Viimeistään syksyllä 2016 ehkäisyn jättävät

Hömh hömh, nappasin sitten tänään neuvolasta mukaani Vau.fi:n Vauvan odotus kirjasen kun oltiin esikoisen 2v neuvolassa. Laskin myös että koska olis laskettu aika jos tästä kierrosta tärppäiss, eli 25.4. olis la. Nyt menee ehkä vähän överiksi tämä mun kuumeilu. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sandelinos
Sandelinos, höh :( Mutta oikeassa oot, parempi alottaa nyt kun limakalvot on uusiutunu! Tiedätkö missä vaiheessa kiertoa menet, et tuleeko kuukautiset heti tohon perään? Voisko myös olla että noi on kuukautiset mitä sulla nyt on eikä tyhjennysvuoto?
Mulla siis oli kuukautiset, alko eka päivä tätä kuuta eli siis edellinen kierto oli vaan 17 päivää ja nyt siis kp 3..
 
lasketaanko tyhjennysvuoto kierron aluks? Mulla kierukan kanssa tuli se heti seuraavana päivänä ja ajattelin että se johtuu hormonitason laskusta. Sit kapselissa ja pillerissä sillä vois kestää pidempään tulla, kun kuitenkin lääke menee verenkierrossa ja siin menee hetki et poistuu elimistöstä. En tiedä vaan et miten laskut menee tossa, mä en ottanu niitä huomioon ku ajattelin et ne on "ylimääräset". Mut toki toiki kuulostaa järkevältä :)
 
lasketaanko tyhjennysvuoto kierron aluks? Mulla kierukan kanssa tuli se heti seuraavana päivänä ja ajattelin että se johtuu hormonitason laskusta. Sit kapselissa ja pillerissä sillä vois kestää pidempään tulla, kun kuitenkin lääke menee verenkierrossa ja siin menee hetki et poistuu elimistöstä. En tiedä vaan et miten laskut menee tossa, mä en ottanu niitä huomioon ku ajattelin et ne on "ylimääräset". Mut toki toiki kuulostaa järkevältä :)
Tää tyhjennysvuoto jatkuu jo kolmatta päivää ja runsastunut nyt viime yön ja tän päivän aikana ja on siis iha kirkasta verta niin oletan että kierto lähtis niinku normin mukaan. Ei oo ainakaan limakalvoa mihin kiinnittyä niin pysyn ehkä itse paremmin kartalla kun lasken päiviä vuodon alusta :)
 
Tää tyhjennysvuoto jatkuu jo kolmatta päivää ja runsastunut nyt viime yön ja tän päivän aikana ja on siis iha kirkasta verta niin oletan että kierto lähtis niinku normin mukaan. Ei oo ainakaan limakalvoa mihin kiinnittyä niin pysyn ehkä itse paremmin kartalla kun lasken päiviä vuodon alusta :)
Joo totta, ehkä se on helpoin niin kyllä! Ja pääasia et ite on kärryillä missä oma kroppa menee. Mä oon niin alottelija täs kierron tutkimisessa et luen vaan kaikkia ohjeita ja hämmästelen mitä mussa tapahtuu. Mikä on tosi outoa, ku kuitenki yliopistolla on tullu luettuu fysiologiat ja raskaus ja imetys -kurssit. No, nyt pääsen soveltamaan opittua.

Oon aika varma, että kuukautiset alkaa kohta. Sit kierron pitudeks tulis noin 25 päivää, mikä on aika lyhyt mut toisaalta normaali. Ensimmäisestä oletetusta oviksesta tulis sit yli 10 päivää, jos se nyt oli sillon kun sitä ekan kerran mietin.

Kirjotatteko johonkin ylös omia tuntemuksia vai miten pysytte kärryillä eri kierroista? Ite oon ladannut tollasen "minun kalenteri" appin puhelimeen johon saa kaiken ja salasanankin ettei kukaan pääse sitä tutkimaan :)
 
Joo totta, ehkä se on helpoin niin kyllä! Ja pääasia et ite on kärryillä missä oma kroppa menee. Mä oon niin alottelija täs kierron tutkimisessa et luen vaan kaikkia ohjeita ja hämmästelen mitä mussa tapahtuu. Mikä on tosi outoa, ku kuitenki yliopistolla on tullu luettuu fysiologiat ja raskaus ja imetys -kurssit. No, nyt pääsen soveltamaan opittua.

