Vinkkejä nirsoilevan 1v:n sormiruoaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaikeuksissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";23227251]Tämän päivän iltapala oli sitten seuraava:

Koitin tehdä munakasta, laitoin vähän juustoa sekaan. Maistoi muutaman suupalallisen, niistä kaksi taisi mennä kurkusta alas. Loput työnsi ulos. Lisäkkeenä oli höyrytettyä lohta. Laittoi suuhun pari kertaa, työnsi inhoilmein suusta pois. Annoin seuraavaksi loput jäljellä olevat kaksi pinaattilättyä. Söi hyvällä ruokahalulla, olisi mennyt enemmänkin. Kinkkua söi lopuksi yhden siivun, olisi syönyt enemmänkin, mutta on sitä jo päivän mittaan saanut, joten en halunnut antaa enempää (suola).

Annoin puolikkaan banaanin käteen, järsi siitä kolme suullista, loput jätti. Omenaa söi melko hyvin, sellainen sentin paksuinen viipale yhteensä. 5 rypälettä. Välissä mies sai annettua yhden lusikallisen mango-päärynäsosetta. Lisää yritettiin antaa lukemattomia kertoja, kääntää pään ja työntää lusikan pois. Tämä oli siis ainoa lusikalla annettava, muut söi itse käsin. Yritin antaa myös pientä palaa pullaa, kokeili kädellään, ei edes maistanut.

Ohessa joi desin maitoa ja pari suullista vettä. Tätä ennen päivän mittaan oli syönyt kaksi tätä pienempää ateriaa ja aamupalalla ei mennyt käytännössä mitään. Lopuksi tuli selvästi tyytyväinen ilme, vatsa oli täynnä. Syömiseen meni tunti.[/QUOTE]

Lapsi on ilmiselvä rasisti!

^ Ei lapsen painon kuulukaan enää nousta samaan tahtiin kuin vauvana ja ruokamäärät saavat olla pienempiä kuin ennen.

No mutta eihän ruokamäärä voi viikossa pudota kolmannekseen. Toki ymmärrän, että vähitellen voi tulla muutoksia. Ei tuo meidän tyttö ole kuin hyvin harvoin tähänkään saakka syönyt esim. kokonaista isoa purkillista ruokaa.

Paino siis seuraa toistaiseksi pituutta, paino-pituussuhdekäyrällä kulkee nollakäyrällä. Viimeisen neljän kuukauden aikana painoa on tullut lisää 370g ja pituutta 4cm.

Toivon hartaasti, että huominen on jo parempi ja ruoka alkaa taas maittaa.

[QUOTE="aapee";23228415]No mutta eihän ruokamäärä voi viikossa pudota kolmannekseen. Toki ymmärrän, että vähitellen voi tulla muutoksia. Ei tuo meidän tyttö ole kuin hyvin harvoin tähänkään saakka syönyt esim. kokonaista isoa purkillista ruokaa.[/QUOTE]

Minkä ikäinen tyttö on tarkalleen? Tasan vuosi?
Minulla on kaksoset (1v4kk) joista kumpikaan ei syö kokonaista isoa purkkia. Tai ehkä kerran kaksi kuussa erehtyvät popsimaan sen verran kerralla. En ole asiaa stressannut, koska ovat kuitenkin virkeitä ja kasvavat.
Esikoinen oli samanlainen hippusilla eläjä. Nyt 3 vuotiaana syö edelleen vähänlaisesti, mutta kasvu on hyvää.

Jotkut lapset tulevat vähän vähemmällä toimeen :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaikeuksissa;23225652:
Meidän juuri 1v täyttänyt on saanut suuren nirsoiluvaiheen päälle. Ennen meni hyvällä ruokahalulla hedelmäsoseet, itsetehdyt ja osa kaupan soseista, kaurapuuro jne. Haarukalla muussatusta kotiruoasta ei ole tykännyt.

Nyt ei suostu syömään enää lusikasta syötettynä mitään ja itse ei vielä lusikalla/haarukalla osaa ottaa mitään. Ollaan yritetty miettiä päämme puhki sormiruokia, joita hän suostuisi syömään. Niistäkään kun ei läheskään kaikki nyt maistu. Antakaa siis vinkkejä mikä teillä on maistunut!

Nyt syö:
-perunaa paloina
-maissia
-ehkä herneitä
-parsakaali, porkkana, muut wokkivihannespalat ei uppoa
-rypäleitä
-mandariinia
-juusto on suurta herkkua, samoin kinkkuleikkele
-kokolihaa ei syö, korkeintaan maistaa (siis broiskupalat yms)
-raejuusto
-pinaattilätyt (joo, ei ole terveellisiä)
-mannapuuro ehkä, kaurapuuro hyvin harvoin

Vähän yksipuoliseksi jää yrittää näitä tarjota joka päivä niin että maha tulisi täyteen. Kiitos uusista vinkeistä!

Syötä vielä itsetehtyjä soseita, Harva saa sormiruualla mahansa täyteen, ei kukaan. Turhaa vouhotusta ja lapset kärsivät.

