Viininhuuruinen yläkoulun ope paikalla (ajoittain). Kysy mitä haluat. :)

• Viestiketjun aloittaja "random"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Kuinka kauan olet ollut opettajana? Miten ajattelit välttää sen, mitä oma yläasteen matematiikan opettaja teki; kirjoitti laskun taululle selittämättä sitä kunnolla läpi. Ihan kun se uusi yhtälö olisi meille yhtä tuttu asia, kun hänelle joka on kirjoittanut sen saman yhtälön taululle 40- vuotta. Puolet luokasta sai hylätyn matematiikan kokeesta ja opettaja haukkui meidät surkeiksi..

"random"
Joo vielä valitsisin tän duunin. Ihanaa on kun loma alkoi, vaikka ei tuo työkään kovin pahasti töki (ainaikaan kaiken aikaa). Olis muutakin tekemistä, mutta ei jaksa. :) En saanut oppilailta viiniä, mutta kukkasia ja muuta pientä mukavaa (vaikkei olis tarvinnu. Vaan lämmittäähän se mieltä.) Mies osti nää viinit, ei ole oppilailta pöllittyjä :D.

"joopa"
Miten suhtaudut tosi hankalaan teiniin? Jonka koulu menee huonosti, joka on jäänyt kiinni tupakasta kouluaikana, jolla on huono asenne, todistuksessa kaksi vitosta ja käytösnumero 6?
Mulla on tällainen ja vieläpä tyttö :( Opettajien, koulukuraattorin, koulupsykologin, sossujenkin kanssa on keskusteltu todella paljon. Sosiaalipuolen ihmistenkin tietysti, koska tuosta koulussa tupakoinnista tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Kaikki ovat olleet sitä mieltä että kodista, vanhemmista, kasvatuksesta tämä ei heidänkään mielestään johdu.
Minäkään en tajua mitä oltaisiin tehty väärin.
Oletko nähnyt tällaisia tapauksia, että teinillä on niin kamala murrosikä, että se oireilee näin? Ihan kamala uhma ja mikään puhe ei auta kuin hetkeksi, rangaistukset auttavat paljon paremmin mutta voiko 14- vuotiasta pitää jatkuvasti kotiarestissa, erossa kavereistaan ja ilman tietokonetta?

"random"
Täällä toinen! Hyvää lomaa!
Tulen kaipaamaan muutamaa nyt koulunsa päättänyttä oppilasta ja kollegoita, jotka ei tule enää ensi syksynä töihin. Onko sulla haikeita fiiliksiä?
Valvontaluokkani pääsi nyt ysiltä, ja ihan jokaista niistä tulen kaipaamaan - niitä eniten työtä teettäneitä ehkä eniten... Työkavereita tulee toki ikävä myöskin, mutta läheisimpiä niistä nään kyllä kesälläkin. Ja juu, ainahan tää kevätjuhlapäivä on tämmöinen haikea, en kai mä muuten täällä viiniä litkis ja KaksPulssalla notkuis. :)

Alakoulun ope: Varmaan aika samanlaiset fiilikset joo, jos sullakin on sekä vapautunut että haikea olo.

Mä olen vasta ensimmäisen kokonaisen lukuvuoden saanut nyt pakettiin, joten kovin vahvoja tunnesiteitä ei ole kehittynyt kuin joihinkin oppilaisiin, joiden kanssa on syystä tai toisesta ollut enemmän tekemisissä. Haikea olo silti. Hienoja nuoria, tulevaisuus edessä. Toivottavasti ne kaikki löytää oman paikkansa.

Mitä ainetta/ aineita opetat?

"Kaisa"
[QUOTE="random";26388921]Valvontaluokkani pääsi nyt ysiltä, ja ihan jokaista niistä tulen kaipaamaan - niitä eniten työtä teettäneitä ehkä eniten... Työkavereita tulee toki ikävä myöskin, mutta läheisimpiä niistä nään kyllä kesälläkin. Ja juu, ainahan tää kevätjuhlapäivä on tämmöinen haikea, en kai mä muuten täällä viiniä litkis ja KaksPulssalla

Kuulostat ihnalta opelta, toivottavasi lapseni saa vastaavanlaisen ensi syksynä (menee kouluun). Miten jaksat olla noin positiivinen?