Oon aika varma, että kuukautiset alkaa kohta. Sit kierron pitudeks tulis noin 25 päivää, mikä on aika lyhyt mut toisaalta normaali. Ensimmäisestä oletetusta oviksesta tulis sit yli 10 päivää, jos se nyt oli sillon kun sitä ekan kerran mietin.

Kirjotatteko johonkin ylös omia tuntemuksia vai miten pysytte kärryillä eri kierroista? Ite oon ladannut tollasen "minun kalenteri" appin puhelimeen johon saa kaiken ja salasanankin ettei kukaan pääse sitä tutkimaan :)
Jos dpo on 10 tai alle niin munasolu ei välttämättä ehdi kiinnittyä paikoilleen. Mulla on yleensä 25-26 päivää kierto, nuorempana oli lyhyempikin.

Aikoinaan laitoin ylös kiertoon liittyviä juttuja kolmen vuoden ajan kun kiinnosti omassa kropassa tapahtuvat asiat ja toki ehkäisy mielessä myös. Sitten kun annettiin vauvalle lupa tulla niin jäi kaikki merkkailut. Nyt en enää ole jaksanut kun tuntuu että tunnen jo oman kierron ja tuntemukset niin hyvin. Laitan ylös vaan koska kuukautiset alkaneet ja montako päivää kestänyt. Jos olen bongannut ovulaation niin saatan senkin merkata kalenteriin. Jos muistan merkata koska ollaan touhuiltu miehen kanssa niin laitan senkin kalenteriin ylös ja ollaanko käytetty ehkäisyä vai ei. :D No joo tuleehan sitä näemmä aika paljon merkattua kaikkea ylös, mutta ei sen tarkemmin.
 
Joo totta, ehkä se on helpoin niin kyllä! Ja pääasia et ite on kärryillä missä oma kroppa menee. Mä oon niin alottelija täs kierron tutkimisessa et luen vaan kaikkia ohjeita ja hämmästelen mitä mussa tapahtuu. Mikä on tosi outoa, ku kuitenki yliopistolla on tullu luettuu fysiologiat ja raskaus ja imetys -kurssit. No, nyt pääsen soveltamaan opittua.

Oon aika varma, että kuukautiset alkaa kohta. Sit kierron pitudeks tulis noin 25 päivää, mikä on aika lyhyt mut toisaalta normaali. Ensimmäisestä oletetusta oviksesta tulis sit yli 10 päivää, jos se nyt oli sillon kun sitä ekan kerran mietin.

Kirjotatteko johonkin ylös omia tuntemuksia vai miten pysytte kärryillä eri kierroista? Ite oon ladannut tollasen "minun kalenteri" appin puhelimeen johon saa kaiken ja salasanankin ettei kukaan pääse sitä tutkimaan :)
Mulla on ollu pari vuotta käytössä oma kalenteri niminen sovellus. Ensisijaisesti lasten hankintaan tehty kun vaikka ja mitä on mahdollista seurata ja merkata, mutta oon sinne merkkaillu kuukautisia kun vatsakipuiluja ollut niin vähän seuraillu missä vaiheessa kiertoa niitä ilmaantuu ja onhan se sellanen asia että ois jokaisen naisen tärkeetä pitää jonkinlaista muistikirjaa kuukautisista, että miten niitä tulee. Oon ihan tykänny siitä kun se laskee suoraan, kun on oppinut mun kiertoja, että miten ne noin suurinpiirtein menee :) mun kierto on yleensä n. 34-39vrk (tosin kapselin käyttöaikana aikana laskettuna), riippuen tuleeko ovis välillä kp14 -kp19 eli pitkö lueaalivaihe on mulla..
 
Sandelinos, mulla on toi sama appi käytössä, en vaan tiennyt mikä se on suomeks kun on min kalender mikä mul lukee tos. Eka oli joskus just vuos-pari sitten ja nyt latasin kesän alussa uudelleen.
 
Sehän on oikeen hyvä et on pitkä luteaalivaihe :) Ite toivoisin myös et se on pitkä. Ens kierrossa koitan tutustua vähän tarkemmin ovulaatioon, ehkä jopa noiden testien avulla. Mulla näyttää tulevan tota valkovuotoa edelleen tosi runsaasti. Tänää sattu mahaan ja ollu vähän sellanen olo, että menkat vois alkaa tosiaan hetkenä minä hyvänsä.

