viinaanmenevä äiti..

Tunnustan olevani äiti, jolle alkoholi maistuu hyvälle.. Nautimme mieheni kanssa alkoholia 2-3 kertaa viikossa; keskellä viikkoa yksi saunailta kera 2-3 pulloa keskiolutta, viikonloppuisin perheateria jolla nautitaan 1-2 pulloa viiniä, lisäksi saunaoluet ja siiderit.

En ole pitänyt alkoholinkäyttöäni mitenkään ongelmallisena, paitsi nyt lukiessani näitä nettipalstojen pyhimysäiti kuvauksia.. Olenko tosiaan juoppo? Lapsemme ovat nähneet meidän nauttivat saunakaljan tai pari (emme ole tehneet alkoholista mitään ihme numeroa), mutta lapsemme ovat aina nukkuneet niin aikaisin, ettei ole ollut vaaraa että heidän pitäisi seurata vanhempiensa käyttäytymistä pikkuhiprakassa. Koskaan ei myöskään perheen ulkopuolisia ihmisiä ole ollut meillä humalassa.

Olemmeko tosiaan ainoita, jotka tällätavalla käytäytyvät? Miettivätkö kaikki muut vanhemmat etukäteen kaikki mahdolliset poikkeus- ja ongelmatilanteet (esim. äkilliset lääkärireissut), jolloin jomman kumman on oltava ns. vesiselvä.

No, ehkäpä minulla on hiukkasen omatunto - miksipä muuten tällaista täällä kyselisin..
 
Itse kanssa en pidä liiasta juomisesta. Käydään noin kerran kuukaudessa ulkona juhlimassa, muuten ei kyllä maistella. Itse kai sen tietää onko mahdotonta olla se yksi viikonloppu ilman ja jos tiukkaa tekee olisin kyllä huolissani. Lasten ei kuitenkaan tarvitse sellaisesta kärsiä että viina kuuluu arkeen..
 
Kyllä meilläkin menee ruokajuomana viikonloppuna pe ja la molempina pullo punaviiniä kahdestaan, lisäksi jos käydään ulkona (pari kertaa kuukaudessa) juodaan pari siideriä ravintolassa tuon punkun lisäksi. Mies juo joskus saunakaljan viikolla. Ei todellakaan olla alkoholiongelmaisia eikä tunneta huonoa omatuntoa punkun juonnistamme.

Sellaiset joilla on alkoholiongelma voivat tarvita tuollaista ehdottomuutta...
 
äiti64
Kyllä meilläkin mies ostaa saunakaljat ja juo niitä lasten aikana. Minä en nyt ole pahemmin nauttinut, kun tuo vauva on 10 kk ja päivittäin riittää puuhaa. Käyn joskun ulkona ja siellä kyllä palaa, mutta sekin on nyt jäänyt vähemmälle.
 
NO höp höp höp.... Vihaan juoppoja, isäni oli sellainen ja jotenkin onnistuin saamaan mieheksenikin sellaisen... Mutta hei, kohtuu käyttö on asia erikseen, kaikilla se ei onnistu, mutta nauttikoon alkoholista oikein ne jotka siihen kykenevät... olisin onnellinen jos meilläkin voisi miehen kanssa joskus juoda parit siiderit tai viiniä, mutta ei...
 
ei-alkoholisti
Nostan hattua sinulle 'vieras'! Itse elin useita vuosia OIKEAN alkoholistin (=juoppo) kanssa, nyt uusi kumppani onneksi raitis. Minulle sana raitis tarkoittaa sitä, että saatamme nauttia pullon, kaksi tai kolmekin (isoa) olutta tai siideriä lasten nukkuessa, viikonloppuna saattaa mennä enemmänkin - tai sitten ei yhtään. Viikolla olen rajoittanut alkon nauttimista lähinnä kaloreiden, en alkoholin, vuoksi. Jos joskus lähdemme juhlimaan - yhdessä tai erikseen - niin sitten alkoholia kuluu "kunnolla". Ja ilman alkoholiakin pärjätään, joten ei se ole ongelma. Olen nähnyt senkin, kun ihminen ei kerta kaikkiaan tule toimeen ilman alkoholia. Aiemman elämän jälkeen pari ravintola-annosta päivässä tai satunnainen viikonloppuhiprakka ei todellakaan tunnu missään!

