viikon ikäinen ei nuku yöllä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti yhdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti yhdelle"

Vieras
Mitähän tässä vois tehdä kun meidän reilu viikon ikäinen vauva herää klo 23-24 eikä nuku sen jälkeen kuin vasta 4-5 aikaan aamulla ? Haluais vaan olla rinnalla koko ajan. Oon todella väsynyt kun en saa yöllä nukkua. :( Tiedän kyllä että vauvoilla ei ole yö - päivärytmiä mutta ei tää kivaa ole...

Tätä kesti noin viikon eli vaan jokin ohimenevä vaihe varmaankin. Itse pidin vauvaa illasta hieman pidempään hereillä,sitten nukutin rinnalle ja kun oli sikeässä unessa vaihdoin rinnan tilalle tutin. Nukuimme myös perhepedissä eli ei vaatinut itseltään täyttä heräämistä ja ylös nousemista kun vauva yöllä heräsi, otin vain lähemmäs ja rinnalle, siihen sitten lopulta nukahti. Ei onneksi huutanut eikä muutakaan, killitteli vaan hereillä. Viikon jälkeen heräämiset sitten loppui ja sen jälkeen ollaan menty 1 herääminen/yö :) Toivotaan että sielläkin olisi vain tuollaista ohimenevää. Mutta siis vauva vaan viereen (jos uskallat ja luotat itseesi ettet käänny vauvan päälle tms),rinta suuhun ja siinä saa itsekkin torkuttua vauvan mutustellessa :) Vauva saa olla äidin lähellä ja rinnalla vaikka koko yön,se rauhoittaa pikkusta ja luultavasti auttaa nukkumaankin, ainankin meillä tämä toimi. Molempien lapsien kohdalla :)

Ystävän vauva teki samaa ja syykin löytyi: rintamaito ei riittänyt. Antoi sitten kerran pullosta illalla korviketta ja vauva nukkui koko yön, kyse oli siis viikon ikäisestä vauvasta. Jatkossa piti pullon siinä rinnan lisänä ja hyvin meni :)

No kyllä pitäs maidon yöllä riittää kun riittää päivälläkin ja vauva kasvaa hyvin... Päivällä mukkuu kyllä 3-5h unia mut joku maaginen juttu tossa yössä ettei nuku.

Vauva nukkuu kyllä perhepedissä mutta en pysty imettämään kyljelteen joten pakko nousta istumaan...

Mikä siis ongelma, jos vauva on ainokainen ja voit päivällä nukkua. Kyllähän sitä nyt pitää asennoitua siten, että voi olla ettei nukkuminen ole kuten ennen. Ajan myötä rytmi muuttuu, jos muuttuu. Lapsetkin on yksilöitä, joille uni voi maistua paremmin päivällä.

Mmm-m, sellaista se on..
Sit nukut päivällä.
Ihan sellainen radikaali kokeilu vois olla sekin, että lähdet yöllä hetkeks vaunuttelee, tai pistät radion päälle

Kannattaa opetella sitä kyljellään imetystä vaan. Tuommoistahan se pikkuvauvan kanssa on. Haluaa syödä yöllä että varmistaa riittävän maidon tulon. Sinun pitää saada levätä ja syödä ja juoda riittävästi jotta sitä maitoa tulee. Tuossa vaiheessa varmaan käyt vielä ylikierroksilla etkä osaa käydä päivällä nukkumaan mutta kannattaa nukkua..
Vauvan voi antaa päivällä nukkua olkkarissa missä talon äänet yms kuuluu josko ei sitten nukkuisin niin pitkiä pätkiä. Se on selvää että jos päivällä nukkuu 5 tuntia niin tankkaaminen jää yölle.

Semmosia ap ne vastasyntyneet ovat ettei ne kysele kelloa eikä sitä huvittaako äitiä nukkua. Ei ne tajua vuorokauden aikaa jne vaan nukkuu ja syö just sillon kun tarve on. Toisilla se rytmi on alkuun nurin ja aikanaan alkaa kääntyä. Nuku päivällä kun vauvakin nukkuu. Omani oli jo alkujaan huono nukkumaan ikinä, heräili yötäpäivää ja nukku pätkissä. Sekin oli tosi uuvuttavaa.

