Viikonloppu äitejä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huili

Vieras
Minusta taitaa näillä näkymin tulla sellainen. lapsella on ikää 2v ja olemme hänen isänsä kanssa eronneet vuosi sitten. Aloitin itse vastuullisemmat työt hiljattain ja työaika on aina iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Toki pari vapaa päivää on viikossa, mutta ne harvemmin sattuvat edes peräkkäin.

Lapsen isä taas käy säännöllisessä päivätyössä ja omistaa auton. Isä asuu lähempänä hoitopaikkaa ja hänellä on auto elämää helpottamassa. Jos lapsi asuisi kanssani niin hän olisi viitenä/kuutena päivänä viikosta yötä hoitopaikassa ja matkat kulkisimme julkisilla kulkuneuvoilla jolloin pelkästään jo matkoihin menisi päivässä 3-4h.

Olemme "harjoitelleet" tällaista elämänrytmiä jo jonkun aikaa. Isä haluaa viettää lapsen kanssa enemmän aikaa kuin jokatoinen viikonloppu ja se on sotkenut tosi pahasti minun työssä käyntiä, lapsen rytmejä. On ollut hankala sinnitellä parin tunnin yöunilla kun hoitopäivän kuviot muuttuvat, isä ei tätä järjestelyä ole ymmärtänyt, että lapsi on hänellä sen jokatoinen vkl eikä milloin sattuu vaan minun pitää hänen oikuistaan kärsiä.

Lapsne isä siis ehdotti josko lapsi muuttaisi hänen luokseen, olen sulatellut asiaa mielessäni ja ajattelin suostua. Olen aina rakastanut kovaa työntekoa ja nyt saisin siihen mahdollisuuden, vapaa päivinä tietenkin voisin lapseni kanssa olla. Viikonloppuisin kun hän olisi minulla niin hän joutuisi olemaan pari yötä hoidossa kumminkin...

Mihinköhän olen ryhtymässä..

Sori, mut ei vaan voi ymmärtää miten 2-vuotiaan äiti laittaa kovan työnteon ja vastuulliset työtehtävät sen eelle et vois asua ja elää yhessä oman lapsensa kaa? Ei vaan istu mun arvomaailmaan... Mut varmasti lapsella on hyvä elämä isänsäkin kanssa, sua vaan voi jälkeenpäin kaduttaa ja kovasti, lapsi on pieni vaan kerran... =(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Sori, mut ei vaan voi ymmärtää miten 2-vuotiaan äiti laittaa kovan työnteon ja vastuulliset työtehtävät sen eelle et vois asua ja elää yhessä oman lapsensa kaa? Ei vaan istu mun arvomaailmaan... Mut varmasti lapsella on hyvä elämä isänsäkin kanssa, sua vaan voi jälkeenpäin kaduttaa ja kovasti, lapsi on pieni vaan kerran... =(

Mutta isällä ei oikeutta asua lapsensa kanssa?? Äidin oltava kotona, mistä syystä tarkalleen?

Siis tarkotin, et isällä ja lapsella kyllä oikeus toisiinsa ja äitillä omiin valintoihinsa, mut äitinä ettisin toisenlaisen työn, koska mä en vois asua erillään lapsestani. Ap ilmeisesti voi, joten heille varmaan ratkasu sopii.

siis oikeasti laittiasitko sä sen silloinkin yöksi hoitoon kun sun luona?????????????
sitä mä en ymmärrä..ei kai sen ole sitten pakoo olla jsut sen joka toinen vikkonloppu vaan miksette voi sopia että lapsi on sinulla aina silloin kun vapaata?
minä en voiis laittaa työntekoa lasten edelle, mutta jokaisen oma asia..

