Vilja-allergia ja hoitotuki?

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta. Tyttäreni 1 v. 8 kk on vilja-allergikko, siis kaikki kotimaiset viljat, myös kananmuna ja kala. Olen hakemassa Kelasta alinta hoitotukea (n.70 ? kuukaudessa). Millainen lääkärintodistus allergioista pitää olla? Tammikuussa tehtiin vehnäaltistus mistä on allergiatodistus, mutta pitääkö kaikki viljat ja kananmuna testata altistuksella, jotta saan jokaisesta todistuksen, että tuki myönnetään? Prickitkin tehtiin tammikuussa, mutta niistä ei näkynyt mitään. Eli riittääkö minun oma tietoni allergioista vai pitääkö kaikista olla erikseen todistus. Selitinköhän nyt jotenkin epäselvästi...En vaan haluan lapseni käyvän läpi niitä inhottavia oireita ihan hupia...
 
Onko teillä maitoallergiaa? Eikös hoitotukeen olla oikeutettuja kun on allerginen ainakin yhdelle kotimaiselle viljalle sekä maidolle. Tällaset kriteerit meillä ainakin oli. Vehnällehän yleensä vain altistetaan ja siitä kirjotetaan kelaa varten c-lausunto jos siis on allerginen. Me saatiin alinta hoitotukea kun poitsu oli allerginen vehnälle ja maidolle,mikä myöskin altistettiin ja siitäkin saimme c-lausunnon.

Toivottavasti ei ollut liian sekava sepustus :)
 
meillä juuri altistin pojan itse kotona ja testasin sopiiko viljat. Oon ymmärtänyt että maitoallerginen + yksi kotimainen vilja pois ruokavalista alle 2 vuotiaalla on oikeutettu tuohon tukeen. Mutta yli 2v tarvitseekin olla allerginen (muistaakseni) ainakin kolmelle kotim. viljalle ja luulen et niistä pitää olla altistus tehtynä. Eihän muistakaan allergioista pelkästään vanhempien todistus riitä, vaan pitää olla lääkärin allekirjoittama. Soitin noista meidän allergioista lääkärille ja jotain mumisi altistuksista joten kaipa ne on meilläkin edessä :(
 
Elisa
Meillä poika saa hoitotukea. Vilja-allergia sekä muna ym. yleiset. Ja atooppinen iho oli mun perusteluissa. Kyllä kelpas. Lääkäri kirjottaa altistuksen jälkeen c-lausunnon joka liitetään kelan hakemukseen.
 
elisa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 14:33 Elisa kirjoitti:
Meillä poika saa hoitotukea. Vilja-allergia sekä muna ym. yleiset. Ja atooppinen iho oli mun perusteluissa. Kyllä kelpas. Lääkäri kirjottaa altistuksen jälkeen c-lausunnon joka liitetään kelan hakemukseen.
siis mellä lääkäri kirjoitti vehnäaltistuskokeen peruisteella vilja-allergiasta todistuksen ja mainitsi siinä atooppisen ihon.
 
Maitoallergiaa eivät enää ota huomioon kelassa lainkaan. Myöskään munaa kela ei pidä niin tärkeänä elintarvikkeena, että se vaikuttaisi hoitotukeen.Vilja-allergiat huomioidaan yli vuosikkaalta. Meillä tehtiin altistukset kotona ja lääkäri kirjoitti lausunnon oirepäiväkirjan perusteella. Kiellettyjä edelleen kaikki kotimaiset viljat. Eli riippuu kai ihan lääkäristäkin. Olivat sitä mieltä, että oireet olivat niin selvät, että on turhaa kiusausta altistaa sairaalassa toiseen kertaan. Testit allergioiden osalta ovat aina olleet puhtaat. Ja siis c-lausuntohan siihen hoitotukeen yleensä tarvitaan. Jatkohakemuksissa meillä on riittänyt pelkkä epikriisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 15:31 Alexandra85 kirjoitti:
miten suruinen on toi tuki?
tajusin että mun tytöllä on atooppinen ihotuma :'( .

