Viisaudenhampaan leikkaus + puudute + turvotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Multa poistettiin eilen aamulla alaviisuri leikkaamalla.
Nyt on puoli naamaa turvoksissa (pidin eilen kylmää mutta en sit näköjään tarpeeks) ja sunnuntaina on oman lapsen ristiäiset. Ei kukaan osais antaa vinkkejä millä turvotuksen sais laskemaan??? Tosi kiva jos ristiäiset jää kaikille mieleen vaan et äidin naama on turvoksissa..
Koska turvotus häipyy??

Ja mites sit, ku mun leuka ja alahuuli on vieläkin ihan tunnottomia puudutuksen takia, onko tää normaalia ja jos on ni koska se lakkaa?

Yritän koko ajan soittaa sinne hammaslääkärin mutta eivät vastaa...

:(

Puudutuksen olis pitänyt jo loppua (ja säryn alkaa... )

Mulla poiston jälkeen n 12 tunnin puhumattomauus ( leuka/suu ei rasitu ja liiku) on minimoinut turvotuksen.

Kylmä on ainoa minkä me keksin :(

Kun saat lekurin kiinni, olis kiva jos kertoisit mitä ne sanoi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puudutuksen olis pitänyt jo loppua (ja säryn alkaa... )

Mulla poiston jälkeen n 12 tunnin puhumattomauus ( leuka/suu ei rasitu ja liiku) on minimoinut turvotuksen.

Kylmä on ainoa minkä me keksin :(

Kun saat lekurin kiinni, olis kiva jos kertoisit mitä ne sanoi.

Kyllä suurin osa puudutuksesta häviskin mutta leuka on edelleen tunnoton. Juu, tuun kertomaan jahka saan kiinni.

Puudutuksen olis tosiaan kaiken järjen mukaan pitänyt jo hävitä. Mulla auttaa aina sen alueen kevyt hierominen ja liikuttaminen, lisäksi runsas juominen on hyväksi. Kun alueella kiertää veri kunnolla, niin puudutus häviää nopeammin ja turvotuskin toisaalta laskee. Turvotus kyllä johtuu itse viisauden hampaan poistosta eikä niinkään puudutuksesta, eikä välttämättä ihan heti laske. :|

Se naama on turvoksissa pari päivää ja sitten tulee mustelma joka valuu alas kaulalle. Todennäköisesti näin. Ja turvonnut iho on kyllä vähän tunnotonkin. Särkyyn sait varmaan vahvoja särkylääkkeitä? Turvotukseen auttaa kylmähaude, joku pakastepussi vartiksi poskelle parin tunnin välein ja kangas väliin ettei iho palellu.

No hoitajan sai kiinni ja sanoi et turvotus voi kestää vkokin mutta kylmä auttaa. No nyt istun kylmägeelipussi poskella sunnuntaihin saakka. Toivoa sopii et auttas.

Puudutuksesta sanoi, että voi olla hermovaurio jos on osunu hermoon. Kiva. Aikoi vielä kysyä leikanneelta lääkäriltä ja soittaa sit mulle vielä uudestaan....

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kyllä turvotuksen pitäis jo huomenna olla suurimmaksi osaksi hävinnyt. Mulle ei tullut mustelmia.

Niin joo, riippuu ihan siitä miten paljon on ronkittu ja sitten siitä kylmähoidon tehokkuudesta. Ja siitä, onko taipumusta mustelmien esiintymiseen yleensäkin. Mulle tuli aika mahtava, mutta sen voi onneksi peittää meikillä.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
No hoitajan sai kiinni ja sanoi et turvotus voi kestää vkokin mutta kylmä auttaa. No nyt istun kylmägeelipussi poskella sunnuntaihin saakka. Toivoa sopii et auttas.

Puudutuksesta sanoi, että voi olla hermovaurio jos on osunu hermoon. Kiva. Aikoi vielä kysyä leikanneelta lääkäriltä ja soittaa sit mulle vielä uudestaan....

Mulla tuo ajoittainen tunnottomuus ja hetkittäinen kipu jatkui kuukausia, mutta pikkuhiljaa se häipyi, eikä onneksi ollut läheskään kokoaikaista. Kai siinäkin oli kyse jonkunlaisesta hermovauriosta, kun hermo oli kuvien mukaan tosi lähellä. Nyt turvoksissa olevat kudoksetkin saattavat tilapäisesti ärsyttää hermoa. Kun turvotus laskee, tikit on poistettu/sulaneet ja haava parantunut, tunnottomuus iholla voi kestää vielä mutta pitäisi helpottaa. Toivotaan parasta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Mulla tuo ajoittainen tunnottomuus ja hetkittäinen kipu jatkui kuukausia, mutta pikkuhiljaa se häipyi, eikä onneksi ollut läheskään kokoaikaista. Kai siinäkin oli kyse jonkunlaisesta hermovauriosta, kun hermo oli kuvien mukaan tosi lähellä. Nyt turvoksissa olevat kudoksetkin saattavat tilapäisesti ärsyttää hermoa. Kun turvotus laskee, tikit on poistettu/sulaneet ja haava parantunut, tunnottomuus iholla voi kestää vielä mutta pitäisi helpottaa. Toivotaan parasta! :)

Toivottavasti menis mullakin näin. Lähinnä nyt vaan noiden tulevien ristiäisten takia tää turvotus harmittaa. Mutta täytyy pitää vaik kylmää ja lämmintä tossa nyt vuorotellen (jospa se lämmin sais veren kiertämään ja auttas kasn turvotukseen) ni jospa auttas. En ainakaan voi hävitä mitään.

