Munasarjakystan/endometrioosin vaikutus yritykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JenPen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JenPen

Vieras
Mulla todettiin juuri vajaan kolmen sentin kokoinen kysta munasarjassa. Lääkäri ei ollut täysin varman onko kyseessä tavallinen kysta vaiko endometrioosi. Oireita minulla ei juurikaan ole ollut, muutaman kuukautiskierron aikana kovia kipuja kierron alussa.

Tietääkö kukaan ensinnäkään miten kystan ja endon erottaa toisistaan? Jos kyse olisi endosta, olisiko siitä automaattisesti ollut oireena kovia kipuja, yhdyntäkipuja tms.? Ja miten ne vaikuttavat raskauden yritykseen? Meillä nyt 8 kuukautta yritystä takana tuloksetta.

Endokystassa neste näyttää ultran kuvassa sameammalta/vaaleammalta (verta) ja seinämät on paksummat. Kivut voi hyvinkin johtua vuotavasta kystasta tai muualla olevista endopesäkkeistä. Kyllähän noiden kystien vuotamat "mykkynesteet" niinkun endo muutenkin raskauden alkamista voi hankaloittaa :( vaikka ei se kuitenkaan mahdottomuus ole.

Mulla ensimmäinen endometriooma näkyi munasarjassa viime keväänä, kun turhaa yritystä oli pari vuotta. Lisää on tullut 2 uutta viimesen parin kuukauden aikana ja noiden paiseiden kasvua on nyt hillittävä estolääkityksellä leikkaukseen jonottaessani. Sen jälkeen suositeltiin ivf-hoitoa mahdollisimman pian.

Mulla ei kierroissa yleensä oo ollu kipuja lainkaan eikä mitään välivuotoja, siks ajattelin että kyse olis ehkä vaan tavallisesta kystasta. Lääkärikin puhui koko ajan vaan siitä, vaikka sanoi kyllä ettei voi varmasti sanoa kumpi on kyseessä. Mitenköhän se ei sitten siitä ultrakuvasta nähny että onko se samea ja seinät paksummat?
Lääkäri sanoi kyllä että meillä ollut yritystä niin vähän aikaa ettei välttämättä tarkoita mitään, mutta että voi vaikeuttaa raskautumista kuitenkin.. :/

Niin, kaipa se ei aina varsinkaan pienistä selkeästi näy, mullakin yhtä endokystaa epäili ensin ovulaatiorakkulaks, johon ois menny verta. Mutta kun se oli edelleen myöhemminkin siellä ja ovisrakkula oli kasvanu viereen, niin endokystahan sekin oli, ne kun ei yleensä häviä muuten kun leikkaamalla (tai voi kuihtua raskauden/lääkekuurinkin aikana, mutta tulee sit helpommin takasinkin).
Kannattaa varmaankin kysyä seurantaultraa jonkin ajan päähän, mikä tilanne sillon on. Ehdottiko mitään tällästä? Tavallisten kystien ei käsittääkseni pitäis vaikuttaa raskaaksituloon.

Joo lääkäri laittoi mulle lähetteen julkiselle puolelle seurantaan ja sieltä tulee kutsu, tosin en tiedä kuinka pitkän ajan päästä kun tosiaan julkiselle puolelle... Sanoi kuitenkin että voi raskautta yrittää ihan normaalisti koko ajan.

Tietääkö kukaan ensinnäkään miten kystan ja endon erottaa toisistaan? Jos kyse olisi endosta, olisiko siitä automaattisesti ollut oireena kovia kipuja, yhdyntäkipuja tms.? Ja miten ne vaikuttavat raskauden yritykseen? Meillä nyt 8 kuukautta yritystä takana tuloksetta.

JenPen mulla löytyi ennen esikoisen raskautta ultrassa sattumalta munasarjasta endometrioosia. Kyseessä oli erikoislääkäri, joten hänelle tunnistaminen oli kai helppoa. Minut laitettiin heti jonoon laparoskopiaa varten, ja todettiin että raskautta kannattaa yrittää koska se parantaa endon väliaikaisesti.

Ainoa endon oire mulla on ollut se, että koko ikäni olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista. Muita kipuja tms. ei ole ollut.

Raskauduin samasta kierrosta kun endo todettiin :) Ihan luomusti siis :heart: Endo ei ole mikään lopullinen tuomio! Lääkäri totesi, että endoa on monen sorttista, monilla se ei ole kovin ärhäkkää ja tuhoisaa ja normaali raskautuminen on ihan todennäköistä.

Yhteistyössä