kärsin hammaslääkärifobiasta ja olen huomena menossa hammaslääkäriin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fobia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fobia

Vieras
saan jonkun rauhoittavan esilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä ja mua pelottaa ihan halvatusti et se ei tehoa....
pelottaa ja oksettaa, kylmä hiki ja mahaan sattuu.... ei varmaan tarvii nukkua ens yönä...
tarkoitus olis huomena vain poistaa hammaskiveä, eli ei mikään iso juttu -paitsi mulle. mä en SIEDÄ sitä et mun hampaisiin kosketaan, saati et niitä raaputetaan ja se verenmaku suussa :x tajuanko mä tollasia asioita jos oon saanu rauhoittavan??!! en oo koskaan buranaa vahvempaa ottanu.... mä kuolen tähän pelkoon ja tuntuu et happi loppuu!!!!!!!!!!!!!!

kyllä niillä sellaset lääkkeet on että menee polla niin sekasi että et edes tajua olevasi hammaslääkärissä. juttelet ihan omiasi ja "heräät" kun kaikki on ohi.ehkä jopa vasta kotona eli ota saattaja mukaan.

Voi rassukka :( Tuo on kauhea pelko,tiedän tunteen. Itsellä oli samanlainen,nyt onneksi huomattavasti lievempänä! Hammalääkäri minullakin viikon päästä,juurihoito alkaa...En halua mitään esilääkityksiä kuitenkaan.

Voi rassukka :( Tuo on kauhea pelko,tiedän tunteen. Itsellä oli samanlainen,nyt onneksi huomattavasti lievempänä! Hammalääkäri minullakin viikon päästä,juurihoito alkaa...En halua mitään esilääkityksiä kuitenkaan.

mä en pystyis meneen ilman esilääkitystä. ei tulis kuuloonkaan. pelkkä tarkastus ja röntgen sai multa tajun kankaalle ja se hammaslääkärikin (ihana ihminen kylläkin!) ihmetteli kun mä tärisin kun haavanlehti, et "taidat tosiaan pelätä.." ja tosiaan muuta tehty kun se katso suuhun ja otettiin röntgenkuvat...
yks lohjennut hammas ja pari reikää paikataan nukutuksessa parin viikon päästä. se lääkäri sanoi, että ei lähde mua suotta rääkkäämään... toi hammaskiven poisto kannattaa vaan kuulema tehdä ennemmin etukäteen ja esilääkityksessä kun ikenet vuotaa sit niin runsaasti.. :x tai jotain. yäkyäkyäk. äääähhhhhh.... tää on kamalaa...

Itse kärsin myös suunnattomasta hammaslääkäri pelosta joka on vähän laantunut hyvän hoidon ansiosta. Minulle voi tehdä jo tarkistuksen ilman vettä ja ilmaa (jota pelkään eniten) ilman esilääkitystä. Aijemmin olen kuulemma paniikissa potkaissut hammaslääkäriä täysiä, purrut hoitajaa kovaa sormeen ja heittänyt kaikki heidän instrumenttinsa poispaikoiltaan jne. kun olen ollut niin paniikissa ja useilla muilla kerroilla pyörtynyt vastaanottohuoneeseen. Normaalisti en ole todellakaan väkivaltainen ja nuo ainuita kertoja kun olen jotain huitonut, purrut tai potkinut. Itse en näistä tllanteista mitään muista vaikka olen ollut ilman esilääkettä. Sain ensin lääkitystä niin, että otin diapamia edellisellä iltana kotona, toisen samana aamuna kotona ja kolmannen ennen toimenpidettä. Nykyään olen saanut nestemäisenä ainoastaan ennen toimenpidettä jos tiedossa esim. hampaan paikkaus (vaikuttaa niin etten muista toimenpiteestä mitään ja olen kuulemma ollut auhallisesti suu auki paikoillani). Olen myös käynyt keskustelemassa paljon hammaslääkärin kanssa ja on sovittu, että käyn ainoastaan aina samalla lääkärillä. Ikää minulta löytyy 35 vuotta ja en todellakaan tiedä mistä moinen kammo tulee.

