Viikonpäiviin sidottuja ruokaperinteitä

Onko teillä nyt tai joskus ollut jotain tiettyjä ruokaperinteitä aina samana viikonpäivänä?

Aloin miettiä tuota, että lapsuudessani niitä oli, mutta enää ei ole. Kun olin ihan pieni, meillä oli mummolassa aina lauantaisin uunilenkki (joo se kauhistus jossa juustosiivuja viilloissa). Sitten kun olimme mökillä kaikki viikonloput, söimme joka lauantai ohrapuuroa. Se laitettiin uuniin kun mentiin saunaan, ja saunottiin monta tuntia, ja puuro syötiin iltapalaksi saunan jälkeen.
 
"vieras"
Meillä oli tapana sunnuntaisin syödä pitkän kaavan mukaan ja pääruuaksi lihaa ;)

Samalla tavalla kyllä huomaan itsekin viikonloppuisin kokkaavan poikkeuksena se että jälkkäriä on sekä la että su ja yleensä la on se ruuanlaittopäivä
 
meilki
meillä oli lauantaina pinaattikeittoa aamupalaksi. nykyään on lauantaina usein spagettia ja jauhelihakastiketta, ruuaksi siis. ja perjantai on "ei-oikeeta ruokaa" päivä eli syödään eineksiä...
 
Lapsuudessa oli karjalanpaisti aina sunnuntaisin. :p :)
Meillä ei ole tiettyinä päivinä mitään tiettyjä ruokia.
Viikonloppuna ehkä tehdään enemmän sellaisia aikaa vieviä ruokia.
 
"neiti"
lapsuudenkodissani syötiin sunnuntaina aina kolmen lajin illallinen :) eli alkukeitto / salaatti, pääruoka (liha/kala) ja jälkiruoka. illallispöydässä kuunneltiin klassista musiikkia tai kuorolaulua :). jäi ihanat muistot yhteisistä ruokailuista ja aion omallekin lapselle järjestää vastaavia elämyksiä, kunhan se vähän kasvaa.
 
"hmmm"
Meillä oli lapsena aina sunnuntai aamuisin suklaapuuroa, nam! Vieläkin muistan sen suklaapuuron ja Tao Taon yhdistelmän ;) Muuten ei ollut mitään tiettyä perinnettä, muuta kuin juhlapyhien suhteen..

Nykyisin ei ole mitään perinnettä oman perheen kesken tai ehkä sitä ei vaan itse huomaa? Itse tehty pitsaa syödään joskus viikonloppuisin, koskaan ei viikolla jakseta sitä tehdä, mutta ehkä se on ainoa sellainen juttu minkä omat lapset muistavat myöhemmin..
 
meillä
Meillä on joka viikko joko perjantaina tai lauantaina "herkkuruokapäivä" eli käydään hakemassa hampurilaisia/ pitsaa/ kebabia tai tehdään itse tortilloja/ pitsaa/ tacoja.
 
Laulava Lomittaja
Meillä ei ole mitään tuollaista,mutta lapsena oli joka sunnuntai karjalanpaistia ja muussia ja lauantaisin broilerin koipireisiä riisin kera.Sunnuntaisin oli usein jälkkäriksi suklaakiisseliä.
 

Yhteistyössä