Vinkkejä kodin siistinä pitämiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
- imurointi kerran viikossa
- vessan pesu -"-
- lelut paikoilleen ennen lähtöä ulos, ennen päivä- ja yöunia
- yksi koneellinen pyykkiä päivässä
- -"- tiskiä päivässä
- eteisen siivoaminen hiekasta kerran päivässä
- pölyjen pyyhkiminen kerran viikossa
- "roiskeet" pois heti, kun ne huomaa

= kohtuullisen siistiä aina

Imurointi kerran viikossa...murrrr....meillä pakko imuroida pari kertaa päivässä. Asuukohan meillä porsaita eikä pikkulehmiä :whistle:

Me olemme kai laiskoja :)
Tosin pesen ruokapöydän alla olevan lattian joka päivä. Kun hoitaa kodin "kriittisimmät" paikat ( meillä eteinen ja keittiö ) päivittäin, ei moska kulkeudu muualle asuntoon. Syömme keittiössä.

onko kaikki täällä kotiäitejä eli aina kotona siivoamassa lasten sotkuja?

minä olen töissä ja kun tulen tösitä kotiin väsyneenä, odottaa ruoan laitto, kämppä on kuin pommin jäljiltä jos mmies on ollut lasten kanssa kotona, eli ensin saan siivota keittiön että mahtuu tekemän ruokaa, mahdllisesti tyhjentää astianpesukone ja laittaa likaiset sisälle, sitten tiskata kattila ja paistinpannu, tehdä ruoka, siivota astiat pois ja pestä taas kattila ja paistinpannu, siivota olohuoneesta mukit ja lautaset, murokulhot yms. tiskikoneeseen, sitten kerätä leluja pois lattialta, mahdollisesti laittaa pesukone päälle, levitellä välillä pyykkejä, tehdä iltapalaa, pisut ja pesut ja laittaa lapset nukkumaan jne listaa voisi jatkaa ja jatkaa ja jatkaa ja jatkaa vaan

Tosin pesen ruokapöydän alla olevan lattian joka päivä. Kun hoitaa kodin "kriittisimmät" paikat ( meillä eteinen ja keittiö ) päivittäin, ei moska kulkeudu muualle asuntoon. Syömme keittiössä.

Joillakin on tuo taito siivota heti ruokailun loputtua ja siksi niitä muruja ei varmaan minnekään kulkeudukaan. Meillä tuolla kuopuksella on usein joku leipä tai muu kädessä ja sitä murustelee sitten ympäri taloa :whistle: Että ihan oma vika, kun on sotkuista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
ihan kaaos. Lapset 6v, 5v ja kaksoset 6kk. Iso okt:n vanha piha missä hommaa riittää.
Ei astianpesukonetta. Ei kodinhoitohuonetta kun vanha talo. Ei tarpeeksi säilytystilaa. Kestovaipat kuivuu keskellä keittiötä jos ulkona sateinen ilma.

Pari kissaa ja isot lapset tuo kuraa, hiekkaa, ruohoa jne. sisään. Vauvat syö rintaa, siihen menee monta (ihanaa) tuntia aikaa. Puuhaa riittää, tykkään tehdä ruokaa, priorisoin sen siivouksen edelle.

Jotain tässä pitäisi tehdä, hankkia koreja ja vaatelipastoja muutama.
Ja siitä astianpesukoneesta haaveilen, todellakin. Tähän meidän vanhaan keittiöön on vaan aika konstikasta löytää sille paikkaa, hana menee uusiksi ja varmaan joutuu uhraamaan tuon vetolaatikko-osan keittiön kaapistosta, siis sen missä yleensä haarukat jne, leipälauta päälimmäisenä.

Mutta ihanaa elämää tämä on :) Tahtoisin vaan niin paljon että olisi sellainen hyväntuoksuinen suht siisti koti. Siksi leivonkin pullaa monta kertaa viikossa, senkin ajan tietty voisi käyttää siivoukseen. Tiskiallas on nytkin täynnä likaisia astioita, mutta en jaksa alkaa urakkaan.

