viinaanmenevä äiti..

anne-68
Voi pyhä sylvi!!! "eppu" täällä taivasteli kuinka juominen on normaalia jne.. On,on joillekin,mutta ei JATKUVASTI!! Puhuttiin usein tapahtuvasta kotitissuttelusta, ei mistään "seurajuomasta",hyvänen aika! Ja hei, nyt ei olla ranskassa, italiassa tai espanjassa, vaan SUOMESSA! Aivan turha selittää miten muissa "sivistysvaltioissa" litkitään ruuan kanssa viiniä,koska meillä suomessa siihen ei olla totuttu, täällä juodaan MAITOA!Meikäläiset kun saa viiniä eteensä,sitä vedetään nuppi turvoksiin pilkkuun asti,niinsanotusti. Vai oletko ehkä saanut oppisi ulkomailla?Tuskin.Ja vaikka olisitkin,nyt olet suomessa ja täkäläisessä kulttuurissa,johon ei kuulu viinan litkiminen ruuan kanssa.Mitä ihmettä selität ettei juomisesta voida keskustella syyllistämättä??Keskusteluahan tämä on kokoajan!Piutäisikö olla samalla linjalla kanssasi jotta olisi "keskustelua"?Ja vielä:ALKOHOLIMYÖNTEINEN ILMAPIIRI LAPSILLE...#&%£$!*,LAPSIMYÖNTEINEN ilmapiiri on ALKOHOLITON!Onko käynyt IKINÄ mielessäkään moinen?Taidatte olla alkoholistikodissa kasvaneita kaikki puolestapuhujat!!!!!Hyyyyi hitto :/ :x :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 11:43 anne-68 kirjoitti:
Voi pyhä sylvi!!! "eppu" täällä taivasteli kuinka juominen on normaalia jne.. On,on joillekin,mutta ei JATKUVASTI!! Puhuttiin usein tapahtuvasta kotitissuttelusta, ei mistään "seurajuomasta",hyvänen aika! Ja hei, nyt ei olla ranskassa, italiassa tai espanjassa, vaan SUOMESSA! Aivan turha selittää miten muissa "sivistysvaltioissa" litkitään ruuan kanssa viiniä,koska meillä suomessa siihen ei olla totuttu, täällä juodaan MAITOA!Meikäläiset kun saa viiniä eteensä,sitä vedetään nuppi turvoksiin pilkkuun asti,niinsanotusti. Vai oletko ehkä saanut oppisi ulkomailla?Tuskin.Ja vaikka olisitkin,nyt olet suomessa ja täkäläisessä kulttuurissa,johon ei kuulu viinan litkiminen ruuan kanssa.Mitä ihmettä selität ettei juomisesta voida keskustella syyllistämättä??Keskusteluahan tämä on kokoajan!Piutäisikö olla samalla linjalla kanssasi jotta olisi "keskustelua"?Ja vielä:ALKOHOLIMYÖNTEINEN ILMAPIIRI LAPSILLE...#&%£$!*,LAPSIMYÖNTEINEN ilmapiiri on ALKOHOLITON!Onko käynyt IKINÄ mielessäkään moinen?Taidatte olla alkoholistikodissa kasvaneita kaikki puolestapuhujat!!!!!Hyyyyi hitto :/ :x :'(
Etpä ole tainnut nähdä sivistynyttä viinin nauttimista, kun puhut, kuinka "meikäläiset vetää nupin turvoksiin". Harmi, jos teikäläisten kokemukset ovat sellaisia, vaan kyllä täällä Suomenmaassa asuu viisaitakin käyttäjiä. Meillä ei koskaan ole kukaan "nuppi turvoksissa" (kamala ja rahvaanomainen ilmaisu muuten!). Koettakaa nyt hyvät ihmiset oppia se, ettei "pilkkuun asti" tarvitse viedä...alkoholi ei aina liity humalaan:fiksut osaavat nauttia siitä tulematta humalaan. Sen ymmärtäminen on tekopyhille ja sivistymättömille ihmisille ilmeisesti hirvittävän vaikeaa!
 
