Vinkkejä nukuttamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="väsynyt äiti";25098184]Sitä ollaan kokeiltu myös. Joskus helpottaa hieman että se nukuttaminen tosiaan on se about tunnin vaan. Niin me tehdään aina silloin kun se on mahdollista. Tänäänkin vaikkei isi ollut kotona niin oltiin kaikki pötköllään hämärässä ja silti tuo pitkä taistelu.[/QUOTE]

Joo, ei meilläkään toi nuorempi mee nukkumaan ennenkuin "tahtoo" vaikka kuka makais vieressä. Ja väsynyt on, näkee naamasta että nukuttaa, eikä silti nukahda. Kolme varttia on meillä se keskimääräinen aika, mikä menee nukahtamiseen jos mä oon vieressä ja saa pitää kädestä kiinni - ja tääkin ois vielä ihan ok, jos ei sitten heräilis öisin. Kestän 45min/vrk, mutta en 45min/6 krt/vrk ;)

Mitä jos pienempi menis päiväunille myöhemmin? Venytät jotenki vaikka 12-13 väliin? Annat nukkua MAX kolmeen. Siitä pitäis tuon ikäisen jaksaa kasiin asti hereillä. Kyllä sit nukahtaa hyvin ku päivärytmi on hyvä.

[QUOTE="väsynyt äiti";25097655]Miten saisi lasten nukuttamisen helpommaksi? Nytkin meni 2,5h ennen kun sain lapset nukahtamaan. Sekin oli suureksi osaksi huutoa, tappelua, karkaamisia ja rimpuilua. Meillä on nukkumaan mentäessä rytmit: tv kiinni 1h ennen nukkumaan menoa, iltapala, yövaatteiden vaihto, iltapesut/pisut, iltasatu/loru ja nokkamukin kanssa omaan sänkyyn. Joskus meidän sänkyyn niin että olen siinä vieressä. Makuuhuoneessa on iltavalo jos isompaa pelottaa, joskus se on kiinni jos ei sen takia saa unta. Siitä kun on nämä tehty ja ollaan sängyissä pötköllään niin ei mene kuin hetki kun alkaa sählinki. Isompi mesoaa sängyssään ja yrittää karata, pienempi yrittää hänkin karata, huutaa ja rimpuilee. Pari kertaa mulla ollut huuli auki kun on tullut pullosta. Tätä on jatkunut jo melkoisen pitkään. Lapset 3v ja 1,5v. Nukutaan kaikki samassa huoneessa kun ei ole vaihtoehtoja. Isomman kanssa oli myös melkoista tappelua ja huuto kun oli pienempi ennen kuin nuorempi syntyi ja nyt samaa riehumista harrastaa sitten kaksi lasta. Nukuttamiseen menee vaihdellen aikaa puolesta tunnista neljään tuntiin. Ollaan kokeiltu kaiken maailman unikoulut ja sitä että ollaan vieressä ja sitäkin että ei olla vieressä. Vasta nyt ehkä parin viikon ajan lapset on nukkuneet yönsä melkein läpi huutamatta. Olisiko jotain vinkkejä miten saisi nukkumaan menon helmpommaksi niin lapsille kuin meille vanhemmillekin?[/QUOTE]

Kyllä ne siitä muuttuu kun kasvavat isommiksi. Ei mulla muuta vinkkiä kun että tarpeeksi väsyneenä vasta sänkyyn ja ei se ole loppuelämän kestävää se nukuttaminenkaan. Ihanaahan se vaan on nukuttaa rauhallisesti sängyllä oleva pikkuinen. Sätkivän lapsen vieressä on tuskaisaa olla, tiedän, kun mulla on kaksi kumpaakin sorttia.

[QUOTE="anu";25098169]Muutama kysymys, vastaatko, niin voin ehkä auttaa!!!

