VINKKEJÄ KAIVATAAN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma-31

Vieras
nimittäin ruokapuolella !

tuntuu että pää on jo tyhjää täynnä enkä keksi enään mitään hyviä ja nopeita ruokia 8,5 kk vanhalle vauvallemme! antaisin mielelläni mahd. paljon kotiruokaa, kaupan soseetkin uppoavat aika hyvin mutta... lisäksi niitä voisi vielä pakastaa.
Hän on aika kaikkiruokainen, kala ei ehkä niin hyvin uppoa.

Oletteko tehneet vain kastikkeita ja sitten keitätte lisukkeeksi tuoreeltaan esim.perunaa ja kasviksia??? vai sotketteko kaikki yhteen vielä?? itse olen tehnyt tähän asti niin että mulla on soseena esim. pottua/riisiä ja kasviksia ja sitten lisään siihen joukkoon liha/broilerisose kökkäreen. Sitten on lautasella tuoreraasteena kurkkua tai porkkanaa.

ELI LAITTAKAA KOVASTI RESEPTEJÄ KEHIIN JA MUITAKIN RUOKAVINKKEJÄ. ( huomioittehan että kyseessä on alle 1-vuotias) ja niitä kalapöperöitä myös !

P.S oletteko antaneet kananmunaa minkä ikäisenä? ja entäpä tomaattia, luin jostain että se olisi mansikan ohella helposti allergisoiva ruoka-aine..??

kananmunaa alkaen 6 kk neuvolan ohjeen mukaan.. tai no 6,5 kk poika oli silloin.

teen niin yleensä että keitän kasvikset erikseen, siihen lisään pakasteesta lihaa tai kalaa tai keitän kananmunaa...

Kummempia ohjeita ei ole... Sama pätee omiin ruokiin, ja aina melkein onnistuu :) käytän aika paljon mausteita vauvan ruuissa (8kk), melkeinpä kaikkia paitsi ei suolaa eikä tulisia mausteita. yrtit, pippurit, valkosipuli jne..

Tomaattia olen antanut myös. Mun maalaisjärjellä annan kaikkea, kun me vanhemmat ei olla kumpikaan millekään allergisia. Eri asia jos olisi itse allerginen, niin varoisin varmaan niitä tuotteita enemmän..

Hyvää kalaherkkua olisi esim.

Kuhaa palanen
Vähän riisiä tai pari pientä perunaa
sipulia
parsakaalia pieni palanen
Kukkakaalia pieni palanen
tilliä, persiljaa, valkosipulin kynsi, kurkumaa ja mustapippuria

Ensin keitän tai höyrytän kasvikset ja/tai riisin, erikseen kypsennän kalan. Kasviksiin sekoitan mausteet ja sitten kalan kanssa sekaisin... namia itsellekin! Yksivuotiaalle lisäisin joukkoon esim. kermaa tai mozzarellaa, nam!

Joo, tomaatti on hyvin allergisoiva eli kannattaa kokeilla varoen.
Myös kananmunalle on moni lapsi allerginen alle 2-vuotiaana. Kannattaa kokeilla ensin lisukkeena esim. makaroonilaatikossa, eikä ensimmäiseksi tarjota kokonaista keitettyä kananmunaa!!

Meillä on ollut sellainen sihtikurkku, että vielä yli 1-vuotiaanakaan ei saa olla kovin isoja paloja eli olen tehnyt itse valmiit soseet pakkaseen.

esim. kanapataa: broilerin jauhelihaa tai rintaleikettä jauhettuna pieneksi kypsentämisen jälkeen, perunaa, porkkanaa, parsakaalia, kuivattuja luumuja ja oreganoa. tai versio riisillä ja maissilla

Jauhelihaa, sipulia, spagettia pieneksi pätkittynä, herneitä, porkkanaa, basilikaa, mustapippuria.

Ruokien joukkoon voi laittaa rypsiöljyä lorauksen tai suurustaa esim. Maizenalla (maissitärkkelys).

valmisruista saa hyviä ideoita, mitä on hyvä yhdistellä ja kokeilemalla, mitkä ruoat sopii juuri lapsellesi.

Uusimmat

Yhteistyössä