Viimeinen pisara! (tk-palveluista kyse)

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Kopsaan päivällä tänne kirjoittamani viestin eka tähän;

siis, minä, kylmähermoinen sairaanhoitaja, säikähdin ihan julmetusti. Tää oli viides kerta pienen elämän aikana, kun saa tollasen kohtauksen. Alkuun on vaan nenä pikkasen tukkoinen ja siihen annan keittosuolaa tai jään seurailemaan..Sit se alkaa "röhkiä" ja öhisee ja yrittää saaha happea ja rohisee ja kohisee ja pihisee..sit näyttää sille että nenä menee ihan totaalisen tukkoon ja sit se alkaa itkeskellä kunnes se muuttuu semmoseksi paniikin omaiseksi kiljumisen ja karjumisen välimalliksi ja lapsi on ihan punanen ja väsyksiin asti huutaa.. Allergiajuttuihin tän epäilen liittyvän. Ja soitin päivystykseen "paniikissa" niin ne vaan sano, että katotaas millon täällä on aikaa...sain ajan 13.40...

Ja neuvolassa kun puhun tosta (nytkin soitin sinnekin), ne ei ota kantaa. Kuulemma ihan oikein hoidan kun höyrytän + keittosuolaa + nasolinia annan...

Käytin pojan päivällä TK lääkärillä, koska meillä on syyskuun alussa vasta yksityiselle allergologille saatu aika ja toisekseen se on 270 km:n päässä, joten sinne ei ihan tuosta noin vaan lähdetä näytille. TK lääkäri oli kerrankin suomalainen, nuori, ilmeisesti "kesähommissa" oleva tyttönen (sanon näin koska oli selkeästi nuorempi kuin minä ja itsekin olen "vasta" 28v).. Kuunneltuaan pojan allergiaan viittaavat oireet ja tämän päiväisen kohtauksen josta tuossa teille kerroin.. Niin hän otti kännykän ja soitti jonnekin. En tiedä minne. Hän esitteli ensinäänkin asiakkaansa, eli minun poikani TYTTÖNÄ tälle kenelle soitti ja sit kysäisi; Tääl nyt vaan on semmonen vähän allergisen tuntunen tyttö, jolla aina menee vähä nenä tukkeeseen.. Että mitä pitäs tehä..?". No hetken se kuunteli sieltä toisesta päästä puhetta, jota mie en valitettavasti kuullut..Ja sit puhelun lopetettua käski meidät kotiin. Sen kummemmin lasta tutkimatta. :o Mie olin ihan, että häh. Turhaanko irrottelin turvakaukalosta pois ja kaivelin rintakehän paljaaksi, kun hän ei edes kuunnellut tai katsellut lasta.. :o

Jotta olipa taas reissu. Vahvistaa aina vaan enemmän minun käsitystä tk-lääkäreiden osaamisesta, varsinkin allergisten lasten asioissa.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
tommostahan se tk-toiminta juurikin on, siksi niitä sanotaan ARVAUSKESKUKSIKSI. mutta ettei edes vaivautunut tutkimaan.. se ois ollut jo mullekin liikaa.

Joo siis oishan luullut, että edes jotain kohtaa katsoo lapsesta, mutta ei. Esim suuhun ois voinu kurkata tai nenään/korviin tai kuunnella keuhkoja....

Pakko kertoa. Kerran pojallani oli 40 asteen kuume ja paha ripuli, ei syönyt, ei liikkunut. Nukkui vaan. Kuume oli kestänyt jo viikon, joten soitin päivystykseen. Puhelimeen vastannut sairaanhoitaja käski tulla käymään. Menin ja jonotettuamme lääkäri pyysi sisään. Kysyi tarviiko äiti sairaslomaa. Vastasin etten tarvii, sillä olen kotona. Lääkäri siihen, että mitä te täällä sitten teette, eikä suostunut tutkimaan lastani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko kertoa. Kerran pojallani oli 40 asteen kuume ja paha ripuli, ei syönyt, ei liikkunut. Nukkui vaan. Kuume oli kestänyt jo viikon, joten soitin päivystykseen. Puhelimeen vastannut sairaanhoitaja käski tulla käymään. Menin ja jonotettuamme lääkäri pyysi sisään. Kysyi tarviiko äiti sairaslomaa. Vastasin etten tarvii, sillä olen kotona. Lääkäri siihen, että mitä te täällä sitten teette, eikä suostunut tutkimaan lastani.

