Viime vuoden marjoja pakkasessa, mitä niille tekis?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Löytyi puolukkaa ja mansikkaa monta rasiaa pakasteen kätköistä ja pitäis raivata tilaa uusille (anoppi kuskaa niitä kuitenkin...). Puolapuuroa ajattelin tehdä, mutta mitä muuta? Antakeehan tulla ohjeita! Marjoja on PALJON :)
 
"Ken"
Seuraavassa erilaisten elintarvikkeiden keskimääräisiä säilyvyysaikoja:
•marjat 10-12 kk
•kasvikset 10-12 kk
•yrttimausteet 4-6 kk
•juuresraaste 3-4 kk
•naudanliha 8-10 kk
•lampaanliha 8-10 kk
•sianliha 3-6 kk
•siipikarja 3-6 kk
•jauheliha 1-2 kk
•kalat 1-3 kk
•leivonnaiset 1-9 kk
 
"aloittaja"
[QUOTE="Ken";26990350]Seuraavassa erilaisten elintarvikkeiden keskimääräisiä säilyvyysaikoja:
•marjat 10-12 kk
•kasvikset 10-12 kk
•yrttimausteet 4-6 kk
•juuresraaste 3-4 kk
•naudanliha 8-10 kk
•lampaanliha 8-10 kk
•sianliha 3-6 kk
•siipikarja 3-6 kk
•jauheliha 1-2 kk
•kalat 1-3 kk
•leivonnaiset 1-9 kk[/QUOTE]

Eli niitä marjoja voi vielä käyttää, siksi täällä kyselenkin. :)
 
"vieras"
Mulla oli viime kesänä saatua mustaherukkaa maijallinen pakasteessa ja nyt keittelin mehuksi kun totesin että ei niitä marjoina tule kuitenkaan syötyä. Ja paha minä laitoin puolet mehustakin pakkaseen - mitään vikaa ei mehussa ollut. Tosin pakastemarjoista tulee vähemmän/laimeampaa mehua.
 
"mari"
[QUOTE="Ken";26990350]Seuraavassa erilaisten elintarvikkeiden keskimääräisiä säilyvyysaikoja:
•marjat 10-12 kk
•kasvikset 10-12 kk
•yrttimausteet 4-6 kk
•juuresraaste 3-4 kk
•naudanliha 8-10 kk
•lampaanliha 8-10 kk
•sianliha 3-6 kk
•siipikarja 3-6 kk
•jauheliha 1-2 kk
•kalat 1-3 kk
•leivonnaiset 1-9 kk[/QUOTE]

mansikka on jo yli 12kk ollut pakkasessa.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Ken";26990466]En suosittele käyttöä, mut oman fiiliksen mukaan, tietty.[/QUOTE]

Tuskin ne siinä ekstrakuukaudessa yhtäkkiä pilaantuu syömäkelvottomiksi.

Ja kyllä minäkin aika tarkka olen noiden suositusten kanssa, tuntuu että mitä vanhempia ihmiset on, sitä hövelimmin he niihin suhtautuu. Anoppi kauhisteli kun heitettiin kaksi vuotta vanhaa hirvenlihaa roskiin... :D
 
[QUOTE="Ken";26990381]Kerran pakastettua ja sulatettua elintarviketta ei todella tulisi pakastaa uudelleen.[/QUOTE]

Kyllä muuten kypsennetyt pakasteet voi pakastaa uudelleen, ei valmista ruokaa tarvitse heittää roskiin jos siihen on käyttänyt esim. pakastevihanneksia. Myös pakastetusta jauhelihasta tehdyn makaronilaatikon voi pakastaa, ilman että aiheuttaa mitään ongelmia...

Ja mikäli ap tekee vaikkapa mansikka-puolukkapiirakkaa pellillisen, senkin voi paloitella pakastimeen vierasvaraksi...
 
Viimeksi muokattu:
meillä syötäis vielä
[QUOTE="aloittaja";26990622]Tuskin ne siinä ekstrakuukaudessa yhtäkkiä pilaantuu syömäkelvottomiksi.

Ja kyllä minäkin aika tarkka olen noiden suositusten kanssa, tuntuu että mitä vanhempia ihmiset on, sitä hövelimmin he niihin suhtautuu. Anoppi kauhisteli kun heitettiin kaksi vuotta vanhaa hirvenlihaa roskiin... :D[/QUOTE]

Minä olisin syöttänyt vähintään koirille, jos en olisi itse syönyt. Tosin itse kyllä syön melkeinpä kaiken pakkasesta, olkoonkin ollut siellä jo tosi kauan (eli yli suositusten). Ikinä ei ole mitään tullut (toki voihan joskus tullakin, mutta mitä??). Syödään myös jääkaapista päiväyksen ylittäneitä ruokia, kunhan ei haise/ole homeessa.
 
"ilona"
Minä teen aina joka kesä niin että laitan aina edellisvuoden marjat pakastimesta mehuksi ihan surutta. Sekaan vaikka raparperia niin tulee nekin käytettyä. Sekin kun on parhaimmillaan alkukesästä, loppukesästä menee vielä mehussa. Meille kun työntää sukulaiset niitä marjoja vaikka itselleni riittäis mansikat ja omat viinimarjat niin tahtoo aina talven jäljiltä olla niitä marjoja enempi tai vähempi.
 

Yhteistyössä