Niin ja meillä on liian pieni asunto :D Mutta niin kovin rakas että tähän jäädään. Kaksi makkaria ylhäällä, iso tupa ja iso olkkari alhaalla. Sivuvintit menee remonttiin ja saadaan kolmas makkari ylös "sitten joskus". Salaa haaveileen yhdessä tasossa olevasta asunnosta missä olisi tilaa tavaroillekin. Mutta on tämä meidän Koti.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

minä olen töissä ja kun tulen tösitä kotiin väsyneenä, odottaa ruoan laitto, kämppä on kuin pommin jäljiltä jos mmies on ollut lasten kanssa kotona, eli ensin saan siivota keittiön että mahtuu tekemän ruokaa, mahdllisesti tyhjentää astianpesukone ja laittaa likaiset sisälle, sitten tiskata kattila ja paistinpannu, tehdä ruoka, siivota astiat pois ja pestä taas kattila ja paistinpannu, siivota olohuoneesta mukit ja lautaset, murokulhot yms. tiskikoneeseen, sitten kerätä leluja pois lattialta, mahdollisesti laittaa pesukone päälle, levitellä välillä pyykkejä, tehdä iltapalaa, pisut ja pesut ja laittaa lapset nukkumaan jne listaa voisi jatkaa ja jatkaa ja jatkaa ja jatkaa vaan

meillä nää hommat tehdään illalla, jos mennään molemmat aamulla töihin. Juurikin siksi, ettei nää sotkut odota työpäivän jälkeen.

Jos toinen on päivän kotona sotkemassa, myös siivoaa jälkensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Joillakin on tuo taito siivota heti ruokailun loputtua ja siksi niitä muruja ei varmaan minnekään kulkeudukaan. Meillä tuolla kuopuksella on usein joku leipä tai muu kädessä ja sitä murustelee sitten ympäri taloa :whistle: Että ihan oma vika, kun on sotkuista :D

Suosittelen lämpimästi meidän mallia. Pääsette kaikki siivoushommissa helpommalla :)

En oo kotiäiti. Tykkään, että koti on suht ok. Ei tarvi olla huippukunnossa, mutta perussiisti. En jaksa kasoja, ajelehtivia vaatteita ja täysiä pöytiä. Olen alusta asti järjestäny niin, että niitä ei tule ja jos tulee, ne lähtee. Eikä se ole edes vaikeaa. Ei tarvi niuhottaa ja kilahdella edes. Se vain menee niin, kun se on tapa.

Yks kaks se on hankala järjestää ja muuttaa tapojaan, mutta kun se on tapa, se hoituu.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

meillä nää hommat tehdään illalla, jos mennään molemmat aamulla töihin. Juurikin siksi, ettei nää sotkut odota työpäivän jälkeen.

Jos toinen on päivän kotona sotkemassa, myös siivoaa jälkensä.

ei meilä vaan

Alkuperäinen kirjoittaja Ja vielä:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
ihan kaaos. Lapset 6v, 5v ja kaksoset 6kk. Iso okt:n vanha piha missä hommaa riittää.
Ei astianpesukonetta. Ei kodinhoitohuonetta kun vanha talo. Ei tarpeeksi säilytystilaa. Kestovaipat kuivuu keskellä keittiötä jos ulkona sateinen ilma.

Pari kissaa ja isot lapset tuo kuraa, hiekkaa, ruohoa jne. sisään. Vauvat syö rintaa, siihen menee monta (ihanaa) tuntia aikaa. Puuhaa riittää, tykkään tehdä ruokaa, priorisoin sen siivouksen edelle.

Jotain tässä pitäisi tehdä, hankkia koreja ja vaatelipastoja muutama.
Ja siitä astianpesukoneesta haaveilen, todellakin. Tähän meidän vanhaan keittiöön on vaan aika konstikasta löytää sille paikkaa, hana menee uusiksi ja varmaan joutuu uhraamaan tuon vetolaatikko-osan keittiön kaapistosta, siis sen missä yleensä haarukat jne, leipälauta päälimmäisenä.

