Vinkkejä kotona pärjäämiseen pienen taaperon ja itkuisen vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aissa"

Vieras
Kertokaa kaikki vinkit, että miten selvitään arkipäivät, kun taaperokin on niin pieni, että tarvitsee paljon huomiota ja syliä ja vauva on itkuinen? Vauva viihtyy oikeastaan vain sylissä ja joskus jopa niin, että pitää hytkyttää koko ajan. Vauva kärsii kovista vatsakivuista ja pulauttelusta.

Kokemuksia/vinkkejä? Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Oletko kokeillut vauvalle kantoliinaa/manduca-kantoreppua? Näistä moni on saanut avun ja omat lapseni ovat vauvana rauhoittuneet hyvin liinaan.

Nukkuuko vauva päiväunia miten? Käytä kaikki vauvan unihetket pikkutaaperon kanssa puuhasteluun. Ota myös taapero mahdollisimman paljon mukaan vauvanhoitoon ja arjen askareisiin.

Tilanteesi on toki haastava, mutta voit lohduttautua sillä, että pian tuokin vaihe on jo ohi ja elämä helpottuu. Tsemppiä!

Olisi myös hyvä jos joku voisi tulla hoitamaan vauvaa, vaikka menis ulos vaunuilemaan vauvan kans. Niin silloin teho laatuaikaa taaperolle. Vauvaa kannattaa myös pitää liinassa/ repussa niin kädet jää vapaaksi taaperon kans touhuamiseen.
Ja muista huokaista myös itse. Jätät lapset isälleen tai ... Ja menet itse vaikka 15 min kävelylle tms.

Kantoliina tai Manduca/vastaava, siinä mun vinkit. Ja joskus pitää antaa vauvan vaan huutaa hetki, että voit itse esim. tehdä ruoan ja auttaa taaperoa syömään, ei se vauva siitä rikki mene.

Meillä taapero (1v 5kk kuopuksen syntyessä) viihtyi jo paljon omien lelujen parissa. tottakai olin samassa huoneessa ja kommentoin ja kehuin leikkejä, vaikka ehkä kannoinkin vauvaa sylissä. Pahimpien hetkien varalta kaapissa oli aina pari pientä lelua, vaikka uusi nuppipalapeli tai joku muu pieni näperrettävä. Osa vanhoista leluista voi myös olla välillä jemmassa, niin kiinnostaa sitten taas paremmin.

Youtube ja ihan pienten filmit sieltä oli myös hätäapuna...

Ruokaa laitoin iltapäivisin päiväuniaikaan tai illalla kun vauva oli pieni. Sitä sitten lämmitettiin lounaaksi ja söimme esikoisen kanssa sitten kun vauva oli päiväunilla. Yleensä ehdin saada vielä esikoisen nukutettua ennen kuin vauva heräsi ulkoa unilta.

Vasta kun vauva oli 6kk, pystyin alata kokkailemaan ja siivoilemaan kunnolla kotona päivisin. Siihen saakka nämä hommat hoidettiin iltaisin kun mies oli kotona.

Voinko käyttää jo liinaa tms. pystyasennossa? Vauva on muutaman viikon vanha. Pelkään, että vahingoitan vauvan lonkkia laittamalla liian aikaisin. Kehtoaaentoa en saanut toimimaan kun vauva jo lähempänä 60 kuin 50cm...

Voi laittaa liinaan jo pienenkin :) meillä auttoi semmonen kiikutettava koliikkikeinu, kun oli hurjan itkuinen poikavauva ja 2 vuotias esikois neiti silloin :) jotenkin siitä selvisi ja sai leikittyä pojan uniaikoina esikoisen kanssa :) ja viihtyi välillä hetkiä siinä kolikkikeinussa.. liinassa tai mandukassa en saanut viihtymään, tai olisi pitänyt kävellä kokoajan..

Kokeilin siis kietaisuristi II sidontaa, mutta kaverini varoitti ettei voi käyttää ennen kuin lonkat ovat auenneet paitsi siten, ttä jalat ovat sykkyrässä liinan sisällä enkä uskalla laittaa niitä sinne kun en tiedä miten... Saati sitten että uskaltaisin jättää "ulkopuolelle" :(

Isompi alkaa varmaan ymmärtää puhetta, häntä kannattaa hoitaa paljon katseella ja puhumalla, kun vauva on sylissä.

Huudattaahan lapsia ei pidä, mutta eivät ne hetken itkusta vahingoitu. Joskus pitää ensin vetää vähän henkeä, kun kaksi lasta tarvitsee yhtä aikaa, rauhoittaa itseään ensin ja sanoa: "Yksi kerrallaan, tästä selvitään." Sitten tarvitsevampi - yleensä pienempi - ensin, ja odottavalle kerrotaan, että ihan kohta äiti ottaa.

Järjestä itsellesi säännöllistä apua. Jos edes kerran viikossa tiedät jonkun tulevan avuksesi, jotta saat seuraa ja käsiparin, pärjäät paremmin. Isä toki kantaa vastuunsa kun ei ole töissä? Yksin ollessa ei tarvitse muuta tehdä, kuin selviytyä lapsista. Vauvan itkuisuus helpottaa jo muutaman viikon päästä, 3-kuinen vauvahan on vain 12-viikkoinen. 12 viikkoa kestää pahin vaihe. 12 viikossa isompi ei vahingoitu mitenkään vähän entistä huonommasta palvelusta, paikkaat sitten kun vauvan itkuisuus helpottaa:)

Voimia. Nauti lapsista.