Itse en käytä alkoholia lasten nähden mutta en tuomitse niitä jotka käyttävät.Juon muutenkin tosi harvoin. Pisti kuitenkin pahsti silmään kun ei ole kukaan huomannut seurata tutkimuksia joita lehdista saa lukea, mm. Ranskassa on enemmän alkoholista aiheutuineita sairauksia ihmisissä kuin suomessa joten ei ne etelä eurooppalaiset hienot juoma tavat nyt niin terveellisä ole. Alkoholi kohtuu käytettynä ei ole vaarallista päin vastoin mutta PÄIVITTÄIN nautittuna on eikä tarvitse edes vetää päätä täyteen. Jokainen varmaan tuntee oman kohtuutensa joten turha tässä muitten on kiristellä pipoa joten annetaan kaikkien kukkien kukkia juokoon ne ketkä juo ja annetaan niiden olla juomatta ketkä ei juo. =)
 
Anne-68
"Sivistynyttä viini nauttimista","fiksut osaavat juoda blaa blaa".. Kylläpä pitää tehdä viinan juonnista niin hirveän SIVISTYNYTTÄ??!!Mitäs sivistynyttä siinä on?? Tai fiksua?? Huomattavasti paljon fiksumpaa on olla juomatta, etenkin kun lapsia talossa! Kuka tahansa kykenee viinaa juomaan, mutta onnistuuko moneltakaan olla juomatta?Eipä onnistu ei.."Annetaan ihmisten juoda tai olla juomatta blaa blaa.."Ihan vapasti jokainen valitkoon tekemisensä,eihän siitä ole kyse, vaan siitä mitä MIELTÄ on juomisesta.Juojat tuomitkoon minun mielipiteeni, siitä huolimatta saanen eriävän mielipiteeni ilmaista? Onko se ihmiselle, tai oikeastaan lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille välttämätöntä?Ei varmasti ole.Aivan älytöntä selittää että on hyvä "suoda"lapselle alkoholimyönteinen koti ja kasvatus,ei hiivatissa siinä ole mitään hyvää!Oppikoon sen sitten jostakin muualta jos on pakko, mutta minä ainakin kasvatan lapseni uskomaan ettei ihminen tarvitse alkoholia pitääkseen hauskaa.Ja hyi pahaakinhan se on!Ja kun jutun aloitti "viinaanmenevä äiti",ei puhuta viinilasillisesta ruuan kanssa toisinaan,eli tässä on eksytty aivan äärilaidalle;väärään suuntaan.
 
ei-alkoholisti
Hyvä Eppu, kepponen ja taustailija! Valitettavasti suomalainen alkoholikulttuuri näyttää jakavan mielipiteet kovin mustavalkoisesti. Kaikkien kirjoittajien joukossa taisi olla yksi ainoa (en muista nimimerkkiä), joka esitti mielipiteensä ja sen LISÄKSI sanoi, että ei tuomitse niitä jotka ajattelevat tai toimivat eri tavalla. Yritetään muistaa se, että kaikki alkoholin suurkuluttajatkaan eivät todellakaan ole mustasukkaisia väkivaltahirviöitä.

Lisätään vielä pökköä pesään: Sen lisäksi, että käytän alkoholia (mielestäni kohtuullisesti), minulla on muitakin varsin epäterveellisiä tapoja (ja nekin mielestäni kohtuullisia). Käytän nautintoaineena kahvia (joka ei muuten sekään maistu kovin hyvältä, jos oikein tarkkoja ollaan, esim. monet siiderit maistuvat paljon paremmilta kuin kahvi), syön rasvaa ja sokeria sisältäviä ruokia - poltan joskus jopa tupakkaakin, mikä on mielestäni paljon tuomittavampaa kuin alkoholi!
 