Ap: niin se ystävänikin vauva kasvoi ja nukkui pitkiä päikkyjä, yötä vaan ei suostunu nukkumaan ennen kuin sai kuvun täyteen. Mutta anteeksi kun kerroin, luulin että halusit neuvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30511471:
Ap: niin se ystävänikin vauva kasvoi ja nukkui pitkiä päikkyjä, yötä vaan ei suostunu nukkumaan ennen kuin sai kuvun täyteen. Mutta anteeksi kun kerroin, luulin että halusit neuvoja.

Jos vauva haluaa tankkailla yöllä kun maito ei riitä niin ensisijaisestihan sen pitää sitten antaa tankkailla. Jos vauvan tainnuttaa yöksi korvikkeella niin ei se maito ikinä riitäkkään. Korviketta voi antaa sitten jos ei jaksa tai jos neuvolassa kehoiteyaan kasvun tms vuoksi sitä antamaan.

Unohda nuo korvikekommentit. Rytmi on vielä hakusessa. Se löytyy hiljalleen ja illalla voi hellästi koittaa pitää hereillä. Kun kasvaa ja nukkuu päivällä noin pitkiä pätkiä, niin maito riittää kyllä. Nuku itsekin päivällä. Onnea vauvasta:)

Nyt oikeasti- tuliko ihan yllätyksenä, että vauva valvottaa eikä nuku öitä ja itseä väsyttää? Missä pussissa sä olet elänyt oikein? Meillä ei nukuttua yöllä eikä päivällä eikä se kivaa ollut, mutta niin se vaan menee. Se on VAUVA. Ja 3-5 tunnin päikkärit kuulostaa aika luksukselta.

Kukin tyylillään. Itse olen sitä mieltä, että jos ei jaksa viikkotolkulla valvoa öitä, niin kannattaa kokeilla kaikki keinot. Ystävällä ei maitoa jostain syystä riittänyt, viikon ajan valvoivat yöt, mutta sitten ottivat pullon rintamaidon rinnalle ja niin jatkoivat imetysajan. Mutta valvo toki ap :)

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30511379:
Ystävän vauva teki samaa ja syykin löytyi: rintamaito ei riittänyt. Antoi sitten kerran pullosta illalla korviketta ja vauva nukkui koko yön, kyse oli siis viikon ikäisestä vauvasta. Jatkossa piti pullon siinä rinnan lisänä ja hyvin meni :)

Älä nyt hyvä ihminen anna tuoreelle äidille tuollaista neuvoa. Vastasyntyneen vauvan tehtävä on olla rinnalla melkein 24 h. Vauva tilaa maitoa ja näin maidon määrä lisääntyy. Jatkuvalla rinnalla ololla ei ole mitään tekemistä maidon riittävyyden kannalla. Ja tuttikin kannattaa tässä vaiheessa unohtaa jos haluaa oikeasti täysimettää. Eri asia jos haluaa antaa korviketta. Mutta tällöin täytyy muistaa, että se on suoraan verrannollinen rintamaidon määrän kanssa. Perhepeti on siinä mielessä hyvä, että äiti saa levätä vaikka vauva olisikin rinnalla. Alkuviikot vastasyntyneen kanssa kuluu tiiviisti vauva kainalossa, sellaista se biologia on.

Kukin tyylillään. Itse olen sitä mieltä, että jos ei jaksa viikkotolkulla valvoa öitä, niin kannattaa kokeilla kaikki keinot. Ystävällä ei maitoa jostain syystä riittänyt, viikon ajan valvoivat yöt, mutta sitten ottivat pullon rintamaidon rinnalle ja niin jatkoivat imetysajan. Mutta valvo toki ap :)

Vie ras: kaksi lasta olen kasvattanut, tiedän kyllä mitä se vauva-aika on. Toiselle riitti pelkkä rintamaito koko ajan, toiselle jouduin antamaan joskus kerran viikkoon korviketta, kun ei tullut itkusta muuten loppua. Imetys onnistui silti. Joskus on vaan niin, ettei se oma maito riitä eikä ole silloin mitenkään väärin antaa lisämaitoa. Mieluummin itse kokeilisin korviketta, kuin sinnillä valvoosin yöt, siinähäm sen näkisi onko kyse näläatä. Tai pumppaisin maitoa niin, että voisin ennen yötä antaa pullosta vauvalle masun varmasti täyteen.

