Viisivuotias poika pahoinpitelee perheen pienlemmikkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Neuvoja ratkaisuun ja miten normaali asia on?

Olen viisivuotiaan pojan kummi ja pojan perheessä on pieni kääpiökani. Kani ihastuttaa kovin, sen touhuille nauretaan ja siitä iloitaan paljon mutta poika on kania kohtaan erittäin väkivaltainen.

Eilen saatiin kiinni kiskomasta pupua takajalasta rajusti ja toisella kertaa saman päivän aikana (vaikka edellisestä jalankiskomisesta oli saanut ankaran puhuttelun minulta) poika vain käveli huoneeseen ja rajusti potkaisi suoraan rauhallisesti paikallaan nukkuvan pupun mahaan vaikka vieressä istui aikuinen. Ei siis vaivaudu tekemään puuhiaan edes välttämättä salassa.

Itse poikaa hoitaessani teen erittäin selväksi että minkäänlaista pupun kiusaamista ei katsota. On opetettu miten kiltisti pupua tulee käsitellä ja silitellä ja mitä ei saa tehdä. Ei vaikutusta.

Lapsen äiti on yksinhuoltaja ja on mielestäni lapsen ja pupun suhteen epäsystemaattinen. Toisinaan pupun kiusaamisesta tulee huutoa ja tukkapöllyäkin joskus harvoissa tilanteissa, mutta yhtä monesti myös vain sanotaan kiltillä äänellä "noo... älä tee noin..." ja äiti jatkaa puuhiaan.

Tänään pupun mahaanpotkaisun jälkeen tulin paikalle, karjaisin ja kysyin mitä ihmettä tuli tehtyä. En hyväksy minkäänlaista julmuutta eläimiä kohtaan ja tämä oli todella rajua pahoinpitelyä täysin rauhassa ollutta kilon painoista pientä eläintä kohtaan. Poika ei inahtanutkaan ja höyry korvista nousten nappasin poikaa kainaloiden alta, kannoin lapsen sänkyyn ja sanottuani kovalla äänellä miten todella pahasti teki, suljin oven. Tällöin poikakin pillahti itkuun.

Pojan äiti oli tällävälin wc:ssä josta palattuaan kysyi mitä oli tapahtunut, kerrottiin ja äiti meni pojan huoneeseen tätä rauhoittelemaan. Olin niin vihainen tilanteessa että lähdin pois. Tilanne pojan huoneessa jatkui todennäköisesti siten että äiti otti pojan syliin, silitteli päätä ja kysyi pojalta miksi tämä teki niin. (kuten yleensä eikä pojalla tähän ole koskaan mitään vastausta).

Tilanne on kamala. En todellakaan siedä mitään väkivaltaa eläimiä kohtaan ja tämä väkivalta on jatkuvaa. Kauan ei pupu henkeään pidä tuolla menolla.

Nii-i,jos pojan äiti yh,poika ilmeisesti purkaa jotain turhautumiaan pupuun..Mielestäni tekisit oikein,jos ohjaisit pojan äitiä luopumaan kanista kokonaan ja etsimään uuden kodin tälle!Poika tarvii jonkun miehenmallin selvästi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nii-i,jos pojan äiti yh,poika ilmeisesti purkaa jotain turhautumiaan pupuun..Mielestäni tekisit oikein,jos ohjaisit pojan äitiä luopumaan kanista kokonaan ja etsimään uuden kodin tälle!Poika tarvii jonkun miehenmallin selvästi!

tai kunnon keskustelu äidin kanssa... ettei nuin voi toimia. jos äiti onn "väsynyt" jos heräisi ravistelulla että nyt menee metsään..

Olen aivan raivon partaalla luettuani tämän. Ja vielä puhutaan lasten viattomuudesta ! Lapset eivät ole viattomia, sen olen aina tiennyt ja tällaiset tapaukset saisivat aukaista muidenkin silmät.

Tällaisissa tilanteissa selkäsaunan pitäisi olla hyväksyttävää..

Poika kyllä oppisi olemaan satuttamatta eläimiä, kun joku tekisi saman hälle.

jaa että kun poikaa kohtaan ollaan väkivaltasia se oppii ettei väkivaltaa saa käyttää :o

Alkuperäinen kirjoittaja pia:

jaa että kun poikaa kohtaan ollaan väkivaltasia se oppii ettei väkivaltaa saa käyttää :o

Ei vaan kun tarpeeksi sattuu niin johan luulisi menevän jakeluun.

Hei ap!

Kyseessä on joka tapauksessa eläinsuojelurikos. Asiaa ei tarvitse siis enempää jahkailla, vaan ilmoitus on tehtävä. Eikö pikkupoika tai äitinsä pelkää edes poliisi-sanaa?

Mikä onni, että olet kummi, niin voit toimia asian hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Onko poika koskaan leikkinyt tulitikuilla tai kasteleeko sänkyään?

Täsmälleen samaa mietin...

Nyt en ymmärrä?! :O

http://en.wikipedia.org/wiki/Macdonald_triad

Kiitti linkistä, selvensi asiaa. En ollut koskaan kuullut tuollaisesta aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja pia:

Mitä lapsi oppii siitä ettei väkivaltaan puututa?