[QUOTE="aapee";23227251]Tämän päivän iltapala oli sitten seuraava:

Koitin tehdä munakasta, laitoin vähän juustoa sekaan. Maistoi muutaman suupalallisen, niistä kaksi taisi mennä kurkusta alas. Loput työnsi ulos. Lisäkkeenä oli höyrytettyä lohta. Laittoi suuhun pari kertaa, työnsi inhoilmein suusta pois. Annoin seuraavaksi loput jäljellä olevat kaksi pinaattilättyä. Söi hyvällä ruokahalulla, olisi mennyt enemmänkin. Kinkkua söi lopuksi yhden siivun, olisi syönyt enemmänkin, mutta on sitä jo päivän mittaan saanut, joten en halunnut antaa enempää (suola).

Annoin puolikkaan banaanin käteen, järsi siitä kolme suullista, loput jätti. Omenaa söi melko hyvin, sellainen sentin paksuinen viipale yhteensä. 5 rypälettä. Välissä mies sai annettua yhden lusikallisen mango-päärynäsosetta. Lisää yritettiin antaa lukemattomia kertoja, kääntää pään ja työntää lusikan pois. Tämä oli siis ainoa lusikalla annettava, muut söi itse käsin. Yritin antaa myös pientä palaa pullaa, kokeili kädellään, ei edes maistanut.

Ohessa joi desin maitoa ja pari suullista vettä. Tätä ennen päivän mittaan oli syönyt kaksi tätä pienempää ateriaa ja aamupalalla ei mennyt käytännössä mitään. Lopuksi tuli selvästi tyytyväinen ilme, vatsa oli täynnä. Syömiseen meni tunti.[/QUOTE]

Kuka pieni lapsi haluaa syödä munakasta ja pureksia? Puuro on paras iltapalaksi, pitää kyläisenä.

[QUOTE="aapee";23228574]Luethan uudelleen tämän aloituksen ja ketjun. Siis tottakai syöttäisin itsetehtyjä soseita kuten ennenkin, mutta kun lapsi ei enää suostu syömään lusikasta syötettynä mitään. Siksi on pakko mennä sormiruoalla.[/QUOTE]

Entäs niin että lapselle oma lusikka ja syöttäjälle oma? Meidän tytöllä toimi ainakin jonkun aikaa niin, että kun oma lusikka oli menossa suuhun, laitoin ite ruokaa lusikalla suuhun, sit tyttö laitto oman lusikallisen...

Mut oikeesti ap, älä stressaa, tiedän että se tuntuu isolta asialta mutta lapsi vaan ei syö pakottamalla.

Moi!

(sori puuttuvat "-pisteet)

Mun yksivuotias tytto syo kaurapuuronkin sormiruokana. Onhan se aika sotkuista yleensa, mutta joskus se menee jopa suoraan kupista suuhun. Valilla kokeilee lusikalla. Ja valilla hieroo kaiken poytaan.

Ma laitan vauvasoseiden sekaan kuskusta, makaroonia tai riisia, niista tulee kivan rakeista ja sitten taas kelpaa itse syotyna. Lempiruokia ovat (kaurapuuron lisaksi) paistettu tai keitetty kananmuna, paistettu kala, lampaan kyljykset (tai ainakin luita kaluaa, lihaa on viidella hampaalla hankala saada pureksittua kunnolla), grillatut vihannekset (paprika, herkkusieni, kesakurpitsa), leipaa jossa avokadoa paalla, tonnikala. Juusto ja raejuusto menevat aina. Mustikat, nektariini lohkoina, banaani kokonaisena tai puolikkaana, vesimeloni isoina lohkoina. Porkkanaa on kiva jarsia vaikkei siita paljon irtoa. Samoin hapankorppua. Yleisesti ottaen mun lautaselta kelpaisi kaikki, jopa oliivit.

Valilla kaikki lentaa lattialle, valilla tytto syo kiltisti kaiken. Joinain paivina syo valtavan paljon, joskus ei lahes mitaan koko paivaan. Eihan mullekaan joka paiva maistu yhta hyvin, joten kai se sitten on ok...Toisaalta tytto on aina ollut painokayrien alarajoilla joten sopisi kylla maistua ruuan. Ma oon myos keksinyt kaikenlaista viihdyketta jossei se muuten syo: sormileikkeja lapsen sormen kanssa (aina kun painetaan etusormet yhteen, mina sanon BZZZZ ja tytto avaa suun), annan katsoa ruokapurkkeja, annan sormiruokaa kun syotan itse lusikalla, annan oman lusikan, jne.