Miten paljon päivässä tv auki?
Saavatko lapset (käsi sydämmellä- rehellinen vastaus) päivällä oikeaa huomiota sinulta? Vai oletko niin väsynyt, ettet OIKEASTI huomaa lapsia?
Kerro vielä päiväunista ja kellonajoista millon nukutaan ja millon syödään?
Mihin aikaan ulkoilette? Miten pitkään?
Syökö lapset iltapalaksi sokerista? Jugua esim?[/QUOTE]

Tv on auki sen pari tuntia päivässä (jos ei sitä lasketa että lasten nukahtamisen jälkeen ihan aikuisten kesken joskus katsellaan), Leikin kyllä päivittäin lasten kanssa ja otan mukaan arkiaskareisiin esim. ruuan laittoon ja siivoamiseen (on toki niitäkin päiviä kun ei vaan jaksaisi mitään ja huomio on siinä on väsymyksessä), herätys klo. 6.30, vapaa päivinä heräävät itse viimeistään puoli kasilta, puolen päivän aikaan käyvät päiväunille ja yhden-kahden väliin ylös, Syödään kasin aikoihin, yhdentoista aikoihin, välipala kahdelta, viideltä ja ennen nukkumaan menoa vielä jotain pientä puoli seiskalta. Iltapalana yleensä leipää tai puuroa. Yleensä ei syödä iltasella sokerisia just sen takia kun sitten ovat vieläkin villimpiä ja nukkuvat heikommin.

Älytön kysymys, että miksi pitäisi oppia itseohjautuvaan nukahtamiseen. Ihan siksi, koska jossakin vaiheessa se taito on opittava. Lasta ei voi pakottaa nukahtamaan, ainoastaan voi luoda sille nukahtamiselle otolliset olosuhteet: hämärä/ pimeä, hiljainen huone, jossa on sopivan viileää. Vatsan pitää olla täysi ja vaipan / housujen kuivat. Energiat purettu ja tarpeeksi läheisyyttä tankattuna. Vanhempi voi olla makoilemassa vieressä / silittämässä, sitten siitä pikku hiljaa niin, että on samassa huoneessa mutta ei kosketusetäisyydellä, lopulta "turvana" voi olla vaikka vanhemman paita ja sittemmin oma unilelu. Niin kuin ehkä huomaat, tuossa on PYRKIMYS kohti itseojautuvaa nukahtamista.

Eikä siihen tietenkään ole olemassa mitään tiettyä ikää, koska lapsen PITÄÄ osata nukahtaa itse. Niin kuin sanoin, toiset oppii aiemmin, toiset myöhemmin.

Eli jos kaikki nuo "olosuhteet" on luotu, eikä silti tapahdu mitään muutosta - mitä sitten? Sulla on mahtavia kirjoista luettuja viisauksia, mutta niillä ei tee mitään jos/kun ne ei toimi käytännössä. Mä oon nyt valvonut n. 2 vuotta, ja oon aika kärkäs tarttumaan tähän mä-en-oikeasti-tiedä-mutta-kommentoinpa-kuitenkin-touhuun ;)

[QUOTE="Jenis";25098225]Joo, ei meilläkään toi nuorempi mee nukkumaan ennenkuin "tahtoo" vaikka kuka makais vieressä. Ja väsynyt on, näkee naamasta että nukuttaa, eikä silti nukahda. Kolme varttia on meillä se keskimääräinen aika, mikä menee nukahtamiseen jos mä oon vieressä ja saa pitää kädestä kiinni - ja tääkin ois vielä ihan ok, jos ei sitten heräilis öisin. Kestän 45min/vrk, mutta en 45min/6 krt/vrk ;)[/QUOTE]

Jaksamisia sinnekin! Kuulostaa todella tutulta. Meillä pahimmillaan heräiltiin kanssa sen 6-8 kertaa yössä. Noiden iltataistelujen lisäksi. Onneks nyt nukutaan yöt (sit iloa ollut vasta pari kuukautta max.) sentään vaiks nukkumaan meno on yhtä taistoa vaan.

[QUOTE="kupla";25098257]1½v tarvii ehkä enemmän unta kui vanhempi lapsi, joten pienempi nukkumaan tuolloin 18.30 ja isompi vasta klo 20. Tai päiväunet isommalta pois.[/QUOTE]

Meillä porrastettiin aiemmin nukkumaanmeno. Nykyään menevät samaan aikaan, mutta silti isompi nukahtaa yleensä myöhemmin.

[QUOTE="väsynyt äiti";25098243]Tv on auki sen pari tuntia päivässä (jos ei sitä lasketa että lasten nukahtamisen jälkeen ihan aikuisten kesken joskus katsellaan), Leikin kyllä päivittäin lasten kanssa ja otan mukaan arkiaskareisiin esim. ruuan laittoon ja siivoamiseen (on toki niitäkin päiviä kun ei vaan jaksaisi mitään ja huomio on siinä on väsymyksessä), herätys klo. 6.30, vapaa päivinä heräävät itse viimeistään puoli kasilta, puolen päivän aikaan käyvät päiväunille ja yhden-kahden väliin ylös, Syödään kasin aikoihin, yhdentoista aikoihin, välipala kahdelta, viideltä ja ennen nukkumaan menoa vielä jotain pientä puoli seiskalta. Iltapalana yleensä leipää tai puuroa. Yleensä ei syödä iltasella sokerisia just sen takia kun sitten ovat vieläkin villimpiä ja nukkuvat heikommin.[/QUOTE]

Mulla on kans kolmivuotias ja me herätään ehkä puoli kasilta, syödään aamupala kasilta, lounas klo 11 ja nukkumaan klo 13. Nukkuu vähintään 1,5 tuntia, herätin tänään klo 14.30. Sit välipala noin 15 ja päivällinen 17. Iltapala noin 20 ja sängyssä on klo 21. Tosin nukahtaa vasta 21.30 eli liian myöhään.

Mun mielestä pyrkimys pitäisi olla siihen, että lapsi oppii nukahtamaan ihan itse. Toiset oppivat hitaammin ja toiset nopeammin, ja menetelmiä on monenlaisia. Mutta ketään ei voi nukuttaa loputtomiin, joskus sekin taito on opittava. Turvaa voi luoda muillakin keinoilla kuin olemalla fyysisesti vieressä.

Mutta mutta. Siinä kohtaa kun yhden lapsen äidin kokemusta aletaan vähätellä, keskustelu on mennyt jo niin sivuraiteille, että sitä tuskin kannattaa jatkaa.

Miksi lapsen pitäisi oppia nukahtamaan itsekseen? Tota ajattelutapaa en ole koskaan voinut ymmärtää. Tietyt rutiinit tuo lapselle turvaa ja jos äiti tai isä nukuttaa, lapsi kokee että joku on läsnä.

Kun me oltiin pieniä, iltarutiineihin kuului pesut, iltasatu, iltarukous ja sen jälkeen äiti peitteli ja silitti hiuksia, kunnes nukahdettiin. Mä en ole vielä lukenut vauvalleni iltasatua, mut hiuksia silittelen kunnes nukahtaa, ja nukahtaakin aika nopeasti.

Mitä pahaa siinä on jos lapsen nukuttaa? Miksi nykyään lasten pitää olla nin itsenäisiä niin aikaisiin? Miksei anneta lasten olla lapsia?

[QUOTE="Jenis";25098247]Eli jos kaikki nuo "olosuhteet" on luotu, eikä silti tapahdu mitään muutosta - mitä sitten? Sulla on mahtavia kirjoista luettuja viisauksia, mutta niillä ei tee mitään jos/kun ne ei toimi käytännössä. Mä oon nyt valvonut n. 2 vuotta, ja oon aika kärkäs tarttumaan tähän mä-en-oikeasti-tiedä-mutta-kommentoinpa-kuitenkin-touhuun ;)[/QUOTE]

No, mähän sanoin, että mulla ei ole omaa käytännön kokemusta. Mutta mä varmaan pyytäisin sellaisessa tilanteessa neuvolasta lähetettä sairaalaunikouluun tai ottaisin yhteyttä Ensi- ja turvakotien liiton unikouluttajiin. Jospa heillä olisi vinkkejä tai olisi mahdollista päästä unikouluun. Tietysti oletan, että kaikki sairaudet on poissuljettuja.

Mutta kyllä mä silti väitän, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan, että sellaisillakin asioilla ON merkitystä, että kuinka vanhemmat vastaavat noihin lapsen huuteluihin. Meillä vietiin poika aina takaisin sänkyynsä kun yritti jatkettavaan siirtymisen myötä tulla sängystä pois. Ei puhuttu muuta kuin sanottiin hyvät yöt ja pusu poskelle. Sitten taas pojan serkku on sellainen, että hyppyyttää vanhempiaan: on janoa ja kuumaa ja kylmää ja milloin mitäkin. Totta kai, kun vanhemmat antautuvat keskusteluun, niin hauskaahan se lapsesta on.

Mutta ei pidä käsittää väärin, että kuvittelisin noiden kotikonstien tepsivän aina ja kaikkiin lapsiin. Perheiden elämäntilanteet on erilaisia - ja lapset on erilaisia. Mutta tosiaan jos selkeät kotikonstit eivät auta, niin sitten yhteys ammattiauttajiin. Vanhemmillakin on oikeus kohtuulliseen yöuneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Saran äiti;25098302:
Miksi lapsen pitäisi oppia nukahtamaan itsekseen? Tota ajattelutapaa en ole koskaan voinut ymmärtää. Tietyt rutiinit tuo lapselle turvaa ja jos äiti tai isä nukuttaa, lapsi kokee että joku on läsnä.