"random"
[QUOTE="joopa";26388916]Miten suhtaudut tosi hankalaan teiniin? Jonka koulu menee huonosti, joka on jäänyt kiinni tupakasta kouluaikana, jolla on huono asenne, todistuksessa kaksi vitosta ja käytösnumero 6?
Mulla on tällainen ja vieläpä tyttö :( Opettajien, koulukuraattorin, koulupsykologin, sossujenkin kanssa on keskusteltu todella paljon. Sosiaalipuolen ihmistenkin tietysti, koska tuosta koulussa tupakoinnista tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Kaikki ovat olleet sitä mieltä että kodista, vanhemmista, kasvatuksesta tämä ei heidänkään mielestään johdu.
Minäkään en tajua mitä oltaisiin tehty väärin.
Oletko nähnyt tällaisia tapauksia, että teinillä on niin kamala murrosikä, että se oireilee näin? Ihan kamala uhma ja mikään puhe ei auta kuin hetkeksi, rangaistukset auttavat paljon paremmin mutta voiko 14- vuotiasta pitää jatkuvasti kotiarestissa, erossa kavereistaan ja ilman tietokonetta?[/QUOTE]
Joku toinen kysyi, kuinka kauan olen tehnyt tätä työtä. Hänelle vastauksena: noin 20 vuotta - ja näinä vuosina olen kyllä tavannut hyvin monenlaisia nuoria.

Ja "joopa": Kuvaamasilaisia oppiaita on tullut vuosien varrella vastaan kyllä myöskin. Joillakin taustalla on hankalat kotiolot, mutta ei todellakaan kaikilla! Toisilla murrosikä näyttäytyy voimakkaana kapinointina kaikkia auktoriteettejä vastaan, ja kaveripiirin vaikutus on joillakin nuorilla hyvin suuri. Näissä tapauksissa tiivis yhteistyö koulun, kodin ja mahdollisesti viranomaisten (sossu, poliisi) välillä on todella tärkeää, jotta nuorelle saadaan osoitettua, että hänen tekemisillään on seurauksensa mutta että hänestä välitetään kaikesta huolimatta. En ole vielä tavannut "läpeensä pahaa" nuorta, mutta kovin eksyksissä olevia kylläkin. Monia voidaan auttaa, kaikkia ei, ikävä kyllä. :(

Ja sille, joka kysyi mitä opetan: äikänope olen. (Ja joo, en tarkkaile käyttämääni kieltä "sillä silmällä" silloin, kun kirjoittelen huvikseni keskustelupalstoille. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö osaisi tuottaa muodollisesti oikeanlaista kieltä silloin kun se on tarpeen.)

"vieras"
Miksi opettajat eivät puutu kiusaamiseen? Ja turha änkyttää, että puuttuvat. Suurin osa ei puutu. Miksi opettajat eivät haluaa ottaa kasvatusvastuuta koulussa, vaikka he kuitenkin ovat kasvattajia?

[QUOTE="vieras";26389126]Miksi opettajat eivät puutu kiusaamiseen? Ja turha änkyttää, että puuttuvat. Suurin osa ei puutu. Miksi opettajat eivät haluaa ottaa kasvatusvastuuta koulussa, vaikka he kuitenkin ovat kasvattajia?[/QUOTE]

Mä en tiedä yhtään opettajaa, joka EI puuttuisi kiusaamiseen sellaista havaitessaan.

Mutta totuus on, että koulun arki on erittäin hektistä ja päivässä opella saattaa olla opetettavanaan pahimmillaan noin 100 oppilasta, joten jokainen varmaan voi kuvitella, ettei jokaisen oppilaan henkilökohtaiseen havainnoimiseen ole mitenkään liikaa aikaa.

Tämä on ihan varmasti asia - vaikkakaan ei ainoa asia - jonka takia moni ope kokee riittämättömyytä.

Sori, ap, kun sekaannuin ketjuusi :D. Suivaannuin vaan asiattomasta syyttelystä.