Periaatteena on se, että lapset eivät saa kärsiä, normaali päivärytmi jatkuu seuraavana päivänä, vaikka äiti tai isä olisikin ollut illalla "juhlatuulella". Jos tulee äkkilähtö lääkäriin tms. niin aina on toinen vanhemmista siinä kunnossa, että pystyy viemään lapsen - tarvittaessa vaikka taksilla.
 
Et todellakaan ole mikään alkoholin suurkuluttaja,meillä viikonloppuisin otetaan viiniä ruoan kanssa ja jo ruokaa tehdessä samalla nautimme lasilliset,eli pullo tai kaksi menee pitkällä aikavälillä n.3h.Ei lapset siitä kärsi,eihän siinä mitään "kännejä" oteta!taidetaan taas kärjistää asiaa,ymmärrän ihmisiä,jotka tulevat tai ovat perheessä,jossa korkataan perjantaina kossupullo ja viinaa vedetään koko vko.nloppu,että he näkevät punaista jo kaljapullosta,mutta normaalioloissa saunaoluet ja ruoan kanssa olut/viini on ihan normaalia.ainakin meillä.älä turhaan pode siitä huonoaomatuntoa. :flower:
 
no meillä ei viikolla pahemmin tuu juotua.. mut sit yleensä aina perjantaisin ostetaan saunakaljat/siiderit, enkä oo huomannu mitää haittaa siitä olevan.. ;) ja ei siis todellakaan vedetä mitää änkyräkännejä jos poika on hereillä, sit ku nukkuu ni voidaa juoda enemmän mut ei koskaan tosiaan mitää hirveitä örveleitä.. =)
 
No hieman selvennystä siis.. Meillä ei tosiaan kitata alkoholia sillä periaatteelle, että äkkiä vaan känni päälle, sama se mitä juodaan -silloinhan sitä voitaisiin hakea alkosta paljon halvemmalla pullo kossua noiden laatuviinien sijaan!

Eli ruuan kanssa saatamme viikonloppusin nauttia pullon viiniä lasten läsnäollessa ja ruokaillessa samassa pöydässä. Sitten kun lapset ovat menneet nukkumaan, juomme ehkä toisenkin pullon viiniä tai jos on saunailta niin muutamana olusen. Aina kun lapset ovat kotosalla, niin nukkumaan me käymme jo ennen puoltayötä, nuo ryökäleet kun heräävät viikonloppuisinkin touhuamaan klo 7.00 satanen lasissa! Viikolla tuo meidän "juoppous" sitten rajoittuukiin pariin-kolmeen saunakaljaan keskiviikkoisin.

Vietämme 3kk vuodesta Espanjassa ja siellä tuo viinin nauttiminen ruokailun yhteydessä on päivittäistä, eikä asiaa siellä kukaan päivittele että herranjestas kun on juoppoja vanhempia.. Alkoholi on juoma siinä missä muutkin juomat, ja fiksut aikuiset ihmiset osaavat ja myös saavat sitä nauttia kohtuudella. Siksi mua tosiaan kummastuttaa tätä suomalainen asenneilmapiiri, että olemmeko me nyt sitten tosiaan jotain huonoja juoppovanhempia kun kerran usemman kerran viikossa alkoholia nautimme?