Syssy^^ no onhan tos jo aika hyvin tullu merkkailtua :) Oon kans nyt alkanut laittamaan yhdyntöjä ylös ja sama vähän tota valkovuodon määrää ja laatua, helppo siitä sit katella se päivä sit kun olen raskaana, et millon suurinpiirtein olis voinut saada alkunsa.
 
Mulla vuoto vaan jatkuu neljättä päivää, sais loppua jo! Parina päivänä ollu nyt ihan supistelutuntemuksia mitkä todella kipeitä! :( Mutta jos mun kierto lähtis tästä niinkun sen toivoisin lähtevän niin ovulaatio saattais osua sellasille päiville että ollaan iltaisin miehen kanssa molemmat kotona, wuuhuu!
 
Mulla vuoto vaan jatkuu neljättä päivää, sais loppua jo! Parina päivänä ollu nyt ihan supistelutuntemuksia mitkä todella kipeitä! :(
Kurja kuulla..toivottavasti loppuis pian, ainaki krampit ja toki mielellään vuotoki. Mulla kramppaili pari päivää kierukan poiston jälkeen ja kuulemma ihan normaalia. Ehkä kapselinpoistosta voi kans tulla, luulisin mut en kyl varmaks tiedä (n)
 
Mahaa nipistelee ja on kummallinen olo, en oikeen tiedä mitä täst pitäis ajatella. Haluaisin tehä testin mut samalla en, koska oon hyvin hyvin varma, että en oo raskaana. Kortsua on käytetty lopussa kolmella kerralla ja kerran loppuun asti ilman. Toi ainoa kerta ilman ehkäisyä oli 4 päivää sit, eli siitä en voi olla vielä oireellisesti raskaana :) toki voi olla että olisin raskautunut noista muista, en nimittäin tiedä mitä tietoa uskoa tosta keskeytetystä yhdynnästä, siitä kun on vähän tutkimustietoa :( odottelen vaan niitä kuukautisia vielä jonkun päivän ja sit testailen jos ei näy.
 
Mahaa nipistelee ja on kummallinen olo, en oikeen tiedä mitä täst pitäis ajatella. Haluaisin tehä testin mut samalla en, koska oon hyvin hyvin varma, että en oo raskaana. Kortsua on käytetty lopussa kolmella kerralla ja kerran loppuun asti ilman. Toi ainoa kerta ilman ehkäisyä oli 4 päivää sit, eli siitä en voi olla vielä oireellisesti raskaana :) toki voi olla että olisin raskautunut noista muista, en nimittäin tiedä mitä tietoa uskoa tosta keskeytetystä yhdynnästä, siitä kun on vähän tutkimustietoa :( odottelen vaan niitä kuukautisia vielä jonkun päivän ja sit testailen jos ei näy.
Omasta mielestäni keskeytetty yhdyntä on hyvin epävarma ehkäisymielessä. Jossain sanotaan että touhutipoissa ei olisi siittiöitä, mutta varmasti sekin on yksilöllistä ja riippuu kauanko on edellisestä yhdynnästä aikaa, että onko siittiöitä jäänyt matkalle. Monta touhutippa vauvaa on maailman syntynyt. :D Huonoa tuuria jos juuri ovulaation aikaan sattuu hommailut. No seuraile nyt muutaman päivän ja testaa jos tuntuu siltä. Liika aikainnenkaan testaus ei ole oikein hyvä jos oliskin raskaana niin ei välttämättä näy vielä testissä. Itselläni ensimmäinen raskaus kyllä näkyi tosi aikaisin testissä, samana päivän kun kuukautisten piti alkaa.

Oletteko kuulleet tuosta Royal gelee:sta? Ilmeiseti tasaannuttaa kiertoa ja lisää hedelmällisyyttä ja muita hyviä vaikutuksia sillä on myös. Itse ostin sitä eilen kokeeksi jos se vähän virkistäisi omaa olotilaa. Siinä pitäis olla myös mielialaa tasaannuttavia vaikutuksia ja laskee stressitasoa. Itsellä jotenkin stressaantunut ja väsähtänyt olo. Toivon siitä saavani lissää energiaa arkeen.
 