Tsemppiä!! Tiedän, että pelko voi olla jotain aivan hirveää mutta se on mahdollisuus voittaa tai ainakin se voi lieventyä ajan ja oikeanlaisen hoidon avulla!

mä en pystyis meneen ilman esilääkitystä. ei tulis kuuloonkaan. pelkkä tarkastus ja röntgen sai multa tajun kankaalle ja se hammaslääkärikin (ihana ihminen kylläkin!) ihmetteli kun mä tärisin kun haavanlehti, et "taidat tosiaan pelätä.." ja tosiaan muuta tehty kun se katso suuhun ja otettiin röntgenkuvat...
yks lohjennut hammas ja pari reikää paikataan nukutuksessa parin viikon päästä. se lääkäri sanoi, että ei lähde mua suotta rääkkäämään... toi hammaskiven poisto kannattaa vaan kuulema tehdä ennemmin etukäteen ja esilääkityksessä kun ikenet vuotaa sit niin runsaasti.. :x tai jotain. yäkyäkyäk. äääähhhhhh.... tää on kamalaa...

Siis nukutuksessa???? Paljonko maksaa, missä tehdään? Olen kanssa niin pelkoinen, että haaveilen hammasremontista nukutuksessa.
Luulen sen vaan olevan kovin kallista, ja aika harvoissa paikoissa tehtävää? Olisin todella halukas kuuleman kyseisestä toimenpiteestä enemmän.

saa sen nukutuksessa, ite sain nukutuksen sossun piikkiin, no asia ei menny ihan niin ku piti, niien piti poistaa alhaalta vaa pari hammasta, heräsin, alhaalla ei ollu ollenkaa hampaita, mitää ei korvattu...!

Minä olin myös, olin vuosia käymättä ja onnekseni kun viimein kävin hampaiden kunto ei ollutkaan NIIIN paha kun kuvittelin.:)

Yksi juurihoito tehty, viisurit poistettu ja reikä paikattu. Hammaskiveä pitäisi vielä poistaa.
Viisurit myös poistettiin puudutuksessa kerralla, ei ollut yhtään niin kamalaa. :)
Tsemppiä!

Ihan mielenkiinnosta, muistatteko tai tiedättekö mistä tuo pelko on saanut alkunsa? Itse eilen juuri muistelin, että silloin lapsena se pelko tuli sen jälkeen, kun ensimmäinen hammas paikattiin ja se pelko sitten tottakai kasvoi jokaisen korjauksen myötä. Tunsin itseni aikanaan todella tyhmäksi ja hammaslääkärin vielä typerämmäksi, kun mies kertoi, että sillä on aina korjauksenkin takia puudutettu... Itsellä puudutettiin ensimmäisen kerran, kun poistettiin ensimmäinen viisaudenhammas ja oikeasti en edes tiennyt, että hammaslääkärissä puudutetaan korjauksenkin takia jne. Saati sitten, että olisin lapsena osannut sellaisia vaatia tai uskaltanut vaatia.. Nykyisin tuo pelko on kyllä muuttunut lähinnä tukehtumispeloksi, kun aina sitä räkää on päässä enemmän tai vähemmän ja se valuu kurkkua kohti ja on sylkeä ja sitä ja tätä ja jotkut hoitajat imee sitä sotkua suusta vähän turhan vähän.

Itse olen hammaslääkärikammoinen ja saan aina esilääkityksen. Esilääkitys on toiminut aina hyvin, yhden ainoan kerran ei ollut vaikutus ehtinyt alkaa kun sain lääkkeen normaalia myöhemmin, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin. Ja minulta tuo esilääkitys vie jonkin verran muistiakin, eli en muista jälkeenpäin tuosta hammaslääkärikäynnistä paljoakaan. :)

niinhän siinä kävi, ettei niiden lääke tehonnut muhun mitenkään.... alkoi c:llä se lääke... hoitajakin vielä naureskeli, että "pieni nappi, mutta mahtava teho".
tunnin odottelin vaikutusta eikä mitään.
ens viikolla uus yritys jollain muulla lääkkeellä. hienoa.

Mulla sama fobia, en oo saanu iltasin unta puoleen vuoteen miettimättä hammaslekuria, ja aina oon siirtäny ja siirtäny aikaa... nyt se ois ihan pian... happi loppuu ja pierettää.. kamalaaaa..:|

Yhteistyössä