Vinkkejä pienen vauvan nukuttamiseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puup"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puup"

Vieras
Esikoinen ollut aina hyvä nukahtamaan, mutta tämä nuorimmainen saa heti hirveän hermoromahduksen, kun laittaa sänkyyn. Nyt onkin nukkunut tommoses kovassa vaununkopassa kun siinä saa keinutettua että rauhottuu. Vinkkejä otan vastaan miten sais tästä nukkumaan menosta vähän rauhallisemman ja mukavamman...

Auttaako kapalointi? Tartteeko jotain taustaääntä kuten radion? Jos hötkytys auttaa, oisko masuvaivaa? Meidän massuvaivainen 2kk vauva nukkuu nvl lääkärin kehotuksesta niin, että sängyn pääpuolta kohotettu. Vauvalla on unirätti ja unipupu turvanaan. Rutiinit auttaa. Suihku, rasvaus, yöpuku, iltamaito ja nukkumaan.

Minä en saanut vauvaa nukahtamaan kuin rinnalle tai vaunuihin. Ihan rauhallisesti se kyllä näillä konstein meni, mutta näitä vinkkejä tuskin olit hakemassa.

No meillä nukahtaa kyllä äidin viereen pimeässä sängyssä ja siirtä siirrän omaan sänkyyn. On kyllä muuten aika hyvä nukkumaan, mutta joskus ei nukahda omaan sänkyynsä, niin teen näin. Ja laita vauva vaikka oman peiton päälle tai kapaloon, josta sitten nostat, ettei herää sitten samalla.

3kk ikäinen, masuvaivaa joskus. Mutta saattaa olla ihan tyytyväinen kunnes huomaa, että yritetään laittaa nukkumaan. Ainut mikä rauhottaa on laittaa se koppa sänkylle ja keinuttaa sivuttain. Kapaloakin kokeillu, mutta se taitaa vaan ahdistaa enemmän. Mutta ei tässä vielä ehkä tarvi kuitenkaan panikoida ettei päästä pinnasänkyyn nukkumaan tällä menolla...

No meillä nukahti ainoastaan rinnalle ja vaunuihin hmm... noin 7½ kk asti. Kun ei ollut muuta mahdollisuutta, niin mentiin sillä. Annoin ajan kulua. Noh, nyt nukahtaa jopa omaan sänkyynkin, nyt reilu 8 kk.

Miks pitää nukahtaa sänkyyn yksin jos kerta nukahtaa muualle hyvin? Helpommalla ainakin itse ajattelen pääseväni ( ja vauva) kun saa nukahtaa minne haluaa. Aina samaan aikaan, valot pois, tuutulaulu soimaan, maitoa nassuun ja vauva nukkuu muutamassa minuutissa. Rutiinit on oleellinen asia, mikä tahansa muutos saattaa olla mielenkiintoista ja virkeyttää vauvaa. Selvitä mistä vauva tykkää. Esim. me laitetaan unipussi päälle.

Päivällä kannattaa touhuta paljon, auttaa nukahtamaan kun päivällä on tarpeeksi virikkeitä ja touhua. Muuten voi olla ettei vauva malta nukahtaa.

syliin vaan, ja unta äitillekkin kuulaan. ns. "kenguru-hoito" noin pienen kans toimii. itekkin herää levänneempänä kun nukkuu pienen kanssa. Jos isompi lapsi meinaa mustiksena höyrytä taustalla, niin hänetkin vain mukaan vaikka poikkeusjärjestelynä samaan "isoon" sänkyyn.Kaikki nukkuvat paremmin sen pienen ajan ja aikanaan sitä kaikki haluavat jo omiin sänkyihinsä. :)

[QUOTE="Aapee";29157517]3kk ikäinen, masuvaivaa joskus. Mutta saattaa olla ihan tyytyväinen kunnes huomaa, että yritetään laittaa nukkumaan. Ainut mikä rauhottaa on laittaa se koppa sänkylle ja keinuttaa sivuttain. Kapaloakin kokeillu, mutta se taitaa vaan ahdistaa enemmän. Mutta ei tässä vielä ehkä tarvi kuitenkaan panikoida ettei päästä pinnasänkyyn nukkumaan tällä menolla...[/QUOTE]