Mitä apua vauvalle on kokeiltu vatsakipuihin?

Onko omasta ruokavaliostasi poistettu 'pahimmat' vaitoehdot? Pavut, kaalit, paprika, kurkku, suklaa, kahvi, lanttu (bataatti, hapanleipä).
Iteekö lapsi joinain päivinä enemmän kuin toisina? Oletko silloin syönyt jotain normaalista poikkeavaa?
Miten runsasta pulauttelu on? Eihän kyse ole refluksista?

Pikaavuksi suosittelen liinaa tai jotain kunnollista kantoreppua (manduca, ergo). Anna taaperolle aikaa vauvaa hoitaen. Vaihdatte yhdessä vaippaa, aika pieni osaa jo auttaa esim. teipin kiinnityksessä ja vaipan roskiin viemisessä. Kun hyssytät vauvaa niin osallistu samalla puheella isomman leikkiin.

Oli jo hyviä neuvoja. Meillä kun kuopus synty oli esikoinen 1v5kk ja kuopuksella olikin sitten todella paha koliikki aluksi, huusi kaiken aikaa, siis ihan koko päivän ja vaati sylissä oloa. Mää ratkasin sen sillä, että vauva oli manducassa, missä pystyin hytkyttelemään ja samalla oli sitten kädet vapaana esikoista varten.

Meillä oli myös tuo koliikkikeinu, mutta tän koliikkivauvan kanssa siitä ei ollu mitään hyötyä, huusi siinä yhtä kovaa kun muutenkin (esikoisen kohdalla, jolla oli vaan perus masuvaivoja se oli loistava ja siihen rauhottu aina), mutta sai siihen kuitenkin turvallisesti laitettua jos ei jaksanu ihan koko aikaa pitää sylissä/manducassa. Tää ei helpota sun oloo yhtään, mutta onneks toi vaihe ei kuitenkaan kestä kauaa.

Jos vauva puklailee oikeesti paljon, kannattaa tarkistuttaa ettei oo refluksia. Mun ystävä valvo vauvansa kanssa ensimmäiset 9kk kun neuvolassa aina sanottiin vaan, että vauvat puklailee, meni sitten lopulta yksityiselle ja siellä paljastu että olikin refluksi, sai avun ja vauva muuttu täysin. Ihan perusmahavaivoihin ei tietenkään auta kun aika, mutta jos epäily koliikista niin suosittelen erittäin paljon vyöhyketerapiaa, meillä kuopuksen kanssa käytiin vyöhyketerapiassa kolme kertaa (vaikka en uskonut siihen yhtään, mutta olin valmis kokeilemaan mitä tahansa) ja kolmannen kerran jälkeen kaikki itkut loppu kun seinään, en uskois ellen olis omin silmin nähny ja olin niin onnellinen kun ajattelin että jos peruskoliikki kestää väh. 3kk niin meillä olis ollu vielä paaaaaljon itkusia viikkoja edessä.

Ja se tärkein pärjäämiseen on oma suhtautuminen (tai siis ainakin mun kohdalla oli tärkein). Ajattelin aina et tää ei kestä kauaa ja tää nyt on tätä vaihetta mikä on vaan pakko jaksaa, mua autto kun hyväksyin asian, enkä ajatellu koko ajan et voi perse miten hirveetä ja kamalaa enkä millään jaksais kuunnella. Kyllä sää selviät :heart:

Syön joka päivä hyvin samalla tavalla ja silti vauva huutaa toisina päivinä enemmän kuin toisina. Isä hoitaa lapsia illalla kiitettävästi :) Vauvalla on käytössä närästyslääke, kokeilussa että auttaako. Voi olla refluksikin, ei ole tutkttu vielä. Kokeillaan ensin tuota toista lääkettä. Yhtä kokeiltiin jo, se ei auttanut.

Komppaan edellisten hyviä neuvoja ja lisään vielä vyöhyketerapian. Meillä helpotti vauvan mahavaivat heti parin hoitokerran jälkeen. Olen kuullut muiltakin hyviä kokemuksia. Ihan kaikille ei tietysti tehoa, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Kyllä taapero voi hetken katsoa Teletappi-ohjelmaa, jos ei vakaumuksesi sitä estä. Sehän on suunniteltu aivan pienille lapsille. Meidän taapero ainakin jaksaa hetken keskittyä katsomaan sitä ja nauraa sille nauravalle auringolle ja Nuunuu-imurille. Saa itse käydä vaikka vessassa yksin. :D

[QUOTE="aissa";28532518]Siis niinkö jos itse kääntää jalat ja jos taipuvat vai että aikuinen kokeilee?

Kyllä tuo taapero katsoo joskus Teletappeja, Pingua tai Myyrää :ashamed:[/QUOTE]

Kyllä sen huomasi vaipan vaihdossa että lonkat levis pakottamatta kun taipeita putsasin. Ja samoihin aikoihin alko olla sammakkona vatsan päällä. Kantoreppu oli mulla apuna puklivan ja huutavan vauvan kanssa.

Pingu ja Myyrä pelastaa monen äidin päivän! Mä rauhoittin itseni ja siinä sivussa usein taaperon ja vauvankin LAULAMALLA. Valitse pari itsellesi tuttua ja mukavaa laulua ja laula niitä viimeistään silloin, kun vauva parkuu täyttä kurkkua ja taapero kiljuu lattialla ja riisuu vaivalla puettuja vaatteita tms. On hyödyllistä, että edes äidin pää pysyy kasassa. Tsemiä!

Yhteistyössä