Vinkkejä kahden lapsen nukutukseen 3kk ja 3v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua...........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua...........

Vieras
Miten saada 3v hiljaiseksi siksi aikaa kun 3kk nukutan.Toissapäivänä tilanne se että pienempi huutaa yliväsyneenä kun isompi kiljuu vieressä,haluaisi huomiota juuri samaan aikaan ja alkaa olla itsekin väsy.Meillä ei mitään ovea saa lukkoon tai lasta kaappiin.Joten otin pojan tiukkaaan otteeseen ja käsi suun eteen.Tämä sen jälkeen kun olin useita kertoja sanonut ,että nyt on oltava hiljaa.Videoita katsomaan laittamalla varmaan hiljenisi,mutta olen pitänyt rajana ,että klo 18 jälkeen ei katsota.
Välillä tilanne ihan hyvä ja kaikki onnistuu,kun mies on apuna.Mutta toissapäivänä siis meni hermo kun olin yksin illan lasten kanssa.Ja jäi paha fiilis tosta kiinni pitämisestä ja suun tukkimisesta.

Mutta mitä neuvoisitte tekemään ensikerralla kun tilanne lähtee käsistä,kaikillahan niin joskus käy?

Meillä oli vuos sitten samanmoinen tilanne. Elikkäs vanhempi poika oli sillon 2,5v ja vauva muutaman kuukauden. Isompi poika on tosi kiinnostunut Tomi traktorista ja carseista ja kun aina ei viitsi noita sinunkin mainitsemia videoita laittaa pyörimmään niin me hankittiin muutamia sellasia kirjoja ja lehtiä jotka poikaa kiinosti. Poika sai ne sit luettavaksi vain ja ainoastaan sillon ku pienempää laitoin nukkumaan. Hissuksiin poika sit lueskeli ja minä sian vauvan nukkumaan. Sitten oli minun vuoro lukea noita samaisia kirjoja. Myös piilokuvakirjat ja satucd + kirja on meillä hyväksi havaittuja. Nyt isompi poika touhuaa hiljakseen omia puuhia kun pienemi laitetaan nukkumaan.

meillä lukee viereisessä huoneessa kirjaa sen aikaa kun annan pikkuveli juo iltavellin (tai silloin pienempä iltatisuttelu) pimeässä lastenhuoneessa. pikkuveli menee kutakuinkin hereilläolevana omaan pinnikseen, nukahtaa yleensä silla aikaa kun meidän sängyssä sitten luen isollesiskolle sadun. siinä vaiheessa kun lastenhuoneessa laulan iltalaulun isommalle, nukkuu jo pienempi (ja jos ei annan pölistä).
jos olisi tarpeen, antaisin 3-vuotiaan katsoa sen hetken jonkun lyhyen, rauhallisen ohjelman telkusta. ei tartte välttis olla lempparipiirretty, vaan esim jotain määkiviä lampaita ja laiduntavia hevosia ;-)

Kyllä mäkin joustaisin ennemmin siitä ettei katota 18 jälkeen mitään teeveestä kuin se että ilta menee huutamiseks ja kurjaksi.
Eikö pienempi esim nukahtais vaunuihin tms ja siitä siirtäis sänkyyn?
Tai sitteriin,syliin tms?
meillä ikäeroa kahella pienellä 1 v 10 kk ja pienenä nukutin päivisin niin että oltiin ulkona ekat unet,vauva nukkui siinä ja isompi temmelsi pihalla.
Talvella välillä otin vaunut kodinhoitohuoneeseen sitten sisälle,jos oli liian kova pakkanen.

Iltapäiväunet nukkui kumpikin,ja minä myös.

Iltatorkut vauva otti joko vaunuissa taikka sisällä,mies oli jo kotona ja autteli isomman kanssa.Samoin yöunille mennessä.

Joskus jos olin yksin niin juur silloin oli jotain piirrettyä tms isommalle,taikka luin kirjaa tai muovaili tms.
KUiskaamisleikkiä leikittiin,kumpi pystyy kuiskaamaan kauemmin ja mielikuvitusleikkejä,esim mitä tulee mieleen keltaisesta?
tai missä on punaista?(huoneessa esim) ja lapsi katseella etsii.
Nä aika rauhallisia leikkejä...

Yhteistyössä