Älä ihmeessä panikoi:)
Mulla on neljä lasta, joista kolme on ollu ihan tautisen huonoja nukkujia. Sitä hetkutusta ja vetkutusta on saanu tehdä lähemmäs vuoden ikää, oisivatko ollu jotain 9kk tai yli kun oon alkanu opettaan pois heilutuksesta ja nukahtamista suoraan pinnasänkyyn. Huutoahan siitä aluksi on seurannut, mutta äkkiä ovat kaikki oppineet nukahtamaan, kun aika on ollut kypsä. Olen siis yrittänyt jättää sitä heilutusta pois jo aiemmassa vaiheessa, mut ei oo tosiaan onnistunut kuin vasta lähempänä vuoden ikää.
Olen siis laittanut vauvan sinne pinnikseen ja ollut itse vieressä niin kauan, et nukahtaa. Näin ei tuu sellasta oloa, et ois hylätty. Tietenki jos on aivan hysteerinen, oon ottanut syliin rauhottuun ja heti ku rauhottunut niin takas sänkyyn.
Jotku on tykänny siitä ku oon antanu oman käden sinne pinnikseen hiplattavaksi.
Älä revi stressiä, jos se nyt vaatii sitä heilutusta niin heiluta pois vaan, ei niitä sit enää isona tarvii heilutella:)
Kaikki vauvat ei vaan oo mallia nostetaan omaan sänkyyn nukkumaan ja kävellään huoneesta pois, ei sille voi mitään, eikä se ole kenenkään syy.

ja ketään ei olla nukutettu, tarpeeksi ruokaa niin vauvat on nukahtanut ihan itsekseen, kokeileppa tarjota lisää ruokaa vaikka olisi juuri syönyt?:)

Olet todella onnekas, kun olet saanut tuollaiset vuvat. Meillä on ollut vain yksi tuollanen neljästä. Kaikki muut ovat huutaneet kahta kauheammin, jos olen erehtynyt tarjoamaan vielä syödyn iltapalan lisäksi lisää ruokaa:(

Me ollaan nukutettu vauva (nyt 8 kk) aina syliin, tai alkuun toki nukahti aina tissille kun ne iltatankkaukset kestivät niin tolkuttoman pitkään. Olen kokenut sen helpoksi ja toimivaksi ratkaisuksi meille kaikille. Vauva nukahtaa yleensä nopeasti, muutamassa minuutissa, ja minustakin on jotenkin mukavampi nukuttaa hänet tuttuun ja turvalliseen syliin kuin sysätä yksin omaan sänkyyn. Jos tuosta nukuttamisesta tulee tulevaisuudessa ongelma, niin voidaan toki kokeilla unikoulua, mutta toistaiseksi en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. :)

[QUOTE="vieras";29157910]Me ollaan nukutettu vauva (nyt 8 kk) aina syliin, tai alkuun toki nukahti aina tissille kun ne iltatankkaukset kestivät niin tolkuttoman pitkään. Olen kokenut sen helpoksi ja toimivaksi ratkaisuksi meille kaikille. Vauva nukahtaa yleensä nopeasti, muutamassa minuutissa, ja minustakin on jotenkin mukavampi nukuttaa hänet tuttuun ja turvalliseen syliin kuin sysätä yksin omaan sänkyyn. Jos tuosta nukuttamisesta tulee tulevaisuudessa ongelma, niin voidaan toki kokeilla unikoulua, mutta toistaiseksi en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. :)[/QUOTE]

No syliinkin oon kokeillu nukuttaa, mutta heti, kun yrittää nostaa siitä sänkyyn niin herää... Ja kovin hysteerisenä ei rauhotu sylissäkään. Paitsi tietysti joskus parin tunnin päästä nukahtaa, kun on niin poikki siitä huutamisesta.

Nukutatko selällään vai vatsallaan? Mulla eka nukkui aina selällään, tämä toinen (nyt 8kk) on nukkunut vatsallaan siitä asti, kun kotiuduttiin synnäriltä. Herää, jos pääsee selälleen kiepsahtamaan...

[QUOTE="Aapee";29159450]No syliinkin oon kokeillu nukuttaa, mutta heti, kun yrittää nostaa siitä sänkyyn niin herää... Ja kovin hysteerisenä ei rauhotu sylissäkään. Paitsi tietysti joskus parin tunnin päästä nukahtaa, kun on niin poikki siitä huutamisesta.[/QUOTE]

Meilläkin oli alkuun vaikeuksia saada vauva siirrettyä sylistä sänkyyn. Yksi mikä siihen auttoi oli se, että lämmitin kauratyynyn mikrossa ja laitoin sen hetkeksi vauvan sänkyyn lämmittämään lakanoita ennen kuin vauva laitettiin sinne. (Tosin piti olla varovainen, etteivät lakanat kuumuneet liikaa, eli ihan lyhyt lämmitys riitti.) Kylmät petivaatteet kun herättävät helposti.