Yksinkertaisesti ensin Pupu pois perheestä esim.ap;lle joka eläinrakas.Pojalle pitää opettaa heti eläinten ja luonnon kunnioittamista,partio olisi hyvä paikka tähän.Jos lapsi saa rakkautta hän osaa sitä myös antaa!

Mikä logiikka :laugh: ei, vaan lapsi oppii tekemään juuri niinkuin hänelle on tehty. Tuon ikäinen ottaa kaiken mallin jostain.

Ap kerto jo, että äiti antaa pojalle tukkapöllyä. Tekeekö jotain muutakin? Tönii? Hermostuu ja riepottaa hammaspesulle tai nukkumaan? Saako tuo tenava katsoa telkusta mitä tahansa, näkeekö se siellä miten hakataan tai heitetään seinille?

Saako kani kärsiä vain, kun on vieraita, vai toimiiko poika noin myös äitinsä kanssa? Eli saako se poika sillä huomiota ja keneltä?

PatsyStone, tottakai väkivaltaan tulee puuttua... mutta kun paska valuu alaspäin. Tällaisessa se on ihan tutkittua faktaa. Esim lapsi joka on kokenut väkivaltaa, voi olla aivan sadistisen julma eläimiä ja pienempiä lapsia vastaan. Hän haluaa kerrankin alistaa kun siihen pystyy, ja alistaa niitä toisia puolustuskyvyttömiä.

Tai sitten tuon ikäinen on vain jo vinksahtanut. Voiko olla?

Mä ottasin sen kanin seuraavalla kerralla mukaan tai menisin vartavasten käymään ja veisin samalla mukanani...pitäisin itse siitä huolta. Vaikka se olisi varastamista, mutta tässä tilanteessa eläimen parhaaksi. Jos kerran lapsen äitikään ei tee asialle mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä:

Mikä logiikka :laugh: ei, vaan lapsi oppii tekemään juuri niinkuin hänelle on tehty. Tuon ikäinen ottaa kaiken mallin jostain.

Ap kerto jo, että äiti antaa pojalle tukkapöllyä. Tekeekö jotain muutakin? Tönii? Hermostuu ja riepottaa hammaspesulle tai nukkumaan? Saako tuo tenava katsoa telkusta mitä tahansa, näkeekö se siellä miten hakataan tai heitetään seinille?

Saako kani kärsiä vain, kun on vieraita, vai toimiiko poika noin myös äitinsä kanssa? Eli saako se poika sillä huomiota ja keneltä?

PatsyStone, tottakai väkivaltaan tulee puuttua... mutta kun paska valuu alaspäin. Tällaisessa se on ihan tutkittua faktaa. Esim lapsi joka on kokenut väkivaltaa, voi olla aivan sadistisen julma eläimiä ja pienempiä lapsia vastaan. Hän haluaa kerrankin alistaa kun siihen pystyy, ja alistaa niitä toisia puolustuskyvyttömiä.

Tuosta olen kyllä eri mieltä, miten lapsi sitten oppii puremaan toisia? Tuskin kukaan omaa lastaan puree ja silti jotkut perkeleet puree toisia. Lapsille on luontaista huitoa ja satuttaa muita, katsos kun ei ole sitä itsehillintää.
Jos jokainen lapsi olisi oppinut lyömään vain kotona niin kyllähän suomikodit ovat täynnä väkivaltaa...

Minä uskon että jotkut ihmiset syntyy vinksahtaneina.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä:

Kirjoitin tuon lainaamasi kommentin. Nyt kun tarkemmin ajattelen, nii itsekin huomaan että logiikkani tuossa oli kyllä hieman outo.
Ehkä jotenkin vain mulla on kuitenkin sellanen käsitys että jos on noin julma eläimiä kohtaan niin saa olla julma myös sitä kohtaan joka niin tekee. Ja poika ehkä tajuaisi, että ei voi toimia miten haluaa vaan se kostautuu itselle jossain vaiheessa.
No, varmaan vaikea saada selvyyttä siitä mitä tarkoitan, mutta olit ihan oikeassa siinä että logiikka saattoi olla hakusessa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Tuosta olen kyllä eri mieltä, miten lapsi sitten oppii puremaan toisia? Tuskin kukaan omaa lastaan puree ja silti jotkut perkeleet puree toisia. Lapsille on luontaista huitoa ja satuttaa muita, katsos kun ei ole sitä itsehillintää.
Jos jokainen lapsi olisi oppinut lyömään vain kotona niin kyllähän suomikodit ovat täynnä väkivaltaa...

Minä uskon että jotkut ihmiset syntyy vinksahtaneina.

Pureminen on yleistä etenkin lapsilla, jotka eivät kielellisesti pysty ilmaisemaan itseään tehokkaasti. Jos ei osata kysyä "leikitkö minun kanssani?" voi sen korvata innostunut näykkäisy. Se ei tarkoita, että tämä lapsi olisi sen "vinksahtaneempi" kuin kukaan muukaan, se on reaktio, kun puhetta ei pystytä tuottamaan.

Yhteistyössä