Oli mielenkiintoista lukea noita ravintoterapeutin ohjeita tuolla ylla. Meilla kestaa ruokailu useinkin yli puoli tuntia ja sitten tuntuu etta koko paiva menee syomiseen! Meidan ateriat ovat olleet kylla lahella noita ravintoterapeutin suosituksia: aamupala (~9), lounas (~12), valipala (~15) ja illallinen (~18) ja sitten iltamaito (19.30). Nyt ajattelin yrittaa tarjota valipalan ja illallisen tuntia aiemmin, etta mahtuisi viela iltapala ennen nukkumaanmenoa etta paastaisiin pikkuhiljaa eroon iltamaidosta. Toistaiseksi en ole varma toimiiko se: tuntuu ettei silla sitten ole nalka millaan aterialla. Minusta tuntuu vaan etta jos on puuroa kahdella aterialla niin tulee aika koyhaa paivan aterioista ja toisaalta puuro olisi kivan helppoa iltapalaa.

Toivottavasti saat AP ateriat jotenkin toimimaan!

Meillä tuplat, vuoden ikäiset. Noin reilu kk sitten tuli samanlainen kausi, kummallekin. Toisella puhkesi samanaikaisesti poskihammas, tiedä sitten vaikuttiko syömisiin.
Soseita lakkasivat syömästä ihan kokonaan, olen tehnyt itse soseet. Ainoastaan joku muksutetrapuuro upposi kun olimme reissussa. Sormiruokaa meni jonkin verran, lähinnä herneet, ruisleivänpalat, makaroni ja erilaiset hedelmän palaset. Lusikalla meni ainostaan turkkilainen jugurtti ja viili. Imetän kyllä vielä, että sinänsä en ollut huolissaan, vaikka ihmetytti tietenkin miksi ruoka ei maistunut.

Aloimme sitten antamaan ihan samaa ruokaa mitä itse syömme. Kummasti ruoka alkoi taas maistua, lähinnä syövät itse (Ikean muovisyöttärit missä tarjotin) sormin, minä annan ruokaa aikuisten haarukalla joko omalta lautaselta tai heille tarkoitetusta kulhosta. Yhteispelillä siis, nokkikset ovat heillä kokoajan mistä juovat joko vettä tai piimää.

Napsivat sormin mm. erilaisia papuja, herneitä, oliiveja, katkarapuja, fetajuustoa, leipäjuustoa, kanan tai kalanpaloja, erilaisia juureksia tykkäävät syödä kun teemme uunijuureslohkoja. Siis kokonainen lohko käteen ja syövät tyytyväisenä. Tomaattia annetaan puolikkaina, kurkkua isoina lohkoina, omppua viipaleina.

Toisella on vain neljä hammasta, mutta on parempi syömään noita "isojen ruokia" kuin toinen jolla jo kahdeksan hammasta. Meillä syödään aika mausteista ruokaa, kummasti vain syövät nuokin ihan innoisaan. Olen myös huomannut että mitä tahansa aikuisilla on lautasella, vauvat sitä tahtovat maistaa. Ollaankin annettu aina kaikkea maistaa, jos kerta kiinnostaa niin miksi kieltämään.

Osittain luulen että kyseessä ainakin meillä oli joku vaihe. Onko nuo sitten "olevinaan jos isoja", meilläkin kun on muutama vanhempi lapsi keitä taaperot matkivat kaikessa, miksei sitten ruokailussakin.

Ja vielä sellainen että etenkin kaupan soseisiin verrattuna "oikea ruoka" on varmaan aika paljon energiatiheämpää, että eihän sitä niin paljoa kulukaan.

Joku munakkaasta sanoi että ei vauvalle maistuisi, meillä se on ollut herkkua jo puolivuotiaasta asti. Kuohkea munakas missä esim. sipulia, valkosipulia ja he-ma-pa tai juustoa/pinaattia, uppoaa aina. Mausteita ollaan myös laitettu ihan 6kk alkaen, enhän itsekään tykkää maustamattomasta ruoasta.

Tsemppiä Ap:lle, tiedän miltä tuntuu stressata kun suu vaan menee viivaksi ja tuntuu että lapsi on syönyt vain 2 lusikallista sosetta ja kolme lusikallista viiliä sekä kaksi rypälettä. Mutta kyllä terve lapsi syö niin paljon että hengissä pysyy.

Kiitos vastanneille, mukava kuulla kohtalontovereista. Jatketaan vain erilaisten ruoka-aineiden tarjoamista sormiruokana. Nyt aamulla meni desin verran mannapuuroa syötettynä, pala kinkkuleikkelettä ja pala juustoa. Ihan hyvin siis!

En ehtinyt lukemaan muiden vastauksia, mutta anna sen vaan syödä itse lusikalla. Meillä lapsi kieltäytyi syöttämisestä kahdeksankuisena ja siitä lähtien söi itse vaihtelevalla menestyksellä. Kyllä sillä lusikallakin (ja käsin) sosetta päätyi suuhunkin, vaikka suurin osa ruoasta yleensä menikin ohi. Aika nopeasti pienikin oppii lusikan käytön, kun saa harjoitella. Hirveä sotku, mutta musta siivoamisesta oli kuitenkin vähemmän vaivaa kuin lapsen kanssa kinastelusta ja lapsi oppi pienenä syömään itse.

Yhteistyössä