Ei tuo yöllä valvominen välttämättä liity rintamaidon vähäisyyteen. Ehkä se johtuu siitä että, kyseessä on vain vastasyntynyt vauva. Meidän vauva nukkui huonosti ensimmäiset 2 kk, ja kyse ei todellakaan ollut maidon vähäisyydestä. Päinvastoin.

[QUOTE="äiti yhdelle";30511383]No kyllä pitäs maidon yöllä riittää kun riittää päivälläkin ja vauva kasvaa hyvin... Päivällä mukkuu kyllä 3-5h unia mut joku maaginen juttu tossa yössä ettei nuku.

Vauva nukkuu kyllä perhepedissä mutta en pysty imettämään kyljelteen joten pakko nousta istumaan...[/QUOTE]

Mulla oli sellanen laiskanlinna jossa pesin imetystyynyn kanssa yölläkin takiaisen kanssa. Vauva ei päässy putoamaan tyynypesästä vaikka itelle tuli unikin välillä. Torkuttiin siinä sitte molemmat, toinen tissi suussa. Ennenkun alko sujua kyljellä imetys jollon oltiin perhepedissä eikä öiset imuttelut nii häirinneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko nälkä;30511519:
Vie ras: kaksi lasta olen kasvattanut, tiedän kyllä mitä se vauva-aika on. Toiselle riitti pelkkä rintamaito koko ajan, toiselle jouduin antamaan joskus kerran viikkoon korviketta, kun ei tullut itkusta muuten loppua. Imetys onnistui silti. Joskus on vaan niin, ettei se oma maito riitä eikä ole silloin mitenkään väärin antaa lisämaitoa. Mieluummin itse kokeilisin korviketta, kuin sinnillä valvoosin yöt, siinähäm sen näkisi onko kyse näläatä. Tai pumppaisin maitoa niin, että voisin ennen yötä antaa pullosta vauvalle masun varmasti täyteen.

Jos kokeilee korviketta niin suurella todennäköisyydellä vauva on kyllä tyytyväinen. Johtuu siitä, että vauva huomaa maitoa olevan riittävästi jolloin hänen ei tarvitse enää "tilata" sitä. Sen sijaan, että yrittäisi saada vauvan tarpeita mukautettua oman (vanhan) elämän rymeihin niin kannattaa mieluummin itse sopeutua vauvan rytmiin. Varsinkin kun kyse on VASTASYNTYNEESTÄ. Ja kyseessä ainut lapsi jolloin äidillä mahdollisuus nukkua päivällä. Ja perhepedissä vauvan olo rinnalla onnistuu vaikka äiti nukkuisi. Vauvan toiminta on vain biologiaa mitä vauvat ovat tehneet tuhansien vuosien ajan.

Siis missä mielessä yllätyksenä tuo 8tuntia? Joista neljä tuntia yöllä, neljä päivällä? Jolloin sulle jää 16tuntia vuorokaudessa aikaa nukkua?

Jos siis noin, niin kuinka pitkiä pätkiä vauva nukkuu päivällä? Tarttisko silloinkin vähän herätellä syömään

[QUOTE="äiti yhdelle";30511777]Tuki se vähän yllätyksenä että vastasyntynyt valvoo n. 8h päivässä...[/QUOTE]

Hyödynnä ap kaikki ajat jolloin vauva nukkuu. Mene illalla samaan aikaan kun hän ja ota päiväunia. Ei kannata itteään väsyttää jos on mahollisuus nukkua jossain kohdin vuorokautta. Te elätte nyt uutta pikkuvauvaelämää joka meinaa sitä että omista tottumuksista ja tavoista kannattaa luopuakin ja mennä vauvan mukaan. Hän kasvaa siitä kyllä ja nuokin unijutut muuttuu. Kotityöt odottaa,lepo on tärkeämpää ja se että äiti saa ravintoa ja nesteitä.

Siis missä mielessä yllätyksenä tuo 8tuntia? Joista neljä tuntia yöllä, neljä päivällä? Jolloin sulle jää 16tuntia vuorokaudessa aikaa nukkua?

Jos siis noin, niin kuinka pitkiä pätkiä vauva nukkuu päivällä? Tarttisko silloinkin vähän herätellä syömään

Olen ajatellut että vauvat nukkuu lähemmäs 20h eikä valvo niin pitkiä pätkiä kerralla kuin 4h

Yhteistyössä