taustailija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 11:43 anne-68 kirjoitti:
Voi pyhä sylvi!!! "eppu" täällä taivasteli kuinka juominen on normaalia jne.. On,on joillekin,mutta ei JATKUVASTI!! Puhuttiin usein tapahtuvasta kotitissuttelusta, ei mistään "seurajuomasta",hyvänen aika! Ja hei, nyt ei olla ranskassa, italiassa tai espanjassa, vaan SUOMESSA! Aivan turha selittää miten muissa "sivistysvaltioissa" litkitään ruuan kanssa viiniä,koska meillä suomessa siihen ei olla totuttu, täällä juodaan MAITOA!Meikäläiset kun saa viiniä eteensä,sitä vedetään nuppi turvoksiin pilkkuun asti,niinsanotusti. Vai oletko ehkä saanut oppisi ulkomailla?Tuskin.Ja vaikka olisitkin,nyt olet suomessa ja täkäläisessä kulttuurissa,johon ei kuulu viinan litkiminen ruuan kanssa.Mitä ihmettä selität ettei juomisesta voida keskustella syyllistämättä??Keskusteluahan tämä on kokoajan!Piutäisikö olla samalla linjalla kanssasi jotta olisi "keskustelua"?Ja vielä:ALKOHOLIMYÖNTEINEN ILMAPIIRI LAPSILLE...#&%£$!*,LAPSIMYÖNTEINEN ilmapiiri on ALKOHOLITON!Onko käynyt IKINÄ mielessäkään moinen?Taidatte olla alkoholistikodissa kasvaneita kaikki puolestapuhujat!!!!!Hyyyyi hitto :/ :x :'(
Voi Pyhä Sylvi kun pipo kiristää! Onhan se hyvä että on erilaisia mielipiteitä, mutta noi sun kommentit pisti kyllä ärsyttämään, enkä varmaan ole ainoa!!
Lapsi nukkuu tuolla yöunillaan ja NAUTISKELIN tässä yhden pullon olutta suihkusta tultuani...Ja tupakan ajattelin käydä polttamassa...Senkin vaan ihan NAUTISKELU mielellä. Ihanaa olla vaan ja rauhoittua kiireisen työpäivän jälkeen.
 
Ei voi muuta kuin nauraa noille vastauksille (osille!) . Toihan kuulostaa ihan o.k. alkoholinkäytöltä! Itse vastustan sitä että lasten edessä ollaan humalassa, mutta pullo viiniä ruoan kanssa juotuna tarkoittaa kahta lasia per nuppi ja se ei varmasti näy missään! Jos sitten lasten mentyä nukkumaan juodaan se toinen pullo kimppaan niin ketä se haittaa? Saman lailla meillä! Kunhan kotona ei kännätä sanan varsinaisessa merkityksessä asiat ovat hyvin. Ei tuollainen juominen teistä alkoholisteja tee!
 
äiti 45 v
Mikä on se ongelmajuomisen raja tai juomisen raja joka voi tuoda ongelmia. Naisilla joku 7-10 ravintola-annosta per viikko?
Yhdestä viinipullosta tulee.... hmmmm.... kahdelle.... kolmeko? Ja jos yksin viinipullon juot.... Hups minä olisin jo huppelissa suorastaan kekkulissa ja kohta taju kankaalla tai ainakin jossakin hukassa tuolloin!!
Eiköhän se yksi testi tuohon ongelmajuomiseen ole se että kokeilee tutut tilanteet ilman sitä saunaolutta tai sunnuntailounaan viinipulloa tms pari viikkoa vaikka. Ja jos selviää ilman että edes tekee mieli niin no problem. Jos jääkaapissa ei yhtään olutta eikä siideriä eikä tule pakonomaista tunnetta sinne kaljanurkkaukseen kaupassa, niin hyvä niin.
Sitä varmaan voisi jokainen joskus testata vai kuinka?
 
ei-alkoholisti
Samoin. Ja meillä mennäänkin usein ilman oluita tai muita. Joskus taas menee se viinipullollinen kokonaankin lasten nukkuessa ja silti on aamulla lapsenhoitokunnossa. Lapset kun nukkuvat yöt läpi, eikä tarvitse heräillä.
 