Kun me oltiin pieniä, iltarutiineihin kuului pesut, iltasatu, iltarukous ja sen jälkeen äiti peitteli ja silitti hiuksia, kunnes nukahdettiin. Mä en ole vielä lukenut vauvalleni iltasatua, mut hiuksia silittelen kunnes nukahtaa, ja nukahtaakin aika nopeasti.

Mitä pahaa siinä on jos lapsen nukuttaa? Miksi nykyään lasten pitää olla nin itsenäisiä niin aikaisiin? Miksei anneta lasten olla lapsia?

Toiset haluaa tehdä asiat eri tavalla kun sinä. Annathan heille sen mahdollisuudn.

Alkuperäinen kirjoittaja Saran äiti;25098302:

Ei nukuttamisessa sinänsä ole mitään pahaa, jos se sopii myös vanhemmille. Ap:n tapauksessa vaan kuulostaa siltä, että nukuttaminen syö liikaa voimia. Sille pitää tehdä jotain.

.

Ei nukuttamisessa sinänsä ole mitään pahaa, jos se sopii myös vanhemmille. Ap:n tapauksessa vaan kuulostaa siltä, että nukuttaminen syö liikaa voimia. Sille pitää tehdä jotain.

.

Kyllä se vähän syö jos illasta menee 1-4h pelkästään taisteluun kun ei ole omaa aikaa muuta kun keskellä yötä ja sitten on kotitöitäkin mitä ei pysty tekemään silloin kun muksut on hereillä (tai no pystyy mut helpompi silloin kun nukkuvat). Sittenkin on henkisesti hiukan uuvuksissa kun vihdoin nukahtavat niin ei jaksa tehdä enää mitään. Mutta nyt kun on vaikeaa niin toivottavasti sitten olisi helpompaa kun ovat murrosiässä. Eikös vanhakansa sanoa että vaikea uhmaikä niin helppo murrosikä. (saa sitä aina toivoa)

[QUOTE="väsynyt äiti";25098386]Kyllä se vähän syö jos illasta menee 1-4h pelkästään taisteluun kun ei ole omaa aikaa muuta kun keskellä yötä ja sitten on kotitöitäkin mitä ei pysty tekemään silloin kun muksut on hereillä (tai no pystyy mut helpompi silloin kun nukkuvat). Sittenkin on henkisesti hiukan uuvuksissa kun vihdoin nukahtavat niin ei jaksa tehdä enää mitään. Mutta nyt kun on vaikeaa niin toivottavasti sitten olisi helpompaa kun ovat murrosiässä. Eikös vanhakansa sanoa että vaikea uhmaikä niin helppo murrosikä. (saa sitä aina toivoa)[/QUOTE]

Se kasvatus kun alkaa kehdosta, on helpot murrosiätkin ja keskustelevat nuoret.
Hyvin ovat kaikki aina nukahtaneet, yksi nopeammin, jotkut hitaammin mutta ilman huutoja.

[QUOTE="väsynyt äiti";25098386]Kyllä se vähän syö jos illasta menee 1-4h pelkästään taisteluun kun ei ole omaa aikaa muuta kun keskellä yötä ja sitten on kotitöitäkin mitä ei pysty tekemään silloin kun muksut on hereillä (tai no pystyy mut helpompi silloin kun nukkuvat). Sittenkin on henkisesti hiukan uuvuksissa kun vihdoin nukahtavat niin ei jaksa tehdä enää mitään. Mutta nyt kun on vaikeaa niin toivottavasti sitten olisi helpompaa kun ovat murrosiässä. Eikös vanhakansa sanoa että vaikea uhmaikä niin helppo murrosikä. (saa sitä aina toivoa)[/QUOTE]

Mä veikkaan, että jos et saa hommaa nyt haltuun, niin olet ihan kusessa lasten kanssa teini-iässä.

Baby blues - Ensi- ja turvakotien liitto

Kokeilepa ottaa yhteyttä tuonne ja kysele vinkkejä. Tsemppiä paljon!

Mä veikkaan, että jos et saa hommaa nyt haltuun, niin olet ihan kusessa lasten kanssa teini-iässä.