Toivottavasti menis mullakin näin. Lähinnä nyt vaan noiden tulevien ristiäisten takia tää turvotus harmittaa. Mutta täytyy pitää vaik kylmää ja lämmintä tossa nyt vuorotellen (jospa se lämmin sais veren kiertämään ja auttas kasn turvotukseen) ni jospa auttas. En ainakaan voi hävitä mitään.

Kyllä turvotuksen pitäisi alle viikossa hävitä. Mä en kyllä laittaisi lämpöhaudetta, kipuun ja turvotukseen kylmähaude on paras. Mutta älä pidä liian kauan kerrallaan. Leikkauspäivänä ei ainakaan saanut edes syödä tai juoda mitään lämmintä, ettei haava ala vuotaa.

Mulla oli turvotus muistaakseni 8 päivää, ja vielä mojova mustelma. Tai siis vielä 8 päivää leikkauksen jälkeen kaverit kysyivät mitä mulle oikein on tapahtunut, en muista jatkuiko turvotus miten pahana vielä tuon jälkeen. Parissa viikossa se oli ainakin hävinnyt kokonaan, samoin mustelma.

Turvotus laskee aikanaan ja kylmän pitäminen auttaa. Kannattaa nukkua pystyasennossa yltkin ettei turvotus pahene ja haava paranee parhaiten. Voin lohduttaa sinua, että mieheni on ristiäiskuvissa turvonneen naaman kanssa, koska viisurinpoistohaava tulehtui hänellä. Itse olin turvonneen viisurinpoistonaaman kanssa kaverien häissä, mulla oli vielä leuassa iso mustelmakin kun hammaslääkäri koitti poistaa hammasta kokonaan ja ote lipesi ja omepleita tuli ympäri suuta ja iso mustelma. Seuraavalla kerralla käskin heti irroittaa viisurin osissa.

mulla ei ollut mustelmaa tai turvotusta kun särkevä hammas vedettiin. saman päivän oli vähän omituinen tunne suussa, mutta seuraavana aamuna teki mieli buranaa ja peilikuvakin oli täysin normaali :D

Alkuperäinen kirjoittaja oliks:
ap:llä hammas osittain vaan esillä? mulla edessä leikkaus ja melkee koko hammas esillä mut ei kuulema vedetä. :(

joo vain hampaan pinta oli esille ja sieltä se vaan kaivettiin pois osissa.

En ois ikinä ottanu aikaa ristiäisten alle jos oisin tienny mikä show tästäkin tulee. :(
Ja toivottavasti tuo leuan ja huulen tuntokin palais.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mulla ei ollut mustelmaa tai turvotusta kun särkevä hammas vedettiin. saman päivän oli vähän omituinen tunne suussa, mutta seuraavana aamuna teki mieli buranaa ja peilikuvakin oli täysin normaali :D

Ei mullekaan tullu mitää ku hammas vedettiin pois. Mut nyt ihan leikattiin ni onkin ihan eri juttu. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:

Ei mullakaan ollut kun hammas vedettiin, mutta tuo leikkaus on vähän isompi juttu.

ap:llä hammas osittain vaan esillä? mulla edessä leikkaus ja melkee koko hammas esillä mut ei kuulema vedetä. :(

En ois ikinä ottanu aikaa ristiäisten alle jos oisin tienny mikä show tästäkin tulee. :(

:(....voihan jehna...

Kyllä turvotuksen pitäisi alle viikossa hävitä. Mä en kyllä laittaisi lämpöhaudetta, kipuun ja turvotukseen kylmähaude on paras. Mutta älä pidä liian kauan kerrallaan. Leikkauspäivänä ei ainakaan saanut edes syödä tai juoda mitään lämmintä, ettei haava ala vuotaa.

Ok, kiitos tästä. Lääkäri kyllä sanoi eilen et leikkauspvänä kylmää ja seuraavana pvänä lämmintä. Kipua mulla ei oo (mutta syön varulta sen yht. 3 pvää kipulääkettä kun käski) mutta turvotus ja tunnottomuus leuassa on.

:(....voihan jehna...

Mulla oli hermot niin lähellä ni siks leikattiin. Ehkä sulla sama syy etteivät siks tohi repiä sitä.

:hug: ,miulta leikattiin piilossa oleva viisuri talvella,hammaslääkäri oli laittanut yhen tikin poskilihakseen kiinni,siis tikkejä oli useampia,voi luoja jotta olin kipeä ja poski turpeessa...Menin päivystykseen,poistivat tuon inhan tikin ja sain antibiootteja(ja tietty loputkin tikit muutaman päivän päästä),niin vajaa kuukaus meni parannellessa.Oli inha laihdutuskuuri :headwall:
Eli soita vaan ja ehottomasti purskuttele corsodylillä!

Yhteistyössä