Toinen kikka oli puhua vauvalle matalalla äänellä samalla, kun hänet siirrettiin sänkyyn, ja varovasti hytkytellä hartian alta vielä patjalle laskemisen jälkeen. Pelkkä silittely tai tassuttelu ei meillä toiminut, mutta tuo kevyt hytkytys ilmeisesti auttoi samalla tavalla kuin vaunuissa/sylissä hytkyttely.

Sylissä rauhoittumiseen on auttanut se, että itse käyskentelen samalla - tai tarvittaessa otan ihan reippaasti keinuvia tanssiaskeleita vauva sylissä. Kuulostaa (ja näyttää) ehkä hölmöltä, mutta tuollainen reilusti keinuva liike on yleensä rauhoittanut vauvan ihan muutamassa hetkessä, jos meno on ollut hysteeristä.

"Kaikki vauvat ei vaan oo mallia nostetaan omaan sänkyyn nukkumaan ja kävellään huoneesta pois, ei sille voi mitään, eikä se ole kenenkään syy. "

Meidän lapsi on tätä sorttia. Vauva on koko ikänsä nukkunut omassa sängyssä. Hän syntyi niin pienenä, ettei mieleen tullut nukuttaa meidän sängyssä, jossain siellä uumenissa. Nyt illalla iltaimetyksen jälkeen joskus nukahtaa rinnalle, usein on vähän hereillä kun pinnikseen siirretään. Ennen iltaimetystä on vaihdettu vaipat ja yövaatteet ja pesty puklut naamasta ja kaulasta ja kädet pesty. Puuhailee sägyssä sitten jotakin omiaan, hämärässä huoneessa. Välillä tutti tippuu, josta vähän kommentoi, tutti laitetaan takaisin suuhun. Yleensä viimeistään puolen tunnin päästä on umpiunessa. Sänky on meidän makkarissa (kaksiossa ollaan) ja ihan oven suussa. Kait vauva kokee olevansa siinä riittävästi tapahtumien keskipisteessä.

Yöllä nukahtaa aina rinnalle tarpeeksi syötyään ja siitä nostan takaisin pinnikseen ja sinne jää. Aamu kuuden-seitsemän imetyksen jälkeen vauva jää meidän sänkyyn nukkumaan lopun aamua.

Vauva nyt noin 3,5 kk.

Tää nyt ei ap:ta auta, mutta näin meillä.

[QUOTE="vieras";29160355]Meilläkin oli alkuun vaikeuksia saada vauva siirrettyä sylistä sänkyyn. Yksi mikä siihen auttoi oli se, että lämmitin kauratyynyn mikrossa ja laitoin sen hetkeksi vauvan sänkyyn lämmittämään lakanoita ennen kuin vauva laitettiin sinne. (Tosin piti olla varovainen, etteivät lakanat kuumuneet liikaa, eli ihan lyhyt lämmitys riitti.) Kylmät petivaatteet kun herättävät helposti.

Toinen kikka oli puhua vauvalle matalalla äänellä samalla, kun hänet siirrettiin sänkyyn, ja varovasti hytkytellä hartian alta vielä patjalle laskemisen jälkeen. Pelkkä silittely tai tassuttelu ei meillä toiminut, mutta tuo kevyt hytkytys ilmeisesti auttoi samalla tavalla kuin vaunuissa/sylissä hytkyttely.

Sylissä rauhoittumiseen on auttanut se, että itse käyskentelen samalla - tai tarvittaessa otan ihan reippaasti keinuvia tanssiaskeleita vauva sylissä. Kuulostaa (ja näyttää) ehkä hölmöltä, mutta tuollainen reilusti keinuva liike on yleensä rauhoittanut vauvan ihan muutamassa hetkessä, jos meno on ollut hysteeristä.[/QUOTE]

Meilläkin oli ainoa keino rauhoittaa huutava vauva/nukuttaa syvät kyykyt vauva sylissä. Mitä enemmän g-voimia sitä parempi. :D eteenpäin kun kulki niin siinä piti olla tietynlainen notkahdus, muuten ei auttanut. Ja vaunuissa, mitä sorasempi alusta, sen paremmin nukahti.

Yhteistyössä