viisaudenhammas ja poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
poistosta on nyt tunti aikaa ja puudutus tuntuu vaan lisääntyvän..ei lähde pois,en tiedä paljon sitä puudutetta pistettiin,ainakin neljä kertaa laitto sen piikin suuhun ja pisti.
koska tää puudute häviää,on inhottavaa..
en saannu mitään reseptiä mihinkään,odotin et saisin kunnon kipulääkkeet.sanoi vain että burana tai ibumax 400 ja niitä voi ottaa kaksi kerralla.
olisin halunnu panacodia kun sitä sain kun kitarisat leikattiin ja se oli tosi hyvää kipuun :)
ei edes burana 600 tai 800 määrätty.
kauan tota sidettä piditte suussa?
mulla ollut nyt tunnin enkä ole suuhun katsonu,se on vielä ihan puutunu toi toinen puoli niin en viitsi paljon availla suuta yms.
ja millä aloititte syömisen?
lääkäri vaan sanoi että vettä ja buranaa ja ibumaxia ja normaalia syömistä,ei puhunu mistään jugurtista yms vaan normaalia ruokaa ja sanoi et voi tulehtua,sitten takas hammaslääkäriin jos tulehtuu tai tuntuu kovaa kipua/tulee kuumetta.

miten teillä muilla meni toi operaatio?
mulla odotettiin että puutuu niin joku 2-4 minsaa ja alotti ton hampaan poistamisen..ja nyt vasta tunti sen jälkeen tuntuu et puudute on vahvimmillaan ja puutuu koko ajan vaan lisää :(
onneksi hammas lähti nopeasti,siihen meni joku 10 minsaa ja oli poistettu..

kävin julkisella hammaslääkärissä eli kunnan..

pelottaa kun toi poskikin ja kieli on toiselta puolelta niin puuduksissa..ja mitä tässä voi syödä ja koska.
en halua et toi tulehtuu.
ei laittanu mitään tikkejäkään tonne,sano vaan et paranee itsestään ja että paina tota sideharsoa kunnolla joku 20 minsaa ja verentulon pitäisi olla loppunu.
sain kyllä lisää noita sideharsoja et jos jatkuu verentulo niin uusi vaan sinne ja sit paina taas 20 minuuttia.
pelottaa et jos se verentulo ei lopu..
nyt ei kyllä ainakaan tunnu mitään verenmakua suussa..en tiedä kun en ole vielä ottanu tota lappua pois tuolta.

äsken vähän puhuin niin alkoi veri maistumaan suussa heti joten kai sieltä verta tulee vaikka hammaslääkäri puhui et pitäisi ihan 30 minuutissa tyrehtyä.

Tukko laitettu sitä varten, että ei verenvuotoa olis. Mä en ainakaan aikoinani tarvinnut edes kipulääkettä, mutta mulla on aika kova kipukynnys. Puudutus vähenee kyllä ja syöminen sellasta, mitä pystyt syömään, ei ehkä näkkäriä kuitenkaan ekaks. Mulle neuvotiin ostamaan apteekista sitä desinfioivaa suuhuuhdetta, niin se haava ei siellä suussa tulehdu.

Puudutus voi kestää jopa 6-8h, ja se on ihan normaalia. Vältä syömistä, ennenkuin puudutus loppunut. Olet saanut aivan pätevät hoito-ohjeet. Normaaliin poistoon EI tarvitse voimakkaampia kipulääkkeitä. Ja kannattaa aluksi syödä "kuurina" tota Buranaa, niin ei pääse se kipu päälle. Ota vaikka n. 2 h kuluttua kaksi 400mg.
Syöminen joo ihan normaalia ruokaa, ehkei sentään näkkäriä tai hapankorppuja tms. Muista huuhdella suu vedellä ruokailun jälkee, EI purskutusta!
Tupon voit jo ottaa pois.

Älä syö äläkä juo ennenkuin puudutus häviää!
Puudutus kesti mulla useamman tunnin poiston jälkeen.
Mulla tuli verta viikon, mut normaalisti ei kai tule niin kauan, mut kyllä sen päivän voi tihkua verta.
Eka ja ehken tokakin päivä jotain jugurttia, mehua ym, ei pureskeltavaa ruokaa.
Tuollaisia ohjeita mä sain, eiks se antanu mitään lappua jossa olis jälkihoito-ohjeita?

Lisään, mulla siis leikattiin viisaudenhammas, et voi olla siks tuo et ei sais syödä oikeaa ruokaa ekana päivänä, en tiedä miten on tavan viisurin poistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä syö äläkä juo ennenkuin puudutus häviää!
Puudutus kesti mulla useamman tunnin poiston jälkeen.
Mulla tuli verta viikon, mut normaalisti ei kai tule niin kauan, mut kyllä sen päivän voi tihkua verta.
Eka ja ehken tokakin päivä jotain jugurttia, mehua ym, ei pureskeltavaa ruokaa.
Tuollaisia ohjeita mä sain, eiks se antanu mitään lappua jossa olis jälkihoito-ohjeita?

en saannu mitään lappuja :(
kysyin kyllä ahkerasti kaikkea ja vastaili kyllä onneksi.