Siinä mielessä minulla on huono omatunto, etten tosiaan kehtaisi esim. neuvolassa kertoa alkoholinkäytöstämme, sillä en koe että joka neuvolantädillä riittää laajempaa näkökulmaa uskoa, ettei jokainen olut tai viinipullo tässäkään maassa johda puukkotappeluun ja kirveenheilumiseen. Ja huono omatunto minulla olisi, jos joutuisin viinaltahaisevana viemään lapseni taksilla lääkäriin, vaikka en pikkuhiprakkaa suuremmassa kännissä olisikaan. Näinhän voi käydä kenelle tahansa? Kuinka moni teistä esimerkiksi on viettänyt lastenteon jälkeen kaikki juhannukset ja uudetvuodet täysin kuivin suin? Vai löytyykö joakaiselle lapselle aina raitishoitopaikka juhlapyhiksi? No ehkäpä tälle palstalle on tosiaankin kasaantunut viinanmenevästä Suomen kansasta se kaikkein pienin raitis vähemmistö.. Sinänsä hienoa olla täysinraitis, tosin en edelleenkään ymmärrä mikä on viinan kohtuukäytössä ongelmana.
 
Äiti minäkin
Lukiessani nämä vastaukset sekä kysymyksen, kyyneleet alkavat valua poskiani pitkin! (raskaana olen, osa syy ettei tarvitse olla kummonen asia kyyneleille)
Minusta alkoholi ei sovi yhtään perhe-elämään. Lapset tulevat aina kärsimään siitä! En saata edes ajatella juopottelevan / nauttivan alkoholia yhtään jos on lapsia samassa asunnossa. Tippa ei tapa, mutta tipasta voi tulla tapa! Kuvittele itsesi pieneksi ja ymmärtämättömäksi lapseksi, joka katsoo vierestä tai herää yöunilta etsien turvaa omista vanhemmista ja kuinka turvallinen ja turvaa tuova vanhempi on jos on nauttinut alkoholia!?
 
Rimma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2005 klo 13:49 Mustikka kirjoitti:
Saa kyllä ollakin omatunto kipee...
En ymmärrä juopottelua ollenkaan.
Sääli lapsia!!!!
Ei tuo ap:n kuvaama alkoholinkäyttö kyllä mun mielestä juopottelulta kuulosta. Enkä usko että tosta lapset kärsii jos eivät kerran nää vanhempiaan humalassa.
 
vee
no meillä alkoholinkäyttö on samaa luokkaa kuin alkuperäisellä, enkä kyllä suostu olemaan sen enempää alkoholiongelmainen, enkä millään tavalla epäturvallinen lapsilleni. Ei se tarkoita että kolme olutta illassa napataan sekunneissa ja sitten sammutaan, ei ainakaan meillä, vaan niitä juomia nautitaan pitkin iltaa, ja harvoin edes ollaan humalassa.
Toivoisin teille, ketä tämä itkettää ja surettaa niin valtavasti, hieman suvaistevaisuutta, kun ei tämä maailma kaikille ole ihan ON / OFF..
Jos joku valitsee absolutismin, toki se hänelle on silloin paras ratkaisu, eiköhän muutkin voi valita omansa ilman että muut siitä yöunensa menettävät.
 
Jos joka viikko juodaan (pieniäkin määriä) se on huolestuttavaa AINA. Muistakakaa, että kukaan ei ryhdy alkoholistiksi. Jos on tottunut käyttämään jatkuvasti alkoholia, niin murheiden tullessa on helpompi tarttua pulloon. Enkä tarkoita nyt sitä perinteistä kossua vaan saa sitä nupin turvoksiin hienommistakin juomista, samaa tavaraa kuitenkin! Ja jos joutuu pinnamaan neuvolan Auditissa, niin varmasti on jotain probleemaa alkoholin kanssa. Ei se testi nyt niin tiukka ole. Kyllä sitä ainakin niin valistetaan, ettei alkoholi ja lapset sovi samaan taloon missäään muodossa. Itse olen sitä mieltä, että lasi viiniä on ok, mutta pari pulloa on jo LIIKAA. Pitää olla jo melkoinen happo, jos väittää, ettei se määrä tunnu missään. Kannattaa tsekata suurkulutuksen alarajat. Olikohan naisilla viikossa 16 annosta. Jos rupee hipomaan sitä, niin kannattaa huolestua...
 
ei-alkoholisti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2005 klo 21:15 Mami kirjoitti:
...Ja jos joutuu pinnamaan neuvolan Auditissa, niin varmasti on jotain probleemaa alkoholin kanssa. Ei se testi nyt niin tiukka ole. ...
Mikä testi? Mitä tuo neuvolan Audit tarkoittaa? Meillä ei ole neuvolassa kyselty mitään alkoholinkäytöstä lapsen syntymän jälkeen. Raskausaikana tietty kyseltiin äidin alkoholinkäyttöä.