Syssy^^, niinpä, niitä näyttäis olevan foorumit täynnä ku vähän surffailin. Mut tiedä sitten onko touhutipoista vai onks siittiöitä tullut aikasemmin vai eikö oo maltettu keskeyttää tarpeeksi aikasin. Vaihtoehtoja kun on monia :D Meidän kohalla ei vois kyllä puhua ees vahinkovauvasta jos olisin raskaana, tulis vaan varmaan yk -1 kun ens kuussa oli tarkotus alottaa yritys :ROFLMAO:

En oo edes kuullu tosta geelistä, googlailin vähän ja jonkun tutkimuksen mukaan se toimis estrogeenin tavoin. Tosin en ite päässy käsiks tutkimukseen vaan luin ton joltain nettisivulta, niin en usko siihen vielä :geek: Haluun käsiini sen the paperin että nään mitä ja miten on tehty heh. Mut toisessa sit oli et toi samainen geeli käy yskään ja ties mihin eli tuskin siit ainakaan haittaa on! Ja toivotaan että toimii, kerro sit mitkä on sun kokemukset :)

Tänää tuli iihan hitusen jotain verentapasta tampooniin jonka laitoin varmuuden vuoks shoppailureissulle. Eli varmaan yöllä rysähtää sit käyntiin. Tänään on sattunu mahaan tosi paljon ja yllättäjänä nännit on ihan kosketusarat mut ei rinnat muuten. Että tää keho osaa yllättää kyllä. Testailen alkuviikosta jos ei menkkoja kuulu.
 
Ai että olen ollut kiukkuinen näiden kuukautisten aikana. Joka päivä on jomotellut vatsaan kun yleensä saattaa olla kipuja vaan pari päivää tyyliin päivää ennen ja samana päivänä kun vuodot alkaneet. Pää on ollut myös tosi kipeä ja rinnoista vähän nippaillut. Jännä kun nuorempana saattoi joskus olla rinnat tosi arat kuukautisten tienoilla, mutta nykyään ei juuri mitään tuntemuksia ole.

En ole vielä ihan kartalla tuon miehen ajatuksista vauvan teon suhteen tässä kierrossa. Sen näkee varmaan sitten viikon päästä mikä meininki. :D
 
Plussia piinailijoille!

Uff, mä oon nyt vakuuttanu itseni, että tästä kierrosta tärppää. Saas nähä miten se, mutta mietin jo sitä, et jos niin on ja kierto on heti tasanen ja ovis on ollut kahden viikon päästä, niin meillä kotona järjestetään meiän kaverin 30-vuotis synttärijuhlat 20.8 ja jännitänkin nyt et mites sit alkoholi ja palju, kun se on niitä aikoja sit et ehkä näkyis testissä. Tai alkoholista pitää koittaa jotenki pyristellä, mut mites paljussa olo raskaana olikaan?

Tsemppiä kaikille!
 
Plussia piinailijoille!

Uff, mä oon nyt vakuuttanu itseni, että tästä kierrosta tärppää. Saas nähä miten se, mutta mietin jo sitä, et jos niin on ja kierto on heti tasanen ja ovis on ollut kahden viikon päästä, niin meillä kotona järjestetään meiän kaverin 30-vuotis synttärijuhlat 20.8 ja jännitänkin nyt et mites sit alkoholi ja palju, kun se on niitä aikoja sit et ehkä näkyis testissä. Tai alkoholista pitää koittaa jotenki pyristellä, mut mites paljussa olo raskaana olikaan?

Tsemppiä kaikille!
Paljuttelusta tuskin on haittaa, enemmän se vaikuttaa sitten ihan loppuraskaudesta jos paikat alkaa olemaan auki niin tulehdusriski on suurempi. Ikävää kyllä toi alkuraskauden salailu varsinkin alkoholin suhteen, mutta ihan hyvä vähentää jo yritys vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: felessa
Mäkin oon @Syssy^^ kuullu ja lukenu noista mutta ilmeisesti aika tyyriitä? Voi olla että jos ei tärppiä jossain vaiheessa kuulu niin saatampa itsekin ostaa :D Toistaiseksi tyydyn syömään vain foolihappoa ja d-vitamiinia :)

Mä eka pelkäsin että mies sittenki alko hannailee kun halus kröhömmm... enemmän suullista hyvää kun sillai loppuun asti pupuilua mutta onneksi se oli vain hetkellinen ekaa kertaa ilman ehkäisyä vaihe ja puhuttiin miten jännittävää aikaa tää on :) Mulla on nyt kp 7 ja en tiedä onko nää nyt sit jotai munasolun kasvukipuja vai mitä kun vatsaa juilinut päivittäin tyhjennysvuodon jälkeen..

Meilläkin ois tuparit tulossa tuossa alkusyksystä ni toisaalta ois kiva kun sais kavereiden kanssa ottaa mutta ois se toisaalta ihanaa päästä yrittää salaamaan tilaansa jos plussaa ennen sitä sais :) Myös työkavereiden kanssa reissua laivalle tulossa niin oman alan immeisten kanssa saattaa olla vähä hankalampaa :D
 
Mä oon todella huono salaamaan asioita yhtään keneltäkään. Oon jo vuoden puhunu ympäriämpäri vauvakuumeesta ja ties mistä. Luultavasti plussasta kerron kaikille heti kun sen nään. Harmittaa periaatteessa olla tällanen hölösuu ku sit jos en raskautuiskaan ja ihmiset juoruu ja ihmettelee.

Nyt on edelleen ihan oudot olot käynnissä. Odotan et kuukautiset alkaa hetkenä minä hyvänsä vaik mitään ei kuulu eikä näy.
 
Tuota royal geleeta testaan nyt vaan ihan mielialaongelmien takia. Ei tosiaan mitään ihan halpaa ole, mutta mielummin testaan jotain luonnollisempaa kuin esimerkiksi mielialalääkkeitä ja hedelmällisyyden lisääntyminen on vaan kiva lisä.

Itse pitäisin raskauden salassa mahdollisimman pitkään. Toki läheisimmille voi kertoa jo aikaisemminkin, mutta plussatessa tuskin kerron kun vain miehelle ja ehkä yhdelle läheiselle ystävälle. Ennen esikoista sain yhden keskenmenon niin se teki varmaan myös aremmaksi kertomisen suhteen. Ehtiihän sitä sitten myöhemminkin kertoa ja jossain vaiheessa huomataankin. Tuntuu vaan että itsellä saattaa maha pullahtaa näkyville melko aikaisin niin voi olla ettei kovin pitkään salailla.
 
Oon kans miettinyt että mahdollisen keskenmenon takia haluaisin pitää salassa mahollisimman pitkään, ainakin ne ensimmäiset 3kk. Mulla varmaan toi maha näkyy myös nopeesti, tosin en usko et kukaan miettii raskautta kun vähän väliä on ilma- ja ruokavauvoja IBS:n takia. Totta, onhan siinä yhteensä se 38 viikkoa aikaa kertoa :D
 
Täällä on nyt ehkä kp27 eli täs muutaman päivän sisällä pitäis tosiaan kuukautisten alkaa. Odottavan aika on tällä kertaa mennyt yllättävän nopeasti. Tuntuu että vastahan toi kierukka lähti, mut siitä tulee ens viikolla kuukausi. Oon kahden vaiheilla pitäiskö tehä raskaustesti varmuuden vuoksi ja jos sen teen nii onko se sit huomenna vai myöhemmin. Odotan negaa mut toivon plussaa :)
 
Tein sit hölmönä tänää testin ja negatiivinenhan se oli eli eiköhän ne menkat ala parin päivän sisällä sit ja nää on jotain ekan luomukierron kiukutteluita.
Vauvakuume laittaa tekemään kaikkea hölmöä. :D No toivotaan että menkat alkais pian ettei tarvitse kovin kauaa kärvistellä. Uusi kierto, uusi mahdollisuus. Viehän se oman aikansa että kierto tasaantuu.

Mulla kp 7 ja melko aktiivista ollut miehen kanssa, vaikka ovulaatio onkin vasta viikon päästä. Tuleepahan harjoiteltua. :D Mies ei ole yhtään kysellyt missä kohtaa kiertoa mennään. Yleensä varmistelee, että koska ovis on vai onko ollut jo, että täytyykö käyttää kumia. Josko hänkin olisi nyt lämpenemään päin vauvan suhteen.
 

Yhteistyössä