ja mulla myös.
Saanko minä tukia vai saako vai lapsi jolla on atooppinen ihotuma? :(
En oo varma mutta luulen että täytyy olla todella paha atopia että saa. Tai sitten jotain ruoka-aine allergiaa ainakin. Luin muuten tuolta mitäs nyt osiosta kun kysyit siellä tuosta atooppisesta ihosta, voisiko olla että teilläkin johtuu ihon kutiavuus ja huonokuntoisuus jostain epäsopivasta ruoasta? Niin ja se tuki on hiukan päälle 70e/kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 16:51 mimmu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 15:31 Alexandra85 kirjoitti:
En oo varma mutta luulen että täytyy olla todella paha atopia että saa. Tai sitten jotain ruoka-aine allergiaa ainakin. Luin muuten tuolta mitäs nyt osiosta kun kysyit siellä tuosta atooppisesta ihosta, voisiko olla että teilläkin johtuu ihon kutiavuus ja huonokuntoisuus jostain epäsopivasta ruoasta? Niin ja se tuki on hiukan päälle 70e/kk.
kiitos kun vastasit!
entä aikuiset saavatko he tukia?
mulla se on jo 3vuotta, tytöllä koko ajan pahenee, se ihotuma niin hyppi paikasta toisen ensiksi oli jaloissa sitten pepussa ja selässä nyt kaulassa ja otsassa ja poskissa kohta varmaan koko kasvo on näppylöissä :(
 
Tuolla aiemmin kirjoitinkin jo että meillä testasin kotona nuo viljat ja ohrasta, vehnästä ja rukiista tuli oireita. Soitin poikaa hoitavalle lääkärille ja se ei oikein sanonut mitän siitä että mitä nyt sitten tehdään. Postissa tuli pari päivää sitten sairaalasta kirje, mietin kun postilaatikolta sen hain et jos nyt tulee kutsu sairaalaan altistukseen niin soitan kyllä ja sanon että me ei sitä enään tehdä kun viimeks kun maitoaltistuksessa oltiin, saatiin sieltä kylkiäisinä kananmuna, vilja ja lukuisia muita ruoka-aine-allergioita. Poika oli siis saanut niin paljon maitoa että oli herkistynyt myös sellaisille jotka olivat ennen maitoaltistusta sopineet. Onnkesi siellä kirjeessä olikin sitten c-lausunto kelaan. Ja saimme sen siis pelkästään sillä että kerron puhelimessa mitä oireita oli tullut, tosin tähän autooi varmaan myös se että meillä on tuo maitoallergia jo todettu, ja useilla maitoallergisilla on myös vilja-allergioita..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 15:49 vieras kirjoitti:
Meillä kotialtistukset eivät riittäneet näytöksi. Mutta olemme mieluummin ilman tuota 70 ?/kk, kun altistamme turhaan uudelleen. kela on joissakin asioissa kohtuuton.
Mutta eipäs sitä tarvitse kelalle kertoa. Jos lääkäri kirjoittaa lausunnon, että on vilja-allergia, niin lääkärin ei ole pakko mainita, että altistettu kotona. Fiksu lääkäri tekee näin säästääkseen yhteiskunnan varoja ja myös lasta, kun ei tarvitse turhaan altistaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 13:11 tietämätön kirjoitti:
Eikö hoitotukea voi saada alle yksivuotiaasta? Jos on maito-muna-peruna ja ainakin yksi vilja päälle?
kannattaahan sitä aina yrittää mutta käsittääkseni yleensä ei saa koska kela katsoo etteivät ole ravitsemuksellisesti välttämättömiä (toisinsanoem maidollakin pärjää)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 22:09 alexandra85 kirjoitti:
mikä on altistaa?

kun luen ja en ymmärä toi sanaa :\| mitä se tarkoittaa...
olisin kiitollinen jos joku selitäisi minulle =)
altistaminen tarkoittaa sitä että jos epäillään esimerkiksi maitoallergiaa niin lapselle annetaan maitoa pieninä määrinä kerrallaan ja katsotaan tuleeko oireita.
 
altistaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 22:09 alexandra85 kirjoitti:
mikä on altistaa?

kun luen ja en ymmärä toi sanaa :\| mitä se tarkoittaa...
olisin kiitollinen jos joku selitäisi minulle =)
Eli jos epäilet vaikka, että maidosta tulee allergisia oireita, niin annetaan lapselle sitä maitoa ja katsotaan, tuleeko siitä oireita. Tai jos epäillään vilja-allergiaa, niin annetaan niitä viljoja ja seurataan oireita. Eli toisinsanoen, annetaan lapselle niitä aineita, jolle apäillään allergiaa, joko kotona tai sairaalassa.
 

Yhteistyössä