Jos järjestely lapsesi isälle käy ja onhan se lapsenkin kannalta parempi että on säännölliset ajat elämässä, eli tässä tapauksessa asuminen isän luona olisi "parempi". En tarkoita tällä että olisit huono äiti, päin vastoin, olet hyvä äiti joka ajattelee lapsensa parasta ja haluat suoda tälle järjestyksen elämään, kun itselläsi on epäsäännölliset työajat. En ymmärrä miksi aina äidin pitäisi hoitaa lapsia kun ero sattuu, onhan ne lapset isänkin lapsia. Paljon voimia ja haleja sinulle päätökseesi. Aina sattuu niitä kieroon katsojia jotka sanovat pahasti, mutta älä välitä niistä, tämä on sinun elämääsi ja olette yhdessä lapsen isän kanssa päättäneet asiat lapsen parast ajatellen!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:

Minun työvuoroni aikana veisin lapseni klo 15.00 hoitoon. Omat vuoroni kestävät 15.30-24/03 saakka joten hakisin lapsen tästä riippuen klo 09-11.30 pois ja veisin taas hoitoon klo 15.00.. Ilmeisesti parempi jopa näin kuin, että lapsi asuisi isänsä luona? En ole koskaan kuumeillut vauvoista taikka lapsista, lapsen isä taas on toista maata. Olemme ilmeisen nurinkurisia arvomaailmoiltamme. Mutta ei tässä mielestäni ole kyse lapsen hylkäämisestä, vai onko sun mielestä? Missä vaiheessa lakkaan näkemästä lapseni kasvavan?

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
siis oikeasti laittiasitko sä sen silloinkin yöksi hoitoon kun sun luona?????????????
sitä mä en ymmärrä..ei kai sen ole sitten pakoo olla jsut sen joka toinen vikkonloppu vaan miksette voi sopia että lapsi on sinulla aina silloin kun vapaata?

Mitä sä et nyt ymmärrä? Sitä, että olen viikonloput töissä? Silloin lapsi menee kyllä hoitoon. Sanoinhan että tapaamiset, lapsen kanssa oleminen on jokatoinen viikonloppu ja minun VAPAAPÄIVINÄ. Ja isänsä haluaa liihottaa sen jotatoinen viikonloppu niin minkä minä sille oikeastaan voin?

Oma anoppinikin oli viikonloppu äiti mieheni pikkusisaruksille ja hyvin he elivät ja kasvoivat myös isällään. Ei se rakkaus katoa vaikka lapsen kanssa ei joka päivä näkisikään. Kirjoituksesi perusteella olette hyvissä väleissä lapsen isän kanssa, hyvä niin, pitäkää hyvät ja lämpimät välit toisiinne jo lapsen kannalta :)

Alkuperäinen kirjoittaja ole ylpeä viikonloppu äiti :):
Jos järjestely lapsesi isälle käy ja onhan se lapsenkin kannalta parempi että on säännölliset ajat elämässä, eli tässä tapauksessa asuminen isän luona olisi "parempi". En tarkoita tällä että olisit huono äiti, päin vastoin, olet hyvä äiti joka ajattelee lapsensa parasta ja haluat suoda tälle järjestyksen elämään, kun itselläsi on epäsäännölliset työajat. En ymmärrä miksi aina äidin pitäisi hoitaa lapsia kun ero sattuu, onhan ne lapset isänkin lapsia. Paljon voimia ja haleja sinulle päätökseesi. Aina sattuu niitä kieroon katsojia jotka sanovat pahasti, mutta älä välitä niistä, tämä on sinun elämääsi ja olette yhdessä lapsen isän kanssa päättäneet asiat lapsen parast ajatellen!

Kiitos! Näemmä ihmiset osaavat lukea rivien välistä kaiken muun kun on kyse lapsen ja äidin "erosta". Isä ei tunnu olevan arvossa kenellekkään. Lapsen parast aajatellen, tietetenkin. Kummastelen todella näitä asenteita! Kiitos kannustuksesta sinulle, ihanaa kun löytyy ihmisiä jotka osaavat nähdä asiat niin kuin ne ovat :) Kiitos kaunis! :)

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:

Pikkasen syyllistävää tekstiä!!!!! MIKSI?? Huhu, kohta ropisee muiltakin kapeakatseisilta..Minusta järjestely kuulostaa ihan kohtuulliselta, isälläkin tietysti pitää olla omaa aikaa.

juu mä ymmärsin tosta ekasta tekstistä, että olis myös sinun luona olo viikonloppuina yöt hoidossa!
sitä mä en olisi ymmärtänyt.
mutta olen kyllä sitä mieltä että tottakai tuossa tapauksessa lapsen on parempi asua isällään, minusta henk.koht ei olisi siihen vaan vaihtaisin työtä!
jotenkin toi joka toinen viikonloppu tuntuu niin vähältä, on sitten kyseessä isä tai äiti, sivust aseurana koko ajan kuinka mies ikävöi poikiaan.

