Vinkkejä munaton, maidoton, gluteeniton ja soijaton-kahvipöytään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastus

Vieras
Eli kaveri on tulossa lastensa kanssa aamupäivästä kylään ja hänen 3,5v poikansa on ollut yli 3v erittäin allerginen ja ainoita mitä on voinut tarjota on olleet riisikakut, maissinaksut ja kurkku. Nyt siis on noi em (otsikossa) mitkä ei käy niin mietinkin et oisko ihan hölmöä jos tekisin kauaraomenapaistosta vaniljakaurakerman kanssa ja/tai broileripiirakkaa johonkin gluteenittomaan pohjaan? On siis ennenkin kahviteltu (ja kahvipöydässä ollut jotain pientä herkkua kun sen verran harvoin pääsevät kylään ) vaik varsinainen ruoka-aika on vasta edessäpäin. Haluisin tehä jotain sellasta mikä kävis kaikille et kerrankin sais syödä samaa kun kaikki muutkin ja ois sit sellasta mikä maistuisikin jollekin. Poika itsehän ei kovin suuria makuelämyksiä osaa odottaa mut en haluis ihan mautontakaan tehdä kun muut on tottuneet makuihin.
Nyt siis vinkkejä kehiin jos on antaa jotain hyväksi havaittuja reseptejä ja mielipidettä et onko ns uuniomenat ihan hölmö ajatus kahvipöytään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mahtaako se omenakaan sopia? Samoin mausteena käytettävät vanilja ja kaneli? Kaura?
Olen nimenomaan tarkistanut asian ja kaikki muut paitsi otsikossa mainittavat ei käy. Tarkistin jopa erikseen kauran ja omenan sopivuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mahtaako se omenakaan sopia? Samoin mausteena käytettävät vanilja ja kaneli? Kaura?
Olen nimenomaan tarkistanut asian ja kaikki muut paitsi otsikossa mainittavat ei käy. Tarkistin jopa erikseen kauran ja omenan sopivuuden.

Kannattaa varmuuden vuoks varmaan ostaa sellasta kauraa, jota ei ole käsitelty samoissa tiloissa muiden viljojen kanssa...? Niissä on erikseen merkintä, että keliakialiiton hyväksymä tai sitten, että 100% gluteeniton tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
mä teen yleensä omenapiirakkaa. siitä saa normaaliruokavalioon tottuneellekin maistuvaa aika hyvin.

Sen mäkin olisin luultavasti muuten tehnyt mut tiedän ettei kaverini tykkää omenapiirakasta ja kun äiti on "hyvänä" esimerkkinä ettei edes maista ja ilmoittanut ääneen ettei tykkää niin myöskään heidän isompi poika ei halua maistaa. Voi olla ettei tykkää uuniomenastakaan mut niitä ajattelin et ois kiva näin syksyn kunniaks tehdä kun on helppo ja nopee tehdä eikä ole sit ehkä liian erikoisen makuista allergisen makuun (joka ei ole eläissään edes pullaa maistanut... on kuitenkin syönyt omppuhilloa jne. ). ja oma lapseni ei ole vielä koskaan maistanut uuniomenoita niin menis sit kummallekin pojalle maistelut samalla kertaa... =)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kannattaa varmuuden vuoks varmaan ostaa sellasta kauraa, jota ei ole käsitelty samoissa tiloissa muiden viljojen kanssa...? Niissä on erikseen merkintä, että keliakialiiton hyväksymä tai sitten, että 100% gluteeniton tms.
Kaurakerma joka jääkaapista löytyy on merkiltään oatly... ei kyllä erikseen lukenut että 100% gluteeniton. Osaatko sano et onko semmonen merkki mitä uskaltaa huoletta käyttää? Sen olen siis ostanut aiemmin toisen ystävän lapsia varten kun heille tiedän sen käyvän... Pitää ehkä kaupasta etsiä suosittelemasi tuote niin on sit varmasti semmonen mikä käy.
Mahd suolasta piirakkaa varten on Semperin luontaisesti gluteenittomat jauhot ja noi jauhot mulle onkin selvempi homma kun olen niistä ystävälleni leiponut aiemmin.

Onpa kiva että joku viitsii edes yrittää tehdä vierailleen jotain, itse saan aina ottaa lapsilleni omat mukaan ja listalla juuri samat aineet kuin ap:llä.

Niin no lisäks vielä et meil ei käy kaurakaan.

Onpa kiva että joku viitsii edes yrittää tehdä vierailleen jotain, itse saan aina ottaa lapsilleni omat mukaan ja listalla juuri samat aineet kuin ap:llä.

Minä taas en oikein ymmärrä sitä, ettei vieraitaan huomioisi mitenkään :hug:

Mä olen ystäväni ja varsinkin hänen poikansa puolesta niin onnellinen et haluan antaa pojalle mahdollisuuden syödä samaa kuin muutkin kun on niin pitkään joutunut tyytymään riisikakkuihin ym. Kyllähän mua etukäteen varoteltiin ettei poika välttämättä maista tai tykkää mut ompahan sit ainakin saanut kahvipöydässä mahdollisuuden kokeilla uusia makuja. Osittain jo siksi haluan tehdä kaikille samaa kun tiedän ettei ystäväni ole kovin innokas leipuri ja itse taas tuykkään häärätä keittiössä. Nyt vaan aikataulu ja housun lahkeessa roikkuva rakas 11kk ikäinen tyttäreni hieman rajoittaa vaihtoehtoja =) Ja broileripiirakkaa maistuu sit ainakin meiän perheelle jos ei vieraat tykkää. =D

Yhteistyössä