Mutta ihanaa elämää tämä on :) Tahtoisin vaan niin paljon että olisi sellainen hyväntuoksuinen suht siisti koti. Siksi leivonkin pullaa monta kertaa viikossa, senkin ajan tietty voisi käyttää siivoukseen. Tiskiallas on nytkin täynnä likaisia astioita, mutta en jaksa alkaa urakkaan.

Niin ja meillä on liian pieni asunto :D Mutta niin kovin rakas että tähän jäädään. Kaksi makkaria ylhäällä, iso tupa ja iso olkkari alhaalla. Sivuvintit menee remonttiin ja saadaan kolmas makkari ylös "sitten joskus". Salaa haaveileen yhdessä tasossa olevasta asunnosta missä olisi tilaa tavaroillekin. Mutta on tämä meidän Koti.

kuulostaa aivan ihanalle! =)

Minä oon kotiäiti, mutta laitan aikani mieluummin lapsiin, kuin siivoamiseen.
Toisinaan teen tuuraushommia ja kotiin tullessa on yleensä siistimpää ku lähties oli. Jos siis mies on ollu lasten kans kotona :D
Mies meillä muutenkin hoitaa tiskarin ja pääsääntöisesti keittiön. Usein myös ruuanlaiton.

Ja sun miehes on kotona lasten kanssa päivän? auta armias jos työssäkäyvälle miehelle ei olisi ruuat valmiina kun tulee töistä ja pitäis alkaa itse tekemään. Olisiko tasa-arvokeskustelun paikka...?

koti pysyy melko siistinä ihan yksinkertaisilla perusasioilla:
- ruoka syödään keittiössä. ruokailun jälkeen jokainen osaa laittaa astiansa likoamaan altaaseen, yleensä tiskaan vasta illalla. jäljet pyyhin myös heti ruokailun jälkeen, niin eivät pääse jämähtämään kiinni.

- lelut laitetaan yhdessä paikalleen aina leikkien jälkeen. samoin me aikuiset laitetaan tavarat omille paikoilleen käytön jälkeen.
helpottaa kun jokaisella tavaralla on oma paikkansa.

- kengät ja muut ulkovaatteet riisutaan eteisessä (kuravaatteet jo pihalla). lapsella oma pieni naulakko, johon osaa ripustaa vaatteensa.

- kädet pestään kun ovat likaiset, ei ole sitten jokaisessa seinässä ja ovessa poispestäviä tahroja.

- sängyt pedataan aamulla.

- jokainen laittaa pyykkinsä koriin kun ovat likaisia. hoidan pyykit silloin kun kori täyttyy tai kun kerkeän. pestyt, kuivat pyykit heti kaappiin.

- kerran viikossa teen viikkosiivouksen, jolloin pyyhin pölyjä ja pintoja, imuroin ja moppaan, pesen vessan ja keittiön kaappien ovet yms. siihen ei mene kauaa aikaa kun muuten on perussiistiä.

- pyyhkeet pesen kerran viikossa, petivaatteet kerran 1-2 viikossa.

lapsi täyttää kohta 3 ja on kivasti mukana. minusta on tärkeää opettaa pieniä kodin askareita lapselle jo pienestä pitäen sen mukaan mitä osaa ja kykenee tehdä. ei kasva sitten uusavuttomaksi ja muuta :)

ja meillä molemmat vanhemmat käy vuorotöissä.

No minä siivoan koko ajan. Eli korjaan kamoja lattioilta kun kävelen ohi, pyyhkäisen pöydän kun satun olemaan rätin vieressä, laitan pöydälle unohtuneen kupin astianpesukoneeseen, sijaan sängyt aamulla kun herätään. Imuroin kolme-neljä kertaa viikossa ja lattiat pesen noin kerran viikossa tai kahdessa. Pyykit pesutuvassa kerran viikossa. Näin pysyy koti suht siistinä koko ajan ja riittää kun kerran kuussa tai parissa tekee perusteellisemman siivouksen :)

Kuulostaa siltä, että kellään ei ole koiria, ainakaan isoja pitkäkarvaisia koiria.
Imuroidaan joka päivä eikä meillä silti koskaan ole niin siistiä että vois yllätysvieraita ottaa ;)

Peesi tähän!!!

Yhteistyössä