Viisas koira

Mikä on mielestänne kaikkein viisain koirarotu?

Oma koira on cockeri, ja se on kyllä tyhmä kuin saapas.. :whistle: Mutta silti kovin rakas. Viisain on ehkä mielestäni belggari. Tai sitten tolleri tai russeli.
 
Tosi vähän mitään rotuja niin hyvin tunnen, että voisin sanoa fiksuimman rodun... Mutta on toi meidän koira aika fiksu, niinkin fiksu että päättää itse milloin kuuntelee mua ja milloin ei :whistle: ymmärtää paljon sanoja myös...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:05 NaRikka kirjoitti:
Mikä on mielestänne kaikkein viisain koirarotu?

Oma koira on cockeri, ja se on kyllä tyhmä kuin saapas.. :whistle: Mutta silti kovin rakas. Viisain on ehkä mielestäni belggari. Tai sitten tolleri tai russeli.
Meillä on naapurissa Tolleri, joka ei todellakaan vaikuta kovin viisaalta :/ Kuriton ylivilkas tapaus, joka jyrää lapset kumoon aina kun mahdollista.
 
Riippuu vähän mikä on sitä viisauttaa, onko se sitä että oppii helposti vai mikä. Meidän partis kyllä snaijaa kaikki temput sun muut ihan pikavauhtia mutta osaa olla supertollo muuten kun sille päälle sattuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:39 Taitai kirjoitti:
Riippuu vähän mikä on sitä viisauttaa, onko se sitä että oppii helposti vai mikä. Meidän partis kyllä snaijaa kaikki temput sun muut ihan pikavauhtia mutta osaa olla supertollo muuten kun sille päälle sattuu.
mikä on partis?
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:40 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:39 Taitai kirjoitti:
Riippuu vähän mikä on sitä viisauttaa, onko se sitä että oppii helposti vai mikä. Meidän partis kyllä snaijaa kaikki temput sun muut ihan pikavauhtia mutta osaa olla supertollo muuten kun sille päälle sattuu.
mikä on partis?
Partacollie
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:35 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:05 NaRikka kirjoitti:
Mikä on mielestänne kaikkein viisain koirarotu?

Oma koira on cockeri, ja se on kyllä tyhmä kuin saapas.. :whistle: Mutta silti kovin rakas. Viisain on ehkä mielestäni belggari. Tai sitten tolleri tai russeli.
Meillä on naapurissa Tolleri, joka ei todellakaan vaikuta kovin viisaalta :/ Kuriton ylivilkas tapaus, joka jyrää lapset kumoon aina kun mahdollista.
Niin, tolleri on aika vaativa noutajaksi. Sitä ei voi ottaa sohvannurkkaan samalla tavalla kun esim. näyttelylinjasta, pehmeetä lapukkaa tai kultsua. Tolleri tarvii aivojumppaa ja aktiviteettia ja jos sitä ei oo, niin keksii sitä ite. Just näistä fiksuista roduista saa tosi helposti ongelmakoiria, jos ei oo aikaa eikä osaamista kouluttaa ja kasvattaa. Sakemanni, doopperi, rotikka, bokseri ja belggarit noin esim. edustaa kanssa sellasia rotuja, jotka on helppo pilata juuri älykkyytensä takia. Koska älykkyys tekee koirasta tottakai myös vaativan. Koulutuksessa ei riitä, että omistajan mielestä on hyvä idea tehdä jotain, viisas koira haluaa ite nähdä sen logiikan jonkun teon taustalla, ennenkun se alkaa toimimaan.
 
Meillä on isällä metsästyskoiria, joista löytyy typeriä ja fiksuja.

Vaikka niistä mikään ei ole ihmistavalla fiksu, vaan siis fiksu sillätavalla, että toimivat niinkuin ne on jalostettu, eli ajamaan ja pysäyttämään elukoita.

Beagle meillä taasen oli, josta olisi voinut saada kuvan, että on ihan tyhmä, koska on rotuna niin itsepäinen. Mutta kyllä se ihan fiksulta vaikutti minusta. Eräskin kerta kun oltiin meidän mökillä ja sinne paukas isän tuttu, joka haisi tosi pahasti viinalle ja esikoinen oli lattialla leikkimässä, niin istui vain sen viinalta haisevan tutun ja pojan välissä ja jos yritti liikkua sohvalta lähemmäs poikaa, niin alkoi murisemaan ja ei päästänyt lähelle.

Varmaankin tosin niitä koiria pidetään fiksuimpina, joilla kaikkein suurinpana se miellyttämisvietti ja niitä tyhmimpinä, joilla sitä ei ole...<br><br>
 
Christina
Mä kyllä ehdottomasti liputan pyreneittenmastiffin puolesta :wave:
En oo ikuna tavannut yhtä viisaasti ajattelevaa koiraa. En noutajista, spanieleista tai mistään.
Sitä ei oikein usko ennenkuin tapaa tämän rodun edustajan :D :heart:
 
Daim harmaana pikana
Sakemanneja ja ja 1 belggarin omistaneena, voin sanoa että sakemanneja on minulla ollut laidastalaitaan luonteen puolesta.
Koulutus vaikuttaa tietenkin koiran "viisauteen", mutta minulla on ollut vain yksi "viisas" sakemanni joka toimi kuin "ajatus" kaikissa olosuhteissa.
En myöskään ole muualla nähnyt "viisasta" sakemannia. :whistle:

Belggarini oli fiksuin koira joka minulla on koskaan ollut, tiedän ettei sellaista tule koskaan enää vastaan... :(
Usea belggari (tervueren ja käyttömalinois) joita olen tavannut on olleet "viisaan" ja älykkään oloisia koiria.

Siis vastaukseni kysymykseen on, Belgianpaimenkoira Malinois ja Tervueren. :D
 
Aapi& Muru
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Mikä on mielestänne kaikkein viisain koirarotu?

Oma koira on cockeri, ja se on kyllä tyhmä kuin saapas.. :whistle: Mutta silti kovin rakas. Viisain on ehkä mielestäni belggari. Tai sitten tolleri tai russeli.
Omasta kokemuksesta voin sanoa ,että cockeri ei ole tyhmä. Jos ei osaa tulkita koiraa oikein, voi tehdä sen virhearvion,että ajattele koiran olevan tyhmä. Monta kertaa olen huomannut kuinka meidän cockerimme yrittää kertoa minulle jotakin asiaa.Minä en heti ole oivaltanut mitä cockeri on tarkoittanut.Vasta hieman jälkeenpäin olen tajunnut viestin.Tahdon viestittää ,että yrittäkää opetella "lukemaan" koiraanne.koiranne kertoo teille mielenkiintoisia asioita jos vain oaatte "lukea" koiran elekieltä.

 
Tyhmimmistä ja viisaimmista roduista on lista jossain.. oisko ollut joku maailman top 100 vai mikä lie-kirja..

Muistan vain että tyhmin oli afgaani ja 5. tyhmin chow chow.

Missään nimessä en liputa nöffin viisauden puolesta :whistle:
 

Yhteistyössä