No, itse en enää ole juonut, nyt olen raskaana mutta lopetin jo noin puoli vuotta sitä ennen. Sain teinivuosina ihan taarpeeksi rellestää ja nykyisin viinan ajatteleminenkin saa voimaan pahoin.
Miehenikään ei juo tippaakaan, joi joskus teininä hänkin, tosin ei kuulemma paljon.

Mutta eihän muutamassa saunakaljassa mitään pahaa ole, tai viinissä ruuan yhteydessä, kunhan kohtuuden muistaa. Kyllä mun mielestä 2 pulloa viiniä sekä kaljat päälle kuulostaa paljolta...

Omassa lapsuudessani vanhemmat kyllä joi saunakaljoja muutamia ja perjantaisin ja lauantaisin hieman enemmän, muttei koskaan umpi kännissä olleet, aina asiallisesti. Ei mitenkään minua tai sisaruksia vahingoittanut. Eli kohtuus kaikessa

=)
 
äiti vain
Olen samaa mieltä, kokeilkaapa olla pari viikkoa ottamatta sitä "yhtä" ja jos tuottaa pienoista vaikeutta niin että mieli tekisi ottaa maun vuoksi pieni ruokajuoma, voit myöntää itsellesi että siitä yhdestäkin olet tullut riippuvaiseksi ,ettet voi olla ottamatta sitä.
Itsekkin tykkään viinistä sillointällöin, jos olen ottanut seurassa pullollisen parinakin vikonloppuna peräkkäin pidän periaatteessa paussia välillä. Ihan vain siksi ettei tule tavaksi!
Ei itsestäkään ole kivaa äitinä olla viinilasi kädessä joka viikonloppu... :attn:
 
Alkoholisoitunut, pah!

En edes jaksanut lukea viestejä, kun monien kanta tuntuu olevan täysin negatiivinen.

Ketjun aloittajalla tuntuu olevan eurooppalaiset juomatavat. Älkää hyvät ihmiset tuomitko ketään sen perusteella, että juo kohtuullisesti alkoholia.

Alkoholi ja perhe-elämä eivät sovi yhteen, kirjoitti joku. Eivät, jos kyseessä on alkoholiongelmaiset vanhemmat. Minusta ihan yhtälailla voidaan sanoa, että perhe-elämään ei sovi isin ja äidin väliset kinastelut, rahahuolet, lasten keskinäiset tappelut, jne. jne. jne. Silti nuo asiat ovat arkipäivää ja kohtuullisissa määrissä ihan harmittomia.

Eikös ole hyvä, että kirjoittaja antaa lapsilleen esimerkin kohtuullisesta alkoholin käytöstä. Minusta se on paljon parempi, kuin tekopyhä hurskasteleva äiti, joka ei kotona voi edes ruuan kanssa ottaa viiniä, mutta kerran kuukaudessa käy kavereidensa kanssa "perhe-elämästä erillään" kapakassa vetämässä päänsä täyteen.
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2005 klo 07:13 äiti 45 v kirjoitti:
Mikä on se ongelmajuomisen raja tai juomisen raja joka voi tuoda ongelmia. Naisilla joku 7-10 ravintola-annosta per viikko?
Yhdestä viinipullosta tulee.... hmmmm.... kahdelle.... kolmeko? Ja jos yksin viinipullon juot.... Hups minä olisin jo huppelissa suorastaan kekkulissa ja kohta taju kankaalla tai ainakin jossakin hukassa tuolloin!!
Eiköhän se yksi testi tuohon ongelmajuomiseen ole se että kokeilee tutut tilanteet ilman sitä saunaolutta tai sunnuntailounaan viinipulloa tms pari viikkoa vaikka. Ja jos selviää ilman että edes tekee mieli niin no problem. Jos jääkaapissa ei yhtään olutta eikä siideriä eikä tule pakonomaista tunnetta sinne kaljanurkkaukseen kaupassa, niin hyvä niin.
Sitä varmaan voisi jokainen joskus testata vai kuinka?
Täysin samaa mieltä, siinähän näkee onko pakko saada!
Kokeileppa huvikses, pystytkö?
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2005 klo 21:45 ei-alkoholisti kirjoitti:
Lisätään vielä pökköä pesään: Sen lisäksi, että käytän alkoholia (mielestäni kohtuullisesti), minulla on muitakin varsin epäterveellisiä tapoja (ja nekin mielestäni kohtuullisia). Käytän nautintoaineena kahvia (joka ei muuten sekään maistu kovin hyvältä, jos oikein tarkkoja ollaan, esim. monet siiderit maistuvat paljon paremmilta kuin kahvi), syön rasvaa ja sokeria sisältäviä ruokia - poltan joskus jopa tupakkaakin, mikä on mielestäni paljon tuomittavampaa kuin alkoholi!
Hohhoijaa, tupakka tappaa ja niin tekee viinakin.... Juu juu vaihdetaan tupakointi viinan juontiin...
Tosiasiassa en ymmärrä ollenkaan jos lapsi altistetaan tupakan ja viinan haitoille. Vai oletteko samaa mieltä?
 