Ylipäätään muutenkin tuntui hassulta äitiysneuvolan "syynäämisen" jälkeen se, että äitiin tai perheeseen ei keskitytty enää ollenkaan lastenneuvolassa, ainoastaan lapsen "mittaamiseen".

Väittäisin, että meillä on sen verran järkevä lastenneuvolan täti, että hänelle voin rehellisesti kertoa meidän perheen alkoholinkäytöstä, joka ei mielestäni ole ongelmallista. Jos olisi, niin sitä suuremmalla syyllä kertoisin myös neuvolassa ilman testejä tai kyselyjäkin. Saa nähdä, pian on 1v 6kk neuvola.
 
Mieheni ottaa harvemmin, ehkä kerran pari kuussa saunaoluen/siiderin. Minä taas olen enemmän sellainen tissuttelia tyyppi eli saatan ottaa lasillisen viiniä ruokaa tehdessä ja toisen ruuan kanssa. Joskus viikolla otan lasillisen punaviiniä. Viinistä pidän enemmänkin sen maun vuoksi. Nyt kun olen raskaana, otan sen lasillisen, mutta alkoholitonta.
Asumme maalla korvessa, joten meillä kyllä toisen täytyy olla selvänä jos tulee jotain yllättävää vaikka keskellä yötä. Eli jos toinen ottaa pari lasillista, toinen sitten vain sen yhden jos lapset heräävät yöllä on toinen vanhemmista selvinpäin.
Tässäkin täytyy se järki pitää päässä, ja joka perheellä on oma tapansa toimia. meillä se nyt vain on ollut näin ilman erillisiä sopimuksia.
 
Onko tosiaan mielestäsi "pyhimysmäinen äiti" nainen, äiti, joka ei juo?? Minä en juo, en ollenkaan, enkä silti koe olevani pyhimysmäinen. Mutta ihan varmasti lapsillani on turvallisempi olo kun äiti on selvä, ei haise viinalle, äänensävy ei muutu oudoksi, ääni ei korotu ym mitä juovilla ihmisellä tapahtuu. Mihin ihmeeseen alkoholia tarvitset? Mikset osta vaikka hyvää mehua ja lipitä sitä sen sijaan? Tai limpparia? Mitä tahansa muuta mikä ei vaikuta psyykeen? Luuletko oikeasti etteivät lapsesi lainkaan tajua mitä on meneillään kun juopottelet kotona usein? Jos elämä tuntuu liian rankalta selvinpäin, ota ihmeessä yhteys lääkäriin, psykiatriin, hän varmasti osaa järjestää sinulle apua. Vai onko mielestäsi ihan ok antaa lapsille se käsitys että ainainen alkoholin litkiminen on AIVAN NORMAALIA?? Koska sitähän se ei ole!! Varmasti sisimmässäsi tajuat sen, etkai muuten olisi tuonut esille koko asiaa. Olisipa hauska tietää minkä ikäinen olet, veikkaan että paaaaaljon alle 30....
 
Suomalaisille viina on ilmeisesti edelleen tabu! Kotoa opitaan se, kuinka alkoholia käytetään viisaasti. Lasten on hyvä nähdä, että viiniä voi ottaa fiksusti ruoan kanssa tai saunaolut/siiderin saunan jälkeen ilman humaltumistarkoitusta. Tekopyhää, ettei alkoholijuomia voi muka millään tavalla nauttia samassa huoneistossa, jossa on lapsia! Ei alkoholia pidä salailla vaan näyttää ja kertoa, mikä on se oikea tapa sitä käyttää. Todennäköisesti suurin osa aloittaa alkoholinkäytön jossakin vaiheessa ja kuinkahan mahtavat käyttää ne, joille ei ole annettu oikeaa tai yhtään minkäänlaista mallia kotona?
 
