Maidoton, munaton, soijaton, kalaton....plaah!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kökkö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kökkö"

Vieras
Antakaas vinkkejä mitä kaupasta saa valmiina. Pääsääntöisesti teen kaiken ruuan itse, kun nyt olen vauvan allergioiden vuoksi imetysdietillä.... mutta, mutta kyllä olis niin ihanaa ostaa joskus jotain valmista. En vaan millään jaksais käydä kaikkia mahdollisia tuoteselosteita läpi. Jos siis jollain on kokemuksesta jo tiedossa, että mitä valmista ruokaa tai herkkua esim kahvipöytään saisi noilla kriteereillä, olisin onnellinen vinkeistä!!!

Myllynparhaan torttutaikinan oon jo bongannut! Jee saan edes joulutorttuja tänä jouluna!!!

Valmisruokia ei taida kauheasti olla, tosin mun imetysdietistä (maidoton, munaton, soijaton, ei myöskään nautaa, maissia, suklaata) on jo kolme vuotta aikaa. Lisäksi en syö lainkaan lihaa, eli valmisruoat joissa broileria tai possua eivät käyneet.

Makeista valmiista jutuista muistuu mieleen Carneval-keksit ja herrasväen pikkuleivät (vai lusikkaleivät nimeltään), sellaisia kerrospikkuleipiä. Näitä sai ainakin jopa meidän lähi-Alepasta. Jos suklaa/kaakao käy, Pandan tumma suklaa on hyvää.

Kahviloista en koskaan onnistunut löytämään mitään maidotonta ja munatonta, ehkä tarjontaa jo olisi enemmän? Itse söin silloin tällöin jonkun lohileivän, joka ei sulle käy, mutta esim. kinkkusämpylä jos levitteensä maidoton tuote. Muutaman kerran kävimme hampurilaisella, ja kastikkeen (majoneesin) pois jättämällä saatoin silloin syödä kasvishampurilaisen (aika kuivaa tosin :/ )

Toki kaikista näistäkin lue vielä tuoteselosteet, saatan muistaa itse väärin, tai valmistusaineisiin on tullut vuosien myötä muutoksia. Ja tsemppiä, itse diettasin vuoden, ja lapsi yhteensä kaksi vuotta, jolloin pikkuhiljaa saatiin purettua kaikki. Tavallista maitoa ei juo, muuten syö ihan normaalia ruokaa nyt 4-vuotiaana. Maito siis käy hänelle, mutta ei pidä mausta. Syö kyllä juustoa, jukurttia, rahkaa yms.

Liki kaikissa valmiissa leivonnaisissa on kananmunaa. Soija on myös ongelma, jos dieetti on niin tiukka, ettei soijalesitiini (E322) käy.

Findukselta löytyy joitakin pakastepullia, jotka ovat maidottomia ja munattomia, tuosta soijalesitiinistä en ole varma. K-ketjulla on myöskin jokin pyöreä pikkupulla pakasteessa omana tuotemerkkinä, joka on muistaakseni maidoton, munaton ja jopa soijaton.

Kekseissä löytyy Carneval-keksisarjassa sekä Muumi-keksit sekä Wilhelmiinat. Joitakin piparkakkuja (joulupiparityyliset) on maidottomana ja munattomana, mutta taaskaan en muista varmasti soijalesitiinin tilannetta.

Jäätelöaltaasta saa kaura- sekä riisijäätelöä sekä joitakin sorbetteja.

Reilun kaupan tummaa suklaata saa maidottomana ja soijattomana.

Yhteistyössä