ponita
minun mielestä toi kuulostaa tosi suurelta määrältä alkoholia viikossa, kuussa, vuodessa...

meillä mies on raitis ihan täysin, on ammattiurheilija. itse juon alkoholia ehkä noin kerran kahdessa kuussa, ja silloinkin siis lapsi on joko isän kanssa kotona tai mummin luona, jos lähdemme ulos yhdessä. viikolla tai muutenkaan jos ei olla juhlimaan lähdössä niin alkoholia ei käytetä eikä koskaan lasten edessä. saunajuomaksi koko perheelle mummon tekemää mehua tai jotain muuta, suosittelen!

terv äiti 24v ja isä 24v. poika 2v ja maha-asukki :) :)
 
pulinaboksi
Tunnustan häpeäkseni tässä porukassa, että nyt raskaana olevanakin oikein haaveilen OIKEIN MUUTAMASTA LASILLISESTA punaviiniä...

Se, että on tottunut käyttämään alkoholia silloin tällöin, on tietysti huono juttu lasten kannalta. Kaikki ei tässä maailmassa ole kuitenkaan täydellistä, vähiten ihminen.

Yleensä nainen ja äiti, joka juo, tuntee kuitenkin suurta vastuuta lapsistaan ja ainakin yrittää viimeiseen saakka huolehtia heistä. Moni tekee ratkaisun juuri niin, että ottaa vasta lapsen mentyä nukkumaan. Mieshän tuntuu tässä taas ajattelevan, että hänellä on oikeus ryypätä ja rellestää vaikka joka viikonloppu - kyllähän se akka lapset hoitaa... Poikkeuksiakin varmaan on, sekä miehissä että naisissa. Tämä maailma on edelleen hyvin sukupuolisidonnainen.

 
ei-alkoholisti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2005 klo 13:26 harmaana kirjoitti:
Tosiasiassa en ymmärrä ollenkaan jos lapsi altistetaan tupakan ja viinan haitoille. Vai oletteko samaa mieltä?
Olen. Ja siksi poltankin (jos joskus poltan) VAIN silloin kun lapsi ei ole läsnä. Ainoa haitta, jolle lapsi altistuu on siis äidin terveysriski. Todellakin poltan NIIN HARVOIN, ettei tässä tapauksessa äidin terveydriskistä koidu haittaa lapselle!

Enkä myöskään altista lasta viinan HAITOILLE, koska muutamasta alkoholiannoksesta lapsen nukkuessa ei mielestäni todellakaan ole mitään haittaa KENELLEKÄÄN - lapselle tai aikuiselle. Ja jos käytän enemmän, niin sitten lapsi ei ole näkemässä.

Pitäisikö muuten samaa sanoa epäterveellisistä ruokailutottumuksista? Jos lapsella on ylipainoiset vanhemmat, niin altistuuko lapsi silloin sydän- ja verisuonitautien haitoille!?

Itse tulen tupakoimattomasta kodista ja silti olen oppinut tuon pahan tavan. Eli "hyvä esimerkki" ei aina välttämättä takaa sitä, että lapsi tekee samoin!
 

Yhteistyössä