No niin.. tänään on sitten juoto yksi pullo hyvää viiniä puokkiin miehen kanssa ja kaksi saunaolutta molemmat. Eli perusturvallisuus lapsiltamme on sitten tältäkin illallalta tuhottu!

Herätkääpä naiset!! Etenkin sinä joka kehotit minua menemään psykiatrille ja ties minne hoitoon.. "Ei ole normaalia lipittää alkoholia jatkuvasti.." Menepä kertomaan tämä viisas mielipiteesi Espanjaan, Ranskaan tai Italiaan. Ihmiset siellä ovat vuosituhansia nauttineet viiniä (SITÄ KAUHEAA ALKOHOLI-VIINAA!!!) päivästä toiseen, ilman sen kummenpia seuraamuksia. Menepä sanomaan näihin kulttuureihin, että "hei ihmiset te ette ole normaaleja". Vertaa sitten näitä Etelä-Eurooppalaisia kansoja suomalaisiin suhteessa viinakulttuureihin ja mieti asioita rauhassa hiljaa itseksesi. Totuutushan on se, että alkoholi on ongelma Suomessa jossa ihmiset eivät osaa sitä viisaasti käyttää, ja viisasta alkoholinkäyttöä hidastaa jokaikinen "pyhimys" joka ei osaa tunnistaa oikeanlaista alkoholinkäyttöä väärästä, vaan leimaa kaiken viinanjuonin syntikseksi (sama kuin teinit luulee, että on olemassa vain kahta viiniä: valko- tai puna...).

Minulla ei ole mitään mielenkiintoa muuttaa juomakulttuuriani tämän nettipalstan keskustelujen perusteella (saati hakeutua hoitoon..!), tulipahan vain huomattua että äitien alkoholin käyttö on tässä maassa edelleenkin ns. tabu, josta ei voi järkevästi keskustella syyllistämättä ketään. Meidän perheen alkoholipolitiikka on jatkunut tällaisena jo yli kymmenen vuotta (neljääkymppiä siis miehen kanssa lähennellään), pääperiaatteet on alustaalkaen säilyneet samoina:

1. Alkoholi on aikuisten juoma - alaikäiset ei sitä saa nauttia.
2. Alkoholia saa nauttia vapaailtoina, niin kauan kuin se ei häiritse kenenkään läheisen elämää.

Itsellemme ja lapsillemme olemme vuosien saatossa yrittäneet välittää vuosien kuluessa alkoholimyönteisen ilmapiirin; eli alkoholi on aikuisten seurustelujuoma (niinkuin kahvikin). Alkoholia nautitaan myönteisissä tunnetiloissa muussa kuin humaltumistarkoituksessa. Alkoholi ei ole tabu, jota pitäisi mennä juomaan piiloon kaappiin..

Itse aika vahvasti uskon ns. kielletyn hedelmän ideaan - eli alkoholi, joka on meillä Suomessa kiellettyä, houkuttelee varsinkin nuoria kännäämään oikein urakalla! Suomessa viinalla ei ylipäänsä tunnu olevan muita kuin negatiivisia ilmaisuja; känni, juoppohulluus, perheväkivalta, pettäminen, lyöminen, puukotus, tappo.. Ymmärrän hyvin ihmisiä, joiden oma isä (tai joku muu sukulainen) on ollut alkoholinväärinkäyttäjä, ja ovat joutuneet siitä kärsimään. Mutta pitäisi pikkuhiljaa 2000-luvulla ihmisten jo omaksua hieman laajempi näkökulma asioihin: minä olen juonut tänään (klo 18-23) kolme lasia viiniä ja kaksi olutta (yht. vissiin 5 alkoholiannosta), enkä siltikään aio piestä lapsiamme tai raiskata miestäni, vaan lopetan keskustelun omalta osaltani ja menen nukkumaan!


 

Yhteistyössä