Viisaudenhampaan leikkaus + puudute + turvotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
:hug: ,miulta leikattiin piilossa oleva viisuri talvella,hammaslääkäri oli laittanut yhen tikin poskilihakseen kiinni,siis tikkejä oli useampia,voi luoja jotta olin kipeä ja poski turpeessa...Menin päivystykseen,poistivat tuon inhan tikin ja sain antibiootteja(ja tietty loputkin tikit muutaman päivän päästä),niin vajaa kuukaus meni parannellessa.Oli inha laihdutuskuuri :headwall:
Eli soita vaan ja ehottomasti purskuttele corsodylillä!

Täytyy laittaa mies apteekkin kun palaa töistä, eihän mulla oo jemmassa mitään tommosia. Joo, tekis mieli syödä mutta ku ei pysty kauheena vaikka ei mul kipua oo vaan tuo tunnottomuus häiritsee.

Multa on kaikki neljä viisuria poistettu leikkamaalla ennen kuin ne tullu näkyviin, koska eivät olisi mahtuneet tulemaan ja jouduin syömään antibioottikuurin ennen jokaista leikkauksta kun meinasivat tulehtua.. Kertaakaan ei tullut mustelmia, eikä juuri turvotustakaan.
Eka kerralla meinasin vaan pyörtyä leikkauksen jälkeen, mutta se on mulle normaalia tuommoisissa tilanteissa, kun olen jännittänyt kovasti jotain ja jännitys kun laukeaa niin huimaus tulee..

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kipuileeko ne viisurit, kun ne pitää leikata pois, vaikka ovat piilossa?

Ne voi vaikka tulehtua tai olla väärässä asennossa tai painaa hermoa. Mulla kasvoi yläviisurit vinoon posken puolelle, osittain tulleet esiin eivätkä olisi mahtuneet. Alaviisurit olivat kokonaan piilossa, vaakasuorassa eli ihan väärinpäin. Eivät olisi ikinä kasvaneet ulos ja olisi ollut vaarassa tulehtua. Taisi niissä jotain lievää kroonista tulehdusta ollakin. Mutta kaikki on onneksi jo ajat sitten poistettu!

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kipuileeko ne viisurit, kun ne pitää leikata pois, vaikka ovat piilossa?

Mulla ei mahdu kasvamaan ni siks pitää leikata pois. Lähinnä vain ien on kipeä. Mutta jos se ien kipeytyy enemmän ja siihen tulee vaikka paha tulehdus ni sit siihen ei välttämättä enää puudutteet auta ni siks hyvä esim. mulla leikata pian pois kun ovat puhenneet. Ja toinen syy miks hyvä leikata on se, etteivät ehi kasvatella mielettömiä kippurajuuria, sit ne vasta oiskin vaikee poistaa. Sit saattaa kipuilla itse hammas jos sinne reikä tulee. En tiedä sitten semmosissa tilanteissa jossa hammas vielä piilossa kokonaan ja se poistetaan. Mulla tullu vähän esiin ja sit poisto.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt sain lääkäriltä tiedon, että alue voi olla vkoja, jopa kuukausia tunnoton koska hermo oli niin lähellä. Mutta ei ole pysyvää, tunto palautuu. :)

Hienoa! Tätä vähän arvelinkin, mutta hyvä, että sait lääkäriltä varmistuksen. Tsemppiä ja kylmiä hauteita niin se turvotuskin lähtee!

Kyllä kipu ja turvotus häviää sunnuntaihin mennessä, mutta ota yhteys hammaslääkäriin, koska tunnottomuus voi viitata hampaan poistamisesta aiheutuneeseen hermovaurioon.

Hei! Minulta leikattiin alhaalla täysin luun sisällä poikittain oleva viisaudenhammas nukutuksessa toissa päivänä. Pyysin nukutusta, koska hermovaurion riski oli suuri. Aluksi ei ollu juuri ollenkaan kipua, vaan turvotusta. Leikkauspäivän iltana irtosi yksi tikki, mutta vuoto oli vähäistä. Eilen aamulla jouduin menemään päivystykseen huono olon ja voimattomuuden takia. Natrium ja hemoglobiini olivat liian matalat ja kalium sekä tulehdusarvo liian korkeat. Verenpaine oli vaan 88/52. Olin ehkä kuivunut. Kotona myöhemmin nousi pikku lämpö ja pulssi seilasi korkealla (max.155). Viime yön pidin jääpussia poskessa, joka on turvonnut lisää ja suu on alkanut kipuilla. Nyt tässä ihmettelen 2 vrk leikkauksen jälkeen, miksi turvotus kasvaa. Kohta mittailen lämmön ja paineet + pulssin. Mulla aina sattuu ja tapahtuu sairastelurintamalla, siksi tääkään ei yllätä.....

Yhteistyössä