 vuotra optisena myyjänä ja voin luvata, että taatusti riittää myyjän palvelu. Harvoilla on niiin erikoisia linssejä etteikö optisen myyjän tietotaito riittäisi kehysvalinnassa.
Kiertele ap eri liikkeissä vertailemassa kehyksiä ja linssejä. Osalla liikkeistä on tyytyväisyystakuu. Jos tuletkin katumapäälle kehysvalinnan suhteen, voit kehykset vaihtaa. Pinnoitteet kannattaa ottaa ja ohennuksia miettiessä kannattaa ottaa huomioon linssin koko. Mitä suurempi halkaisija, sitä paksumpi on linssi. Myöskään ohennuksissa ei kannata "liioitella". Voimakkaat ohennukset lisäävät taitekerrointa. Siis sitä miten linssi taittaa esim. valoa. Isot taitekertoimet lisää vääristymiä näkökentässä.

Jos kyseessä ekat lasit, en usko voimakkuuksien olevan niin suuria, että mitään ihmeellisiä ohennuksia tarvitset. :)

[QUOTE="tintta";29349758]
Jos kyseessä ekat lasit, en usko voimakkuuksien olevan niin suuria, että mitään ihmeellisiä ohennuksia tarvitset. :)[/QUOTE]

Joo, tulen toimeen ilman lasejakin, mutta liikenteessä tuntuu että paremminkin voisi nähdä. Jatkuva siristely alkaa jo tympimään myös.

Leikkausta en edes harkitse tässä vaiheessa, ajatuskin että joku sorkkii silmiä hyi :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29349771:
Suosittelen laaserleikkausta, maksat sen kahdessa vuodessa jos et kerralla kykene sitä kustantamaan. Säästää pitkän pennin.

Koska ap:llä ensimmäiset lasit tulossa ei näkö on vasta alkanut heiketä, ei kukaan lääkäri vielä tässä vaiheessa ala tekemään mitään leikkausta. Täytyy muutama vuosi odottaa.

Kehysten suhteen hyvä vinkki on ostaa sellaiset, joiden sankasaranat taipuvat myös ulospäin. Silloin sangat eivät heti väänny mutkalle, jos niihin osuu kova isku sivulta. Sylilapsi huitaisee tms.

Jos miinusta on vaan vähän, pärjäät halpislaseillakin. Toki heijastuksen esto ja kovapinnoite kannattaa niihinkin ottaa. Halvat on yleensä myös huonommat ainakin kehyksissä eli eivät kestä niin pitkään mutta toisaalta harva haluaa lopun ikää käyttää samoja laseja. Itselläni on voimakkuudet -8 ja sen takia vaatikukset on vähän toiset (ohennus 1,8 . lasilinssit, pienet kehykset jne). Miehellä on -2,5 ja ostaa parin kolmen vuoden välein uudet halpislasit.

Kehyksien valinta: katso että eivät ota poskiin tai kulmiin kiinni, istuvat nenältä hyvin, silmä osuu suht keskelle linssiä.

Minäkin harkitsen rillien hankintaa (olen itseasiassa funtsinut jo monta vuotta). Näen kyllä ihan hyvin, mutta rilleillä näen kauas vielä tarkemmin. Mua vaan huolettaa se, että rilli-ihmisillä näkö jatkuvasti kuulemma huononee ja joutuu hankkimaan aina vahvemmat ja vahvemmat rillit ja lopulta näkö on niin huono, ettei enää pärjää ilman rillejä. Se olisi kamalaa, jos olisi pakko pitää niitä joka päivä : /

ugly-betty.jpg

Minäkin harkitsen rillien hankintaa (olen itseasiassa funtsinut jo monta vuotta). Näen kyllä ihan hyvin, mutta rilleillä näen kauas vielä tarkemmin. Mua vaan huolettaa se, että rilli-ihmisillä näkö jatkuvasti kuulemma huononee ja joutuu hankkimaan aina vahvemmat ja vahvemmat rillit ja lopulta näkö on niin huono, ettei enää pärjää ilman rillejä. Se olisi kamalaa, jos olisi pakko pitää niitä joka päivä : /
Tämä oli toivottavasti tarkoitettu vitsiksi.

Yhteistyössä