Lapsen edun mukaanhan aina pitäisi toimia. Ja jos isä on yhtä lailla vastuunsa kantava vanhempana kun äiti, niin miksei lapsi voisi asua isänsä kanssa.
Se on taas asia erikseen miten äiti pystyy elämään elämäänsä niin ettei lapsi kuulu siihen ihan jokapäiväisesti.

Kaikkea hyvää teille ja voimia päätöksentekoon, toivottavasti päädytte kaikkia osapuolia tyydyttävään sopimukseen :hug: :)

Alkuperäinen kirjoittaja miisku harmaana:
juu mä ymmärsin tosta ekasta tekstistä, että olis myös sinun luona olo viikonloppuina yöt hoidossa!
sitä mä en olisi ymmärtänyt.
mutta olen kyllä sitä mieltä että tottakai tuossa tapauksessa lapsen on parempi asua isällään, minusta henk.koht ei olisi siihen vaan vaihtaisin työtä!
jotenkin toi joka toinen viikonloppu tuntuu niin vähältä, on sitten kyseessä isä tai äiti, sivust aseurana koko ajan kuinka mies ikävöi poikiaan.

Kas kun aina ei vaan voi valita milloin se unelma käy toteen. Rahalla tässä yhteiskunnassa pelataan ja se ei taatusti helpota tulevaisuudessa. Lapselle on saatava pesämuna hänen lähtiessä kotoa ettei mene yhtä hankalaksi itsenäisen elämän aloitus ja viettäminen kuten minulla joskus. Itse olen joutunut sinnittelemään liian pitkään sanoakseni ei tälle työlle. Isänsä ei taas moiseen ryhdy, säästämään lapsen tulevaisuutta varten. Minä maksan elatusmaksut, lapsilisät menee isälle, maksan puolet hoidosta ja säästän lapsen tulavisuutta varten minkä milloinkin pystyn. Isälle elatustuen maksaminen on ollut silkkaa pakko pullaa, "minun menojeni rahoittamista".

Ja kuten sanoin, olemme nurinkurisia. Lapsen isä on "äiti" ja toisinpäin.. Mutta en minä tästä syyllisyyttä tule tuntemaan, en menetä lapsen lapsuudesta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Lapsen edun mukaanhan aina pitäisi toimia. Ja jos isä on yhtä lailla vastuunsa kantava vanhempana kun äiti, niin miksei lapsi voisi asua isänsä kanssa.
Se on taas asia erikseen miten äiti pystyy elämään elämäänsä niin ettei lapsi kuulu siihen ihan jokapäiväisesti.

Kaikkea hyvää teille ja voimia päätöksentekoon, toivottavasti päädytte kaikkia osapuolia tyydyttävään sopimukseen :hug: :)

Kyllä minä uskon tämän olevan ainoa ratkaisu tähän. Ja älkää nyt tuomitko, mutta en koe tarvetta olla lapseni kanssa päivittäin. Ei minulta mene hänen lapsuus ohitse niin kuin joku jostain syystä väitti?! Työssä pitää "aina" olla hälytysvalmiudessa joten se vapaa-aikakin on mitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Mun paras kaveri päätyi juuri työaikojensa takia siihen että lapset jäivät isälleen (silloin kauan sitten ). Se oli ehdottomasti paras ratkaisu heidän lapsille.

Haluaisitko kertoa vähän taustoja? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huili:
Mun paras kaveri päätyi juuri työaikojensa takia siihen että lapset jäivät isälleen (silloin kauan sitten ). Se oli ehdottomasti paras ratkaisu heidän lapsille.

Haluaisitko kertoa vähän taustoja? :)

Lapset olivat muistaakseni 4 ja 6, ystävälläni epäsäännöllinen työ (johon kuuluu jonkin verran reissaamista ), miehellään normaali 8-16 työ. Ihan järkisyistä päätyivät siihen, että lapset jäivät isän kanssa asumaan, ei sen kummempaa.