Multa poistettiin viisaudenhammas leikkaamalla eli pari tikkiä sain.
Puudutus oli hyvä ja toimenpide ei sattunut. Leikkaus oli joskus kahden maissa ja viideltä muistan tunteneeni järkyttävää kipua eli puudute oli lakannut. Eli toi sun puudutus kuulostaa ihan normaalilta.

En myöskään saanut mitään kipulääkereseptiä ja olen sitä vieläkin ihmetellyt. Sitä olisin nimittäin tarvinut.

En tiedä kävikö lääkärille vahinko vai tapahtuuko näin joka kerta,että puudutusainetta valuu kurkkuun. Minulle siis näin kävi ja kärsin kamalasta kurkkukivusta pari päivää poiston jälkeen. Eli en pystynyt nielemään yhtään,vaan syljin kaikki veriset syljet lasiin. Syöminen ei tullut mieleenkään.

Mulla poski turposi myös ihan hirveesti. Pidin se päällä pakastepussia,mutta ei se auttanut.Suosittelen kyllä sullekin.

Muistan kun söin ekan kerran vasta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Just ja just sain ängettyä haarukan leukojen välistä suuhun ja nielastua makaronit kokonaisina.

Koita pärjäillä päivä kerrallaan.Pikkuhiljaa helpottaa.

Ei sinne tikkejä laitella, jos vetämällä otetaan. Älä sörki sitä hyytymää siellä kuopassa ja hoida ruoan pureminen toisella suun reunalla. Ota se tuppo pois vaan, kun noin kauan on jo poistosta. Laitat sitten uuden, jos rupeaa vuotamalla vuotamaan, pieni tihkuminen ei haitanne.

Puutuduksen vaikutusta odoteltiin varmaan kauemmin. Ylähampaat lähti hetkessä vetämällä, alhaalta jouduttiin leikkamaan, toinen pilkottiin, toinen kammettiin vähitellen ulos. Puolisen tuntia meni varmaan kokonaisuudessaan, sen jälkeen piti istuskella odottelemassa ja hoitaja kävi kyselemässä oloa aika ajoin. Ihmettelin tuota, mutta myöhemmin olen ollut paikallispuudutuksessa tapahtuneessa pikku operaatiossa, jonka jälkeen oli pyörtyä eli sen takia oli tuo juttu. En muista mitä söin ensimmäiseksi, ihan tavallisella ruoalla pärjäsin, muutama kaveri oli kyllä ihan pilliruokalinjalla, kun eivät suutaan oikein auki saaneet operaation jälkeen. Ensimmäisellä kerralla sain Buranareseptin, seuraavalla kerralla kysyi löytyykö särkylääkettä kotoa. Ja ohjeeksi sain ottaa särkylääkettä jo siinä vaiheessa kun puudutuksen teho alkaa hävitä.

saakohan sitä reseptiä sitten jos tuntuu et kivut on kauheita.
jos soittelee sinne ja kyselee sitten jos toi tavallinen ibumax ei auta.

se kyllä tuntui että se lääkäri olisi vetäny muitakin hampaita kun vaan tuo viisaudenhampaan,tuntuu et kolottaa koko suuta.

Multa vedettiin viisurit. Tuppoa pidin ja vaihdoin välillä muutamia tunteja. JA ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ kielellä sorki sitä paikkaa. Söin pari pv ihan pehmeitä ruokia ja olin niin varovainen että kovemmat taisi jäädä kyl sinne viikon päähän. Ja pureskelin vaan sil terveellä puolella.
Mult otettiin toinen viisuri 3 viikon päästä ja oli tää eka paikka parantunut hienosti. Mut en kylläkään tuol välillä näkkärii syöny. Buranaa otin normi 400 ja riitii hyvin.

Tiputtelee verta joillakin varmaan iltaan asti. Pidä tuppoa nyt ihan rauhassa suussa.
Puutumisen kesto on yksilöllistä, tavallisesti kuitenkin 4-6h.
Burana on parasta poistonjälkeiseen särkyyn, ota ihan rauhassa 600-800mg, ei niitä erikseen tarvitse reseptille kirjoittaa.
Panacodia kirjoitetaan yleensä vain hermosärkyyn tai alveoliittiin hammashoidossa.

Mä justiin tulin viisaudenhampaan poistosta! Tosin mulla leikattiin hammas, joten tunti meni lääkärin vastaanotolla ja siksi vähän tujummat lääkkeet. Mut saman verran puudutetta mulle laitettiin, ehkä määrät oli eri?

Ohjeet, jotka sain kirjallisena: 2 tuntia syömättä, juomatta ja tupakoimatta. Vältä loppupäivä kuumia aineita (kahvi, alkoholi, tupakka). Syljeskely ja suun huuhtominen kielletty.

Jälkivuoto saattaa kestää vuorokauden verran. Kipuun yleensä riittää reseptivapaa särkylääke. Turvotusta voi kestää viikon verran ja ekana päivänä sitä voi ehkäistä hautomalla jääpussilla.

Vältä hampaiden harjausta, seuraavana päivänä voi harjata varoen.

Tässä tiivistäen nää :) Hyvä, jos puudute sulla vielä tuntuu, eipä särje niin paljon. Mä tässä ihmettelen, kun toi vuoto tuntuu vaan lisääntyvän. Kauankohan oottelen ennen kuin soitan asiasta? Kolmatta tuppoa ja puren tässä.

Yhteistyössä