Etelän reissulle vauvan ja taaperon kanssa, vinkkejä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ooti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olimme 10 viikkoisen kanssa turistikohteessa Espanjassa. Hyvin meni. Nautimme molemmat maitohappobakteereja, jotka karkoittaa pikku pöpöjä. Itse käytin käsidesiä aina ennen lapsen ruokkimista, ennen omaa syömistä ja aina wc:ssä käynnin jälkeen. Vältin myös jääpaloja juomassa ja tuoresalaatteja. Hedelmiä toki söin kun itse ne pullovedellä ensin pesin ja kuorin. Vauva oli pulloruokinnassa, vein maidot Suomesta koska en halunnut joutua tilanteeseen, että "väärä merkki" ei kelpaa tai aiheuttaa vatsapuruja. Meillä oli valmismaito, jonka lämmitin tuttipullon lämmittimessä, pullot pesin ja keitin joka käytön jälkeen. Baareissa maitoa sai lämmitettyä mikrossa tai vesihauteessa. Ihan helposti meni tältäkin osin, täysimetys tietty vielä helpompaa! Kaupasta olisi saannut maitoa jauheena, jonka olisi voinnut tehdä keitettyyn pulloveteen. Olen kuullut joidenkin pitävän keitettyä pullovettä pienessä termospullossa ja jauhe valmiina tuttipullossa ja kun vauvalla nälkä -> lisätään kuuma vesi + kylmää pullovettä kunnes maito sopivan lämpöistä. Tietty pullovesi pitää vaihtaa ja keittää uusi aina tietyn väliajoin, koska siinäkin bakteerikasvun vaara.

Lento meni hyvin, vauva nukkui babybasketissa koneessa, imetin harson suojissa jne. Vähän vauva jossain välissä itki, mutta rauhottui tuttuun syliin, omaan peitton käärittynä eli annattaa ottaa oman kodin tuoksuinen peitto tms koneeseen, luo turvaa. Viihdykkeenä oli muutama purulelu ja helistin.

Lomalla meillä oli kevyet matkarattaat, joissa vauva nukkui päiväunet kuomun ja päivävarjon alla suojattuna. Illalla oli viileämpää, jolloin nukkui makuupussissa, hyttysverhon alla kun me vanhemmat kävimme syömässä ja liikuimme kaupungilla. Hotellista saimme matkasängyn, jossa vauva nukkui kun on tottunut kotonakin nukkumaan omassa sängyssä. Kaupungilla liikuimme myös vauva kantoliinassa, jolloin ohuella harsolla suojasin jalat ja päässä vauvalla is lierinen puuvillahattu suojaamassa päätä ja niskaa auringolta. Kantoliina oli kötevä myös lentokentällä kun rattaat meni matkatavaroiden kanssa ruumaan.

Kyllä pienekin vauvan kanssa voi ja kannattaa matkustaa, mukavaa reissua!

Alkuperäinen kirjoittaja matti matkaaja:
Kyse oli suomalaisesta turistista, johon liittyvää asiaa hoidin. Eli juuri yksityissektorin asiakkaasta.

Siis yksittäinen tapaus kuitenkin. Ja osa turisteistakin yrittää säästää sairaalakuluissa, varsinkin, jos vaiva on ns. itseaiheutettu tai ei matkavakuutuksen korvattava.

Olen nähnyt, kuinka tsunamin jälkeen on turisteja hoidettu, olen ollut oppaana esim. hammaslääkärillä, seurannut, kuinka tuttavan aivoverenvuoto hoidettiin ja lukemattomia muita kertoja.

Kumpikaan meistä ei tiedä mainitsemasi tapauksen kaikkia faktoja.

Mutta pointtini on, että rahalla saa hyvää hoitoa.

Lisäys, lentokoneessa lasten ruokapurkin ja vauvan maidon tuttipullossa saa lämmitettyä kun pyytää lentoemoilta apua. Laittavat kuumaan vesihauteeseen ja tuovat kun on sopivan lämpöistä. Alle 2v:lle siis omat ruoat ja juomat mukaan valmistetroissa, ne saa viedä koneeseen kun on pakattu minigrip tms pussiin. Myös pientä välipalaa kannattaa varata isommalle eli esim rusinoita, keksiä tms ja runsaasti juotavaa!

Lentokoneessa kannattaa pyyttää vanhempien ruoat eri aikaan eli ensin syö toinen ja toinen viihdyttää/ruokii lapsia, sitten vaihdetaan vuoroa. Yleensä emot ehdottaa tätä jos itse ei tajua :)

Minne maahan olette menossa? Me oltiin 1v 6kk ikäisen kanssa Kreikassa ja hyvin meni. Käsidesiä käytetään aina paljon reissuilla. Lapsi söi kotoa otettuja purkkeja ja lisäksi ravintoloissa ranskiksia, kalapuikkoja ym. tuttua ruokaa. Juotavaa tarjottava paljon!

Kannattaa muistaa nyt muutama asia, Thaimaassa paikallisten ihmisten terveydenhuolto on usein todella huonotasoista. Mutta ne kalliit sairaalat ym. yksityissairaalat ovat aivan eri asia. Sieltä löytyy aivan luksusluokan sairaaloitakin niille, joilla on varaa maksaa. Tietenkin jos olet jossain ihan pienessä kylässä maaseudulla, niin siellä ei niitä hienoja sairaaloita tietenkään ole, mutta isommissa paikoissa ja suosituissa turistikohteissa kyllä on.

Kiitokset kaikille vastanneille =) Paljon tullut hyviä mielipiteitä/vinkkejä! Olemme menossa Bulgariaan. Hotelli on ilmastoitu ja meillä on se allinclue paketti, eli ei tarvitse olla koko ajan ravintolaa hakemassa kun syö. Kantoliinan tosiaan ajattelin mukaan ottaa.

Mietittiin myös että olisin jäänyt kotiin näiden kahden pienen kanssa, mutta kun meillä myös kaksi isompaa muksua jotka tietty innoissaan sinne lähdössä niin haluan olla perheeni kanssa lomalla. Toivotaan että kaikki menisi hyvin =) Paljon kärsivällisyyttähän pitää olla :D

Yhteistyössä