Asianomaisille asia oli selvä mutta muille se tuotti loputtomiin "ongelmia" :whistle:

Lapset olivat muistaakseni 4 ja 6, ystävälläni epäsäännöllinen työ (johon kuuluu jonkin verran reissaamista ), miehellään normaali 8-16 työ. Ihan järkisyistä päätyivät siihen, että lapset jäivät isän kanssa asumaan, ei sen kummempaa.

Asianomaisille asia oli selvä mutta muille se tuotti loputtomiin "ongelmia" :whistle:
Kuulostaa järkevältä ratkaisulta heidänkin kohdalla.

Ihmettelen kyllä ihmisten asenteita.. Kun lapsen etu pitää laittaa kaiken edelle, työt vaihdettava "minä en ainenkaan" jne.. Mutta silti lapsen etua ei kumminkaan ajatella vaan lapsen on oltava siellä äidin kanssa tai muuten se kasvaa vähintäänkin solmuun. Lapsen etua tässäkin ajatellaan, mutta eipä sitä kaikki taas ajattel? Ja mistä tule eihmisten kummallinen tarve syyllistää? "En minä ainenkaan"

Alkuperäinen kirjoittaja Huili:

Kuulostaa järkevältä ratkaisulta heidänkin kohdalla.

Ihmettelen kyllä ihmisten asenteita.. Kun lapsen etu pitää laittaa kaiken edelle, työt vaihdettava "minä en ainenkaan" jne.. Mutta silti lapsen etua ei kumminkaan ajatella vaan lapsen on oltava siellä äidin kanssa tai muuten se kasvaa vähintäänkin solmuun. Lapsen etua tässäkin ajatellaan, mutta eipä sitä kaikki taas ajattel? Ja mistä tule eihmisten kummallinen tarve syyllistää? "En minä ainenkaan"

Niinpä.

Tässäkin tapauksessa ystävälläni oli kaksi vaihtoehtoa, joko vaihtaa alaa tai muuttaa Helsinkiin jos olisi omalta alaltaan halunnut päivätöitä.

Niinpä.

Tässäkin tapauksessa ystävälläni oli kaksi vaihtoehtoa, joko vaihtaa alaa tai muuttaa Helsinkiin jos olisi omalta alaltaan halunnut päivätöitä.

Muille se varmaan olisi "Niin helppoa"! Huoh :)

Lapsen muuttaminen isänsä luo kuulostaa mun korviin oikein hyvältä ratkaisulta. Ja ehkä saisit vaihdeltua työkavereiden kanssa vuoroja niin että sulla olisi mahdollisimman usein vapaata tapaamisviikonloppunasi, tai jos sinulla on viikolla vapaapäiviä niin voisitte sopia exäsi kanssa että vietät ne päivät lapsesi kanssa niin että hän menee sitten taas yöksi takaisin isänsä luo, jos sulla on kiertävä vuorolista niin ehkä noita vapaapäiviä voi ennakoida jo vähän aiemmin kuin silloin kun saat parin seuraavan viikon vuorot käsiin..

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Lapsen muuttaminen isänsä luo kuulostaa mun korviin oikein hyvältä ratkaisulta. Ja ehkä saisit vaihdeltua työkavereiden kanssa vuoroja niin että sulla olisi mahdollisimman usein vapaata tapaamisviikonloppunasi, tai jos sinulla on viikolla vapaapäiviä niin voisitte sopia exäsi kanssa että vietät ne päivät lapsesi kanssa niin että hän menee sitten taas yöksi takaisin isänsä luo, jos sulla on kiertävä vuorolista niin ehkä noita vapaapäiviä voi ennakoida jo vähän aiemmin kuin silloin kun saat parin seuraavan viikon vuorot käsiin..

Toki jos asia olisikin noin yksinkertainen :)
Mutta näillä mennään ja tällä hetkellä hyvillä mielin. Luultavasti tulevaisuudessakin ellei asia tuota ulkopuolisille ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja joku ottaa asiakseen puuttua ja neuvo akuinka hän tekisi tms. Muutoin asia onkin tarkemmin ajateltuna harvinaisen selvä :). kiitos kaikille :)

Yhteistyössä