"random"
Tuli pieni tauko, perhe vaati osansa huomiosta :)

Mutta tämä kiusaaminen. En voi vastata kuin omasta ja kouluni puolesta, mutta väittäisin, että meillä puututuaan fyysiseen ja verbaaliseen kiusaamiseen AINA, kun sellaista havaitaan. Koulussamme ei kiusata ketään, jos tialnne vain on opettajien tiedossa. Aina ei ole, koska välillä kukaan ei kerro, ja nuoret ovat hyvin eteviä tekemään asioita salaa. Kouluajan ulkopuolella ja esim. netissä tapahtuvaan kiusaamiseen emme tietenkään voi puuttua - paitsi silloin, kun joku siitä meille kertoo (mitä tapahtuu hyvin harvoin, vaikka kouluajan ja -alueen ulkopuolella kiusataan varmaan vähintään yhtä paljon kuin koulussa kouluaikana - siksi tuon lasten / nuorten toisiinsa kohdistaman kaltoinkohtelun nimeäminen KOULUKIUSAAMISEKSI tuntuu aika hullulta).

Mutta. Miten te kaikkitietävät kanssaeläjät ratkaisisitte näiden "näkymättömien lasten" ongelman, jonka me opettajatkin voimme päivittäin nähdä ja myötäelää? Siis tarkoitan näitä lapsia / nuoria, joita koulutoverit eivät noteeraa mitenkään. Jotka viettävät kaikki välitunnit yksin. Joita ei koskaan otata mukaan mihinkään. Joita ei koskaan pyydetä pariksi tai ryhmään. Joille ei koskaan sanota sanaakaan - aivan kuin heitä ei olisi olemassa. Kukaan ei koskaan _kiusaa_ heitä mitenkään - eristäminen on ainoa asia, mitä tehdään.

Lapsilla ehkä vielä tehoaa tuo "kaikkien kanssa on leikittävä ja kaikki on otettava mukaan", mutta miten pakotat teini-ikäiset "leikkimään" jonkun kanssa? Voin kyllä määrätä ryhmät (ja määräänkin), voin arpoa työparit (kuten aina teenkin ryhmissä, joissa on joku tällainen ulkopuolelle jätetty nuori). Voin puhua luokalle siitä, miten ketään ei saa jättää porukan ulkopuolelle. Mutta en voi pakottaa ketään 14-16-vuotiasta olemaan jonkun kaveri - sellaiseen ei edes opettajalla ole valtuuksia. Mitä siis on tehtävissä? Sydän särkyy näitä lähes aina hyvin fiksuja, mukavia, ystävällisiä, kaikin puolin "tavallisen" oloisia nuoria ajatellessa: MITEN HEITÄ VOISI AUTTAA? Olen puhunut heidän kanssaan asiasta, olen kysynyt, mitä voin tehdä, olen yrittänyt puhua luokan luotto-oppilaille - kaikki tuloksetta. Olen aivan neuvoton. Kertokaa te, joilla on vastaus kaikkeen, mitä tällaisissa tilanteissa voi tehdä?

"random"
Viinihuurut ovat haihtuneet, mutta edelleenkin kaipaisin palstalaisten asiantuntevia neuvoja tuohon yllä esittämääni ongelmaan. Opettajia syytetään siitä, etteivät he puutu eivätkä välitä, mutta aina ei ole siitä kysymys, vaan keinot vain voivat olla tosi vähissä. Siksi toivoisin todella nyt niiltä meitä viisaammilta ja fiksummilta (joita täällä palstalla tuntuu olevan paljonkin) neuvoja siitä, miten toimia kuvaamissani tilanteissa!

[QUOTE="random";26391384]Viinihuurut ovat haihtuneet, mutta edelleenkin kaipaisin palstalaisten asiantuntevia neuvoja tuohon yllä esittämääni ongelmaan. Opettajia syytetään siitä, etteivät he puutu eivätkä välitä, mutta aina ei ole siitä kysymys, vaan keinot vain voivat olla tosi vähissä. Siksi toivoisin todella nyt niiltä meitä viisaammilta ja fiksummilta (joita täällä palstalla tuntuu olevan paljonkin) neuvoja siitä, miten toimia kuvaamissani tilanteissa![/QUOTE]

Niin kuin tiedätkin, vastausta ei tule :D.

Opettaja on sylkykuppi, helppo syytösten kohde, jolla pitäisi olla vastaus ja keinot kaikkeen - vaikka valtuuksia mihinkään on hyvin vähän olemassa.

Yhteistyössä