Vikaa ei löysy - miksi en raskaudu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jellona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jellona"

Vieras
Olen 27-vuotias perusterve nainen, enkä ole tullut raskaaksi 13 kuukauden yrityksestä huolimatta. Mieheni on kolmekymppinen. Olemme käyneet perustutkimuksissa eli miehen siemenneste katsottiin (ok), minut ultrattiin ja tehtiin aukiolotutkimus. Kaikki kunnossa, munasarjani ovat kuulemma kuin oppikirjasta. Kiertoni on 28-34 päivää ja ovulaatiotestiin olen saanut plussan jokaisesta kierrosta, kun olen sen tehnyt.

Olemme päättäneet tässä kuussa kokeilla Letrozolia ja inseminaatiota. Lääkäri sanoi olevansa toiveikas ja että luomuraskaus on varsin mahdollinen. Minä olen kuitenkin epäileväinen... Mistä hän päättelee, että mahdollisuudet ovat hyvät, ja jos ne todella ovat miksei raskaus ole vielä alkanut?

Niin ja olen ollut kerran aiemmin raskaana... vajaa kolme vuotta sitten, mutta se keskeytyi. Raskaus alkoi ehkäisystä (kondomi) huolimatta saman miehen kanssa. Miten voi olla, että nyt ei onnistu? Kulunut vuotemme ei ole ollut henkisesti helppo, olisiko raskaus voinut viivästyä puhtaasti stressin ja murheitten takia?

Hei!

Lääkärisi on toiveikas, koska olette molemmat nuoria ja perustutkimusten mukaan mitään estettä raskaaksi tulemiselle ei ole: Sinulla on säännöllinen kierto, jossa munasolu irtoaa, munajohtimet ovat avoimet ja miehelläsi on normaali siemennestenäyte. Lisäksi olet kerran aiemmin tullut raskaaksi, joka sekin lisää raskaaksi tulon todennäköisyyttä. Tässä vaiheessa tilannettanne kutsuttaisiin selittämättömäksi lapsettomuudeksi, hyvin tavallinen tilanne perustutkimusten jälkeen, ja arviolta koettelee noin 25 % pareista. Se on kaikista syistä kaikkein turhauttavin, koska periaatteessa raskauden pitäisi onnistua luomustikin ja silti se ei ala. Muutama kommentti:

1. Noin 80 % raskautta yrittävistä pareista onnistuu ensimmäisen vuoden aikana tulemaan raskaaksi. Eli 20 %:lla raskaaksi tulo ei onnistu vaikkei mitään syytä olisi löytynytkään. Tämä johtuu pitkälti siitä, että normaalisti yhdessä kuukautiskierrossa irtoaa vain yksi munasolu, ja siitä syystä raskaaksi tulon todennäköisyys yhtä kuukautiskiertoa kohti ei parhaimmillaankaan ole kuin 15 % luokkaa. Eli periaatteessa kyse teidän kohdallanne voisi vielä olla huonosta onnesta tai sattumasta.

2. Selittämätön lapsettomuus on selittämätön ainostaan siitä syystä, että meidän menetelmät lapsettomuuden syiden selvittelyssä ovat varsin alkeelliset. Eli teidänkin kohdallanne on täysin mahdollista, että lapsettomuuden taustalla on jokin selittävä tekijä, me vain emme tiedä sitä.

3. Tuo teidän tilanne on henkisesti kaikkein raskain, kun joka kuukausi raskaaksi tulon pitäisi pystyä onnistumaan, mutta siitä huolimatta ei onnistu. Stressiä tällaisessa tilanteessa on vaikea välttää, toisaalta sen osuudesta ongelmaan on vaikea sanoa mitään ehdotonta. Ensinnäkin sen takia että stressi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin ja toiseksi sen takia että stressiäkin on montaa eri tyyppiä. Tietenkin on aina parempi mitä vähemmän stressiä on, mutta miten se sitten käytännössä toteutetaan onkin jo ihan eri asia.

Kaikesta yllä olevasta huolimatta minun arvioni on se, että tulette vielä saamaan lapsen, aika näyttää milloin ja millä tavoin.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä