Viimeisen kerran rintaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Typerys.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Typerys.

Vieras
Jaahas. Tässä sitä nyt ollaan. Tyttö on kohta vuoden. Viimeiset viikot olen imettänyt enää aamuisin. Tänä aamuna ei enää huolinut. Tähän ajattelin lopettaa. Onpa haikea olo.

Mutta miten käytännössä???
Rinnat ei tunnu kuin hieman täysiltä, mutta tuleeko niistä kiristävät ja puristavat ja pitääkö niitä yrittää lypsää tyhjiksi? En omista rintapumppua enkä ole koskaan lypsänyt käsin. En edes tiedä miten se tapahtuu... hassulta kuulostaa, mutta siis, jos en lypsä/pumppaa, niin häipyykö se maito sieltä rinnoista jonnekin itsekseen :)

itse en nyt tiedä, minulla ei vielä ajankohtaista, mutta jos pumppaisit sen pois, niin eikö rinnat taas saa ärsytyksen ja rinnat täyttyy lisää parin tunnin päästä..?

Niin, siis tyhjiksi ei kannata pumppailla. Jos tulee tosi epämukava olo (kiristää, kuumottaa jne.) niin kannattaa yrittää käsin vähän lypsää, sen verran että olo helpottuu.

Itse lopettelin äskettäin imetyksen lapsen ollessa 1 v 2 kk. Loppuvaiheessa imetin vain kerran päivässä, joten maidoneritys väheni lopussa asteittain. Pari päivää vikan imetyskerran jälkeen pumppasin toista rintaa kerran kun tuntui pientä kiristystä, mutta vain sen verran että kiristys helpotti. Muuten maidot häipyivät johonkin ihan itsestään :)

Lopetin muutama viikko sitten 1,3veen imetyksen (silloin itsekin täältä aiheesta kyselin). Minä pumppailin viikon verran n. kerran vuorokaudessa ihan vähän pois, sillä rinnat tuntuivat tosi kipeiltä ja muhkuraisilta (koko viikon silti jomotteli). Sitten maidon tulo yhtäkkiä vaan loppui ja rinnat löystyivät ja muuttuivat kivuttomiksi.

Jollain tapaa ehkä hieman pitäisi pumpata ettei tule tulehdusta.

Minulla on nyt toinen lapsi imetyksessä, mutta esikoisen kanssa lopetettiin imetys kun hän oli 1v1kk. Jätin aina yhten imetyksen viikossa pois ja viimeisenä jätettiin juuri tuo aamuimetys. Minulla ei tullut tukalaa oloa missään vaiheessa vaan maito oli tasaisesti vähentynyt sitä mukaa kun imetyksetkin. Edes tuon viimeisen imetyksen jälkeen eivät täyttyneet täysiksi, ei siis tarvinnut pumppailla tai mitään. Olen onnellinen että lopetus kävi näin helposti. Mutta suosittelisin minäkin että jos on tukalaa oloa ja rinnat ihan täydet niin kannattaa tosiaan lypsää vain sen verran että helpottuu olo hieman koska tosiaan jos liikaa pumppaa niin aina vain sitä maitoa lisää tulee...

Minulle ainakin kokenut neuvolatäti (itsellään kolme lasta) opasti, että pitää vähentää yksi imetyskerta per viikko. Sillä systeemillä siis saa vierotettua sekä vauvan että äidin ja äidin rinnat ei sillä tavalla sairastu esim. rintatulehdukseen tai muutoin tunnu oudolta, kun vähentäminen tapahtuu asteittain. Viimeiseksi voi vierottaa esim. iltaimetyksen, jos tuntuu, että se on lapselle tärkein imetyshetki päivässä.

Kiitos neuvoista :)
vieroitus on jo tehty eli siihen en tarvinnutkaan vinkkejä.
Eipä kiristä tai purista vieläkään vaikka viimeisestä imetyksestä on jo puolitoista vuorokautta. Mutta yritetään lypsää sitten hieman, jos alkaa liian tukalaksi käymään.

Minäkin lopetin n. 2 vuorokautta sitten tytön 1v3kk imetyksen. Tänä aamuna oli toinen rinta hieman kipeänä muttei kuitenkaan niin paljon että olisin sitä ruvennut pumpaamaan. Nyt vähitellen alkaa tuntua pehmeimmiltä ja rennommilta rinnat. kai se maito sieltä johonkin katoaa. Ihmeellistä. Vähän haikea on kyllä fiilis. Vaikka kovasti halusin jo lopettaa imetyksen niin nyt on sellainen olo että oisko pitänyt vielä jatkaa. Tyttö ei ole moksiskaan, taitaa siis äidille olla kovempi paikka. Hyvää kesää kaikille=)

Yhteistyössä