Viisaudenhammasleikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytti

Vieras
Tietääkö kukaan, voiko viisaundenhammasleikkausta tehdä raskauden aikana? Nyt siis ei ole kyse normaalista hampaanpoistosta, vaan pienestä leikkausoperaatiosta (muutama tikki). Kuvat on otettu aiemmin..

Puudutus on kai ihan ok, sen voi tehdä, mutta mites särkylääkkeiden yms. kanssa? Raskaus on aivan alussa.

Minä olin viisaudenhammasleikkauksessa juuri ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Leikkaus tehtiin myös tikkien yms. kera. Itselleni tuli kovat kivut leikkauksen jälkeen tulehduksesta, ja oltiinkin lääkärin kanssa ihmeessä kun en siinä vaiheessa voinut syödä mitään vaihtoehtoista antibioottikuuria. Kuitenkin nämä tulehdukset ovat harvinaisia hammaslääkärini mukaan. Sovittiin että toisen puolen poistot tehdään kuitenkin vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen...lähinnä oman mielenrauhan ja kuntoutumisen takia. Hammaslääkäri sanoi nimenomaisesti ettei leikkaukselle estettä raskaudesta kuitenkaan ole..särkylääkkeinä voi vain syödä parasetamolia.. silti podin todella huonoa omatuntoa kun jouduin näitäkään syömään.

Kysyin hammaslääkäriltä. Hän sanoi että mitään estettä ei ole, särkylääkkeenä käy tosin vain se paracetamol. Toivotaan ettei tulehdu, antibioottikuuri eikai ole suositeltavaa raskauden aikana...

Kyllä niitäkin antibiootteja löytyy joita voi käyttää. Itse söin kuurin rv 10 poskionteloitten- ja keuhkoputkentulehdukseen. Mulle antibiootteja määränny lääkäri sano että buranaakin voi käyttää noin alussa (ei suositella viimesen kolmanneksen aikana). Mut tietty varmuudeks panadol on parempi. Ja kaikkein paras olis kun lääkkeitä ei tarttis ollenkaan.

Jos ei pahempi leikkaus, niin ei kai estettä. Mulla ainakin tarve ollut joka kerta vahvemmille särkylääkkeille, kuin paracetamol. Leikattu kaksi ja kummatkin tulehtuneet hieman. Tietty kuinka kipuherkkä olet ja luletko, että selviät paracetamolilla ja onko leikkaus kuinka akuuttitarpeinen. Itse en menisi jos ei olisi akuutti tarve, sen verran kyllä sitä särkyä itselle tullut!

Viimeeksi juuri keväällä poistettu vika viisaudenhammas ja silloin kyllä kysyivät, että olenko raskaana. Jouduttiinkin sitten vielä leikkaamaan leukaluuta, kun ei pelkkä viilto auttanutkaan, vaikka kuvat niin näyttivät. Söin 2 vkoa panacodia ja lisäksi kuuri sellaista antibioottia (penisilliiniä olisi määrännyt, mutta mä olen allerginen sille..)tulehdukseen, joka aiheuttaa luustoepämuodostumia odottavalle. Onneksi en silloin ollut vielä raskaana, vasta kk myöhemmin tulin!

Yhteistyössä