[QUOTE="joopa";26388916]Miten suhtaudut tosi hankalaan teiniin? Jonka koulu menee huonosti, joka on jäänyt kiinni tupakasta kouluaikana, jolla on huono asenne, todistuksessa kaksi vitosta ja käytösnumero 6?
Mulla on tällainen ja vieläpä tyttö
Opettajien, koulukuraattorin, koulupsykologin, sossujenkin kanssa on keskusteltu todella paljon. Sosiaalipuolen ihmistenkin tietysti, koska tuosta koulussa tupakoinnista tehtiin lastensuojeluilmoitus.
Kaikki ovat olleet sitä mieltä että kodista, vanhemmista, kasvatuksesta tämä ei heidänkään mielestään johdu.
Minäkään en tajua mitä oltaisiin tehty väärin.
Oletko nähnyt tällaisia tapauksia, että teinillä on niin kamala murrosikä, että se oireilee näin? Ihan kamala uhma ja mikään puhe ei auta kuin hetkeksi, rangaistukset auttavat paljon paremmin mutta voiko 14- vuotiasta pitää jatkuvasti kotiarestissa, erossa kavereistaan ja ilman tietokonetta?[/QUOTE]
Joku toinen kysyi, kuinka kauan olen tehnyt tätä työtä. Hänelle vastauksena: noin 20 vuotta - ja näinä vuosina olen kyllä tavannut hyvin monenlaisia nuoria.
Ja "joopa": Kuvaamasilaisia oppiaita on tullut vuosien varrella vastaan kyllä myöskin. Joillakin taustalla on hankalat kotiolot, mutta ei todellakaan kaikilla! Toisilla murrosikä näyttäytyy voimakkaana kapinointina kaikkia auktoriteettejä vastaan, ja kaveripiirin vaikutus on joillakin nuorilla hyvin suuri. Näissä tapauksissa tiivis yhteistyö koulun, kodin ja mahdollisesti viranomaisten (sossu, poliisi) välillä on todella tärkeää, jotta nuorelle saadaan osoitettua, että hänen tekemisillään on seurauksensa mutta että hänestä välitetään kaikesta huolimatta. En ole vielä tavannut "läpeensä pahaa" nuorta, mutta kovin eksyksissä olevia kylläkin. Monia voidaan auttaa, kaikkia ei, ikävä kyllä.
Ja sille, joka kysyi mitä opetan: äikänope olen. (Ja joo, en tarkkaile käyttämääni kieltä "sillä silmällä" silloin, kun kirjoittelen huvikseni keskustelupalstoille. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö osaisi tuottaa muodollisesti oikeanlaista kieltä silloin kun se on tarpeen.)