:o näitä on just semmosia tapauksia missä pahimmassa tapauksessa joutuu lööppeihin kun lapsi on menny toiseen paikkaan. :(

vaatikaa sitä hoitoa. pysykää siellä odotushuoneessa siihen asti että saatte palveluu mistä te maksatte. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mee ihmeessä yksityiselle. Arvauskeskus on arvauskeskus.

Joo siis en tähän hätään saanu aikaa yksityisen puolelle... :kieh: Taitaa kaikki olla kesälomillaan noi lääkärit. Ja sit meitä hoitava lääkäri on Hkissa asti ja sinnekin on vähä turhan pitkä matka joka kerta lähteä.. Hoidellaankin puhelimella/sähköpostilla/valokuvilla jonkun verran noita asiointeja hänen kanssaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mee ihmeessä yksityiselle. Arvauskeskus on arvauskeskus.

Joo siis en tähän hätään saanu aikaa yksityisen puolelle... :kieh: Taitaa kaikki olla kesälomillaan noi lääkärit. Ja sit meitä hoitava lääkäri on Hkissa asti ja sinnekin on vähä turhan pitkä matka joka kerta lähteä.. Hoidellaankin puhelimella/sähköpostilla/valokuvilla jonkun verran noita asiointeja hänen kanssaan..

Yksityiselle ei todellakaan välttämättä pääse sen helpommin kuin muuallekaan. Meidän kuppaisessa pikku kaupungissamme on tuo yksi ja ainoa yksityinen lääkäriasemakin nykyään niin tukossa, ettei ole itsestään selvyys "hädän hetkellä" sinne saada aikaa. Valitettavasti.

Siis ei hele...
Soita jonneki, mikä se ny on ,. potilasasiamies, tai kuntasi joku ylempi taho.. Ei jumalauta lapsia hoideta soittamalla diagnoosia toiselta lääkäriltä...
Jos itse pärjäättekin, nehän tappaa tuolla menolla jonkun joskus..

" hei täällä lääkäri x , mulla makaa tässä setä pedillä ja sillä on naama sininen ja sen pulssia ei tunnu ja se ei hengitä, mahtaako se olla sairas"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ei hele...
Soita jonneki, mikä se ny on ,. potilasasiamies, tai kuntasi joku ylempi taho.. Ei jumalauta lapsia hoideta soittamalla diagnoosia toiselta lääkäriltä...
Jos itse pärjäättekin, nehän tappaa tuolla menolla jonkun joskus..

" hei täällä lääkäri x , mulla makaa tässä setä pedillä ja sillä on naama sininen ja sen pulssia ei tunnu ja se ei hengitä, mahtaako se olla sairas"

Minusta tuo ihme puhelimella soittaminen oli tosi outoa, varsinkin kun kyseinen lääkäri ei edes tutkinut lasta sen tarkemmin.. Eikä mielestäni (kai) mikään niin ihme tilanne ollut, että tarviis kysellä ylemmältä taholta apuja... :o

Tosi kummallinen ja ikävän kuuloinen tapahtuma :/ , vaikka hyvähän se on, jos kysyy apua muualta, jos ei itse osaa sanoa mitään. MUTTA olisi kuvitellut lääkärin kertovan sinulle mihin soittaa ja miksi ja mitä se toisessa luurissa oleva henkilö kertoi....

Yhteistyössä