No tässä olen kyllä samoilla linjoilla Rieputarallaan kanssa. Itse (kahden lapsen kokemuksella) olen aina pitänyt voimassa "puolen tunnin sääntöä" eli jos nukuttamiseen/rauhoittamiseen menee aikaa puoli tuntia, joku asia on pielessä ja tilannetta pitää muuttaa. Poikkeuksena tietenkin esim. sairastelut, silloin olen toki saatavilla (=vieressä) tarvittaessa pidempään.

Tsemppiä paljon!

Nukahtamisen vaikeus ja heräilyt johtuvat todennäköisesti allergioista, refluksista, keliakiasta,korvista tai astmasta.

Nyt varaat heti hyvälle lasten lääkärille ajan. Pyydä kokeiluun jotain refluksilääkettä. Aloita allergialääke kuuriluonteisena. Sitten tiputtelemaan ruoka-aineita pois ruokavaliosta lääkärin ohjauksessa. Ensin maito, kotimaiset viljat jne.

Ei se lapsi teitä kiusatakseen valvo vaan on KIPEÄ.

Vanhemmat on ehkä yrittäneet tehdä kaikkensa, mut väärällä tavalla.Olet onnistunut vain horjuttamaan korttitaloa lisää.
Johdonmukaisuutta kehiin, siinä kestää aikansa et lapset huomaa nukuttajan muuttaneen tapansa.

Tuollaiseen tilanteeseen kyl pääsee, mut siitä on myös helppo päsätä pois ku hoksaa virheensä...

Ja se telkkari kii paljon ennemmin ku 1h ennen nukkumaan menoo.Teet asiat ehkä liian kiireellä..?

No meillä aika sama rytmi kuin teillä ja poika hieroo monesti silmiään kuuden aikoihin mutta ei IKINÄ NUKAHDA ennen klo21. Pari viikkoa kunnon väsytystaktiikka, illalla paljon ulkoilua(kavelylenkki) ja sitten kylpyyn/saunaan ja myöhemmin nukkumaan.Meillä nukahdellaan vaihtelevasti..

En usko että teidän tekemisissä on mitään vikaa. Älä sinäkään ap usko.

Lapsihan on allerginen ja tutkimukset on jätetty vaan kesken.

Ihottuman lisäksi voi olla suolioireita. Suolioireiset allergiat eivät yleensä näy testeissä, vaan ne pitää koittaa jättää pois pariksi viikoksi ja sitten ottaa uudestaan käytttöön. Jos oireet palaavat lapsi on allerginen.

Etsi ihmeessä hyvä lastenlääkäri.

Mä en kyllä lähtisi tuohon nukuttamishommaan tuon ikäisten kanssa ollenkaan. Miksi et anna niiden mesota siellä keskenänsä kunnes nukahtavat? Kyllä mäkin olisin väsynyt ja veetuntunut jos joutuisin makoilemaan lasten vieressä tuntikausia joka ilta kunnes nukahtavat.
Jos oppisivat nukahtamaan itse, myös yöhulinat luultavasti rauhoittuisivat. Nyt vaativat nukahtamiseen äidin ja kun heräävät öisin, tottakai vaatimuksena on samat olosuhteet kuin nukahtaessa.
Meillä samanikäiset lapset ja hyvin toimii tuo, että nukkuvat keskenään samassa huoneessa ja nukahtavat itsekseen. Tänäänkin lastenhuoneesta kuului uhmakkaasti: "Me muuten valvotaan sitten koko yö, eikö x (=pikkusisko) valvotakin??" Ja tuumasin siihen että senkus... Ja niin lastenhuone hiljeni vartissa :)
Lisään vielä ennenkuin mut poltetaan roviolla teidän nukuttajien toimesta että muksuja ei työnnetä sinne vaan keskenään, että "nukkukaa", vaan tietenkin iltarutiineihin kuuluu iltapalan, pesujen, yöpukujen vaihdon, iltasatujen ym. lisäksi hellittelyt, sylittelyt ja silittelyt. Mutta niiden jälkeen toivotetaan hyvää yötä ja vanhemmilla on omaa aikaa. Joskus lastenhuone hiljenee välittömästi, joskus siihen menee puolituntia, mutta siellähän mesoavat ja kikattelevat, hauskahan sitä sisarussuhteen muodostumista on kuunnella! :)
Kannattaa kokeilla!

Yhteistyössä